Ik moet ook nog bevallen en ben dus geen ervaringsdeskundige maar ik vond het boek "Veilig bevallen" van Beatrijs Smulders & Mariël Croon een goed boek. Zij halen veel verhalen aan, ook van de voordelen van bevallen in NL en de gekke manier van hoe het soms in andere landen er aan toe gaat. Het is echt niet alleen maar kommer en kwel en het laten pijn lijden van barende vrouwen, zoals sommigen hier schetsen. Misschien verschilt het per ziekenhuis maar als je het echt niet meer redt krijg je heus wel een ruggenprik of een andere vorm van pijnstilling.
En zoals Arelya al zegt: Al die verschrikkelijke verhalen tsja die horen we meer dan genoeg; bevallingen gaan vaak ook nog gewoon góed, met weinig pijn of zelfs helemaal geen pijn of heel snel, dus het is niet enkel maar verschrikkelijk onuitstaanbare pijnen lijden en dat uren lang. Mijn moeder heeft 4 kinderen op de wereld gezet, ging allemaal heel goed. Ook haar moeder heeft 7 kinderen gebaard en die vond zei dat verstopping (wc) erger was dan bevallen. Natuurlijk is dit geen garantie dat ik zelf een gemakkelijke bevalling krijg maar het toont wel aan dat er heus nog wel vrouwen zijn die redelijk bevallen! Ook mijn schoonmoeder heeft met gemak 4 kinderen gebaard en een vriendin van mij heeft één kindje waarbij de doktoren in het ziekenhuis gewoon verbáásd waren over hoe gemakkelijk en zonder enig probleem dit ging! En dan heb ik het niet eens over vrouwen die helemaal gelukkig waren met hun relaxte thuisbevalling.
Dus voor iedereen die afgeschrikt is door al die horrorverhalen: het kan ook gemakkelijk gaan, je bevalling, en zit het tegen dan krijg je in de meeste gevallen gewoon een goede pijnstilling in het ziekenhuis hoor!
De dames die echt veel pijn hebben gehad en geen meewerkende gynaecologen, dat spijt mij echt voor jullie en ik hoop het zelf niet mee te maken, maar het is geen maatstaf voor hoe het er in Nederland aan toe gaat.
Trouwens, wat Arelya zegt over pijnstilling dat las ik ook in het eerder genoemde boek. Dat is ook niet zaligmakend: Als je in je weeën duikt, de pijn op je af laat komen dan maakt je lichaam inderdaad zelf stoffen aan waardoor je het aan kunt. Juist met een ruggenprik (wat écht niet zonder risico is!!) is je lichaam niet voorbereid op de pijn als ze het 'kraantje' weer dichtdraaien op het moment dat je moet persen. En dat kan dus flink tegen vallen! Bovendien is het zoals gezegd niet geheel zonder risico. Even goed je verdiepen in de achtergrondinformatie, raad ik iedereen aan, en ga niet af op eenzijdige verhalen.
Iedereen sterkte met bevallen!