PCOS, Letrozol

@Khaleesi
Hi, spannende tijden voor jou ook. Ik ben er ook achter dat van me afschrijven wel helpt :), hopelijk voor jou net zo. Fijn dat de 5mg voor jou lijkt aan te slaan! Dan heb je inderdaad al wel snel een eisprong gehad, de eerste keren dat ik met een nieuwe dosering begon moest ik altijd al op dag 10 komen voor een echo, ook ivm overstimulering. Waarom moest jij pas op dag 14 komen?

Ik hoop natuurlijk voor jou dat het meteen nu raak is dat zou mooi zijn! Zelf maakte ik mij de eerste keren wachtweken ook helemaal gek en had ik ontzettend veel hoop (wat natuurlijk mag) maar de teleurstelling is daardoor wel steeds erg groot. Wel lastig hoor want nog steeds ben ik er wel veel mee bezig in de wachtweken en probeer ik niet al te veel op signalen te letten. 
Ik ging vooral ook veel googlen als ik iets merkte en dan symptomen die bij die dag zouden kunnen horen opzoeken. Maar uiteindelijk ben ik daarmee gestopt ik maakte mijzelf alleen maar gek. 
Tja afleiding zoeken helpt misschien, en ik doe nu ook wel wat ontspanningsoefeningen soms die heb ik via de POH GGZ gekregen waar ik nu af en toe kom om het hierover te hebben. 

@allemaal thanks voor jullie reactie. Ik zit aan het einde van letrozol gebruik. Op dit moment nog geen menstruatie. Dus al langer dan de laatste x. Hopelijk komt ie helemaal niet! En anders zal ik het toch maar aankaarten bij de evaluatie.. ? 
@khaleesi welkom. Spannend allemaal he? Net als @evol deed ik ook veel googlen. Deze week doe ik het ook, om eerlijk te zijn.. Laatste paar cyclussen deed ik het niet. Kan je beter ook niet doen, teleurstelling komt dan hard aan. Ik probeer veel leuke dingen en afleiding te zoeken. Mijn werk helpt ook wel mee want dan ben ik toch meer met anderen bezig dan met mijn eigen situatie ;). Oftewel mijn tip zou zijn veel afleiding zoeken! En geduld hebben helaas.. 

Bedankt voor jullie reacties en tips. Het Googlen herken ik heel erg, uiteindelijk heb je er niks aan want alles kan een symptoom zijn maar hoeft niet. De eerste cyclus heb ik me hier ook al schuldig aan gemaakt, toen had ik echt het idee dat het gelukt was zelfs, maar uiteindelijk bleek er niks gebeurd te zijn.. Dus ik probeer mezelf echt in te houden nu, twee weken stelt ook weer niet zo heel veel voor.
@Ninna
Spannend zeg. Hopelijk blijft je menstruatie uit.?
@Evol
Wat vervelend dat de Letrozol bij jou zo wisselend werkt, kan me goed voorstellen dat je daar heel moedeloos van wordt en bang bent dat het nu weer niet gaat werken. Is dit de laatste ronde voor jou? 
Van die leeftijd herken ik. Ik ben zelf 33, ben er op mijn 30ste achter gekomen dat ik PCOS heb, altijd een kinderwens gehad, maar was toen nog niet actief. Ik had best veel succesverhalen gelezen van vrouwen met PCOS die in een traject vrij snel zwanger waren, dat gaf me best veel rust en daardoor heb ik het echt starten nog even uitgesteld. Vorig jaar rond deze tijd begon het echt te kriebelen, maar ik vond de stap naar een traject heel groot. Ondanks dat ik wist dat de kans heel klein was dat het zou gaan lukken hebben we eerst nog bijna een jaar zelf aangemodderd. Achteraf had ik wel wat eerder willen beginnen, want ik voel de druk waar je over hebt ook heel erg. Ik zal nu gewoon netjes elke ronde moeten afwachten, maar jij bent al wat rondes verder. Goed om dat vandaag te bespreken, hopelijk wordt er naar je geluisterd. Succes vandaag!

Ik heb geen idee eigenlijk waarom mijn ziekenhuis pas een echo doet op CD14. Moet zeggen dat ik de begeleiding tot nu toe ook best tegen vind vallen. Ben een keer bij de gyn geweest samen met mijn vriend. Omdat PCOS bij mij twee jaar geleden al was gediagnosticeerd en mijn vriend op aanraden van onze huisarts zich al eerder dit jaar had laten testen had ik verwacht dat we meteen aan de slag zouden kunnen. Maar omdat de diagnose in een andere ziekenhuis was gesteld met enkel een echo moest ik eerst nog bloedprikken. Dus die eerste afspraak waar ik al sinds mei naar uitkeek was binnen 5min klaar. Gelukkig kon ik diezelfde dag nog bloedprikken, maar omdat het op vrijdag was ging er een weekend overheen voordat ik de uitslag kreeg. Dat ging telefonisch en toen mocht ik eindelijk aan de slag. Eerst Duphaston en daarna Letrozol, met enkel de mededeling bel als je menstruatie na Duphaston is begonnen voor een echo afspraak. Begin september gingen we op vakantie en dat betekende dat als ik direct zou beginnen met Duphaston ik in het midden van mijn cyclus op vakantie zou zijn, dus geen mogelijkheid had tot echo's. De gyn gaf me de opties om Duphaston pas op vakantie te nemen, of wel direct te beginnen maar dan zonder echo. Omdat ik geen dag langer meer wilde wachten besloot ik dat laatste te doen. Achteraf ben ik daar blij om, want die 2,5 mg heeft niks gedaan. Ik had hier al veel gelezen dus wist wel ongeveer wat ik kon verwachten, alleen elk ziekenhuis lijkt het anders aan te pakken. Ik mis toch wel een stukje uitleg en perspectief. Toen ik gisteren gebeld werd door de assistente zei ze dat ik er de volgende ronde op moet letten niet tot de echo te wachten met gemeenschap. Maar ik denk dat ik er op ga aandringen om niet tot dag 14 te wachten met de echo, want anders heeft die volgens mij helemaal geen zin.

@khaleesi. Een echo kan eventueel wel zin hebben op dag 14. Hangt natuurlijk van je cyclus af. Als je je ovulatie van te voren al hebt gehad kunnen ze zien dat ie gesprongen is en als ie langer duurt kunnen ze zien hoe je ei groeit. Maar kan sowieso geen kwaad om op dag tien alvast te gaan klussen hoor. ? En je zou idd ook kunnen vragen of je iets eerder de echo mag.. 
Mijn ovulatie was iets later dus ik vond het zelf toen wel fijn om te zien dat ie groeit en ook toen ze konden zien dat ie wel gesprongen was (dan zagen ze een frummeltje hoe de fertiliteitsarts het zei ?)

@Ninna hahaha een frummeltje. ?? Wel fijn dat ze bij jou konden zien dat je ei gesprongen was. Bij mij was gisteren helaas niks te zien, ook geen frummeltje haha. Door de dikte van het slijmvlies kregen ze het vermoeden dat er een eisprong moet zijn geweest. Volgende keer begin ik zeker op tijd met klussen. Maar hoop dat ik ook iets eerder met echo's kan beginnen zodat ik ook kan zien dat er idd wat groeit. Merk dat ik het ondanks dat de bloedwaardes het lijken te bevestigen moeilijk kan geloven dat er inderdaad een eisprong is geweest. 

@Khaleesi, ik heb nu ook dag 14 echo hoor deze cyclus. Maar omdat ze de vorige keer dus al hadden gezien op dag 10 dat deze dosering niet heel hard ging bij mij. Denk dat je nog wel redelijk goed zit hoor maar als je een vroege eisprong hebt mis je die misschien. Je kan vragen of je dag 10 of 12 een echo mag misschien om zeker te weten dat er dan nog niet een ei zit. Wel spannend hoor ik hoop voor je dat het werkt! Welke dag zit je nu?

Ik heb vandaag de arts gesproken. Ze willen maandag met een foam echo kijken of mijn eileiders wel goed doorlopen (ik heb een chronische darmziekte en ze wil zeker weten dat dat niet ervoor heeft gezorgd dat er iets is aangetast). Ik verwacht dat de uitslag hiervan gewoon goed is eigenlijk. Ik mag dan deze maand Ovitrelle zetten (injectie) als er een follikel gegroeid is om zo ook zeker weten een eisprong te hebben. Op zich denk ik dat ik wel een eisprong heb als er een follikel zit alleen met de letrozol groeide er steeds geen follikel.
Na deze ronde letrozol ga ik dan over op injecties zetten dus dit is mijn laatste ronde letrozol. Ik hoop dat er deze laatste ronde nog wel een follikel gaat groeien zodat het niet voor niets is deze laatste ronde....
Maandag dus die foam echo en dan kunnen we gelijk de follikels zien ik zit dan op dag 10 dus ik verwacht dat ik later die week nog wel een keer terug moet komen omdat ik niet denk dat op dag 10 al veel te zien is qua follikel groei...

Hoi allemaal,
Ook ik lees al een tijdje mee op dit forum. Sinds januari 2021 ben ik gestopt met de pil en in december 2021 kreeg ik de diagnose PCOS. Sinds januari 2022 slik ik letrozole. Het duurde even voordat ik goed ingesteld was op de medicatie. Vanaf april zit ik goed met 5 mg. Hierbij een cyclus van 30 á 31 dagen. Ik heb begin deze maand een onderzoek gehad om te kijken of mijn eileiders doorgankelijk zijn en dat is gelukkig wel het geval. Nu moeten we het nogmaals een half jaar proberen met de letrozole 5 mg. We zitten nu in ronde 7 letrozole met de 'goede' dosering. 
Ik merk dat ik er zo onzeker van word. Want je hoort zovaak dat meiden binnen een half jaar zwanger worden met letrozole. Zijn er meer die er lang over deden met de letrozole?
Momenteel zitten we weer op de wachtbank. Als het goed is heb ik mijn eisprong gehad en weet ik over 11 dagen of het is gelukt deze ronde..

@evol. Ik moest even googlen wat een foam echo is..  Spannend? Verder hoop ik natuurlijk dat deze laatste ronde positief effect heeft! Even praktisch vraagje: wanneer zet je de injecties? Hoe lang moet je dan injecteren? Is dat ook 5 x? Ik weet dat je nog niet begonnen ben, maar dacht je zal al wel info erover hebben gehad dan :)
@gebruiker104....... Ik ben ondertussen ook een half jaar bezig en ook niet gelukt. (zit nu wel op wachtbankje..) heb je er zelf voor gekozen om langer met letrozole door te gaan of was dat als enige optie aangeboden? Bij mij hebben ze gezegd dat de volgende optie injecties zal zijn namelijk.   

Terug
Bovenaan