Hoi ANNET,
Het is volgens mij zeker niet zo dat rokers geen rekening houden met niet-rokers. Dat is wel heel ongenuanceerd. Maar wat ik wel een beetje vind, is dat veel rokers geen rekening houden met niet-rokers. Als ik uit eten ga, en naast mij steekt iemand een sigaret of sigaar op zonder mij te vragen of dat mag, vind ik dat wel heel vervelend. Dit omdat de geur mijn eten bederft, het is netter om het even te vragen. De reden waarom er zo fel op gereageerd word is denk ik omdat de 'uitstoot' van de sigaret ook voor de omgeving schadelijk is. Het gaat in je kleren zitten, meeroken is schadelijk. En ik moet eerlijk zeggen dat nu ik zwanger ben, ik alle rokerige ruimtes vermijd, om zo mijn kindje niet bloot te stellen aan sigarettenrook.Er werd eerder gezegd dat rokers ook niet klagen over 'alcohollucht'in de kleren etc. Maar al iemand naast mij alcohol drinkt, is dat niet direct schadelijk voor mij (wel als hij daarna in de auto stapt, maar dat is een ander verhaal). Gelukkig rookt er in mijn vriendinkring niemand meer, en mijn vader rookt nooit in huis als ik er ben met de kinderen. Ook een sociale roker dus. Als ze nu eens een filter uitvinden om de rook te beperking is iedereen blij.
Wat ik trouwens wel nog steeds vind is dat iedere zwangere eigenlijk zou moeten stoppen met roken. Als je een kind na de geboorte moedwillig blootstelt aan schadelijke stoffen, is dat strafbaar. Maar tijdens de zwangerschap niet, wat is dan eigenlijk het recht van het kind? Er wordt vaak gebruik gemaakt van het excuus 'mijn vk zegt dat stress slechter is, dus ik rook maar lekker verder' maar dat is onzin. Je moet aan zulke hoge stresslevels worden blootgesteld wil het schadelijk zijn...
Maar goed dat is een andere discussie. En voorzover mijn rekening houden met rokers betreft: Ik het asbakken in huis, en een rookhoekje in mijn tuin (overdekt), op die manier kan er bij mij gerookt worden, maar gewoon niet in huis, ik kan er wel tegen, maar het is gewoon slecht voor de kids!
Jelte