Reuma en zwangerschap

Hallo.
Ik heb ook vaak last van opgezwollen gewrichten. Sommige gewrichten blijven altijd opgezwollen. Ze zijn ook altijd warm.
Doen jullie trouwens ook mee aan de parastudie van de Erasmus? Dit gaat over zwanger worden en RA.
Ik vind het wel  fijn zo om te lezen hoe andere meiden met reuma omgaan met zwanger worden. Hoe gaan jullie hier dan mee om in het dagelijkse leven?
Hebben jullie je moeten aanpassen? Ik ga altijd maar gewoon door en denk dat dit ook wel het beste medicijn is.
Fijne zondag nog!
Groetjes Mim.

Ohhh ja nog ff over die roodheid en opgezwollen enzo. Door mijn hypermobiliteit ben ik blessure gevoelig. En mijn bloedbezinking is standaard bij bloedprikken te hoog. Dus vaak ontstekingen in mijn lichaam zitten. Als ik me dus geblesseerd heb is dat vaak warmer dan ander lichaamsdelen enzo.

Liefs Nathalie

Ik heb dus geen reuma, maar wel heel veel andere dingen, waardoor ik in mijn dagelijks leventje beperkt ben, ondanks dat ik dat zelf natuurlijk liever niet wil zien. Ik ben een doorzetter met veel wilskracht. Maar soms werkt dus dit averechts, doordat je dus teveel door wil gaan. Ik zit gedeeltelijk in rolstoel. Buitenshuis heb ik eigenlijk altijd mijn stoel nodig. En binnenshuis probeer ik het wel te beperken. Wij wonen sinds eind vorig jaar in een aangepast huis. Waar gelukkig genoeg ruimte is voor een kleine. Ruime woonkamer waar de box makkelijk in kan en dat ik er goed   bij kan. Aangepaste keuken, zodat ik met rolstoel kan eten koken of eten kan klaarmaken voor de kleine in de toekomst. Traplift en aangepaste badkamer. Alleen de badkamer is op dit moment het probleem. Die is maar heel klein. En zeker als ik een slechte dag heb kan ik daar gewoon niet echt super in functioneren. Als daar in de toekomst ook nog babybadje moet staan, gaat niet lukken. Dus heb vrijdag de aanvraag gedaan bij de gemeente of we in aanmerking komen voor een dakkapel. Tis nog ff afwachte hoe dat dus allemaal gaat. Maar in de toekomst, hoe ik dat ga doen met de kleine enzo. Denk dat ik daar mijn weg wel in vind. Tuurlijk denk je daar nu al over na. Maar hier hebben we voordat we besloten te stoppen met de pil natuurlijk al uitgebreid over gehad.

Ben benieuwd jullie verhalen te lezen!

Liefs Nathalie

Hoi,

ik denk ook dat je je weg erin vind wanneer je zwanger bent, wanneer je bevallen bent.
ik hoop dat het tijdens een zwangerschap blijft gaan zoals het nu gaat, niet erger word dus.
ik heb momenteel weinig klachten, maar mijn bloed was vorige keer ook niet echt super.
Ook wil ik nog eens een keer goed gaan informeren naar de erfelijkheid, want ik hoop dat ik dit niet aan mijn kinderen doorgeef. Wel kunnen we inderdaad onze kinderen vroeg leren ook wat dingetjes te doen, en dat het in het leven niet altijd makkelijk is maar dat je er wel wat moois van kan maken.

groetjes

Soms hoor je dat mensen tijdens zwangerschap juist minder klachten hebben. Dus hopelijk is dat bij ons ook zo! Tuurlijk hopen we niet dat onze kinderen hetzelfde gebeurd, maar ja die kans bestaat er wel. Bij mij is niet duidelijk wat en of bepaalde beperkingen erfelijk zijn. Maar van hypermobiliteit weet ik wel dat de kans groot is. Maar ja ligt er ook aan in welke mate je het hebt hè. En als de kleine geboren is kun je het allemaal goed laten onderzoeken en goed in de gaten houden. En ben van mening dat wij genoeg liefde in ons hebben om onze toekomstige kleine een goed leventje te bezorgen en daar gaat het natuurlijk ook om!

Liefs Nathalie

hoi nathalie,
daar heb je ook gelijk in, als we weten dat we ons kleintje genoeg liefde en geborgenheid kunnen geven. Dat is het belangrijkste, ook voor mij.
De rest dat zien we later wel, zolang we er maar rekening met houden.

xx

Hoi,

Ik merk dat ik tijdens de winter makkelijker ontstekingen krijg dan in de zomer, in de zomer heb ik weinig last van mn reuma, ook het stijf zijn is tijdens zomer stuk beter. Dus we gaan weer een mooie tijd in.

Bij jou?

groetjes

Terug
Bovenaan