PCOS, Letrozol

Het is hier stil de afgelopen paar dagen!
@just-me Even een paar pagina's terug gespiekt en zie dat je 36 bent. Je hebt het over een race tegen de klok, 36 is nog helemaal niet zo oud! Ik snap dat je voor je gevoel meer rust hebt als je 10 jaar jonger bent misschien, maar het hoeft maar 1 maand raak te zijn. Dat je het heel pittig vindt om al deze info zo snel te verwerken snap ik wel, je bent ook echt in het diepe gesprongen door meteen te beginnen... Ben heel benieuwd wat er morgen uitkomt! Hoe gaat het mentaal, lukt het een beetje om het een plekje te geven? Iniedergeval super dat je meteen op de laagste dosis al reageert
Ik heb inmiddels de uitslag van mijn progesteronwaarde 6/7 dpo, dit was 61nmol/L dus best aan de hoge kant! Heel fijn. Nu nog een kleine week op het wachtbankje... 

@MilouP, dat is helemaal waar, het hoeft maar 1 keer raak te zijn ? het is misschien ook dat het in mijn omgeving een beetje geroepen werd; je moet nu toch wel gaan beginnen hoor! Anders lukt het straks helemaal niet meer! Dat maakt me soms wel onzeker ja.. In het ziekenhuis werd overigens helemaal niet gesproken over mijn leeftijd, dus dat vond ik wel fijn.

Het lukt redelijk, de ene dag beter dan de andere. Het geeft me wel onrust, het wachten op een nieuwe echo en het kijken wat deze ronde gaat brengen en hoe snel en hoe goed alles gaat. Ik was dinsdag heel opgelucht, maar ben ook nog voorzichtig. Ik wacht echt op die echo van morgen, een soort bewijs dat het geen toeval is ofzo ? Alles is nog nieuw ook natuurlijk. We vinden het beiden wel heel spannend. Ik probeer zover het gaat, het te zien als iets dat gewoon bij mij hoort en waar we onze weg in gaan vinden. Omdat ik eigenlijk mijn energie wil stoppen in een gezond lijf en niet in de boosheid of de onzekerheid en angst die me soms wel overvalt. En ik probeer mezelf te weerhouden van verder vooruit denken. (Ook een uitdaging, want ik vind een beetje houvast en controle wel prettig ?) Dus echt wel lastig soms. Hoe is dat voor jou? Na al die tijd?

Dank trouwens, dat je de tijd neemt om te reageren ?

Update: echo zag er goed uit ? Follikel inmiddels 22mm dus aan de slag! Blij dat we vandaag controle hadden! Bms ook helemaal goed. Volgende week ter controle bloed prikken. De volgende ronde mogen we hierna thuis proberen zonder echo’s proberen dan??

En eh… Misschien echt een hele domme vraag ? Maar ik vraag het me af en vergat het in alle drukte vanmorgen te vragen aan de echoscopiste.. Tijdens de echo bekijken ze beide eierstokken, in mijn geval groeit er dus een follikel op de rechter, maar terwijl ze die bekijkt en meet voel ik de druk aan de linkerkant ? Kan iemand deze leek uitleggen hoe dat zit haha? ?

Hoi meiden, hoe is het hier? 

xBo, hoe gaat het met jou meis? Zit je nu in je wachtweken? Of is t uiteindelijk niet gelukt?
@Just-me. Alles is in spiegelbeeld geloof ik. Als hun rechts drukken, kijken ze links geloof ik. Volgens mij moet je het vanuit hun bekijken. Dus als hun tussen je benen zitten (ik benoem het maar ff zoals t is?) en met hun ogen op jou gericht, dan is jouw rechts, voor hun links. Maar het kan ook precies andersom zijn. Haha. 

Hoe is het met de andere meiden? Tis even stil hier zie ik. 

Bedankt voor jullie lieve berichtjes. Heeft me goed gedaan. Jullie zijn toppers. Stuk voor stuk. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van m'n beslissing om een pauze in te lassen en te stoppen met de medicatie. Ik ben echt doodmoe. Volgens m'n huisarts ben ik oververmoeid en heeft m'n lichaam 1,5 week geleden op de noodstop gedrukt. Die trein dendert maar door. M'n lichaam heeft zoveel te verwerken gehad de laatste 2 jaar. Zowel lichamelijk als geestelijk is het even genoeg geweest. Ik heb besloten een ruime pauze in te lassen. Eind september hebben we vakantie (ik hoop dat we dan naar een zonnig oord kunnen, duimen!!!) en de tussentijd gebruiken we om bij te komen. Alles rustig te laten bezinken. En te overdenken. Ik moet nu geen keuzes maken. Hopelijk ben ik dan na m'n vakantie voldoende opgeknapt om een juiste keuze te maken in dit moeilijke en zware traject. 
Qua medicatie is er niet heel veel anders mogelijk. Thans in dit zkh. Eventueel nog hormoon pleisters. Ipv tabletten. Dus dat moet ik dan gewoon bekijken wat ik daarmee wil. Stap voor stap. Nu eerst, hopelijk, een mooie zomer. En RUST! ❤️ 

@xBo en BloemetjeInKnopp: ik lees in jullie verhalen de verhalen van mega sterke vrouwen. Zulke pittige trajecten. Geniet lekker van de rust en de zomer. Alles komt later wel.
@MilouP: gelukkig heeft het gewerkt. Met die hoge progesteronwaarde zou ik bijna denken dat er mogelijk al een bevruchting heeft plaatsgevonden. Spannend hoor.
@JustMe: het is best wel spannend en onzeker om het in het vervolg zonder controle echo en bloedprikken te moeten doen. Zo'n ronde doe ik nu. Zo, wat een onzekerheid komt daarbij. Voel ik wat ik de vorige keer ook voelde bij en na het slikken van de letrozol? Groeit er wel wat? Wat kan ik er nog meer aan doen om alles te laten groeien etc? Al die vragen spoken door mijn hoofd. En zoals Bloemetje al uitlegde: links en rechts voor de arts, voor de patient dan precies andersom.
Letrozol 5mg slaat tot nu toe bij mij prima aan. Dit is al ronde 3 met 5mg. Daarvoor 2 rondes 2,5 mg gehad. Nog geen zwangerschap helaas. Heb na deze ronde nog 2 rondes met Letrozol te gaan. Ben op dit moment herstellende van Covid-19 infectie, delta variant. Precies in de week van innesteling kreeg ik alle bekende covid-19 klachten. Echt allemaal. En dan ook nog dealen met een menstruatie tegelijkertijd. Zo hondsberoerd. Poeh, ik kijk uit naar mijn vakantie in augustus. Heerlijk flaneren in Italië, goddelijk luxe hotel, verrukkelijk ijs eten en genieten van Italiaanse mode en het warme weer. 

@Bloemetje, dat zou het wel verklaren ? En het gewoon benoemen zoals het is, maakt het allemaal wat luchtiger, wat mij betreft dan? Het is al geen charmante toestand hè, hahaha?

Blij te horen dat de rust je goed doet. Het lijkt me echt heel pittig om nu in jou schoenen te staan. Twee jaar is een lange tijd om met een zwaar traject bezig te zijn. Ik gun je de rust en ruimte om dit allemaal te laten bezinken en hier straks met een frisse blik weer naar te kunnen kijken. Een lekkere zomer en even lekker ertussen uit zullen daar ongetwijfeld aan bijdragen! ?

@AnnekeEs, klopt. Dat vind ik ook spannend. Ik heb (als het goed is) dit weekend een eisprong gehad. Echo vrijdag was ook al heel goed. Ik heb niet echt iets gevoeld, maar merkte wel dat ik wat steekjes had hier en daar en wat snel gevoelig op mn maag, misselijkheidsvlagen af en toe. Was ook maar een halve dag. Wat ik normaal nooit heb. Wellicht hoorde dat erbij? Vanochtend was mijn temperatuur ook wat hoger. Vrijdag bloed prikken en dan afwachten wat de waarden zijn… Het is zo’n kwetsbaar proces en we hebben er zo weinig invloed op, laat staan controle over… Het niet weten wat er in je lijf gebeurd is wel heel spannend hè. Jij hebt er al een aantal rondes op zitten, dat lijkt me dan ook weer spannend… hoe voel jij je eronder? Wat zijn je opties na deze rondes letrozol? Merk jij overigens meer van de letrozol door de maanden heen, qua bijwerkingen?

Heerlijk, zo’n vakantie in het vooruitzicht! Daar knapt een mens wel van op? Wij, als het doorgaat, twee weken de natuur in Ierland! ? We kunnen niet wachten

@Just-me fijn dat je echo goed was en de Letrozol zijn werk doet. Slaat gelijk goed aan!

@BloemetjeInKnopp ik zit inderdaad in de wachtweken, op dit moment pas 5DPO. Merk altijd dat ik zo'n last heb van de Otrivelle.. De week na mijn menstruatie tot het moment dat niet alle follikels beginnen te groeien voel ik me goed, daarna komt er een bepaalde druk rondom mijn baarmoeder/eierstokken die zich na de Otrivelle alleen maar verder opbouwt. Daarnaast ook obstipatie, dus voel me tonnetje rond.. 

Heel fijn om te lezen dat de keuze die je hebt gemaakt ook de goede keuze is. Denk dat het ook een hele goede keuze is om de pauze wat langer te maken dan je vooraf in gedachten had. Echt even rust, herstel, ontspanning. Kun je het ook een beetje loslaten allemaal? En ik duim voor je dat je inderdaad lekker op vakantie kunt dalijk!

@AnnekeES balen van de Covid.. Ben je er al wel een beetje van opgeknapt? En je vakantie klinkt als een heerlijk vooruitzicht!

Met mij gaat het wel zijn gangetje. Ben deze keer veel minder bezig in vergelijking met de vorige x met de eisprong en symptomen die je eventueel kunt voelen. Moet zeggen dat het ellendige nieuws van de afgelopen weken daar wel aan bijdraagt. Het nieuws van Peter R de Vries raakt me diep. En dan Arno, de politie agent die waarschijnlijk bewust is doodgereden, het nieuws in Limburg. De mishandelde Carlo die is doodgeslagen op Mallorca. Over de afgelopen dagen hangt een grimmige sfeer, en besef me elke keer weer dat we het maar goed hebben, en er nog zoveel meer is. Tuurlijk, dit traject is intens zwaar, maar wat hun allemaal meemaken overtreft dat. Merk ook dat daardoor mijn wachtweken sneller voorbij gaan, dat is dan wel weer fijn. Het lijkt alsof alles er even niet toe doet..  Neem je partner, familie en naasten niet voor lief. Wees lief voor elkaar ?

Door de Otrivelle kan ik klachten ook niet onderscheiden want heb een continue druk rondom mijn baarmoeder en gevoelige borsten, net als de vorige rondes. Woensdag progesteron prikken. En dan even wachten tot zondag, dan is het dag 11DPO, op die dag begon de afgelopen rondes heel lichtroze bloedverlies. Als dat dan niet gebeurd heb ik hoop!

Terug
Bovenaan