Net Nieuwe baan,wat moet ik doen?

Hallo Natasja,

Ik heb er toch een andere mening over. Ik zou het als ik jou was wel vertellen. (en dan alleen tegen je baas)
Ik denk dat het voor jezelf ook een fijner gevoel geeft dan wanneer je erover moet "liegen"(want dat gevoel zou het mij een beetje geven, ook al ben je niet verplicht om het te zeggen.)
Bij mij op het werk is het ook een keer gebeurd, ze hadden de keuze uit 3 sollicitanten...uiteindelijk hadden ze een beslissing gemaakt, en het tegen haar verteld, en toen belde ze enkele dagen later op om te vertellen dat ze net zwanger was en dat ze dit toch wel even door wilde geven. Mijn werkgever heeft er toch voor gekozen om haar aan te nemen, omdat je om die reden zelfs niet eens iemand af mag wijzen, en daarbij vonden ze haar eerlijkheid ook heel erg meetellen. Ik denk dus ook dat het veel over je werkgever zegt...en de vraag is dan: Wil je wel werken dan voor een baas die je om die reden de deur zou wijzen????
AL met al..het blijft natuurlijk jou keuze..maar het geeft waarschijnlijk wel een veel fijner gevoel voor je wanneer je er gewoon open over kunt zijn. Ik denk dus ook dat ze dat JUIST waarderen.

Succes ermee en groetjes...

Hallo Meiden,
Ik heb er toch voor gekozen om het pas  te vertellen met ongeveer 3 maanden.
Ja luckymom je heb wel gelijk en tuurlijk vind ik het ook niet fijn.Maarja er is wel een risico dat ze me ontslaan en dan kom ik niet snel of helemaal niet aan een andere baan!En wat moet ik dan...?Van alleen het inkomen van me vriend kunnen we geen kindje opvoeden!En misschien is deze baas ook wel begripvol net zoals jou baas,maar het is een te groot risico.

Liefs Nathas.

Ja en ik weet dat ze je daardoor niet mogen ontslaan,maarja net wat iedereen zegt.
Ze kunnen dan altijd een andere reden opgeven,er is dan heel makkelijk iets te verzinnen.

Hoi,

Ik kwam er na mijn eerste werkdag in mijn proeftijd ook achter dat ik zwanger was van de derde. Ik heb ook besloten om niks te vertellen totdat ik 3 maand zwanger was. Heb hier geen problemen mee gehad. Ik vond het zelf geloof ik het ergst om te vertellen. Voelde me erg lullig op dat moment maar iedereen reageerde alleen maar positief. Ik heb een jaarcontract dus heb een aantal maanden om te laten zien wat ik kan. En als je met zwangerschapsverlof bent kost het je baas niks. Alles krijgen ze vergoed door het UWV. In jouw geval is het wat lastiger omdat je je zo slecht voelt. Nu kunnen ze het idee krijgen dat je iemand bent die vaak ziek is waardoor je ook minder kans hebt op een vervolg op je contract ondanks dat ze later vernemen dat het door de zwangerschap kwam.

Veel succes met je zwangerschap!

Ik zou wachten. Waarom? dat zal ik je vertellen. Ik wilde ook van baan wisselen. Heb net iets geschreven bij een topic waar iemand onstagen was (waarom ik wilde wisselen). Toen ben ik gaan solliciteren. Op mijn solgesprek wist ik niet dat ik zwanger was.

Na een week kreeg ik het bericht dat ik was aangenomen! wat was ik blij. de dag erna er toch maar een testje tegenaan gegooid mijn menstruatie was wel raar. Ik was zwanger!

Ik dacht ik houd mijn mond. Toen kreeg ik de papieren toegezonden voor het arbeidsvoorwaarden gesprek ik moest gaan voor een hepatitus B spuit (gezondheidzorg) en laat dat niet samengaan met een zwangerschap. Na het arbeidsvoorwaarden gesprek had ik nog een gesprek met hoofd van de afdeling. Ik heb besloten om het te zeggen eerlijk duurt toch het langst dacht ik en als ik na een week of 4 het moest zeggen zou ik scheve gezichten krijgen dacht ik. Eerlijkheid wordt gewaardeerd dacht ik.

Ben ik even van een kouwe kermis thuisgekomen. Het hoofd gaf aan dat dat niet samenging met de baan. Tegen de tijd dat ik met zwverlof ging moest ik volcontinue mee kunnen draaien. Ik kreeg de baan niet! en dat was dat.

Ik heb een klacht bij dat ziekenhuis ingediend en ben nog in afwachting van antwoord.

Goed ik moest die spuit laten zetten dus ik kon er niet omheen, moest het wel vertellen, maare hoeft dat niet, mijn advies niet vertellen!

kies voor jezelf

liefs
talke

Ik zou ook wachten met het vertellen. Je hebt een proeftijd van 1 maand, dat is nog 3 weekjes. Wat ik wel zou doen is zorgen dat je wel op je werk verschijnt zodat je toch nog je proeftijd door draait. Als je halfjaar contract afloopt, zul je waarschijnlijk geen contract verlenging krijgen, maar dan ben je al 7 mnd zwanger, Dan kun je daarop direct de ziektewet in gaan, met oververmoeidheidsklachten of je trekt het even niet meer. Iedere arts van de Arbo begrijpt dit in deze situatie, zo hoef je dus ook nog geen WW aan te vragen maar krijg je ziektegeld, je ziektegeld word automatissch zwangerschapsverlof en deze word na de bevalling, bevallingsverlof, daarna kun je je WW regelen, zo heb je toch nog even de tijd voor jezelf en heb je geen verplichingen van het solliciteren.

Succes

mmm jorick ik vind dat gemak van 'dingen' verzinnen om in de ziektewet te komen echt erg. Hiervoor is het stelsel toch niet bedoeld.

en ik zou er niet vanuit gaan dat de werkgever met 7 maanden zegt ik verleng je contract niet. Als je je werk goed doet en je bent een goede kracht dan zullen ze je toch graag behouden ook voor na je zwangerschap.

een collega van mij had ook 1/2 jaar contract. na 3 maanden zwanger, ze heeft het wel meteen verteld. is toen met een half jaar velengd en daarna met een vaste aanstelling.

zelf ga ik in de laatste maand van mijn contract op verlof. ik maak me totaal geen zorgen over de verlenning. ik doe mijn werk goed, mijn functie stond al een dik half jaar vacant voordat ik kwam. met de krapte die nu op de arbeidsmarkt is zou mijn leidinggevende wel gek zijn omdat vrouwen zwanger zijn de contracten niet te verlennen.

Hallo,

Ik weet een moeilijke situatie, maar wees eerlijk!!!!
Ik heb het gezien bij mij op mijn werk daar is iemand ontslagen omdat ze juist niet eerlijk was, en ja dat je het tijdens het gesprek nog niet wist kan jij ook nix aan doen!!!!
Als mijn inmiddels dus ex collega gewoon meteen eerlijk was geweest had zij haar baan nog gewoon gehad. Dus ik zou zeggen praat erover.

Groetjes Cindy

Terug
Bovenaan