PCOS, Letrozol

Bedankt voor al jullie lieve reacties!

@Just-Me: ook voor mij is je gevoel heel herkenbaar. Het feit dat je niet weet hoe lang het gaat duren voor je zwanger wordt. ALS je ooit zwanger mag worden.. Ik vond het slopend. Gelukkig staat dit forum vol met succesverhalen. Natuurlijk bieden die geen garantie voor jou. Maar de kans dat het wel lukt is vele malen groter dan dat het niet lukt. Al hoop ik voor je dat je daar niet al te lang op hoeft te wachten :) Geef ook vooral toe aan die shitdagen. Die mogen er echt zijn. Het is niet niks zo'n traject. Wat mij uiteindelijk hielp is om veel leuke dingen te plannen (was destijds lastig met corona). Om ook andere lichtpuntjes te hebben om naar uit te kijken. Nog steeds was ik er extreem veel mee bezig, maar het verzachtte al het wachten en malen in je hoofd er wel iets mee. 
@MilouP: Wat fijn dat je je eisprong toch voelt aankomen nu. Het is prettig om niet continue echo's te hebben. Maar het brengt ook weer een hoop onzekerheid met zich mee (groeien er wel eitjes? Gaat er wel iets springen?). Fijn dat het nu weer wat eerder in je cyclus is. Scheelt weer wat spannende dagen. 
@FlipFlap: Ik ben ook benieuwd of je al meer duidelijkheid hebt. Ik heb inderdaad wel eens gelezen dat je soms al na 1 ronde moet ophogen met Letrozol. Soms is het even zoeken naar de juiste dosering of het juiste middel. Maar ik hoop dat je inmiddels een goede positieve ovulatietest gehad hebt. 
@Hier: ik heb gisteren een echo gehad en daarop waren 2 eitjes te zien. 1 van 16mm en 1 van 16.5. Er is dus een kans dat ze allebei gaan springen. Ook mijn baarmoederslijmvlies was mooi dik. Een stuk dikker dan de vorige keren, dus ik hoop dat het werkt!
Nu krijg ik geen echo's meer en is het afwachten. Ondanks dat ik altijd een eisprong gehad heb op de letrozol, ben ik ook deze keer weer bang dat er niks springt... Vorige keren had ik een eispring tussen CD17 en CD20. Nu zijn we blind gestart maar zit ik omgerekend op CD13. Ben heel erg benieuwd op welke dag ze gaan springen (hopelijk duurt het niet te lang, anders maak ik mezelf weer helemaal gek, haha)

Hoi Dames, pas geleden had ik hier gezegd dat mijn kuren niet aansloegen, na dat weekend had ik weer een afspraak en had ik opeens 2 mooie follikels die elk moment konden springen!
Gisteren was het zover, na 2,5 jaar had ik eindelijk een positieve test in handen!! ik heb gistermiddag met clearblue getest om te kijken of het geen indroogstreepje was, maar er stond echt ZWANGER 1-2
Ik ben zo gigantisch blij!
volgens eigen berekening ben ik op dit moment 4 weken + 2 dagen :)
nog erg vroeg maar ik hoop dat het een plakker is!

@rshaa: en, zijn je eitjes gesprongen :)?? Herken wel wat je tegen just-me zegt; als je al zou wéten dat het ooit goed zou komen, dan zou dat al veel geruststelling geven. @sometimeslater: gefeliciteerd!! Wat fijn dat het nu gelukt is! Heb je al een afspraak gemaakt met de verloskundige ?
@ MilouP: zijn jouw eitjes ook gesprongen? Wel fijn trouwens dat je er met je vriend over kunt praten! Maar mannen staan er inderdaad toch wat anders in; wat relaxter’ ofzo?
Herken jouw gevoel qua gemis aan herkenning wel overigens..als ik om mij heen kijk is iedereen in een zucht en een scheet zwanger geworden en dat vind ik soms wel lastig. Nog los van dat ons traject tot zwanger worden al anders verloopt vanwege medicatie enzo.. ben heel blij dat dit topic er is! Voelt al een stuk minder alleen.

Bij mij is er deze cyclus dus helaas geen eisprong geweest. De letrozol 5mg heeft dus één ronde gewerkt en nu moet ik naar 7,5 mg. Eerst nog de provera-kuur afmaken. Hebben jullie ook zo’n last van provera? Ben ontzettend emotioneel en heel angstig. Niet fijn…
Heb daarnaast mijn gynaecoloog al ‘uitgehoord’ over de vervolgstappen. Ben daar wel erg van geschrokken . Als 7,5 mg niet aanslaat, staat alleen spuiten nog open. Tot vorige week heb ik ivf (naïef misschien) gezien als allerlaatste optie, maar dat was volgens de gynaecoloog geen optie als mijn lichaam niet reageert op de spuiten. Voel een ontzettende druk om goed te reageren én blijven reageren op 7,5 mg..

@Rshaa Fijn dat het meteen weer aanslaat! Heel spannend, nu dus ook aan het afwachten. Lastig hè dat je niet precies weet wanneer je eisprong is. Zou toch makkelijk zijn, dan weet je zeker dat je goed zit qua timing.
@Sometimeslater Gefeliciteerd!! Geniet ervan, ik duim met je mee. 
@flipflap ah nee wat balen zeg :(. Ik herken je verhaal zo, digitale knuffel vanaf hier. Probeer jezelf niet gek te maken. Heel herkenbaar hoor dat uithoren. Ik ben zelf ook wel zo hoor 'maar als deze optie niet werkt dan werkt dat misschien ook niet en dan is het hopeloos' etc. Maar je reageerde eerst wel op de 5mg dus de kans is groot dat je op de 7.5 mg gewoon reageert. Dat is stap 1. Als dat niet lukt heb je het spuiten, daar reageren meer mensen op dan op letrozol volgens mij, en daar kun je ook veel meer variëren met dosering etc. Dus de kans dat je daar helemaal op niet reageert is voor nu echt nog klein, en dat is pas stap 2. Als het daarmee niet goed lukt om 1 of 2 eicellen te krijgen, kan het volgens best zijn dat je wel op de hogere dosering waarbij meer eicellen mogen rijpen reageert (zoals bij ivf) Maar dat is echt pas stap 3, voor die tijd heb je nog een boel 'haltes' te gaan!! Ik heb geen verstand van die medicatie, maar zijn er daar ook niet meerdere middelen voor? Echt nogmaals, ik snap je gedachtengang helemaal en zou hem zelf geschreven kunnen hebben, maar denk geen 5 bruggen te ver dan maak je alleen jezelf maar gek! Er is nu geen reden om aan te nemen dat je overal niet op reageert. 
wat betreft de herkenning missen: ik zag je toevallig langskomen op een ander forum over appgroepjes. Heb jij daar veel aan? Ik vraag me altijd af of je er iets aan hebt als er verder veel 'eerste maand zonder medicatie raak meiden' in zitten (niks tegen hen natuurlijk, zeker gegund, maar zo'n ander verhaal!). Al lijkt het fijne van een appgroep dat je minder je best hoeft te doen om een beetje onherkenbaar te blijven voor bekenden...
Zelf zit ik inmiddels op CD19, dus het wachten is begonnen. NOD is 17 oktober. Ik had even chaos qua werk en prive dus we hebben na CD16 niet meer geprobeerd. Ik hoop dat dat goed komt met mn eisprong die ik dag 14/15 aan voelde komen (wanneer ik hem dan precies heb weet ik namelijk niet...). Ik denk echt niet later dan CD17 of echt uiterlijk 18 dus dan zou het goed moeten zitten... Fingers crossed!

Dank voor alle lieve reacties! Dat hielp!

@Sometimeslater, wat goed! Voorzichtig gefeliciteerd! Ik duim voor je!

@Flipflop, ik snap de druk die je voelt wel heel goed. Wat Milou zegt, misschien makkelijker gezegd dan gedaan, is wel een goed punt. Er zijn nog zoveel haltes. Probeer jezelf wat rust te gunnen door stap voor stap te denken? En dat zeg ik nu wel leuk, maar ik snap ook heel goed hoe moeilijk dat is en hoe graag je wil weten waar je aan toe bent.. Het proces blijft ongrijpbaar…

Ik heb het inderdaad, op jullie advies een paar dagen even laten zijn wat het is, ik was zo moe van het ‘knokken’ om steeds maar positief en hoopvol te zijn. En eigenlijk herstelde het vanzelf weer. De vierde ronde letrozol zit erin. Behalve nog meer haaruitval, geen andere bijwerkingen deze keer. Maar ik houd geen haar meer over zo ?

Zijn er hier trouwens meiden die het middel Linidol kennen? Of er ervaring mee hebben?

Wat een activiteit hier..
@allemeidendienuwelzwangerzijn: gefeliciteerd, geniet van je zwangerschap (en alle mogelijke kwaaltjes, maar goed die neem je maar voor lief denk ik).
@Flipflap: balen.. Heb je nog iets gedaan met elke dag 45 min sporten en koolhydraatarm eten? Zoals MilouP zegt, ik zou me niet aansluiten bij die groepen waarin veel meiden zitten die zonder medicatie bij 1 keer proberen al gelijk zwanger zijn. Je maakt jezelf op die manier gek als je telkens tegen hun verhalen aanloopt. Die meiden begrijpen het niet om mee te maken wat jij doormaakt. Ik zou die groepjes vermijden.
@MilouP: hou hoop, meis! Haal diep adem en lach. Toevallig, mijn NOD is 17 of 18 oktober.
@JustMe:  Alopecia? Hoe dan? Oh hemeltje, dat is balen! Kan je arts je een middeltje voorschrijven tegen de alopecia? Of iets dat het een beetje tegengaat? Ronde vier alweer. Succes. Geen flauw idee wat Linidol is. 
Ik zit in de laatste ronde ovulatie-inductie met letrozol. 7 ronden alweer. De afgelopen drie weken had ik het best zwaar. 7 ronden letrozol, vaak erg gezellig gemaakt (ook voor en na ovulatie), maar geen zwangerschap. Halverwege de menstruatieperiode in september heb ik het ziekenhuis gebeld om aan te geven dat ik de laatste ronde letrozol in zou gaan en gevraagd of ik alvast een afspraak bij de arts kon maken om het vervolgtraject te bespreken als de huidige ronde geen succes zou zijn. 18 oktober staat de afspraak. Wel een eisprong deze ronde. Nu nog een zwangerschap.. 

@Flipflap: Wat vervelend dat de 5mg zijn werk niet meer doet! Maar het heeft wel gewerkt, dus dat klinkt wel hoopvol voor de hogere dosering. Je bent niet immuun voor medicatie :) Hopelijk gaat het met de 7,5 lukken. Maar ik spuiten werkt ook voor heel veel vrouwen. Dus zeker niet de hoop verliezen! Al is dat soms wel lastig. Zeker met die stomme provera.. ik vind het ook rotspul. Was ook echt heel blij dat ik die mocht overslaan deze keer.
@MilouP: fijn dat je eisprong geweest is! Ik ga duimen voor een goede ronde voor je :) 
@Just-me: goed dat je even hebt toegegeven aan het rotgevoel. Succes met ronde 4! Ik heb geen ervaring met Linidol. Wat is het?
@Hier: nog geen eisprong. Heb het ziekenhuis maandag maar gevraagd om een echo want ik maak mezelf weer gek... die echo was gisteren en toen had ik nog een ei van 17mm en 1 van 21.8mm. Dus ze waren wel iets doorgegroeid en zouden echt wel gaan springen volgens de echoscopiste. Vanmorgen was mijn temperatuur opeens iets gestegen, maar heb nog geen positieve ovulatietest gehad. Twijfel nu of ik mijn eisprong dan niet toch al gehad heb en mijn LH-piek dus heb gemist. gelukkig heb ik vrijdag weer een echo. 
Ik word echt gek van deze onzekerheid de hele tijd. Ik had zo gehoopt dat ik dit hele gedoe nog een tijdje kon overslaan. Ik had nu met een lief baby'tje moeten knuffelen ipv me zorgen te maken of er deze maand wel een eisprong komt :( Maar het is niet anders. En ik heb afgelopen jaar wel heel erg geleerd waar ik het allemaal voor doe (en dat is het allemaal waard!). 

Terug
Bovenaan