PCOS, Letrozol

Dank allemaal, de vakantie was heerlijk en te snel voorbij ? het was er prachtig en we hebben zoveel gezien! De eerste dag van mn menstruatie zat ik er een beetje doorheen, ik baalde gewoon even heel erg. Gelukkig zakte dat ook weer naar de achtergrond en ben ik er inmiddels weer ‘ok’ mee. Ik heb een steeds kortere cyclus met een vast ritme merk ik nu, dat helpt. De bijwerkingen nemen wel wat toe en met name de haaruitval baart me zorgen. (Ontwikkeling alopecia) Helaas hoort het erbij en werkt het te goed om het daarvoor nu te stoppen.. na de volgende ronde wil ik graag even kletsen met de gyn om een beetje meer toekomst perspectief te krijgen. Hoe lang mag ik dit nog gebruiken? Wat zijn de volgende stappen? Meer om voor mezelf wat duidelijkheid te hebben, ook al komen we misschien niet zover (wat ik hoop natuurlijk!) maar merk wel dat die vragen me erg bezighouden… Voor nu, weer in de wachtweken ??

Welkom @SophieTh, wat balen dat het ook bij jou gevonden is. Gelukkig kunnen ze heel veel en heb je hier een fijne club waar je je verhaal en twijfels kwijt kunt!

@MilouP, wat goed dat je het gesprek zo in gegaan bent en vooral ook dat je gehoord werd! Ik hoop dat het je inmiddels iets ‘rust’ heeft gegeven. Ik kan je niet zeggen wat wel of niet te doen, maar zelf zou ik denk ik (ook al duurt het lang) wachten.. meer om achteraf niet in de positie te komen met spijt, van had ik toch maar gewacht. Maar nogmaals, dat is wat ik denk. In dat moment zelf voelt dat misschien anders!

@Poffertje, ik volg inderdaad hetzelfde advies, alleen dan noodgedwongen haha ? Wegens lactose intolerantie en gluten allergie laat ik dat al weg, vanwege energie dips mede door de disbalans door de allergieën ben ik sinds enkele maanden ook erg bezig (met hulp) om suiker spiegel te stabiliseren en heb ik overige voeding en de voedingscombinaties erg veranderd. Bewegen deed ik sowieso al veel. Ik voel me er beter door, maar of het werkt op de pcos, geen idee ??‍♀️ Maar voor mij was dat dus niet de reden om dit op te volgen, ik hoorde pas enkele weken later dat het ook een gunstige uitwerking kán hebben bij pcos.. Ik denk wel, voor mij althans, dat het helpt om alles te proberen. En als het niet werkt is dat jammer, maar dan heb je wel gedaan wat je kon voor jezelf. ?
Heb je het idee dat het voor jou wat doet?

@Just-Me: ik heb nog niet het idee dat het wat doet, zowel de medicijnen als het voedingspatroon niet. Maandag weer een echo dus we gaan het zien. 

Weet iemand wat de volgende stap is als de maximale dosering letrozol niet aanslaat?

@poffertje neee wat een tegenslag zeg :(! Als het niet aanslaat kan het zijn dat het ziekenhuis nog Clomid wil proberen (ik weet niet helemaal zeker of ze dat doen, andersom als Clomid niet aanslaat proberen ze wel letrozol), je hoeft dan niet weer op de laagste dosering te starten, en anders hormooninjecties. Maar geef de hoop niet op, het kan zijn dat jij gewoon die hoogste dosering nodig hebt!
Misschien is NAC (een voedingssupplement) nog iets? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6036781/In een studie krijgen meer mensen een eisprong als ze dat naast de letrozol nemen.
@Annekes vandaag 15dpo dus, en????
@sophieth welkom terug. Inmiddels heb je denk ik al antwoord op je vraag. Ik word zelf ook altijd snel na de provera ongesteld, bij mij meteen de dag na het laatste pilletje maar ik hoef er maar 7. Als je al tijdens het nemen ongesteld wordt mag je volgens mij (in overleg met het zkh natuurlijk) stoppen.
@xbo een kloppend hartje zie ik in het andere forum, geweldig ? 

De arts had gezegd dat ik bloed moest laten testen en dan meteen mocht beginnen met provera (als hcg laag was) of zelf moest testen en dan 3 dagen later mocht beginnen met provera, omdat urinetesten minder gevoelig zijn en hcg je lijf uit moet zijn. Dat zelf testen mocht gewoon ‘s middags. Bloedprikken kon logistiek niet, ik heb uiteindelijk besloten een action early te doen in de ochtend, die is extra gevoelig. Als er echt niks positiefs te bespeuren zou zijn mocht ik van mezelf die avond beginnen met provera (ipv 3 dagen later, maar het was dan ook een early test en ‘s morgens en geen normale ‘s middags). De test donderdagochtend gedaan en donderdagavond begonnen met de provera. Heb het 7 dagen genomen en mijn menstruatie zet net door! Perfecte timing, want ik ben zondag op vakantie. Fijn dat het thuis doorzet, dat scheelt toch een paar dagen gedoe op vakantie (daarom en omdat ik graag doorwilde heb ik er wat dagen afgesmokkeld). Zo fijn om na al dit wachten na de miskraam weer bijna aan de letrozol te kunnen en dus verder te kunnen gaan!!! 

Hoi Dames.
momenteel alweer op CD17, ik heb deze maand Letrozol 7,5 mg geslikt.
helaas nog niet veel te zien in het ziekenhuis.. moet aanstaande maandag terug komen.
mijn BMS was wel 8 mm, maar er was 1 dominante follikel van 10 mm.
de laatste keer met 5 mg had ik een lange cyclus van 35 dagen, dus ik vraag me af of ik dan nu weer een lange cyclus zou hebben?
en ze heeft al gezegd dat als ik aanstaande maandag geen groei heb, ik moet denken aan hormooninjecties.. eerlijk gezegd ben ik daar zo van geschrokken dat ik al vanaf gisteren overstuur ben..
Ik weet niet wat me te wachten staat maar mijn gyn stelt me ook niet echt gerust.. :(

@Poffertje: volgens mij is de volgende stap injecties, maar dat verschilt per ziekenhuis.
@MilouP: geniet van je vakantie. Mogelijk heb je de komende ronde wel meer succes.
Ik ben gisteren ongesteld geworden, zoals verwacht op 14DPO. Heb er nu wel wat meer moeite mee dan de vorige ronden, maar meer omdat de komende ronde voor mij de laatste ronde van dit traject is. Heb geen idee wat me daarna te wachten staat en/of ik dit nog door wil zetten.

@poffertje Je kunt natuurlijk altijd even bellen, maar als er maandag niks te zien is (omdat je eisprong mogelijk al geweest is) kunnen ze altijd bloedprikken om te kijken of je daadwerkelijk een eisprong gehad hebt. Zou me niet te druk maken dus!
overigens werken ovulatietesten niet altijd bij PCOS, maar dat wist je misschien al wel

Ik doe vanaf cyclusdag 10 dagelijks ovulatietesten, gisteren negatief, vanmorgen ook negatief. Ik merkte net verandering aan mijn afscheiding dus vandaar dat ik vandaag een tweede test deed. Die dus positief, dus in combinatie met mijn afscheiding denk ik wel dat mijn eisprong eraan zit te komen. Zou het erg jammer vinden als maandag blijkt dat ik mijn eisprong gemist heb. Zou het liefst vanavond al insemineren, maar durf dat niet goed aan zonder echo. 

Terug
Bovenaan