Traumaverwerking na de bevalling.

Hoi Rimke,
Sorry dat ik niet eerder reageerde. Ik was dinsdag op mijn werk tijdens het kolven in een e-mail begonnen en die zit daar nu nog in mijn concepten ;-)
Bij mij is het niet eens de bevalling zelf, maar alles ervoor en erna. Heel kort; om 3 uur braken mijn vliezen, om 3.15 kreeg ik weeën, om 4.30 had ik 8 cm ontsluiting, om 5 uur ben ik gaan persen, om 6.30 naar het ziekenhuis, daar nog 2 vacuumpogingen en om 9.30 uur naar de o.k. Om 9.50 is onze zoon 'geboren'. Al met al heb ik het gevoel de bevalling afgemaakt te hebben, dus daar heb ik geen last van. Bij het 'na' gesprek met mijn verloskundige zei ze dat ik echt heel hard gewerkt had en het heel goed had gedaan, maar helaas paste Reef niet door het laatste bochtje. Daarna begint mijn 'trauma', ik heb Reef ook pas na 4 uur weer gezien en dan alleen omdat mijn moeder dat heeft geregeld, die was woest dat ik op zaal lag en Reef op de kinderafdeling. Mijn man wist zich geen raad en 'rende' maar heen en weer tussen ons.
Met de borstvoeding ben ik niet geholpen de 1e 2 dagen en toen ik de 3e dag in het ziekenhuis stond te huilen en er een wisseling van personeel was werd ik pas opgemerkt en hebben ze mij geholpen, Reef zat toen al bijna op de 10% grens, want hij had dus niets meer gedronken! Na zijn geboorte hebben ze hem zonder overleg 2 kunstvoedingen gegeven, waardoor hij die 1e dag helemaal geen honger meer had en niet aan de borst wilde. Daar is alles misgegaan.
Mijn man wil maar 1 kind en daar zit nu mijn probleem. Ik ben dol op Reef, het is zo'n lief mooi vrolijk mannetje! Maar ik ben zo verdrietig dat alles 'mis' gegaan is en ik het nooit meer over kan doen. Geen babyshower gehad, geen feestje na de bevalling, een rommelige kraamtijd, mijn stuitje gekneusd waardoor ik (nog steeds) amper kan zitten, etc.etc het blijft zich opstapelen in mijn hoofd.
Nu gaat het niet zo lekker met Reef, hij spuugt veel, eet veel en huild veel. Ik heb er niet zo'n moeite mee, maar iedereen om mij heen klaagd. De oma's; misschien moet hij toch maar andere voeding, en, zou wel makkelijk zijn als je eindelijk van die borstvoeding af bent, en, binnenkort ga ik maar eens een fruithapje proberen. Mijn vader (en werkgever); moet dat kolven nu echt? Kun je er niet beter mee stoppen en de fles geven? Mijn man; het zal wel aan de borstvoeding liggen, dat hoor ik van iedereen! Wie zeggen dat  dan? vraag ik; ja wel 2 andere mannen.
Op het consultatiebureau zeiden ze juist dat hij goed groeid, en spugen komt vaker zo heftig voor  en dan met name bij jongetjes. Die eten nog wel eens te veel. Verder zeiden ze dat borstvoeding veel minder problemen met darmen en allergieen geeft als flesvoeding, dus vooral niet overstappen. We zijn nu ook al 3x bij een osteopaat geweest wat best wat geholpen heeft. Reef is gewoon erg druk, wakker, drinkt veel en gulzig.
Door al het commentaar ben ik echt het zelfvertrouwen kwijt. Ik heb besloten vandaag naar een lactatiedeskundige te gaan, hier bij de borstvoedingswinkel. Ik weiger de borstvoeding op te geven omdat mensen zonder verstand ervan commentaar leveren. Ik laat dit ene wat ik dan nog wel heb niet ook van mij afpakken!

Zo, dat lucht wel op, is toch nog een lang verhaal geworden! Wat fijn van dat gesprek Rimke, dat je je beter voelt! En gehoord, dat is misschien nog wel belangrijker he. Ik ben zo boos op mijzelf dat ik 'zeur'. Dan denk ik, je hebt een gezond kindje, wat wil je nog meer? Maar ik kan mij er niet overheenzetten, echt heel stom! Ik hoop voor je dat je na het 2e gesprek je een stuk beter voelt. Ik ben benieuwd hoor!
In ieder geval bedankt voor het 'luisteren' naar mijn   verhaal....
Groetjes Nanna.

Lieve Nanna!
Jij zat ook bij de augustus moeders of niet?? Nou weet ik het weer.......

Waardeloos dat iedereen zich er tegen aan bemoeid hoor, jij bent reef zijn moeder en je doet het hartstikke goed, nog steeds borstvoeding! Knap hoor! En met borstvoeding heb je inderdaad het minst kans op krampen enzo.......en als hij toch goed groeit krijgt hij in principe gewoon genoeg.....
Wat ontzettend naar dat je zo op je kraamtijd terug kijkt......het is inderdaad iets wat je nooit meer over kunt doen en dan is het gewoon ontzettend klote dat je er zo op terug moet kijken.......en als je je dan inderdaad beseft dat je de tijd niet terug krijgt snap ik dat je er ontzettend verdrietig van wordt.
Die eerste 4 uur ook, bij mij dus hetzelfde verhaal, wat ontzettend slordig, dat je gewoon al op zaal lag en reef op de kinderafdeling........en dan die arme man van je..........
Slim dat je gaat praten met de lactatie deskundige, dan kun je de twijfel die gezaaid is door anderen wegnemen bij jezelf, want nogmaals, volgens mij doe je het gewoon hartstikke goed en sommige kindjes zijn gewoon wakkerder en onrustiger dan anderen........bij ons heeft de puckababy heel erg geholpen, daarin ging maudy veel beter slapen en werd dus ook minder onrustig........
Ben benieuwd hoe je gesprek verloopt!
Dikke kus voor jou!

Liefs Rimke

Hoi Rimke,
Bedankt voor je lieve berichtje! iK heb al 4x geantwoord, maar steeds tijdens het kolven op mijn werk. Ineens ging mijn laptop uit, batterij leeg, dan weer deed ik iets waardoor alles weg was, niet makkelijk met 1 hand! Dus nu maar even gewoon!
Het is heel goed gegaan met de LD! Ik was zo blij, had ik dit maar een maand eerder gedaan! En wat blijkt, Reef heeft een koemelkallergie, vandaar het vele spugen, huilen, etc. Arme vent! Heb ik nooit aan gedacht, want het komt helemaal niet voor in de familie of omgeving, dus ik weet er vrij weinig over. Maar nu valt alles op zijn plaats (de kaasfondue, etc, arm kind!) Dus ik ben nu op dieet.
Daardoor is het een en ander wel even op de achtergrond gedrukt, maar nog niet weg natuurlijk. Ik wil zeker nog met iemand gaan praten, maar heb daar dus nog niet naar gezocht. Ik ga het zeker nog wel doen, want ik weet nu wel zeker dat ik dit niet alleen aankan.
Hoe is het nou met jou? Heb je nog een gesprek ergens anders gehad? Of laat je het even rusten? Lieve meid trouwens met een prachtige kop (punk ;-) haar! Hahaha, zou ik niet afscheren hoor, lekker laten toch? Ik wed dat iedereen erom kan lachen! Reef had in het begin ook punk, maar nu is het te lang helaas....
Groetjes Nanna.

He meisje!

Kijk! Dat zijn goede berichten..........natuurlijk niet van de allergie, dat is waardeloos. Maar nu wel de bevestiging dat het niet aan jou lag, en dat je prima bezig was!
Ben heel blij voor je meisje!!
Hoop dat Reef het nog steeds zo goed doet, hij kan er alleen maar vrolijker van zijn geworden toch? Lekker jochie.........(jammer van zijn haartjes......;-))
En inderdaad hoor, first things first..........maar schuif het niet voor je uit he?
Het is trouwens geen gezeur vind ik "je hebt een gezond kindje dus maar niet zeuren". Een gezond kindje hebben heeft niets te maken met het feit dat jij een trauma hebt opgelopen na de bevalling. Die twee dingen moet je echt los van elkaar zien denk ik. Tuurlijk geniet je volop van je mannetje, net als ik van mijn meisje. Maar dat maakt het feit dat ik met nachtmerries wakker wordt niet minder..........

Ik heb geen gesprek meer gepland met de psychologe. Ben wel op nacontrole geweest bij de haptonome en dat gaan we een vervolg geven. Ben vandaag weer bij haar geweest, en heb het idee dat ze naar me luistert! En dat is al een heel heugelijk iets..........daarnaast krijg ik nog tips hoe meer in mijn buik te gaan zitten, in plaats van in mijn hoofd............ik moet dus meer gaan voelen en minder gaan denken.
Al met al behoorlijk positief weer eventjes...........
Van het weekend wel een dip nadat iemand zei "boos op me te worden omdat ik vooral moest genieten van het feit dat ik een gezond kind op de wereld heb gezet". Was/ben zo verdrietig.............hoe kan iemand dat nou zeggen........(lees wat ik hierboven erover schrijf)....ik met al mijn kwetsbaarheid mijn verhaal gedaan en dan zo'n sneer.........ik heb grote angst gehad dat maudy zuurstof tekort heeft opgelopen, en nog steeds ben ik daar bang voor, daarnaast: hoe durft iemand boos te worden op MIJN emoties.............wordt nog steeds behoorlijk pissig zoals je merkt!
Whahaha!!

Alles gaat op zijn pootjes terecht komen, daar ben ik zeker van en weet je: we komen hier sterker uit, dat weet ik zeker!
Denk alsjeblieft nooit dat jouw problemen GEEN problemen zijn he? Niet altijd denken dat het slechter kan, tuurlijk kan het altijd slechter, maar jij hebt wel je verdriet en die is er niet voor niks..........

Dikke knuffel voor jou en Reef maar weer!
Ps: wel jammer van de kaasfondue, ben dol op kaasfondue!

Hey Rimke, Nanna  en de anderen...

'k Was even benieuwd naar jullie bevallingsverhaal en hoe het nu gaat. Op ons zomer2008 forum komt dat momenteel niet meer zo ter sprake, dus ik heb jullie verhaal hier even opgezocht.

Ik heb zelf 2x een hele goede bevalling gehad, dus wat dat betreft kan ik niet meepraten. Maar ik vind het wel rot als ik hoor van mama's die wel een zware, traumatische bevalling hebben gehad. Juist omdat ik weet dat het zo fantastisch gevoel geeft als het wel goed verloopt en als je er wel goed op terug kunt kijken!

Dus ik wil jullie wel steunen in je zoektocht naar verwerking; ik ben een geduldige lezer van al jullie emotie-verhalen. Spui maar uitgebreid hier! Laat het zeker niet maar een beetje aansudderen, daarmee verdwijnen je negatieve gevoelens niet en krijg je het vroeg of laat weer terug.
Ik vind het ook altijd zo verdrietig om te horen als vrouwen geen 2e kindje willen, omdat de ervaring van de geboorte van hun 1e kindje zo traumatisch is geweest (zoals ook bij mijn  schoonzus).  Ik hoop dat jullie door eventuele therapie, veel erover praten/schrijven, het wel een plekje kunnen geven!

Dikke knuffel!!!

Jacoline.

Ha die Jacoline!

Wat fijn dat je zo op je bevallingen kunt terugkijken! Fantastisch toch!
Lief dat je ons even een hart onder de riem komt steken.........

Hier gaat het nog steeds op en af, er zijn dagen (hoera!) dat ik er niet eens meer bij na denk, maar als ik dit topic dan weer lees denk ik oef............wat een toestand.
Het gevoel blijft dat ik het zoooo graag over had willen doen...............maar dat kan niet.

Nogmaals veel dank voor je lieve berichtje.........

Kus Rimke

Hoi lieve meiden,

Ik zou ook graag even willen reageren. Heb zelf ook een traumatische bevalling gehad die eindigde in een keizersnede (na 36 uur opgewekte weeën). Ik vind het heel erg dat we dit in Nederland nog zo mee moeten maken. Ik durf ook geen bevalling meer aan, maar zie zowieso op tegen een tweede kindje, ook omdat ik na de bevalling last kreeg van depressies. Ik had blij willen zijn maar was vooral verdrietig over de bevalling en ook had ik geen energie. Die bevalling had me volkomen kapotgemaakt.

Nu praat ik er best veel over en lees er over wat me ook helpt om het allemaal te verwerken (inmiddels is het 2 jaar geleden maar de behoefte er over te praten blijft).

Dat is wat ik jullie ook zou willen aanraden. Blijf er over praten en schrijven zolang je daar behoefte aan hebt.

Liefs Ida

Hey Ida!
Ik herkende je naam van een poos geleden op het najaar2006 forum. Fijn dat je hier ook even reageert. Ik vind het wel naar voor je dat je bevalling nog zoveel emotie bij je oproept. Zoals ik al eerder schreef; ik vind het echt verdrietig als mama's zo'n ervaring hebben en daar zolang last van hebben dat het hun "keuze" voor een 2e kindje beinvloed.

Ik denk trouwens dat het niet perse een probleem is hier in Nederland; mijn schoonzus is in een Duits ziekenhuis bevallen en heeft daar ook een heel slechte ervaring opgedaan (te lang "nog maar even aangekeken" met de weeenopwekkers, niet-werkende pijnstilling/ruggeprik, 4 verschillende gyn's aan d'r bed in de 40 uur dat de bevalling duurde, enz). Vraag me niet waar het probleem wel ligt, maar het feit blijft dat je achteraf met de gebakken peren zit...

Wat ik wel super vind aan jullie allemaal, is dat je ondanks de slechte start wel  onwijs trots bent op je kindje. Dat jullie dat wel loszien van die ervaring! (beepje kan er natuurlijk ook niks aan doen, maar ja...)
Ja, jullie zijn toppers!

Terug
Bovenaan