@Maarietje, Ik heb je posts even terug gelezen
Ik ben zelf ook in januari gestopt met de pil, en meteen een regelmatige cyclus rond de 27 dagen. Al heb ik het de eerste 8 maanden nooit specifiek bijgehouden, maar het scheelde nooit meer dan een dag met de voorspelling in de app (van Garmin).
Vorige maand was ook onze eerste ronde. Ik gebruikte toen ovulatietesten van Livsane (ik woon niet in NL, dus geen Kruidvat of Action haha), bij deze testen moet je het streepje vergelijken met de controle, hij moet geljk of donkerder zijn. Ik heb mijn ovulatie toen niet gevonden. Dat gaf me best wel een beetje stress en ik bleef er maar over nadenken (meerdere keren per dag cervixslijm checken, elk krampje noteren etc etc). Uiteindelijk ook 3-4 dagen overtijd, 2x negatief getests.
Ik ben deze maand andere ovulatie testen gaan gebruiken (Clearblue roze), en was op dag 15 positief/smiley. Ook toen ik de test eruit haalde zag ik inderdaad een hele duidelijke streep, wat de dagen ervoor niet was. Dit gaf me veel rust, wetende dag mn ovulatie er aan kwam etc. En ik merk nu ook dat ik er deze maand al een stuk minder mee bezig ben.
Misschien is het een idee om van ovulatietest merk te wisselen?
Ik weet dat ze uiteindelijk allemaal hetzelfde testen, maar soms lees toch dat een bepaald merk minder goed werkt voor een bepaald persoon.
En als andere tip: controleer je je cervixslijm?
Dit deed ik ook nooit...en deze maand ontdekte ik inderdaad wat dradig kleurloos slijm op dezelfde dag als mijn positieve ovulatie test. Het was minimaal, maar op de andere dagen was het niet draderig en roomkleurig.
https://www.oudersvannu.nl/zwanger-worden/bevruchting/billings-ovulatiemethode/