roken

oooooh k moet even zeuren. ik kan er niet meer tegen. die vieze gore stinkende rot sigaretten.
ook ik was vroeger een roker, maar ben toen we aan kids wilden gaan beginnen gestopt en das niet goed, maar ik vind dat dat gewoon zo hoort.
als ik weet dat bij elke trek die ik neem mijn kindje het benauwd krijgt dan vind ik het behoorlijk lullig van mezelf als ik toch blijf roken.
ook denk ik niet te zwart wit en weet ik dat het voor sommigen moeilijk is om helemaal te stoppen tijdens de zwangerschap, dus ik zal niet voor anderen praten.

wat ik nu zo vervelend vind is die lucht. overal waar iemand maar een peukie opsteekt wordt ik al misselijk. vroeger had ik dit minder en ik weet ook dat het door de zwangerschap meer kan irriteren.

laatst zat ik bij een kennis. zij  is ziek  en ik ben zwanger. komt er iemand binnen en daar roken ze zelf niet. gaat  ze  vragen of er gerookt mag worden.
beetje vaag hoor.

ook gaan we wel eens op visite bij mensen die roken. dan zit je daar en ze houden er helemaal geen rekening mee. nu is het hun huis en moet ik daar natuurlijk gewoon niet heen gaan, maar ze kunnen toch even een raampje open zetten. ik wil ook niet die zeur zijn die altijd loopt te zeiken dat ze in hun eigen huis niet mogen roken. ik ga dus nu al niet meer zo vaak heen als dat ik deed. al zouden ze het maar even vragen.

de buurman heeft ook een leuke oplossing bedacht dat het bij hun in huis niet stinkt naar rook. buiten roken in de achter tuin. dat gebeurd rond 8uur terwijl ik lekker in mn bed lig met het raam open en de lucht trekt zo heerlijk bij mij naar binnen.
ook in de kinderkamer waar nu nog niemand ligt trekt het naar binnen.
tja ik ben wat dat betreft ook een drol, want ik wil niet zeggen hey kan je niet ergens anders gaan roken.

ben je lekker aan het wandelen, loopt er voor je iemand te roken. grrrrr dan kan ik ze wel wat doen. zit ik lekker gezond te doen en moet een ander t weer verpesten.

ik weet ook niet waarom ik dit opschrijf maar moet gewoon even zeuren denk ik. ik haat die vieze lucht nou eenmaal.
sorry voor mn gezeur

Hoi,
Ik heb zelf gerookt tot ik wist dat ik zwanger was en daarna echt niet meer. Had afgelopen zaterdag heel veel zin in een sigaret en toen een hijsje van mijn man gehad en dat was smerig, gelukkig. Mijn man gaat ook stoppen, omdat ik er nu ook misselijk van wordt. Hij rookt al buiten, deden we eigenlijk altijd al.
Vind het erg smerig, bij mijn schoonfamilie rookt bijna iedereen en tja als je een verjaardag hebt ofzo dan zit je in zo'n blauwe walm waar je ook nog eens zere ogen van krijgt.
Maarre als je niet kan stoppen met roken moet je je niet schuldig voelen want je kan dan beter een minimaal aantal sigaretten per dag roken dan helemaal gestresst zijn, zei de verloskundige.
Enne je mag best zeuren, snap je wel.
C

Hoe komt het toch dat veel rokers (dus niet alle!) van die egoisten zijn? verslaafd gedrag is dat! mijn oude onderbuurman rookte zo onwijs veel dat wij het echt door het hele huis roken. ZO VIES!! Ik heb er 4 keer wat van gezegd (met lood in mijn schoenen), maar zonder resultaat.
Ik herken het dus helemaal. Ik zat pas op een verjaadag en iedereen wist dat ik zwanger was. We hadden het er zelfs over, maar ondertussen steken ze doodleuk allemaal een peuk op.. GETSIE!! Ook bij goede vrienden bij het eten wed er uitgebreid gerookt. In het begin deden ze het buiten, maar na een paar wijntjes niet meer.

Ik vind het echt een probleem, zwanger of niet! Zo vies en irritant voor de niet-rokers.

Groetjes,
Bien

Ja, ik móet hier ook even op reageren.

Kan de lucht ook nauwelijks meer verdragen, wanneer collega's terugkomen van hun rookpauzes nemen ze een nicotinelucht mee. Pas na 10 minuten is de lucht enigszins opgeklaard, maar das het ergste nog niet.

Vriendinnnen die niet het respect kunnen opbrengen als ik ze bezoek om ff in de keuken te  gaan roken of iets dergelijks, maargoed het is hun huis.
Na z'on bezoekje spring ik altijd direct onder de douche en gooi mijn kleren allemaal in de wasmand. Bah.

Het allerallerergste vind ik nog mijn schoonouders, die beide meer dan gemiddeld roken. Zo ook 1ste Kerstdag, volop in mijn nabijheid.
Toen mijn neefje en hun kleinzoon van een 1 jaar kwam werd er ineens buiten gerookt. Noujjaaa! Alsof ik níet een kindje bij me draag..
Kan daar woest om worden, maar heb ook weer niet genoeg lef om er wat van te zeggen. Dan voel je je al gauw een zeur. Pffffff....

Lastig hé.

Sannes
33 weken

Hallo Jarnos en andere dames,

Hier wil ik even heel graag op reageren. Ten eerste moet ik melden dat ik nooit gerookt heb en daar bewust voor gekozen heb omdat het puur slecht is voor je gezondheid.  Verder ben ik geen zeikerd of een heilige ofzo, maar roken: nee, bedankt. Ik behoor dus ook tot de categorie mensen die ERG blij is dat er in veel openbare ruimtes (werk, stations, sommige horecagelegenheden e.d.) niet meer gerookt mag worden.

Er moet mij dus hierbij wel even iets van het hart.

Ik heb jarenlang ECHT last van rokers gehad. Op mijn werk rookt het merendeel van de collega's en daar zat ik altijd tussenin. Gelukkig mag dat nu niet meer. Ik koos er ooit voor om niet te roken, maar ondertussen rookte ik de hele dag 'mee' en stonken mijn kleren altijd naar rook. Ik zei daar natuurlijk nooit iets van, want rokers reageren daar meestal erg geirriteerd op en menen ook 'hun best te doen' als ze hun rook de andere kant op blazen. Hetgeen dus totaal geen zin heeft, maar goed. Ik ga het trouwens niet altijd uit de weg hoor. Op feestjes vind je mij ook wel. Fijn vind ik het niet, maar daar kies ik op dat moment zelf voor. Dit was dus niet het geval als ik gewoon aan het werk was. Ook als ik tijdens het winkelen een kop koffie dronk, heb ik er helaas altijd mee te kampen gehad. Nu kan ik -eindelijk- in een niet-rokersgedeelte gaan zitten. Rokers konden gewoon altijd hun gang gaan, terwijl niet-rokers ongevraagd die troep moesten inademen. En dan worden nietrokers steevast 'zeikerds' genoemd. Ik ben heel erg blij dat er nu ervaren wordt dat roken vies is. En nee, dat komt ECHT niet alleen doordat je zwanger bent (al zal het wel iets versterken). Ik heb er namelijk altijd last van gehad en ik ben echt niet al 32 jaar zwanger. Alleen werd daar nooit rekening mee gehouden, vreemd genoeg.

Ik wilde dit even kwijt omdat ik het knap brutaal vind van vrouwen die altijd zelf gerookt hebben (en anderen daarmee dus altijd lastig gevallen hebben), nu lopen te zeiken dat ze het zo vies vinden wanneer iemand in hun buurt aan het roken is. Natuurlijk is het fijn dat er rekening met je gehouden wordt als je zwanger bent. Natuurlijk! Maar besef ook dat er heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel mensen zijn die al jaaaaaarenlang last hebben (gehad)  van de rook die  velen van jullie  zelf ook altijd hebben uitgeblazen. En wij niet-rokers zijn GEEN zeikerds, wij hebben gewoon altijd beter op onze gezondheid gelet.

Zo. Dat moest er even uit hoor, lucht op om dat ook maar eens gezegd te hebben. No hard feelings en voor iedereen een heeeeeeel fijn uiteinde.

Groet,

Anouk

Goedemiddag,

Hier een reactie van een roker. Ik ben 25-12-2004 bevallen van een zoontje. Ik heb minimaal gerookt tijdens de zwangerschap. Helemaal stoppen zou meer stress veroorzaken dan dat ene sigaretje in de zoveel tijd dat dat beter zou zijn voor de kleine.
En inderdaad helemaal stoppen zou gezonder zijn, maar noem het zwakte.
Inmiddels wordt er bij mij thuis overdag wanneer de kleine wakker is niet in huis gerookt. Wij, mijn man en ik, roken buiten bij de voordeur. Wanneer de kleine om 20.00 uur naar bed gaat en niet meer naar beneden komt, roken wij wel in de huiskamer. De hele nacht kan de huiskamer dan weer van fisse lucht worden voorzien, dus zien wij geen problemen.

Wanneer ik op visite ga bij iemand waar wel gerookt wordt is dat mijn keus. Ik ga niet andere vragen in hun eigen huis hun gewoontes te veranderen. Echter wij merken dat er veel rekening wordt gehouden met het feit dat er kinderen in huis komen. Wij roken echter ook niet bij anderen wanneer de kleine mee is. We gaan dan zoals gewend buiten onze verslaving aanpakken.

Sesamstraat

ja een moeilijk onderwerp altijd....
nou ja dan mijn mening (zet t er maar even bij......)

ik heb ook lamg gerookt, maar nooit bij baby's thuis en als er iemand op bezoek kwam met een kind vroeg ik zelf of ze het erg vonden anders deed ik het niet...

mijn schoonouders roken als een ketter echt heel veel en we hebben dan ook gezegd dat we als ze bij hem roken niet komen, en gevraagd even te luchten als we komen het is anders echt smerig!
wat ik ook heel erg vindt is als rokende mensen hun vinger in een kindje's mond stoppen, het is zelfs gevaarlijk!   die nicotine smeerlappen....

als vrienden roken en dat niet laten gaan we niet, ze komen maar bij ons, tom heeft ook aanleg voor astma dus ik wil het niet op mn geweten hebben....

ik vindt roken tijdens de zwangerschap heel erg, het is pas aangetoond dat de stress van het stoppen niet opweegt tegen toch doorgaan, maar het is wel de perfecte smoes....ik krijg stress dus stop maar niet, ja zo ken ik er ook wel een paar! ik heb stress elke keer als ik een bakje filet of carpaccio zie maar ja dat is normaal om het niet te doen, maar laten we wel ons kind bij elke trek een seconde de keel dichtknijpen want daar komt het op neer.....

maar gord mijn mening, ook gestaaft door deskundigen, hoef je me niet op aan te vallen, het is nou eenmaal wat ik vindt, mensen die zich wel aangevallen voelen: zegt genoeg denk ik , als je zeker bent dat het normaal is voel je je niet aangevallen zeg ik maar....

gr brenda

Ik ben een niet-roker, heb ook nooit gerookt en mijn kinderen hebben een vader waar dat ook voor geldt. Hij was fanatiek anti-roker en toen een vriendin van mij tijdens haar zwangerschap één sigaretje opstak omdat haar man voor hun trouwdag in het ziekenhuis belandde had ze afgedaan. Zelf had ik er wel begrip voor, en het is bij één gebleven.

Ondertussen is manlief vertrokken en heeft zichzelf een vrouw aangeschaft in de kroeg, en ze rookt als een ketter. Mijn kinderen die zo min mogelijk in de buurt van rook zouden komen simpelweg omdat wij (de vader en ik) daar voor kozen (wij gingen dus ook wel mensen uit de weg, waarvan we wisten dat ze veel zouden roken, ook als wij op bezoek kwamen). Maar goed nu gaan mijn kiddies regelmatig naar hun vader, en komen stikkend terug. Ze hebben er een vresleijke hekel aan en daarmee ook een vreselijke hekel aan zijn vriendin.

Zijn vriendin had al een kid wat schade had opgelopen door het roken tijdens de zwnagerschap en samen hebben ze een kind met allerlie gezondheidsproblemen ook gerelateerd aan het roken (begreep van zijn moeder dat de placenta behoorlijk beschadigd was). Ongelooflijk iemand zo anti-roken heeft al zijn normen en waarden rondom dat roken opzij gezet.

Ikvind het zo frustrerend dat ik mijn kinderen daar aan bloot moet stellen (ja moet want zo is het in nederland geregeld).

Ik vind dat iedereen hier mag klagen. Dus ook als je gestopt bent met datgene waarover je nu bij anderen klaagt. Je bent nu iets gaan beseffen en je merkt dat het heel hinderlijk is.

Miep

Terug
Bovenaan