PCOS, Letrozol

Spannend alle dames die weer op het wachtbankje zitten! Ik hoop zo erg voor jullie dat er mooie positieve testen uit komen ?.
@Juliass; ja volgende week woensdag heb ik de eerste echo, dan gaan we zien of het op de goede plek zit en het hartje klopt. Pffff ben wel echt nerveus hoor! Vind het zo spannend en hoop zooooo erg dat het goed zit na alle ellende van vorig jaar ??. Vandaag weer een dagje met minder kwaaltjes, zit dan wel gelijk in de stress.. maargoed, vanavond/morgen kan het zo weer heviger zijn. Nog even geduld hebben! ??
@san; als ik op m'n app van Flo kijk die ik heb omgezet naar 'zwanger' zegt ie 16 oktober, maar als ik online bereken op verschillende sites met cyclus lengte 30 dagen (aangezien ovulatie op cd16 was) zegt ie 18 okt. Ben benieuwd of dat uiteindelijk redelijk klopt, ook afhankelijk van de innesteling natuurlijk. Wat heb jij berekend?

@julias, ja het is volgens mij gewoon die "presteerdruk" en het moeten. Als je normaal een dagje overslaat is het niet erg.. nu is het gelijk minder kans dat het raak is. Maar komt goed! Uiteindelijk gaat het ons lukken en kan het weer terug naar romantische sex toch!
Ja ik heb normaal ook 2 dagen een LH piek maar sinds de letrozol is die super kort en springt mijn ei gelijk. Ik denk toch dat dat te maken heeft met dat de follikels ook wat meer doorgroeien en zodra de hersenen dan JA zeggen.. springt die ook gelijk... zoiets? Temperatuur is wel betrouwbaar hoor. Als die minsten 0.3 graden is gestegen dan mag je gewoon uitgaan van je ovulatie. Ik zit met letrozol nu ook lager in temp. Misschien ook het weer en snachts wat kouder? Voor ovulatie is mn temp nu rond de 36.0/36.3 en nu 1e dag 36.9 en vandaag weer 36.6 . Maar had het ook wel koud deze ochtend. 
Dus ik ga wel uit van de tempstijging... die is het betrouwbaarst.
@just-me..jij hebt dat dus ook net als mij en juliass. Dus denk dat het letrozol en kouder weer is. Dan ga je van 15 dagen uit haha... zit je gewoon safe in het midden ??
Aah vervelend dat je je zo voelt. Maar ik schud je de hand hoor. Heb het sowieso erg lastig mentaal na eisprong maar met letrozol echt overduidelijk erger en ook al voor eisprong. Progesteron zorgt ook niet voor fijne gevoelens.  Ik ben ook echt een warhoofd... vergeet veel... ben onrustig en best down af en toe. Ik denk dan maar oke.. geef me er aan over en morgen is het weer een nieuwe dag, vaak helpt dat echt en is het de volgende dag weer wat beter. Ik ben ook vooral heel moe/lui en heb totaal geen motivatie om het huishouden te doen. Terwijl ik normaliter echt een extreme poetser ben. Ik hou absoluut niet van rommeltjes en dingen. Nu laat ik het voor wat het is... dat herken ik ook totaal niet aan mezelf. Gewoon even aangeven hoor en miss even kijken of het over is als je menstruatie begint.. dan weet je ook dat het aan de medicatie/ovulatie ligt. Sterkte iig meis! Komt wel weer goed hoor! ?
@ly, wat fijn.. bijna je spannende mijlpaal voorbij en een echo in aantocht. Komt vast goed hoor!!! Een dagje wat minder kan natuurlijk. Kan me voorstellen dat het in je hoofd zo gaat hoor...hartstikke logisch ook na de vorige keer. Maar vertrouw op je lijf! ??

@Ly, spannend meis! Het komt echt wel goed! Nog een paar dagen, maar die duren vast het langst van allemaal ? Straks zou je misschien willen dat je wat minder kwaaltjes had ? Als het nog meer wordt! Blijf vertrouwen en genieten, maar ik snap je zenuwen wel dus is makkelijk praten misschien vanaf hier…

@Camhay, fijn om te weten dat ik niet de enige ben (niet fijn voor jou natuurlijk!) Ik ken ook ups en downs, best flinke ook. Misschien maak ik het onbewust erger omdat ik er tegen ‘vecht’. Ik ben dan toch ergens bang dan het misschien weer een depressie wordt. Dus ik duw de hele dag door en blijf maar gaan en proberen. Maar ik ben echt zó moe en gedemotiveerd.. niks voor mij dit hangen en mopperen de hele dag ? Misschien moet ik het toch proberen iets meer te laten zijn zoals het is. En met de temp, het is inderdaad wel weer kouder en wij slapen heerlijk met ramen open. Maar ik had vanochtend een ijskoude neus haha, dus dat zou best invloed kunnen hebben natuurlijk.. Dank je in elk geval, voor je reactie ❤️

@Just-Me:
Wat vervelend te lezen dat je je zo voelt meid. Ik heb er eerlijk gezegd niet zo'n last van, ik zou het wel in het ziekenhuis aangeven zodat ze mee kunnen denken naar evt. alternatieven waar je beter op reageert. Hoop dat je je snel beter voelt! ?

@Ly: 
Spannend, ik kan me voorstellen dat je niet kunt wachten!! Nog een paar daagjes en dan mag je je kleine frummel gaan bewonderen. Heb vertrouwen in je lichaam, het komt vast helemaal goed! ?
@Camhay: 
Precies, het is inderdaad die presteerdruk. Ach, hopelijk kunnen we over een tijdje zeggen; het is niet meer nodig en nu kunnen we er weer gewoon lekker van genieten. Het is even niet anders en voor een goed doel. 
Dat wat jij zegt over dat de follikels groter groeien waardoor de LH piek wellicht korter is klinkt voor mij wel logisch. Geen idee hoe het bij mij zonder medicatie zou zijn geweest (als ik dan al een eisprong zou hebben). 
De temperatuur kan inderdaad zo verschillen maar als je overall een goed beeld hebt wanneer je eisprong is geweest dan is het helemaal goed. Ik heb er zelfs over nagedacht om tussen mijn eisprong en mensturatie te stoppen ermee, zodat ik er wat minder mee bezig zou zijn en gewoon even 'vrij' zou zijn haha maar merk dat ik het toch wel graag in de gaten wil blijven houden. In deze periode doe ik wel minder 'moeilijk' alsin; als ik eerst kort tegen m'n vriend aan wil liggen voordat ik ga teperaturen dan doe ik dat gewoon. Wellicht schommelt ie daardoor wat meer maar zo nauw komt het nu toch niet. 
Ik weet niet of ik deze vraag al eerder heb gesteld hier maar wellicht kunnen we nog wat van elkaar leren; 
Slikken jullie vitamines/supplementen? Wat doen jullie anders sinds jullie kinderwens?
Ik zal even bij mezelf beginnen:
Mijn vriend en ik drinken allebei gewoon nog wel alcohol (ik op sommige mensen wel iets minder, ik kon voorheen flink doortanken en voel me er wel beter bij om daar een klein beetje rekening mee te houden; niet alleen voor onze kinderwens maar voel me daar sowieso wel wat beter bij). Maar drink in het weekend geregeld nog wel een paar wijntjes/biertjes. Mijn vriend is geen flinke zuiper maar drinkt in het weekend echt wel een aantal biertjes, wil hem dat niet ontnemen. Hij is wel gestopt met roken sinds een aantal maanden. Hij wilde dat sowieso al lange tijd en hij vond onze kinderwens een goede reden om het echt door te zetten. 
Daarnaast slik ik de Compleet zwanger van Davitamon en mijn vriend slikt de compleet man van Davitamon. Daarnaast nemen we ook nog allebei 1000 mg vitamine C. Toevallig riep hij een aantal maanden geleden dat hij wel iets van vitamines/supplementen wilde gaan slikken, niet eens per se ivm onze kinderwens. Dus ik ben op zoek gegaan naar een multi die ook gelijk positief is voor z'n zaad, haha. Ik dacht mooi meegenomen. 
Ook probeer ik bewust meer vette vis te eten ivm mijn PCOS, lees overal online dat dat goed is. Verder snoep ik gewoon nog en heb ik niet heel veel aangepast, maar heb dan ook geen overgewicht. Merk wel dat ik sinds een paar maanden wat ben aangekomen. Verder sport ik soms, omdat het moet, niet omdat ik het leuk vind haha. Maar veel is het niet. Kortom; ik let wel op mijn gezondheid en we eten 's avonds bijv. meestal wel gezond met genoeg groenten, maar dat was voorheen ook het geval. Maar sla absoluut niet door daarin, ben geen sport-gek en eet ook vaak zat ongezond haha. 
Zo, heel verhaal. Hoe zit dat bij jullie? ? Oh ja een laatste vraag: het zaad van mijn vriend is nog niet gecheckt dus geen idee hoe het ervoor staat; maar wat is jullie geadviseerd om het zaad te verbeteren? Ik geloof dat we ook iets heel goeds doen doordat hij die vitamines neemt, maar wellicht brengen jullie me nog op ideeën. 

@Juliass, mijn verhaal: ik ben sinds een jaar anders gaan eten ivm allergieën. Maar die aanpassingen betekenden glutenvrij en lactose vrij. Wat bij toeval ook een advies is rondom pcos. Nu heb ik me daar niks van aangetrokken, ik ben gewoon intolerant voor beiden ??‍♀️ daarnaast hou ik wel rekening met hoeveel ik ergens van eet, zodat ik mijn suikerspiegel beter onder controle houd. Dit was bij mij wel een probleem gekoppeld aan de pcos. Zo heb ik ook nog maar Max 4 eetmomenten per dag. Dat hielp voor mij enorm om minder schommelingen te hebben. Avond eten is hier minstens 5 keer per week gezond en gevarieerd en houd ik rekening met bv iets minder pasta en meer groente. Eten geregeld vis. Tot en met december dronken we beiden een lekker glaasje, wel al minder sinds we begonnen met onze wens, maar toch nog wel 3/4 glazen per week. Sinds oud en nieuw heb ik het terug geschroefd naar 1 glas per week. Vond toch dat ik dat moest proberen voor mezelf. Mijn vrouw doet eigenlijk mee, zomaar en onze donor drinkt ook minder dan voorheen. Hij rookt nog wel, maar ook veel minder dan vroeger. Het lastige daar is dat we hem niet echt kunnen vertellen wat wel en niet mag. Hij past zich aan en zijn zaad was goed, dus ja ? (Zijn zaad controle was overigens na 6 maanden in het traject) Ik slik allerlei supplementen bij, maar wel op advies van mesoloog. Puur omdat ik na zoveel jaar allergieën tekorten had. Ze adviseerde onze donor Zink, maar er zijn zoveel verschillen in supplementen dat het lastig is om zomaar de goede te pakken. Ieder lichaam reageert anders op een merk of een werkzame stof. Dus heb haar laten adviseren. Ik slik overigens zelf niets wat specifiek op zwangerschap helpt, behalve foliumzuur dan, maar de combinatie van wat ik doe heeft er wel voor gezorgd dat ik echt een heel stuk gezonder ben nu, dan een jaar terug! Ik zie zelf nu ook dat ik er beter uit zie, ben op gezond gewicht en hoef daar niets voor te doen. Ik eet s avonds een stukje pure chocola en af en toe gewoon een chipje/nootje of gebakje hoor! Ik ben niet helemaal doorgeslagen ? Dus, dat was mijn verhaal haha!

@Just-Me:
Was bij jou uit dat 'standaard' PCOS onderzoek gekomen dat je insuline resistent bent? Fijn in ieder geval dat je het zo goed onder controle kunt houden. Hoe merk je dat je het onder controle hebt en wat merk je als dat niet zo is eigenlijk? 
Fijn dat je vrouw meedoet met het minder drinken, kan me voorstellen dat je er dan gevoelsmatig veel meer samen mee bezig bent. Misschien hele persoonlijke vragen maar is echt puur uit interesse (antwoord vooral niet als je dat niet wilt, bedoel het echt alleen maar goed en positief!): gaan jullie voor jullie eerste kindje en op basis waarvan hebben jullie deze donor bepaald? Hoe kennen jullie diegene? Lijkt me echt heel speciaal ook hoe dat werkt. Bijzonder ook als iemand graag donor wilt zijn om jullie wens in vervulling te laten gaan; echt heel speciaal.
Ik begrijp wat je zegt dat het lastig is om invloed te hebben op wat de donor wel/niet drinkt etc. maar het feit dat zijn zaad goed is is volgens mij helemaal voldoende dan! 
Wat dat betreft kun je zoveel laten als je wilt; wij hebben bijvoorbeeld vrienden waarbij het in de 2e ronde raak was terwijl ze beiden best veel rookten, hij dronk/drinkt aardig door (denk zeker 5+ biertjes per dag) en bij hun is het ook gelukt. Ik denk dat iedereen moet doen wat goed voelt en alle beetjes die je laat/extra doet zijn mooi meegenomen. :) 

@ly 16-18 oktober jij dus! Hoor je dan volgende week een precieze datum? Op hoeveel weken + dagen zwangerschap heb jij je eerste echo? Hoe gaat het nu? Nog steeds de ene dag meer symptomen dan de andere dag? Als ik het zelf uitreken 23 oktober, dus een weekje na jou! Leuk zeg. Eerste echo dus op 8 maart, 7 weken en 2 dagen. Hier gaat het goed. Merk nu wel meer vermoeidheid en soms wat misselijk en nog de gevoelige borsten. Verder even geen gekke symptomen.
@just-me, camhay: beide op het wachtbankje nu dus? Wanneer is jullie nod? Hoe gaat het met jullie? Last gehad van de bijwerkingen deze ronde? Welke datum is jullie ovulatie geweest? 
@iedereen, hoe is het met jullie allemaal? Ook op het wachtbankje? Het is soms wat veel om allemaal bij te houden. Doe mijn best en duim hard voor iedereen! Duimen jullie beetje voor mij 8 maart? Liefs

Terug
Bovenaan