PCOS, Letrozol

@BloemetjeInKnop jeetje, dat is echt wel heel erg balen. Die injectie die ze in het andere ziekenhuizen inzetten is dus geen optie voor jou? Ook gewoon onwijs kut dat wanneer je het dan buiten alle heftigheid om gezellig maakt je direct als consequentie een blaasontsteking krijgt. Maakt het er allemaal niet makkelijker op. Een pauze na deze ronde is dan sowieso slim, ook met je vakantie op het oog. Even niets, even niet die troep, even jij en je partner. En het belangrijstke, even rust. Bizar eigenlijk, dat het allemaal gewoon zoveel impact heeft. Maar ik voel je, ik begrijp je (ergens, niet volledig natuurlijk want de IVF is nog 10x pittiger). Weet dat je je gevoel altijd hier kunt neerleggen, ookal is het digitaal. Ik geef je een hele dikke knuffel.
Ik kom net weer uit het ziekenhuis (ben er deze week welgeteld 8 dagen achter elkaar, waarvan op sommige dagen 2x. Hoera!) Conclusie: Volgende cyclus start ik met Menopur. Mijn bloedwaardes zijn netjes, maar het LH&testosteron is net iets aan de lage kant maar nog wel binnen de grenswaardes. In Menopur zit LH toegevoegd i.p.v. alleen maar FSH, en schijnbaar ook wat testosteron. Ze hebben de hoop dat dit het dan moet gaan doen.
Daarnaast wordt het geen IUI. Ze hopen met de Menopur te bereiken dat ik elke maand gewoon netjes een eisprong heb, en die dan zelf kan benutten. Mocht dit toch weer zo door blijven gaan als nu dan wordt het IVF. Ze zien het niet zitten om dan door te blijven klungelen en dan sporadisch een IUI te doen, wat ik ook volledig begrijp. Ik wordt ook doodmoe van alle ziekenhuisbezoeken, dus wordt er niet vrolijk van mocht dit nog maanden doorgaan.
Een HSG onderzoek gaan ze voor nu nog niet doen. Mocht ik straks elke maand netjes een eisprong hebben en ik wordt niet zwanger gebeurd dit alsnog.
De remmers doen zijn werk. Er was nu 1 follikel boven de 10mm, de andere zijn allemaal niet doorgezet natuurlijk. Er was er nu 1 van 14,8mm. Hoogstwaarschijnlijk gaat deze netjes doorzetten, maar gezien het eerdere verloop van mijn cyclussen durf ik er nog niet echt op te hopen. BMS was 3,8 maar ze pakte hem weer op een ander punt dan een andere arts vorige week, daar was het dikker. Dus daar maak ik me niet al te veel zorgen om. Voor de zekerheid willen ze me zaterdag nog terug zien om te bekijken of het echt is doorgezet. Zoja, dan mag ik de Ovitrelle weer zetten. Laten we heel hard hopen dat mijn lichaam gewoon meewerkt en we inderdaad weer een kans krijgen. Ben zo klaar met deze ronde!
Al met al ben ik opzich wel positief. We gaan het allemaal weer beleven.

Xbo, ik ben heel benieuwd wat de menopur gaat doen! Zou echt top zijn als dit gaat werken! Succes alvast voor morgen met de echo.
Kleine update van mij. Ik ben vandaag toch gestopt. Neem vanavond mijn medicatie niet in. Ik ben echt helemaal bekaf. Kan overdag amper m'n ogen open houden, zo moe dat ik ben. En zo beroerd dat ik me voel. Ik heb gebeld met het zkh en gezegd dat ik een pauze wil. Volgende week had ik een echo. Om te kijken hoe m'n BMS zou zijn. Dat gesprek ga ik nu gebruiken om te kijken of er andere opties zijn qua medicatie. De injecties waar ik t over had kunnen niet icm de estradiol zoals ik t begreep. Dus ik hoop dat er een andere combi van medicijnen mogelijk is, zodat ik t wel vol kan houden. Dit is gewoon niet te doen. Ik sleep mezelf door de dagen heen. En als de progesteron erbij komt, voel ik me nog rotter. Ik heb vanmiddag op bed gelegen met migraine. Ben misselijk. Moe. Slaap steeds. Das echt bizar. Blijkbaar werken deze medicijnen gewoon echt niet voor mij. En ik ben dan bang dat dat zo'n invloed heeft op m'n lijf. Dat dat ten koste gaat van m'n embryo's. Dat die gewoon niet blijven plakken omdat ik me zo ziek en beroerd voel. Ik zal wel weer een uitzondering zijn. Want ik lees ook genoeg verhalen van meiden die prima door deze weken heen komen. Maar goed. Ik hoop voor nu dat ik me snel wat beter voel. Dat ik m'n energie terug krijg. En me weer wat gelukkiger ga voelen. Voel me echt een zwakkeling nu?.

@Bloemetje, ahh wat vind ik het naar voor je… :( Wel dapper dat je even kiest voor jezelf en voor rust, ook dat kan niet makkelijk zijn… Ik hoop dat je je snel iets fijner gaat voelen en er misschien andere mogelijkheden voor je zijn..

Zelf heb ik mijn eerste keer letrozol erop zitten, behalve dat ik me af en toe een beetje ‘mat’ voelde op dag 4 en 5. Heb ik geen bijwerkingen ervaren. Heb er niet erg op gelet, maar dat viel me op. Misschien kan het nog helemaal geen bijwerking zijn en had ik gewoon 2 mindere dagen, geen flauw idee… Wel sinds vandaag (gister was de laatste pil) veel afscheiding wat meer richting het vruchtbaar slijm gaat, maar wel bruinig ? En wat menstruatie achtige krampjes… nieuw voor mij. Normaal heb ik vanaf dag 13 of 14 vruchtbaar slijm, nu dus wat later. Herkent iemand het bruinverlies en de krampjes als iets van na de letrozol? Mijn lijf zal wel van slag zijn, maandag ochtend echo… ik hoop zo dat de letrozol in elk geval íets doet… ???

@BloemetjeInKnopp dapper je besluit. Doen wat voor jou het beste voelt op dit moment. Ondanks dat het voor jou voelt alsof je een zwakkeling bent; zie ik je juist als een super sterk persoon dat je dit besluit neemt. Hoe je je nu voelt is ook geen doen. En weet dat iedereen anders reageert op de medicatie, en dat jij er nu eenmaal helaas heel heftig op reageert. Ik hoop dat komende week in het gesprek wat meer duidelijk wordt over wat hopelijk andere eventuele opties voor je zijn. Ik hoop met je mee dat ze met een goed plan komen.

@Just-me spannend! Ben benieuwd naar morgen. Heb wel vaker gehoord dat men tussentijds wat bloedverlies heeft bij de Letrozol.

Ik gister een echo gehad. Donderdag 1 follikel van 14,8 gister 15.3….. groeit wel maar nu eigenlijk weer te langzaam. Maandag toch nog terug en zo door.  9 dagen op rij naar het ziekenhuis. Ik werk er ook, maar is toch 45 minuten enkele reis. En zit er dus ook op al m’n vrije dagen, gecombineerd met onregelmatig werken. Maarja, proberen het positief te zien. Er is groei, hopelijk dan maandag echt groot genoeg dat de ovitrelle gezet kan worden.

Oh, ik was zó zenuwachtig vanmorgen, liep het ook nog een half uur uit ?? Maar; ik reageer in elk geval op de letrozol! Nu een mooie duidelijke follikel van 13mm en baarmoederijmvlies is aan het opbouwen zoals normaal is voor dit moment. Ik was zooo opgelucht! Vrijdag nog een controle en evt bloedonderzoek zodat we beter weten wanneer ik een eventuele eisprong kan verwachten. Ze was voor nu heel positief! Ik ben nog voorzichtig positief, maar vooral ontzettend blij dat ik het niet voor niets geslikt heb…

@Just-me fijn! Hopelijk zet het netjes door. Succes!
Ik vanmorgen weer een echo gehad en follikel was doorgegroeid naar 16.8mm met een BMS van 5.8mm. Daarnaast waren er ook weer wat kleintjes doorgezet richting de 11/11.5, en er zat er nog 1 van 13.5. Volgens de arts doet die toch mee en is er wel een kans dat die bevrucht wordt. 2 follikels dus. Al met al, de Ovitrelle zit erin en de wachtweken gaan beginnen. Moet zeggen dat ik de vorige x heel blij was, en nu echt zoiets heb van we gaan het wel zien. Opgelucht natuurlijk dat ik even niet naar de poli hoef en we weer een kans hebben, maar ook behouden. Misschien ook maar fijn, hopelijk ben ik er dan ook wat minder mee bezig komende weken.

@just-me zonder opwarming de race in gegaan, mooi omschreven. Weet je, het heeft allebei voor en nadelen. Ik zou willen dat dit niet al sinds mijn 18e in mijn achterhoofd zat en ik niet steeds bezig was geweest met dingen proberen. Aan de andere kant, doordat ik het toen al wist heb ik wel de tijd gehad om andere dingen te proberen en zijn we waarschijnlijk eerder het medische circuit in gegaan dan we anders hadden gedaan… en misschien konden we er daardoor iets relaxter aan beginnen. wat fijn dat de eerste ronde meteen aanslaat!! Meteen ook bij 2,5mg?
@bo-xx welkom! Mij vielen de bijwerkingen alles mee, alleen wat spierpijn en bij mij ook migraine. Maar daar ben ik sowieso gevoelig voor (avond laat naar bed, met sporten een klap op mijn hoofd krijgen op watvoor manier dan ook, stress, vliegreis, zomaar… betekent allemaal vaak een aanval) dus dat hoeft voor een ander helemaal niet zo te zijn!
@datkomtlaterwel wat jammer dat je menstruatie door heeft gezet. Ja ik moet overmorgen progesteron prikken. Maar ik ben daar niet zo mee bezig, ik voel het als ik een eisprong heb gehad dus weet het vrijwel zeker. Ik denk ook echt dat het afgelopen dinsdag al was, dus op de dag van de echo, ik had die hele dag steken en woensdag en donderdag niks meer. Goede vraag over 3-7 of 2-6, ik heb geen idee?
@xbo dank voor je antwoord, ik ben benieuwd of zaadkwaliteit nog invloed heeft, of ze IUI dan al eerder doen dan na 12 eisprongen, ik ga het vragen de volgende keer. Maar, goed genoeg is goed genoeg, moet ik me misschien ook bij neerleggen. Wat een verhaal zeg bij jou, maar fijn dat er nu eindelijk een dominante follikel is, al groeit die heel langzaam.. en fijn dat er een plan is voor komende periode. Hopelijk ga je met de nieuwe medicatie veel vaker een kans krijgen! En ik snap dat je heel erg moe bent als je steeds 45 min moet reizen, ook op niet werkdagen… ik heb zelf ook getwijfeld of ik het traject in mijn woonplaats zou gaan doen, of in het ziekenhuis waar ik werk (50 minuten verderop). Uiteindelijk voor mijn woonplaats gekozen, ook heel onhandig met plannen op mijn werkdagen maar ik denk fijner dan op vrije dagen daarheen… maar ik weet niet of jij ook een ziekenhuis dichtbij hebt en misschien is het wel een hele bewuste keuze om juist voor dat andere ziekenhuis te kiezen?
@bloemetjeinknopp heel knap dat je even tijd voor jezelf neemt, als je eenmaal in zo’n rijdende trein zit is het heel moeilijk daar uit te stappen, dus juist heel dapper dat je aan jezelf denkt en dat je dat wel doet! Je bent absoluut geen zwakkeling, kijk wat je allemaal al hebt doorstaan!

Ik zit nu in de ‘wachtweken’, mijn nod is precies op mijn verjaardag… dus ik hoop op een leuke verjaardagsverrassing. En dat ik het anders die dag los kan laten.. ik vind dat ik er te veel mee bezig ben, want ik heb er nu toch geen invloed op, maarja dat is makkelijk gedacht… nog een ruime week afwachten! Als het niet raak is krijg ik de letrozol voor 5 maanden mee naar huis, zonder echo’s, Daarna een hsg.

@MilouP, ook wat jij zegt snap ik goed… Iets wat je zo lang weet zorgt natuurlijk ook voor spanning en zorgen. En die jaren waarin ik dit niet wist had ik al zorgen genoeg, dus het nu pas weten is misschien zo slecht nog niet. Ik maak me wel zorgen om mn leeftijd, het wordt nu nog meer een race tegen de klok, zo voelt het een beetje. Ik vind het vooral lastig om de inhaalslag te maken, om deze informatie te verwerken in anderhalve week ? en terwijl we proberen dit een beetje beter te begrijpen, stop ik meteen 5 pillen in mn lijf, onderga ik echo’s, bloedonderzoeken en plan ik nog meer echo’s en zie ik de afdeling gynaecologie vaker dan mn buurman ? iets wat de meeste van jullie waarschijnlijk ook ooit zo hebben ervaren, denk ik… Hoe dan ook, het gaat zoals het gaat… Dus ik doe het hiermee, de ene dag met iets meer zekerheid dan de andere??
Ik ben inderdaad begonnen op 2,5 mg letrozol

Terug
Bovenaan