roken

ik wil graag even reageren op anouk.
ik snap dat je de baluh hebt van mensen die gerookt hebben en die nu zijn gestopt en zeuren, maar kijk wel uit dat je niet iedereen over 1 kam scheert.

ik was dus ook een roker en loop nu ook te zeuren.....maar ik rookte 5 peukies op een dag en nooooooit never nooit niet in de buurt van kinderen of mensen die zelf niet rookten.
ik ging gewoon naar een rook hok of naar buiten. zelfs in een restaurant.
ik ben me er altijd heel bewust van geweest dat ik mensen niet bevuilde met mijn rook.
ik snap je reactie, maar niet iedreen is zo.

hoi hoi
hier een berichtje van een rookster,en ja ook nu ik zwanger ben rook ik!ik hoor jullie al weer denken OOOOO WAT ERG.
ik weet ook wel dat het niet goed is en beperk het ook echt wel.
ik wordt echt ziek van die mensen die altijd zelf hebben gerookt en die nu gestopt zijn en de mensen die nu roken veroordelen of ze een of andere enge ziekte hebben!!oe bah vies en het stinkt ,en het is goor,bullshit jullie hebben het zelf jaren gedaan!!!mensen die nooit gerookt hebben die hebben recht van spreken maar die zeuren niet zo erg als mensen die ooit gerookt hebben want dat zijn de slimsten.ik neem m,n petje af voor de mensen die gestopt zijn hoor maar zit alsjeblieft niet zo overdreven te zeiken over iets waar jezelf ook verslaafd aan bent geweest.en vooral niet bij mensen die gewoon in hun eigen huis zijn,blijf dan lekker weg!!!!!!als roker zijnde wordt het overal al minder waar je mag roken ,dus zit dan niet zo te zeuren,dat je kleren stinken als je uit gaat.
ik drink niet wat moet ik dan zeggen asl ik een discotheek in kom,m,n kleren stinken naar alcohol!!!!!en bovendien jullie genieten er ook van dat wij zoveel belasting over de sigaretten betalen.
sil

Hoi allemaal,

Vlak voordat ik zwanger raakte ben ik gestopt met roken. Ik stop(te) wel vaker, maar ik vond het altijd moeilijk om het vol te houden. Nu ik zwanger was, vond ik dat makkelijker. Als ik nu de neiging had om een sigaret op te steken, zei ik tegen mezelf dat ik dat mijn kleintje niet aan mocht doen en dat bleek te werken.

Moeilijker was het om mijn vriend zover te krijgen dat ie niet rookte. Dat is dan ook niet gelukt. Natuurlijk vind ik dat jammer, maar ik vind ook dat je in een relatie elkaar niet kunt dwingen om dingen te doen of te laten.
Mijn vriend probeert wel rekening te houden met me. Als ik echt last heb van de lucht kan ik het ook gewoon zeggen en dan gaat ie desnoods in een andere kamer zitten. Buiten staan met dit weer vind ik ook een beetje triest, maar mijn vriend is gelukkig niet iemand die de hele dag binnen kan zitten, dus gaat ie vaak ff "buiten spelen".
In de auto doet ie zijn raam op een kiertje zodat het grootste deel van rook en geur gelijk naar buiten wordt getrokken en ik er ook geen last van heb.

Mijn vriend zei trouwens zelf dat als de kleine geboren is, er niet meer binnen gerookt mag worden en dat iedereen op het balkon moet gaan staan. Maar dat zie ik niet echt gebeuren, daarom hebben we een aparte rookkamer ingedeeld .
We hebben namelijk een voor- en achterkamer met een glazen tussenwand. Zo kunnen we elkaar toch zien, maar hebben de niet-rokers geen last van de rokers.

Hallo Jarnos,

Volgens mij scheer ik niet iedereen over 1 kam, ik heb het  specifiek over die vrouwen die gestopt zijn en dan nu zelf lopen te zeuren. Sorry hoor, maar hoe duft je??? Zwanger of niet: feit blijft dat een niet-roker ALTIJD al  last heeft (gehad)  van een roker. Meen je het werkelijk dat jij op elk feestje of verjaardag waar gewoon gerookt mag worden buiten gaat staan? Want als ik ook op dat feestje zit, kan ik toch niet anders dan de rook inademen. Zou ik dan maar gewoon nooit meer moeten komen? Omdat ik die troep niet in wil ademen? Kom op! Mensen die zelf gerookt hebben en nu gestopt zijn (om welke reden dan ook) hebben werkelijk geen enkel recht om te lopen zeiken daarover.  Ik vind dat ronduit hypocriet. Daarnaast blijf ik het absoluut heel sociaal vinden als rokers echt rekening houden met zwangeren, zieken en kinderen hoor. Mijn zoontje heeft luchtweg-problemen vanwege een vroeggeboorte. Hij mag absoluut niet in rokerige ruimtes komen. Zonder dat wij hierom gevraagd hebben, roken bijna al onze vrienden niet als wij bij ze zijn. Dat vinden wij echt geweldig.

Nou, we gaan er verder maar geen ruzie om maken. Mijn standpunt is wel duidelijk denk ik. En een ander mag er best anders over denken hoor, alleen ben ik het er dan gewoon niet mee eens, hahaha!

Groet,

Anouk

Oeii gevoelig onderwerp met heftige reacties zie ik al wel.
Ik heb het allemaal ff gelezen en wil toch ook ff mijn mening geven.

Ik rookte dus wel voor m'n zwangerschap, al was het niet zoveel, en nu
ik zwanger ben rook ik af en toe nog eens een sigaretje, gemiddeld 1 per week, dus das echt niet veel. En ik weet dat het niet gezond is maar ik ben er toch verslaafder aan dan dat ik dacht. Iedereen zei altijd, ow jij rookt niet zoveel, dan kun je er ook zo mee stoppen..... nou niet dus!!
Vind het soms echt heel erg moeilijk, en helemaal omdat in mijn omgeving ook veel mensen roken. En het beroerde is dat m'n man ook rookt.

Ik vind wel dat er een verschil met hoeveel iemand rookt tijdens de zwangerschap. M'n schoonzus bleef gewoon een pakje per dag roken, nou dat vind ik echt verkeerd hoor. En toch was haar placenta helemaal schoon!

Maar!!..... goed nieuws.....per 1 januari (ow das morgen al) gaan we allebei helemaal definitief stoppen! En dan echt volhouden.
Ik zie er wel tegenop en m'n man ook, maar we moeten gewoon volhouden!
Al is het maar voor de kleine.......
Wish me luck.............................................

xx Syrah

"Mensen die zelf gerookt hebben en nu gestopt zijn (om welke reden dan ook) hebben werkelijk geen enkel recht om te lopen zeiken daarover.  Ik vind dat ronduit hypocriet."

Wat een onzin, iedereen mag zoveel zeiken als hij/zij wil. Ex-rooksters kennen juist beide kanten van het verhaal, ze weten hoe lekker een sigaret kan zijn bij een wijntje of na het eten, maar ook dat je vaak genoeg een sigaret opsteekt uit gewoonte en niet omdat je het nou zo verschrikkelijk lekker vindt. Het onbegrip tussen beide partijen ontstaat doordat de rooksters blijven roepen dat ze niet kunnen stoppen en zich wanhopig afvragen hoe de ex-rooksters dat toch gedaan hebben, terwijl de ex-rooksters beseffen dat het wel degelijk mogelijk is om te stoppen.
Ik wil nog net niet zeggen dat rookverslaving een ziekte is maar sinds ik gestopt ben voel bekeerd, herboren, weg plaat voor me  kop... Ik ben geen slaaf meer van mijn pakje sigaretten. Gatver gore stinkrook, ik stem voor rookvrije horeca!!  

Even voor de duidelijkheid: ik heb helemaal NIETS tegen mensen die roken hoor, mijn eigen man rookt ook en zo ook bijna al mijn vrienden. Het gaat me puur om de ex-rokers die nu lopen te zeiken dat ze roken zo vies vinden.

Als ik er iets van zeg (van vieze rook ofzo), wordt het altijd een heftige discussie met de betreffende  rokers namelijk. Alle jaren dat ik ooit eens iets heb gezegd van rook die ik vond stinken of die ik niet in wilde ademen terwijl er op dat moment eigenlijk geen oplossing voor was (tenzij ik zelf dan weg zou gaan, maar dat is werkelijk te belachelijk vind ik) is mij (en vast niet alleen mij) verweten dat het best wel meevalt, dat men best rekening houdt met ons (rook de andere kant op blazen, onder de afzuigkap roken, niet de hele dag door  roken maar 'slechts' een x-aantal keer). Om dan vervolgens te stoppen als je zwanger bent, en dan ZELF te gaan zeuren erover? Tuurlijk: als je wilt zeuren, lekker doen, maar ik vind dat je jezelf daarmee behoorlijk belachelijk maakt. En meteen daarmee voel ik me dus al die jaren niet serieus genomen. Want IK mocht eigenlijk nooit zeuren want het viel best wel mee  en we houden  er best wel rekening mee, terwijl een ex-roker dat wel mag omdat-ie de klappen van de zweep kent? Ga toch weg, lekker de omgekeerde wereld hier. Nee hoor, ik blijf erbij: ik vind het heel erg knap als iemand kan stoppen met roken want ik geloof onmiddelijk dat het een heel vervelende verslaving is, maar zo iemand moet dan niet gaan lopen zeiken op anderen die (nog) wel roken. Ze hebben het namelijk zelf ook gedaan en toen werd er ook niet altijd rekening gehouden met mensen die helemaal niet roken.

En nu stop ik ermee hoor. Ik ga lekker Oud & Nieuw vieren met mijn rokende man en vienden!

Groet,

Anouk

Hoi,
Inderdaad weer een lekker gevoelig onderwerp! Ik ben ook ex-rookster, eveneens gestopt toen ik zwanger was van de eerste en sindsdien (6 1/2 jaar) niet meer gerookt. Ik rookte destijds heel veel, een pakje per dag en als ik uitging werden dat er twee.
Ik ben tijdens mijn zwangerschap gestopt voor het kindje en daarna ben ik niet meer begonnen omdat ik inderdaad geen slaaf van de sigaret wil zijn. Zag het niet zitten in de vrieskou te roken of te zitten popelen tot dat mijn kind eindelijk naar bed ging. Heb er helemaal geen moeite mee gehad met het stoppen terwijl ik toch al 14 jaar rookte.
Ik moet zeggen dat ik er wel moeite mee heb als vrouwen tijdens hun zwangerschap roken. Vooral bij vriendinnen. Ik zeg er eenmaal iets van en dan nooit meer. Het blijft hun beslissing. Maar misschien heb ik er ook meer moeite mee, omdat ik heel moeilijk zwanger raak en een kind dus echt iets vind waarvoor je vanaf het begin je best voor moet doen.
Waar ik overigens wel een hekel aan heb is FANATIEKE ex-rokers. Die altijd zeuren over rook en gedrag van rokers. Mijn zus is voor mij gestopt. Hoeveel gezeik ik aan mijn kop heb gehad over mijn roken en dat ik maar moest stoppen en dat het zo slecht was etc. Werd er gek van. En ik heb het hier er niet over dat ze last had van mijn rook. Als iemand dat tegen mij zei, heb ik dat nooit als zeuren gezien. Daar hou je dan gewoon rekening mee.
Als ex-roker heb ik totaal geen last van rokende mensen. Vind mijn kleren naderhand wel stinken, maar dat vond ik als roker ook. Heb soms last van benauwdheid in een kroeg of van mijn ogen, maar dat had ik als roker ook. Daar til ik niet zo zwaar aan.
Vind maar een enkel iets vervelend als ik zwanger ben: ik werk in de horeca en daarom sta ik dus wel heel mijn werktijd in de rook. Dit neem ik overigens de klanten niet kwalijk. Ik neem mijn werkgever kwalijk dat hij nog steeds zo'n belabberd afzuigsysteem heeft. Soms maak ik me er wel zorgen om, aangezien ik nogal lichte kindjes krijg.
Goed, dat is alles wat ik over dit onderwerp te zeggen heb.
Groetjes Ivy

Terug
Bovenaan