Net Nieuwe baan,wat moet ik doen?

Hoi meiden,

Gelukkig mede door jullie adviezen heb ik me mond gehouden en wacht dus na de 3 maanden.
Want vandaag sprak ik met een collega en die is 9 weken zwanger en haar contract wordt niet verlengd in Dec omdat ze zwanger is!Ze doet haar werk super en er gaan veel weg op deze afdeling dus straks is daar niemand meer!Dus mijn gevoel klopte wel!Als ik het nu dus in me proeftijd zeg,kom ik er dus niet doorheen.En dan zit ik zonder baan met een kindje straks.Nou wordt na het half jaar dus ook mijn contract niet verlengd,maar ja dan is er voor die tijd een oplossing als een ww-uitkering en kan ik na de bevalling rustig op zoek na een nieuwe baan.Eigenlijk heb ik ook zoiets wat een hondebaas en heb ik zin om dat te zeggen en zo de deur uit te lopen,maarja dan heb ik me zelf ermee!

Liefs Nathas.

Jeetje zeg, lekker vrouw-vriendelijk allemaal! Had gedacht dat t tegenwoordig toch iets makkelijker zou zijn, maar da's misschien wel erg naief gedacht. Gelukkig zijn er ook nog positieve berichten.
Zo ook van mijn kant: ik heb vorige week gesolliciteerd naar een functie die vanaf september vrij komt. Dan  is mijn verlof net begonnen, ik ben nu bijna 29 weken zwanger. Toch gesolliciteerd: én aangenomen!! ("beter een goeie in januari dan een mindere vanaf september" was zijn motivatie)
Het kan dus inderdaad anders! Ben nu al blij met m'n nieuwe werkgever!

Succes voor iedereen die het moeilijk heeft op t werk.

grts, daantje

Even als een "baas" zijnde sprekend; ik kan eerlijkheid meer waarderen als iets voorhouden, als ik erachter zou komen dat mijn personeel zwanger al zou zijn tijdens de proeftijd en het express niet zou vertellen zou ik eerder geneigd zijn om haar het flink moeilijk te maken en veel minder begrip opbrengen, als dat ze naar mij toe was gekomen en had gezegd dat ze bang is om haar baan te verliezen maar toch eerlijk wil zijn, dan heb ik meteen zoiets van okay meid, laten we eens kijken hoe we er samen uit kunnen komen (een werkgever-werknemer relatie moet wel van twee kanten afkomen!)
Dus als JIJ respect en acceptatie zoekt in een relatie met je werkgever moet jij die ook geven. Ik zou niet voor een baas willen werken die mij daarom niet zou aannemen / aanhouden. Ik vind het liegen juist een reden om te ontslaan en niet omdat iemand wel of niet zwanger zou zijn, alhoewel ik wel even zou moeten slikken omdat je toch een andere planning hebt in je hoofd als baas zijnde. Maar je weet nou eenmaal als je een jonge vrouw aanneemt dat dat risico er een beetje bijhoort, iemand kan altijd zwanger worden. Motivatie om samen dingen op te lossen en eerlijkheid zouden je dan kunnen redden, geloof me als ik je na die proefperiode nog kwijt zou willen lukt dat wel hoor, genoeg methodes om iemand van zijn werk te treiteren als je echt zou willen.

Gelukkig werk ik alleen met mannen haha en die zie ik niet snel zwanger worden :p

Ik ben het met Ponyville eens. Ik ben ook werkgever en zou me fink bedonderd voelen als iemand in haar proeftijd al wist dat ze zwanger was. Er wordt hier alleen maar gesproken van je hebt recht op dit en dat, er niet vanuit gaande dat je werkgever je hebt aangenomen omdat je nodig bent, niet omdat hij  je na  8 maanden 4 maanden kwijt bent!

Als iemand me tijdens haar proeftijd verteld dat ze zwanger is, dan zou ik daar veel meer voor openstaan. Je kan samen naar een oplossing zoeken, en zeker als ze na drie dagen werken gelijk ziek is zou ik daar meer begrip voor hebben. Wat denk je trouwens zelf hoe het overkomt bij je werkgever; drie dagen werken en gelijk al een dag ziek????

Als je als werkgever weet dat een vrouw zwanger is als ze net bij je werkt, doe je meer je best de voors en tegens tegen elkaar af te wegen om iemand wel of niet een verlengt contract aan te bieden, als iemand goed haar best doet en een aanwinst is voor je bedrijf is het aanterkkelijker die persoon een nieuw contract aan te bieden ook al is ze zwanger, als je pas laat in de zwangerschap hoort dat ze zwanger  zijn de meeste werkgevers niet meer bereid de voors en tegens tegen elkaar af te wegen en wordt het woord zwanger een soort rode lap zeker als de werkgever het pas laat weet en het al in de proeftijd bekend was bij de vrouw.

En er zijn inderdaad beroepen waar het onmogelijk is om zwanger te zijn op het moment van drukte in een bedrijf. Er zijn altijd twee kanten, werkgevers en werknemers, de werknemers hebbende meeste rechten en de werkgevers de meeste plichten. Proeftijden en tijdelijke contracten zijn er om de werkgever niet als pispaal te laten fungeren, dus daar maken ze gebruik van...

Hoi Meiden,

Ik begrijp jullie reactie!En ik vind dit ook echt niet fijn!
Maar ja nu helemaal er is dus geen begrip bij mijn baas!Mijn collega haar contract wordt ook niet verlengd en die heeft het gelijk gezegd.En dat meisje is een harde werkster.
Dus oke ga ik nu eerlijk zijn en dan heb ik geen baan meer!Sorry maar dat wordt voor mij te veel stress!En er is nu ook geen twijfel meer hoe mijn baas gaat reageren,ik maak het nu mee met een collega!Liefs Nathas.

Hoi Natasja,
Ik ben het wel met laika en ponyville eens.
En nu kies je ervoor het niet te vertellen omdat een collega geen contract krijgt om dezelfde reden. Ik snap je beweegredenen wel, maar wil je ergens werken waar je baas helemaal niet blij met je is: je bent zwanger én hebt dat niet in je proeftijd verteld terwijl je het wel wist! Ik denk niet dat die baas nog erg vriendelijk tegen je gaat doen en geloof me dat levert ook veel stress op en je wordt er denk ik niet gelukkiger van, maar ja, je hebt wél die baan! Ergens werken waar de sfeer niet goed is, is heel zwaar!
Maar ik hoop natuurlijk dat alles goed voor je uitpakt en wens je het allerbeste. Maar wilde je toch ook even waarschuwen.
Succes!
Daphne

Hoi!
heb ook meegelezen hier...
Er wordt steeds gezegd: 'wil je wel werken voor zo'n baas'. Ik denk dat dat niet het belangrijkste is hoor. Je krijgt wel een kindje en ik kan me voorstellen dat de financien dan belangrijker zijn. Want werken voor een onaardige baas lijkt me minder erg dan een kindje zonder luiers of speelgoed.

Ik zou gewoon wachten tot drie maanden met vertellen. En als hij er iets van zegt, waarom je het niet eerder verteld hebt, dan kan je gewoon zeggen dat jullie naasten het ook nog niet wisten. Hij mag dan toch wel het begrip op brengen dat hij het niet als eerste te horen heeft gekregen?

Groetjes cerise

Ik ben ook net begonnen bij een nieuwe baan maar nog niet zwanger maar wel een heel grote kinderwens.

Ik zit ook met wanneer ik zal stoppen met de pil en voor t eggie te gaan en hoe vertellen..

Ik werk op dit moment via een uitzendbureau bij een werkgever en blijf de komende 3 maanden bij het bureau onder contract. Na de 3 maanden hoop ik dat ik bij m`n werkgever een (halfjaar)contract krijg.
Ik wil graag in december stoppen met de pil en er dan voor gaan, ik wil ook niet langer wachten omdat het nooit zeker is wanneer je zwanger raakt. Het kan elk moment zijn maar ook pas over een half jaar tot een jaar.

Ik zou ook wachten met vertellen totdat ik 3 maanden zou zijn, begrijp het ook van de werkgeverskant maar omdat de 1e 3 maanden erg riskant zijn, hou ik t liever nog even voor me.

Ik hoop dat ik bij m`n werkgever mag blijven als ik zwanger ben en zit nog in m`n halfjaarcontract, maja aan de andere kant, ben 23 dus weten ze dat dat risico erin zit.

En op dit moment is ruim de helft afgelopen paar maanden vader geworden of wordt nog vader, dus hoop een beetje dat ze begripvoller zijn..

Ik wacht het af en ga er in december voor..

Succes!!

Terug
Bovenaan