Net Nieuwe baan,wat moet ik doen?

ik ben het eens met samntha 22

voor 12 weken zou het nog mis kunnen gaan
en daarom vertellen veel mensen dit pas erna
en als je zelf al bang bent je baan te verliezen
moet je vooral voor jezelf kiezen
wat moet je zonder baan heb misschien te weinig inkomen en als je zwanger bent solliciteren dat ik echt geen succes
en ik zie het niet als liegen maar meer als zelfbescherming
dus na die proeftijd en dan eerlijk zeggen dat je het al wist maar dat het de kritieke tijd was en gewoon ook eerlijk vertellen dat je bang was de baan te verliezen en dat je zo blij bent met de baan

Jij hebt het recht om het niet te vertellen! Jouw baas heeft níet het recht om daarom je contract niet te verlengen. Het moet ook aantoonbaar zijn dat je slecht functioneert, als je proeftijd voorbij is ben je 8 a 9 weken? NOg niet vertellen dan. Pas als je 12 weken bent! En volgens mij ben je niet echt ziek of zo van je zwangerschap (dat wordt hier gesuggereert), wacht het nou maar af. MOcht je wel echt ziek worden en daardoor slecht funtioneren, dan zou je het kunnen vertellen.

Ten eerste ik zou de gok niet nemen, de kans dat je je proeftijd doorkomt is bijzonder klein. Hoe aardig en meelevend ze daar verder ook zijn, de meeste werkgevers krijgen een soort van waas voor hun ogen als het om zwangere medewerkers gaat. Gewoon niet doen.

De vraag waarom je het niet eerder verteld hebt als je na je proeftijd wel open kaart speelt is helemaal niet aan de orde. Het staat je volledig vrij om een zwangerschap een bepaalde periode voor je te houden. Je bent zelfs pas 3 weken voor de uitgerekende datum verplicht om dit te melden.

Je loopt inderdaad het risico dat ze het je kwalijk nemen als je het pas na de proeftijd verteld, maar dan heb je wel nog steeds een baan en daar komen ze echt wel weer overheen hoor. Je zult niet de eerste vrouw zijn die voor deze aanpak kiest en dat is vooral te danken aan het feit dat de meeste werkgevers niet ruimdenkend zijn als het gaat om zwangerschap.

Je ziekmeldingen kunnen wel een probleem zijn voor je proeftijd natuurlijk. Misschien een idee om tijdig te melden dat je een vervelend virus onder de leden hebt of iets dergelijks?

oh ja, dat vergat ik nog te zeggen. Je werkgever hoeft zich niet echt in te spannen om een reden te noemen om je contract tijdens je proeftijd te beeindigen. Gewoon melden dat het niet klikt, dat je het niet snel genoeg oppikt of dat je wel erg veel verzuimd is ruim voldoende voor het beeindigen in een proeftijd. Zolang hij maar niet meld dat het komt door je zwangerschap, maar zo dom zijn ze meestal niet.

Hallo Meiden,

Nou doordat de meeste er het toch mee eens zijn dat ik moet wachten tot ik 12 weken ben.Heb ik ook zoiets dat ga ik gewoon doen!Idd ik weet gewoon zeker dat ze me niet door me proeftijd heen laten,en ja het is een half jaar contract.En tuurlijk kunnen ze daar na alsnog zeggen,we verlengen het contract niet.Maar dan heb ik in iedergeval recht op een ww-uitkering denk ik en denk ik niet als ze je proeftijd niet door laten gaan.En idd dan zeggen ze dat ik me werk niet goed deed ofzo,ze zeggen dan echt niet we laten je niet doorgaan omdat je zwanger bent.En ja was wel vanmorgen ziek door me zwangerschap(Hele nacht niet geslapen,buikpijn en misselijk)Kon het vanmorgen gewoon even niet opbrengen.En ja moet nog 3 weken proeftijd en hopelijk kan ik die gewoon door werken,zonder te ziek te zijn.

Bedankt voor jullie meningen!Het geeft me een wat rustiger gevoel!

Liefs Nathas.

Hoi Nathas,

Sterkte ermee, het is inderdaad moeilijk om zo'n keuze te maken. Ik werk al jaren voor dezelfde werkgever maar ga het ook nog niet vertellen hoor. Hoeft ook nog niet.
Enne, over 3 weken, dan ben je zo'n acht of negen weken, er zijn genoeg meiden die het dan pas weten hoor dat ze zwanger zijn, dus daar zou ik niet over in zitten. Zo met een week of 10, 12 is prima.
Hopelijk voel je je een beetje beter als je eenmaal hebt besloten wat te doen (daar kun je behoorlijk mee zitten!).

groetjes,
Olifantje71

Ik zou   nog even wachten, het risico niet nemen.
Een kennis van me had dat ook een paar jaar geleden. Heeft tijdens de proeftijd niets gezegd en heeft gewoon gewacht tot de 12 weken om waren.
Een werkgever heeft tijdens de proeftijd geen reden nodig om je te ontslaan. Je wilt toch een kans op die baan?

Liefs Noelie

Terug
Bovenaan