Steun & kletstopic; cyclussen langer dan 35 dagen

@julie-v wat heftig zeg! Wel fijn dat je in ieder geval de bevestiging hebt dat het wel zou moeten kunnen, maar als het dan mis gaat lijkt me dat wel zwaar.. 
ik denk ook dat het vooral tussen m'n oren zit om niet naar de huisarts te gaan. Veel werd altijd op m'n overgewicht gegooid, dus daardoor wat terughoudend. We trouwen in september en heb mezelf voor nu voorgenomen, mocht het dan nog niet zijn gelukt dan ga ik een afspraak maken. M'n huisarts is wel op de hoogte van onze kinderwens, ik gebruik astma medicatie dus moest dat aan laten passen naar medicatie die volledig veilig was mocht ik zwanger raken. 

ik denk dat ik vooral ook de confrontatie nog niet aan wil gaan dat het aan mij zou kunnen liggen dat het niet lukt.. aan de andere kant hoe eerder het bekend is, hoe beter natuurlijk.. 

Wat fijn dat dit topic er is! Ondanks dat het natuurlijk alles behalve prettig is voor jullie dat jullie er ook last van hebben vind ik het toch fijn dat ik niet de enige ben. Ik ben begin december gestopt met de pil waarna mijn eerste cyclus 44 dagen duurde, de tweede 47 dagen en nu zit ik op cyclusdag 126.. Bij ongeveer cyclusdag 65 heb ik de huisarts gebeld. Ze hebben toen bloed geprikt en een echo laten maken, maar daaruit kwam volgens de huisarts niets afwijkends. In overleg toch doorgestuurd naar het ziekenhuis en op die afspraak wacht ik nu nog, gelukkig is die overmorgen. Ik ben blij dat ik dus relatief ''vroeg'' met de huisarts heb gebeld want nu zit ik op dag 126 en is mijn geduld wel echt op. Overigens deed ik ovulatietesten maar ze zijn zo vaak positief bij mij dat ik er geen pijl op kan trekken en ik eigenlijk alleen maar onrustiger van wordt (ik test nu ook niet meer).
Ik ben trouwens 27 met een bmi van 19,8 wat dus op zich allemaal ''normaal'' is, maar voor diegene met overgewicht zou ik me daar niet te veel door laten sturen hoor. Het is toch in je eigen belang als er wel naar wordt gekeken en als je het idee hebt dat je niet serieus wordt genomen dan zou ik gewoon op je strepen staan, of een andere arts benaderen. Bij mij was de boodschap ook dat ik pas zou worden doorverwezen naar het ziekenhuis als ik 30 jaar was, maar na enige kritische vragen vanuit mijn kant kon het opeens allemaal toch wel nu.

@CJS; Welkom! Jullie zijn ook al even op weg. Ik denk dat iedereen hier je gevoel snapt dat je er onzeker van wordt hoor. Natuurlijk is het goed een stap te nemen in het afvallen, maar anders kan wellicht een oriënterend gesprek bij de huisarts/assistente ook niet kwaad toch? Heb ook gelezen dat je ook kinderwens consulten hebt bij verschillende verloskundige praktijken, misschien dat dat iets is?
@Flooks; Ook welkom! Jeetje wat een gedoe dat je nu al op cd 126 zit… Maar toch goed dat je al eerder aan de bel hebt getrokken. Hoe is de afspraak in het ziekenhuis gegaan? Hebben ze je daar wat meer informatie kunnen geven?
@Gebruiker10115102; wat lief dat je het vraagt. In principe zag alles er goed uit, ook niets afwijkends aan mijn schildklier dus ook gezien de kinderwens heb ik een verwijzing gekregen voor het ziekenhuis. Ik dacht ik bel maar gelijk, want er stond dat ik rekening moest houden met een wachttijd van 1,5 maand (wat natuurlijk verder ook prima is). Maar nu kan ik ineens volgende week woensdag al terecht, dus gaat eigenlijk allemaal heel snel ineens. Afgelopen donderdag de assistente gebeld, vrijdag moest ik gelijk langskomen + bloed moeten prikken, vandaag de uitslag en volgende week zit ik al in het ziekenhuis.
Moet wel zeggen dat ik nu ook een beetje paniek krijg, van heb ik niet te vroeg gebeld? Waar begin ik aan? Had ik het niet nog even af moeten wachten? Maarja heb echt de assistente alleen maar ter advies gebeld en ik heb verder nergens op aangedrongen o.i.d. Inmiddels wel al op cd 61 en geen menstruatie, dus aan de andere kant opzich ook maar goed dat er even naar gekeken wordt. Dan kan in ieder geval uitgesloten worden dat er echt iets aan de hand is of juist actie ondernomen worden. Er is ook gevraagd of ik mijn vriend mee wil nemen, dus wordt wel een heel officieel bezoek ineens… Ik zal laten weten hoe het ziekenhuis bezoek is geweest volgende week woensdag.
Hoe is het met jullie?

@NoorSW; Wat fijn dat je al zo snel terecht kan! En ik denk niet dat je te vroeg hebt gebeld hoor. Je kunt volgende week ook met de fertiliteitsarts/gynaecoloog gewoon bespreken wat je op dit moment al wel of niet zou willen qua onderzoek(en) of behandeling(en). Mijn man moest ook direct mee vandaag en moest ook vragenlijsten invullen voor deze afspraak vandaag. Verder was het een goed bezoek met een prettige arts. Zij gaf overigens aan dat een dergelijke cyclus als die van mij echt meestal niet vanzelf "normaal" wordt en het zeker niet te vroeg was dat ik kwam (na 7 maanden gestopt met de pil). Ze heeft nog een echo gemaakt waar geen afwijkingen op zichtbaar waren, wel was er en groot eiblaasje te zien wat duidt op een gesprongen of nog te springen eitje. Aangezien ik 1,5 week geleden me opzich anders voelde en het gevoel had dat ik misschien een eisprong zou krijgen is dat misschien dus toch zo geweest (rond dag 118 dus). Ben in ieder geval blij dat ik dat dus waarschijnlijk heb opgemerkt. Mijn man moet nu een afspraak maken voor zaadonderzoek, want dat doen ze standaard voordat ze de vrouw gaan behandelen. En ik moest bloed laten prikken. Over 3-4 weken moeten we dan terug komen op de poli voor de uitslagen. 

@noorsw dank je wel! Ja klopt en het is fijn dat er meerderen zijn die snappen hoe die onzekerheid is.. heb wel eens het idee dat mijn vriend dat lastig vindt omdat hij zelf niet die hormonen door zijn lijf voelt gieren.. we hebben het er gister over gehad en als de test dit weekend negatief is, dan ga ik naar de dokter. Heb al weken gevoelige tepels, grotere tepelhoven, zichtbare aderen, misselijkheid met vlagen, lage rugpijn, steken onder in mijn buik met vlagen, vermoeidheid (word niet uitgerust wakker en ben om 2 uur alweer zo moe dat ik mijn ogen amper open kan houden) en meer afscheiding dan normaal. Dus mocht ik nog niet zwanger zijn dan vind ik de kwaaltjes wel echt vervelend worden en wil ik weten of er niets anders aan de hand is.. duim stiekem voor een positieve test maar heb weinig hoop of mijn lichaam moet gewoon laat hcg aanmaken. Mijn vorige test was op dag 36, mijn tot dan toe langste cyclusdag (afgezien van de eerste cyclus) en zit nu op 49, wilde ook tot nu wachten omdat dat met mijn eerste cyclus mee geteld mijn langste cyclus was..
wat fijn dat je toch zo snel nog terecht kan! Snap zeker dat het ook erg spannend is. Ben benieuwd naar jullie afspraak volgende week. 

@Flooks dat worden nog een spannende paar weken zo.. sterkte met wachten! en wat je zegt je kan misschien beter te vroeg bellen en al wel bekend zijn dan dat je later belt en je daardoor nog langer moet wachten voor je wel met een traject kan starten.. 
deze topic heeft daarin wel mijn ogen wat meer geopend.. ben 31 en wil als het even kan niet nog een half jaar moeten wachten voor ik naar de dokter mag.. daarom wil ik ook gaan bellen.. dan is het eerste doel niet zozeer het zwanger worden, maar wel het regelmatiger ongesteld worden.. 

Hoi allemaal,
Wat herkenbaar om al jullie verhalen te lezen, de frustratie over lange cyclussen snap ik helemaal.
Mijn vriend en ik zijn sinds januari 2019 met onze kinderwens, vorig jaar ook vrij snel zwanger geworden. Dit is helaas een buitenbaarmoederlijke zwangerschap geworden. Met de behandeling hiervoor is ook een het licht gekomen dat ik PCOS heb. Een hormonale afwijking wat ook kan zorgen voor het feit dat mijn cyclussen wisselend en langer zijn.
Ik heb zelf ook overgewicht en ben bezig om af te vallen, omdat dit ervoor kan zorgen dat de cyclus zich gaat herstellen. Ik heb cyclussen gehad van 35, 36, 37 dagen, maar ook van 43 en 53 dagen. Uiteindelijk heb ik wel altijd een eisprong.
Ik heb besloten voor mezelf om nog niet naar het ziekenhuis te gaan, ik ben nu onder behandeling bij een acupuncturist en krijg daarbij ook chinese kruiden. Dit kan ook bijdragen allemaal bij het reguleren van je cyclus.
Vervelend is het toch altijd he, als ze altijd alles op je gewicht gooien. Ik leef zelf gezond, let op mijn voeding, drink niet veel en ik sport 2x per week een uur.
Veel liefs!

hoi allemaal,
Heel herkenbaar om dit allemaal te lezen. Ik heb zelf ook mega onregelmatige cyclussen, variërend tussen de 35 en 106 dagen. Geen peil op te trekken! Voor mij is het wel een stuk anders als voor jullie want ik heb inmiddels een prachtige dochter van 1 jaar oud. Van haar ben ik in 6 pogingen (duurde 11 maanden) zwanger geraakt, waarbij er ook 2 vroege miskramen zaten.
Dus meiden je kan gewoon zwanger raken met een mega onregelmatige cyclus. Het is alleen wel heel belangrijk om het thuis een paar keer per week gezellig te maken! 
We zijn nu sinds januari weer actief bezig voor een 2e en ben nu net voor de 3e keer dit jaar ongesteld geworden. Ondanks ik al wel weet dat het gewoon kan lukken is het toch wel weer spannend!
O ja, ik heb trouwens pcos en heb vorige maand teunisbloemolie geprobeerd waardoor mijn cyclus 40 dagen was!! Super kort dus!
Succes allemaal en hou het vooral gezellig thuis ;-)

Terug
Bovenaan