tips tegen pijn bij de bevalling

Nou Angela,

Wat een vergelijking! Er wordt hier toch ook geen verstandskies getrokken zonder verdoving! En niet elke bevalling valt mee, het kan vreselijk zijn.

Tuurlijk kies je voor een kind, maar daarom hoef je nog niet dagenlang pijn te lijden.

Niet iedereen is hetzelfde hoor!!!!

Wat mij enorm geholpen heeft, bij meerdere bevallingen, was om lekker in een warm bad te gaan zitten. Doordat ik daarin kon ontspannen was de pijn zeer goed te verdragen. Mijn tweede en derde zijn ook in het bad geboren, ging prima.

Ik hoopte hier tips te lezen hoe de bevalling zo min mogelijk pijn doet, maar daar in plaats van lees ik hier alleen maar hoe erg en verschikkelijk de bevallingen zijn geweest. Allemaal super bedankt NOT, ik moet nog gaan bevallen en maak me al genoeg zorgen.

En over pijnstillers, ook mijn tandarts raad aan om met boren geen verdoving te nemen omdat dit beter voor je is. En ik wil graag wel helder zijn als ik mijn kindje in mijn armen hou. Plus dat als je ontspannen bent (lijkt me wel erg moeilijk bij zo een spannende gebeurtenis), dan maak je zelf een soort van morfine aan die pijnstillend werkt. Wat je lichaam niet aanmaakt als je kies getrokken moet worden, maar dus wel bij de bevalling. Dus je hebt al een natuurlijke pijnstiller. Bij mensen die dus echt ontspannen waren en goed die natuurlijke pijnstiller hebben aangemaakt blijken zelfs een beetje high geweest te zijn, net of ze ene jointje hadden gerookt.

Ben het helemaal met Arelya eens. Had gehoopt hier wat extra tips te krijgen ipv die verhalen over hoeveel pijn het deed. Tuurlijk doet het pijn, maar dat weet je volgens mij al heel lang van te voren. Dus aub bij zulke onderwerpen niet zeuren, maar tips geven of wegblijven!

Groetjes Linda

Hallo aanstaande mama's

Mijn tip werkt niet echt voor de pijnbestrijding maar heeft mij wel erg geholpen bij de bevalling van mijn eerste kindje.Toen ik 3 cm ontsluiting had kwam ik in een weeenstorm terecht en heb toen alle houdingen uitgeprobeert,op bed liggen,op mijn knieen etc.Wat voor mij het prettigst was was om met een paar kussens in mijn rug op de wc te gaan zitten,op deze manier kon ik rechtop zitten en achterover leunen en mijn man kon op zijn knieen voor mij zitten en coatchen.2 uur later was mijn dochtertje er al na 2 x persen.Pijn doet het idd en ik heb tussen de weeen door ook hard geroepen dat ik dit nooit meer deed maar de dag na de geboorte kon ik alweer met veel humor het bevallingsverhaal vertellen en eerlijk gezegt ben ook ik de ergste pijn vergeten.Over 9 weken moet ik weer bevallen en hoop op net zo'n fantastische bevalling.Geniet allemaal nog maar lekker van jullie zwangerschap,de bevalling komt zoals die komt en daar is weinig aan te veranderen.

Groetjes

De bevalling komt zoals hij komt is vrij kort door de bocht Liel. Jij hebt een hele vlotte bevalling gehad, maar dat heeft lang niet iedereen. Daar is heel wat aan te doen. Een bevalling hoeft echt niet langer dan 12 uur te duren. Een paar jaar geleden heeft er in KINDEREN al een interview gestaan met dr Reuwer en dr Bruinse, de schrijvers van preventive suport of labour. Vraag aan je vk of ze dat boek kent (elke praktijk heeft het destijds gratis gekregen) en of ze je ernaar wil behandelen. Het houdt globaal voor je in: er wordt een duidelijke diagnose gesteld van: nu is de bevalling echt begonnen, er blijft iemand bij je om je te begeleiden, er worden geen vage afspraken gemaakt, als de ontsluiting te langzaam gaat  wordt vrij snel gecorrigeerd, er wordt niet gewacht tot je helemaal uitgeput bent, je krijgt zonodig adequate pijnstilling. Met dit pakket maatregelen wordt het voor een heleboel vrouwen wat makkelijker.

pijnstilling. tja ik heb ze zelf niet nodig gehad.
werd s'ochtens wakker en had kramp, maar omdat ik dat al 3 weken had maakte ik me nog niet druk. heb nog de was gedaan en de huiskamer schoongemaakt. toen ging het ineens heel snel en zaten er geen pauzes tussen de weeen meer in. al met al heb ik van de eerste wee tot dat daan er was er maar 4 uur over gedaan. De verloskundige noemde dit ook wel een storm bevalling. Ik keek al vanaf het eerste begin uit naar de bevalling om mee te mogen maken hoe dat ging en hoe het voelde. Goed puffen en af en toe even lelijk doen en dat was het wel. De pers weeen waren helemaal niet pijnlijk en in gedachten zag ik die kleine bij elke wee een stuk verder zakken.. het enige wat rot zeer deed waren de 3 hoofdweeen en toen was hij er al. Dit doe ik zo nog een keer hoor. met een week kon ik alles weer en ook mijn eigen kleding weer aan dus ach pijnstilling is denk ik heel verschillend per persoon.

Voor de verloskundige,

Ja inderdaad ik heb een erg makkelijke bevalling gehad en weet dat dit niet voor iedereen opgaat en misschien krijg ik over 9 weken ook wel een moeilijke bevalling,dit bedoel ik ook niet met "het gaat zoals het gaat"maar ik denk dat het niet veel zin heeft om je er van te voren teveel zorgen over te maken omdat het juist bij iedereen zo anders verloopt.Dat was het enigste wat ik hiermee wilde zeggen.

Groetjes Liel

Terug
Bovenaan