PCOS, Letrozol

Milou en san.. thnx voor jullie ervaringen!
Ik ben gelukkig niet bang voor naalden. Ik heb tot een paar jaar terug heel stout elke dag in mn buik gespoten omdat ik kuurtjes melanotan deed haha. Dus dat scheelt gelukkig.. komt die ervaring me toch nog van pas ?? . Ga het donderdag gelijk bespreken want ik reageer hier hetzelfde op als de clomid bij mn zoontje.. ppff vreselijk. Ik heb echt in deze maand ik denk 3x in woede iets kapot gegooit tegen de muur. Mijn god er zit zoveel frustratie en agressie bij me vast ofzo en vervolgens dikke huilbuien, migraine, moe en mega opvliegers en zweten pff.  Niet echt gezond, zeg maar.
@san, Mijn vriend zijn zaad was sowieso slecht bij de 1e check en voor IUI eigenlijk ook matig.  Hij zit op het randje van zeer slecht tot matig zaad in het algemeen. Na 3 maanden checken ze dan weer opnieuw omdat er dan nieuwe zwemmers zijn geproduceerd en in de hoop dat het beter is. In die tijd was het de bedoeling dat bij mij alles op de rit zou komen en ik normale cyclussen/eisprongen zou hebben. Zodat we dan als dat op orde was ook gelijk door kunnen in het traject naar eventueel iui of icsi...maar dit is dus even afhankelijk van de uitslag van mn vriend.
Succes met spuiten dan....wanneer moet je echt beginnen of ben je al begonnen? 
Ik voel me zo een zeur he. Ook bij de arts vond ik mezelf al een jankbal. Overal lees je dat letrozol zorgt voor minder bijwerkingen etc. Maar ik moet zeggen dat ik toch veel negatieve dingen lees hoor en de bijwerkingen ook niet niks zijn. Dosis slaat niet meer aan...ophogen... bijwerkingen...niet zwanger na zoveel rondes en overstappen op gonal. Ik krijg er daardoor sowieso wat minder vertrouwen in ofzo haha.
@ly, wachtbankje voor jou lees ik :) spannend!
@just-me ook fijn om te horen. Lijkt me dat je dan ook een stuk zekerder in dit traject kan staan. Wie weet heeft ze idd wel gelijk.. zou mooi zijn!

@camhay, hahaha fantatisch! Dat is toch dat goedje waar je lekker bruin van wordt? Ow wat rot van je vriend! Dus dan en bij jou pech en ook nog bij hem. Maar ik lees dat jullie een kindje hebben? Dan hopelijk binnenkort weer goed nieuws. Maar ze kijken dan per 3 maanden wat voor behandeling jullie moeten doen? Of ovulatie inductie of iui of icsi? Kan je ook zonder iui of icsi zwanger worden? Wooow kapot gooien! Nou dat lijkt mij vreselijk. Je andere bijwerkingen had ik ook! Huilbuien, deprie gevoelens, neerslachtig, geen zin in de dag, moe, hoofdpijn, opgeblazen buik. Ik snap precies wat je bedoelt, maar mijn arts die zei dat het echt bij sommige vrouwen voorkomt. Niet vaak maar het gebeurt wel. Normaal wordt het aardig goed verdragen dus ik voelde mij ook een zeur. Ik dacht naja dan nog maar een keer proberen maar mijn arts zei eigenlijk dat gaan we niet doen, je gaat spuiten proberen. Dus eigenlijk was dat wel heel fijn. Maar jij dus ook al die klachten.. hopelijk met die spuiten beter! Hoe snel gingen de bijwerkingen weer bij jou weg? Ik zit nu eerst op het wachtbankje want het heeft wel gewerkt! Als ik ongesteld wordt dan gaan spuiten. Maar dat hoop ik stiekem niet natuurlijk ?. Al hoewel ik wel realistisch ben! Ben nu sws blij met mijn ei haha. Er is een begin. Maar jij dus eerst even afwachten? Wanneer zou jou volgende ronde zijn? 

@san; dat is zeker een duidelijke verhoging! Ik hou mijn temperatuur ook bij, maar meet wel rectaal. Je temperatuur is dan wat meer betrouwbaar. Oraal is je temperatuur vaak iets lager dan je daadwerkelijke temp. Maar als je op deze manier een stijging ten opzichte van elkaar kan vinden en dit werkt voor jou is dag natuurlijk helemaal prima! Ik zit gemiddeld rond 37 nu met mijn temp, soms 0,1 hoger of lager. Zit nu op 8dpo! Vorige ronde korte cyclus met LF van 12 dagen, weet niet of dat deze ronde weer zo zal zijn (die LF lengte) Maar we gaan het zien! Ga sowieso tot minimaal 14dpo wachten met een testen als ik dan nog niet ongesteld ben. 
@just-me; het zou toch wat zijn als de Mesoloog het toch bij het juiste eind heeft! ? Ja die verschillen proberen te voelen is het zeker inderdaad, terwijl heel veel vrouwen pas (ruim) na hun positieve test symptomen ervaren. Maarja, we houden er blijkbaar van om onszelf toch een beetje gek te maken ?.

@san , ja haha klopt... niet overdreven barbie bruin hoor maar gewoon een kleurtje haha.
Nee we moesten nu alleen een 2e x checken en dan moet dat wel genoeg zekerheid geven hoe we verder gaan. Ik heb idd een zoontje en bij hem heeft het 3 jaar geduurd. 2 jaar via het ziekenhuis maar dat was met mn ex en daar was niks mis mee. Nu idd dubbelop verminders vruchtbaar helaas :( 
Dus in principe zou ik met alleen ovulatie inductie zwanger kunnen worden. Alleen nu dus niet ivm mn vriend zn zwemmers. Of iig de kans is heeeel klein.. en vandaar dat ze dat nog een keer checken om te kijken of er toch verbetering is. 
Wel fijn dat jouw arts zo mee denkt hoor en vooral al gelijk na 1 ronde. Die van mij lieten me dit keer echt een beetje aan m  lot over en toen ik nog geen duidelijkheid had halverwege mocht ik na veel zeuren voor een echo komen. 2 weken geleden dinsdag. Ze gaf aan een vochtplekje te zien wat kin duiden op een eisprong. Ik ben alleen nu 15 dagen later en nog niet ongesteld! Ik voel ovulatie heel.goed aan, en dit keer echt totaal niks.. ook temperatuur ik al maanden en die is netjes stabiel. En nu isner geen pijl op te trekken. 
Bij mij had ik vanaf de 2e pil letrozol al bijwerkingen en die duurde echt n week en soms werd ik daarna pas misselijk. Nu merk ik er eerlijk gezegd deze ronde veel minder van. Maar dat kan komen omdat ik nu al zo ver in mn cyclus zit en t al ff geleden is dat ik letrozol innam.
Ik weet alleen dat ik op cd 36 zit nu. En ik heb deze ronde 3x een mogelijke ovulatie gehad. Testen waren knallend..kreeg ovulatiepijn.. maar telkens bleef mn temp laag. Nou de eerste 2x dat het kon, is mn ei dus niet gesprongen. En nu had ik vorige week weer een knaller van ovulatietest en flinke pijn bij mn eierstokken.... dus dan zou ik nu 8 dpo zijn ofzo... maar goed dat weten we dus niet haha.. vandaar morgen weer controle en als er niks is te zien dan of opwekkers voor een bloeding en nieuwe ronde.. of even afwachten. Super frustrerend!
Spannend voor jou wel san! 1e ronde wachtbankje. Hopelijk blijft meer jou bespaard! Ik duim voor je mee.
Hoe is jouw achtergrond een beetje? 1e kindje? Recent gehoord van je pcos? En al lang bezig?

@ly wat spannend! Dus dat komt ook al steeds dichterbij. Bedoel je met LF de tijd tussen je ovulatie en ongesteld worden? Dat dat 12 dagen was in plaats van 14 dagen? 
@camhay wat rot zeg dat jullie dubbele pech hebben. Wel fijn dat jullie dit weten zodat je verder kan. Stel jij had dit niet gehad, dan had je waarschijnlijk dit van je vriend veel later geweten. Hoe heb je uiteindelijk je zoontje gekregen, via ovulatie inductie of op een andere manier? Hopelijk is het van je vriend iets verbeterd. 
Ja ik ben wel blij met de arts, ik voel mij dan wel gehoord (ookal voel ik mij soms een zeur). En dat zij het ook voor mij eigenlijk besloten heeft was ook wel fijn. Wat gek zeg dat ze wel een vochtplekje zagen. Kan dat ook gebeuren als ze niet springen? Het lijkt wel alsof je wel eitjes hebt maar dat ze niet springen. Misschien wel goed dat je dan gaat spuiten met ovitrelle / pregnyl. En jeumig 3x een positieve ovulatie test, dan gebeurt er wel iets zou je zeggen. Bij mij knallen ze nooit, ik zag wel een goede streep deze ronde maar niet zo donker als de controle lijn. Schijnt dat sommige vrouwen een korte lh piek hebben. Ik heb het zelfde, ook vanaf de 2e pil en ook een week. Die pijn bij je eierstokken, bedoel je dan een drukkend gevoel of echt steken? Spannend morgen! Laat je weten wat eruit gekomen is? Ja super spannend 1e ronde wachtbankje, gewoon voor het eerst. Dus ik ben heel benieuwd maar realistisch, maar goed je weet het nooit. Wij zijn nu een dik jaar met de pil gestopt. Ik heb dit 15 jaar geslikt. Ik werd na het stoppen na 5 maanden ongesteld, toen na 2.5 maand, toen naar 8 weken en toen dacht ik dit is niet goed. Wij hebben nog geen kindjes. Dus dit is allemaal nieuw. Het gekke is dat ik dus geen PCOS heb. Ze weten ook niet wat ik wel heb. De arts noemt het een ovulatiestoornis, geen PCOS. Waarschijnlijk heb ik sinds het stoppen met de pil nog nooit een ovulatie gehad. Behalve dus nu met de letrozol. Jij hebt dus PCOS? Heb jij wel gewoon ovulaties of ook niet zonder medicatie ? 

Helaas mn voorgevoel bleek te kloppen, vanancht ongesteld geworden. Flink aan het balen, mn vriend heeft hoge koorts namelijk dus dat zal de komende maanden geen goed doen (kwaliteit zat al op t randje...). Ben het soms zo zat ?

Oh @MilouP, dat is balen ? Je wordt soms zo op de proef gesteld, ik snap je gevoel helemaal… Balen mag ook gewoon! Hoop dat je vriend snel opknapt en het niet teveel invloed heeft.. Hou vol ??

Hey allemaal! Ik ben nieuw hier.. 
Wat fijn dat iedereen zijn verhaal hier kan delen! Het is een heftig traject en ik voel me er vaak "alleen" in staan. Ik deel daarom ook graag mijn verhaal met jullie!
3 jaar geleden zijn we gestart met een traject in het ziekenhuis voor onze kinderwens. Omdat ik pcos en ziekte van hachimoto heb (trage schildklier) ging het niet vanzelf. Gelukkig werden wij 1.5 jaar geleden ouders van een gezonde dochter! Het is dus mogelijk! Ik ben echt zo dankbaar en voel me echt gezegd met haar!
Nu zouden we graag voor een 2e kindje willen gaan we zouden haar heel graag een broertje of zusje willen geven als het kan! We zitten weer opnieuw in het traject maar dit keer is het heel anders dan vorige keer. Ik ben 2 maanden geleden begonnen met letrozol tabletten. (Vorige keer begon ik met clomid) ik reageer goed op de letrozol alleen springt het eitje niet vanzelf (dat gebeurde vorige keer dus wel steeds) daarom heb ik een spuit moeten zetten ovitrelle. Ik schrok ervan dat ik een spuit moest zetten omdat ik het dus niet verwacht had en er ook niets over gezegd was van te voren maar blijkbaar was het eitje zo groot dat die echt moest springen want anders zou de kwaliteit minder kunnen zijn? Spuit gezet maar nu ben ik 1 van de weinige met een allergische reactie op de ovitrelle.. binnen een uur niezen, dikke en rode ogen, lichte benauwdheid, misselijk, dikke lippen. De arts gaf aan dat ik deze spuit de volgende keer dus niet meer mag zetten, helaas is er dus geen ander middel om een ei te laten springen gaf ze aan.. nu de 2e ronde eitje was weer gegroeid alleen weer zo groot! De echoscopiste heeft overleg gehad en ze hadden nog een pregnyl spuit ergens achter in de koeling liggen zei ze.. na overleg met de arts heb ik deze gezet. Ik vond het spannend omdat ik bang was voor weer een allergische reactie maar ze gaf aan dat de kans kleiner was bij pregnyl omdat die van urine van zwangere vrouwen wordt gemaakt en ovitrelle kunstmatig is. Gelukkig ging deze spuit wel goed geen reactie gehad. Behalve dat ik enorm moe ben, minder eetlust heb en me soms wat misselijk voel.. maar dat is redelijk normaal ;)
Nu is het zo dat dit de allerlaatste spuit pregnyl was want dit middel wordt niet meer geproduceerd! Ik baal hier echt zo van! Ik moet nu afwachten of het raak is of niet.. dat wachten duurt altijd zo lang en vind ik gek genoeg veeel moeilijker dan wanneer ze zeggen dat er geen eicel gegroeid is. Ik hoop zo dat het gelukt is maar ik moet dus nog 1 week wachten voor ik mag testen.. 
Ik ben ondertussen wat uit gaan zoeken over de pregnyl en waarom die niet meer gemaakt wordt en of er mensen mensen zijn zoals ik die niet tegen de ovitrelle kunnen? Helaas kan ik hier zo weinig / niets over vinden. Vanmorgen kwam ik een artikel tegen over moeders voor moeders en ik schrok er echt van! Als pregnyl; wat gemaakt word van urine van zwangeren niet meer gemaakt wordt wat gebeurd er dan met die urine? Moeders voor moeders blijkt ook een commercieel bedrijf en dat mag! Maar nu zie ik dat pregnyl ook wordt gebruikt als afslankmiddel of anabolen en ws word doorverkocht aan het buitenland? Ze blijken er volgens het artikel vaag over te doen en er blijkt weinig over te vinden ze zijn niet zo transparant over wat er met de ingeleverde urine gebeurd.. het is ook best pijnlijk om te lezen omdat dit dus het enige middel is waar ik wel tegen blijk te kunnen!!
Mijn man snapt niet waar ik me druk om maak, hij vind dat ik uit moet gaan van het positieve en natuurlijk dat is ook zo en dat probeer ik ook maar heel reëel dit is pas de 2e ronde.. daarbij merk ik ook dat hij er minder moeite mee heeft dan ik, dat zegt die zelf ook heel eerlijk. Hij mag door corona ook niet mee naar inwendige echo's bijv en is niet bij het zetten van de eerste spuiten geweest. Nu ging hij dat voorheen ook niet altijd mee hoor maar toch voel je je er hierdoor meer alleen in staan, hij geeft ook aan zich minder betrokken te voelen nu. Ik zelf vind dit heel lastig ook omdat er 4 vriendinnen van mij onlangs bevallen zijn (allemaal in 1 maand tijd) en er een aantal nu zwanger zijn van een 2e of 3e kindje en ik worstel met het feit dat ik er al 1tje heb ik realiseer me dat ik daar al super blij mee moet zijn en dat ben ik ook echt! Maar toch is er echt nog een wens voor een Tweede ben ik dan ondankbaar?? Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel maar soms voel ik me zo......
Maar goed er is nog hoop.. Als het nu niet raak is gaan ze mij de gehele cyclus volgen tot het eitje zelf springt want een andere oplossing is er dus niet het kan dus zo zijn dat de kwaliteit van de eicel dan minder goed is en dus meer kans op complicaties als miskraam. 
Is er iemand meer die een allergische reactie heeft gehad of niet goed tegen ovitrelle kan?  Of tips hoe ik mijn gedachte wat meer kan verzetten of hoe om te gaan met deze situatie? Let me know.. alvast bedankt! 

Terug
Bovenaan