tips tegen pijn bij de bevalling

Tip: verander het medische systeem in Nederland wat betrfet verloskunde! We leven niet meer in de oertijd, dus kan er best meer aan pijnstilling worden gedaan.
Het is gelul dat zonder beter is, natuurlijker is het wel, maar wij hoeven toch ook niet te jagen voor ons vlees op ons bord!?!?

Hoi

Ik heb echt vreselijke pijnen gehad tijdens mijn bevalling maar daar was gewoon niets tegen te doen. Ik had niets aan de yoga of aan de gym. Die weeën, ik kon er werkelijk helemaal niets mee. Dat ligt ook een beetje aan mijn karakter. Ik heb voor mijn moederzijn heel fanatiek en hoog gesport en ben gewend om te vechten tegen de pijn. Ik vind het lekker om zo je grenzen te verleggen. Vandaar dat mijn natuur me zei dat ik ook tegen die weeën in moest gaan. En dat werkt natuurlijk niet. Een yogacursus of zo kan daar niet iets aan veranderen. En na twee bevallingen WIl ik mezelf niet eens veranderen. Laat mij maar door een hel heen gaan, gecoached door mijn man en een leuke verpleegkundige die er voor zorgt dat ik geen pijnstilling krijg ook al smeek ik erom!

Marte

Wat mij het beste heeft geholpen is de weeën over je heen te laten komen, en je er niet tegen verzetten. Maar op te vangen met een goede ademhaling. Door middel van een goede cursus bijv. samen bevallen, leer je deze oefeningen.

Een gouden tip. Lees niet te veel negatieve bevallingsverhalen. Elke bevalling is anders, en iedereen beleeft het anders. Vertrouw op jezelf en laat het komen zoals het komt. Niet elke bevalling is negatief. (al lees je vooral die verhalen altijd). Zelf heb ik een geweldige bevalling gehad, waarvan de ontsluitingsweeen het ergst waren en nu ben ik weer zwanger en ik zie heel erg uit naar de volgende bevalling. Het is zo'n bijzondere belevenis! Denk erom: Geen bevalling is hetzelfde.

Tuurlijk geen bevalling is hetzelfde.
Maar vergeleken met andere gebeurtenissen in andere landen is het hier toch een walhalla. Weleens iets gehoord over besnijdenissen van meisjes met een bot scheermesje,wat al jaren niet is schoongemaakt en vervolgens dichtgenaaid als een rollade.
Kom op nou! je kiest toch zelf voor een kindje, net als met alles wat je doet horen de minder leuke dingen er nou eenmaal bij.
De opmerkingen over het niet krijgen van pijnstillers is ook kolder. Als je van te voren aangeeft dat je dat wilt kun je gewoon pijnstilling krijgen.

Bovendien als je je echt overgeeft aan de bevalling en aan de pijn is het werkelijk niet zo erg. Mijn eerste bevalling was alles behalve super maar toen mijn kindje eruit kwam met een apgar score van 1 dan voel je je pas beroerd, geloof me daarbij vergeleken is de pijn van de bevalling a walk in the park. Toen ie na een paar minuten een score had van 5 dan is het toch allemaal waard geweest hoor!!!

Mijn bevalling duurde 40 uur de weeen waren absoluut geen pretje.

Wat mij bij het persen heel erg geholpen heeft was dat een verpleegster na een nat warmlauw washandje tegen me muts aan hield. Dat verlichte de pijn waardoor ik het staan van het hoofdje ook niet als pijnlijk heb ervaren terwijl ik daar heel bang voor was.

Groetjes

Terug
Bovenaan