PCOS, Letrozol

Flipflap: de eerste keer dat ik met de letrozol moest beginnen, was ik nauwelijks ongesteld. Alleen bij het afvegen een beetje een rozige veeg. Ik mocht dat gewoon tellen als dag 1, ik hoefde niet te wachten tot het echt doorzette. Het is toen 3 dagen heel licht geweest voordat het een beetje meer doorzette. Ik ben gewoon op die derde lichte dag begonnen met de letrozol. Mijn arts zei; een bloeding telt gewoon als bloeding, ook al is het maar heel minimaal. 

Nou paar uur geleden dus in het ziekenhuis geweest. Alles was schoon, opzich natuurlijk fijn maar ook confronterend: eigenlijk zouden we overmorgen de eerste echo met 7 weken hebben. 
ik mag niet meteen beginnen met letrozol omdat ik 'in een cyclus zit'. Ik moet dus eerst provera nemen en daarna weer de letrozol. Ik mag pas beginnen met de provera als mijn hcg laag genoeg is, dus ik moet een zwangerschapstest doen en als die negatief is dan mag ik 3 dagen daarna beginnen met de provera. Ik zou het liefst nu meteen beginnen, het voelt alsof de hcg allang uit mn lijf is qua symptomen en dan word ik nog net voor mijn vakantie ongesteld, anders er middenin en dan heb ik mijn eisprong misschien nog net in mijn vakantie (het voelt toch alsof de kans dan groter is omdat ik dan ontspannen ben)... maar geloof dat er een kans is dat de provera niet goed werkt als hcg nog te hoog is... dus ik twijfel nog of ik wel of niet eigenwijs ga zijn. Ik krijg wel weer letrozol 5mg, omdat het deze ronde gewerkt had. Als mijn cyclus langer wordt dan 35 dagen gaan ze pas ophogen.
Ze reageerde heel goed op mijn feedback dat ik de communicatie met het ziekenhuis niet fijn vond en schreef ook iets op. 
Ze zei ook dat ze vaker ziet dat de 1e zwangerschap misgaat dan een vervolgzwangerschap, alsof het lichaam dan nog moet wennen ofzoiets. En dat er een iets grotere kans is dat het lukt als je net zwanger geweest bent. Laten we het hopen.
Mijn angst voor toekomstige miskramen nam ze ook serieus, ze doen nooit verder onderzoek na een eerste miskraam. Meestal pas na minstens 3, maar door mijn familievoorgeschiedenis zou het bij een 2e mogen. Ze zegt dat hier vaak niks uitkomt en als er wel iets uitkomt dat je er niet altijd iets mee kan. Maargoed, hopelijk gaat dat nooit nodig zijn. Ook zei ze dat de kans op een miskraam met PCOS geen 30-50% is zoals ik op internet zag, maar gewoon 'iets' hoger dan bij anderen. 

@flipflap Dankjewel! Mijn vriend was inderdaad mee, ook fijn om ditsoort dingen samen te doen. Anders voelt het net alsof hij een buitenstaander is, wat helemaal niet zo is. Het is inderdaad ook elke keer bij een andere arts helaas... of bij de verpleegkundige..
Ik zou het ziekenhuis even bellen om te vragen wanneer je moet beginnen! De zwangerschapstesten lopen steeds op en dan af? Wat lijkt dat me vervelend! Ik test zelf nooit voor mijn NOD, de kans is dan heel erg groot dat het fout gaat namelijk... 

@flipflap haha, nee behalve de gevoelige borsten, een steekje hier en daar en ontzettend slecht slapen voel ik me goed!
Ik heb er denk ik de vorige keren over heen gelezen dat je wat licht positieve testen had. Ik lees wel vaker dat dat ook echt een rede is waarom het niet wordt aanbevolen om van te voren te testen, aangezien de kans heel groot is dat het dan fout gaat. Wat zegt het ziekenhuis hierover? Hebben ze weleens je progesteron geprikt na de eisprong? Ik weet dat bijvoorbeeld bij IVF er utrogestan wordt gegeven om de innesteling te bevorderen, wie weet is dat een optie?
@MilouP wat fijn dat vandaag eindelijk de dag was dat je het gesprek had in het ziekenhuis. Allereerst: wat goed van je dat je hebt aangekaart dat je de communicatie/begeleiding niet top vind. Leren hun ook alleen maar van, hopelijk gaat dat in het vervolg beter. Ik hoop natuurlijk dat een 2e miskraam niet voor gaat komen, maar wel fijn dat als het zo zou zijn ze dan al vervolgonderzoek in willen zetten.
Ik snap je gevoel wel dat je onwijs baalt dat je nu niet direct doorkan. Als het schoon is zou je denken dat er geen reden zou moeten zijn om een nieuwe cyclus op te starten. Al begrijp ik ook wel weer dat hun willen starten met een 'schoon nestje'. Lieverd, ik hoop voor je dat het allemaal soepel verloopt.. Hoe voel je je na vandaag??

Ik baal zo erg.. net echo gehad, en ook de 5mg letrozol heeft niks gedaan. Mag vandaag direct starten met 7,5mg, dus ik hoop dat dat wel wat gaat doen. 

Wat een activiteit hier.
@xBo: hèhè eindelijk.. Na al die verschillende doseringen. Zo moet het vast voelen. Ontzettend mooi. Gefeliciteerd. Wie weet waren die twee eicellen allebei wel heel erg ontvankelijk.. Succes en veel plezier bij de eerste echo.
@MilouP: sterkte met alles. Welke beslissing je ook neemt, hoop dat je je er goed bij voelt en goede moed houdt voor de volgende ronde(n). Je bent nog jong, dus hou vol.
@JustMe: helaas dat het deze ronde niet tot een zwangerschap heeft geleid. Volgende keer beter. Hoop ook dat je een heerlijke vakantie hebt gehad.
@Poffertje: dan zit je al heel vroeg in het traject aan de max dosering.. Balen. Kan geen kwaad om koolhydraatarm te eten en tenminste om de dag te sporten. En op de dagen dat je letrozol slikt elke dag 45 min sporten waarbij je hartslag echt flink omhoog jaagt.
Zit zelf in de wachtperiode. 8DPO. Vorige week donderdag heb ik voor het eerst echt de eisprong en alle symptomen daaromheen gevoeld. Was erg blij dat ik iets voelde. Ik verwacht niets, maar ik hou hoop.
Fijn weekend allemaal!

Dag allemaal; een tijd geleden heb ik me voorgesteld, en sinds dien met jullie meegelezen. Wat fijn dat iedereen haar verhalen zo kan delen, en soms ook wel heftig om te horen. 

Zelf ben ik inmiddels ook gediagnosticeerd met PCOS en nu bezig met mijn eerste provera kuur, waarna ik start met Letrozol. Ik ben dus vandaag (op dag 6 van de kuur) een beetje ongesteld geworden. Terwijl het eigenlijk pas een paar dagen na het einde van 10dagen kuur zou moeten zijn. Kennen jullie dit? Ben vooral benieuwd of het doorzet, en of ik dan gewoon kan starten met Letrozol op dag 3. 

liefs!

@SophieTH: de eerste keer provera werd ik pas na een week heel licht ongesteld. Het duurde bij mij daarna nog 3 dagen voor het doorzette, maar ik mocht wel meteen op dag 3 van de hele lichte menstruatie beginnen met de letrozol. 

@AnnekES: ik eet inderdaad koolhydraatarm en vegan. Echt sporten doe ik amper, maar ik beweeg wel veel. Ik baal wel echt dat ik nu al aan de max dosering zit ja. Vraag me af wat ze gaan doen als volgende week blijkt dat dit ook niks doet.. 
Jij veel succes met wachten, ik duim voor je! 

Milou en JustMe: veel sterkte voor jullie. 

@xBo: gefeliciteerd!!! ❤️

@MilouP, ik snap de verleiding heel goed, maar mijn gevoel zegt dat als je gaat "rotzooien" met je cyclus, dat de zwangerschap dan sneller mis gaat. Nergens op gebaseerd hoor, maar ik heb redelijk wat gelezen en ik kreeg het idee bij de minder perfecte cyclus, dat er dan vaker een miskraam volgde. Ik herinner me nog dat Xbo een keer teveel eitjes had en niets mocht proberen, super sterk van haar vond ik het toen ook dat ze zich er toch aan gehouden heeft ondanks de verleiding.

@Bloemetjeinknop, hoe gaat het met jou?

Terug
Bovenaan