Uitgerekend april 2022 met tabel

Milu, mijn placenta ligt aan de voorzijde ja. Maar een voorliggende placenta is wat anders, dat betekent dat 'ie voor je baarmoedermond ligt. En dat is gevaarlijk met bevallen. Dat denken ze gezien te hebben. Maar dat was bij mijn dochter ook toen ik rond 17-20 weken was. En het groeide gewoon mee omhoog waardoor dat later niet meer zo was. Dat gebeurt meestal, dus ik maak me er nog niet veel zorgen over. Wel over de weeenactiviteit en mn verhoogde risico op herhaling van een vroeggeboorte. 
Jullie gaan er wel helemaal voor he? Haha! Doen jullie de badkamer zelf, dat het meteen deze week kan? Als we hier klusbedrijven benaderen hebben ze vaak pas maanden later tijd. Voor de cv ketel is een offerte nog niet eens gelukt. Lastig hoor!
Leuk dat je nu kunt gaan inrichten voor de peuterkamer. Wij hebben het kamertje ook bijna leeg dus volgende week kan ik ook los! Babykamer blijft hetzelfde en tot de baby die kamer nodig heeft, blijft mijn dochter ook gewoon nog daar. Ik wil alleen niks klussen in de eerste maanden met baby. Dan is het maar vast klaar. Ga je voor een leuk thema? Onze dochter is gek op dieren, dus veel bosdieren denk. En ik wil mooi behang met hertjes gebruiken. We hebben nog een eiken dekenkast die we als haar kledingkast gaan gebruiken. Toch wel leuk weer zo'n kamertje inrichten. ? En dan nog een serieuze speelhoek beneden en laminaat op de eerste verdieping. Voorlopig nog wel even bezig dus. 
Mijn man denkt dat ie handig is ? Nee het duurt altijd even, en veel rommel en gevloek, maar het wordt vaak wel mooi. 
Tanja, fijn dat de bekkenfysio je zo goed geholpen heeft. Soms kan het zomaar wel snel verholpen worden, he? Hoe voel je je verder?
MvdF, wat een leuk idee! En babynestje voor de pop. Ik wil rond de geboorte wel een pop met verzorgingsdingen geven, haar eigen baby. Eerst dacht ik: de echte zal leuker zijn. Ben zelf nooit een poppenmens geweest. Maar bij oma zat ze laatst superlief keurig de pop een flesje te geven. Smelt! Dus we gaan op zoek naar een leuke set. 
Ik vind het ook snel gaan hoor. Bijna 23 weken alweer. De nesteldrang begint te dringen haha! Deze keer lijkt het wel sneller te gaan. Soms bekruipt me echt zo'n gevoel van: ohjee, ben ik echt een tweede keer zwanger? Ja, kijk die buik... Nog 4 maanden en dan is ze er alweer, of eerder als het gaat zoals mn dochter. Zoveel te doen, zo weinig tijd, en straks weer een baby... Whaaaa!
Debb, ik doe de ziekmeldingen op kantoor en dus ook mijn eigen zwangerschapsgerelateerde ziekte/verlof. Je kunt je wel degelijk deels ziekmelden en dat je werkgever deels je salaris vergoed krijgt hoor. Als je dat nodig hebt, op je strepen staan. Soms kunnen werkgevers met van die kleine leugentjes je zo in hun straatje duwen. Daar heb ik echt een hekel aan. 
Leuk dat je kamertje klaar is. Wat is jullie thema? 
Ik krijg over 2 weken de 22 wekenprik. Bij de eerste ook gedaan. Ik was er wel een dag of 2 wat ziekig van en kreeg een grote warme rode vlek gedurende een week of 2. Maar ik reageerde als kind al op de prikken met kinkhoest. Andere prikken nooit veel last van. 
Momenteel zit ik de rest van de week thuis. Dochter kreeg afgelopen weekend de waterpokken en een oorontsteking. Veel hangen, huilen, paniek snachts. Heb veel te weinig rust gehad. Wat een nare ziekte is dat zeg! Het zat van in haar oren tot tussen haar billen ? Ben zelf ook echt gesloopt. Veel pijn en mn buik voelt weer niet goed. Nu maar de weeen voor zijn en toch ziekgemeld. Hopelijk na het weekend weer aan het werk. Gelukkig gaat het met dochter weer oke. 

Jij hebt dat dus ook Mylwen, geen eens een offerte kunnen krijgen. Lastige tijd voor kluswerk uitbesteden he? 
Leuk, ik ben zelf wel een Harry Potter fan. Maar mijn broer, man, moeder en vader alle drie ? Ben wel heel benieuwd hoe je dat thema gebruikt nu... 
Ik heb gister weer controle gehad. Ik krijg volgende week een groeiecho en dan met 28 en 32 weken weer. Evt extra cervixmetingen als de krampen en weeen toenemen. Als ik er weer last van krijg moet ik meteen gecontroleerd worden op verweking of ontsluiting. En maandag overlegt ze met de gyn over of ik extra progesteron moet gebruiken om de kans op een vroeggeboorte te verkleinen. Ben blij dat ze het allemaal heel serieus nemen. Maar ik schrik er ook erg van. Ze adviseerde ook om voorzichtig te zijn met werk als het zwaar voelt. Dus ik blijf doorgaan met per werkdag bekijken of het kan en hoe lang. 
Ook moet ik een suikertolerantietest doen. Maar dat is protocol vanwege de maat van de baby. Bij mijn dochter kwam er niks uit. En deze baby volgt precies haar groeilijn.
Ik word trouwens wel een beetje onzeker over de opmerkingen over mijn buik. Collega's vonden het al heel grappig, wat ik nog wel leuk vond. En op een verjaardag een paar weken geleden moest iemand hard lachen toen ik zei hoe ver ik was "jezus, dat is een flinke buik al!" En de receptioniste op mn werk vroeg me of ze wat gemist had, want ik was al een tijd zwanger he? Gister bij de verloskundige zei een wachtende moeder "oh, jij bent al een stuk verder!" Dus ik zei valt wel mee, pas 5 maanden. "Oh, mijn dochter 19 weken en daar zie je nog niks. Dan heb je wel een heel grote buik al". En toen kwam de verloskundige er nog bij die zei dat ze zich afvroeg of mijn buik nog veel verder naar voren zou komen omdat het al zo groot is.
Maar ze stelde me ook weer gerust, omdat het gewicht dat ik aangekomen ben klopt met de termijn, en de fundushoogte ook. Er zit nou eenmaal een groot kindje in en bij mijn dochter was het ook een megabuik. Dus er speelt aanleg mee. Ze zei dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken. 
En nu is mijn schoonmoeder te logeren en die is gewoon ronduit vervelend. 3 x per dag vragen hoeveel ik aangekomen ben, geef ik geen antwoord op. Ze zegt dat je bij de tweede snel aankomt als je niet oppast. Ik vertelde dat ik maagzuur krijg van chocolade. Nou dat moest ik ook niet eten, want daar word je dik van. Ik mocht volgens haar van de verloskundige geen snoep eten. Ze is nooit mee geweest naar de verloskundige en die heeft ook nooit die uitspraak gedaan. Ik heb bot gezegd dat ik nou wel weet dat ze me dik vindt, en dat ze dat lekker voor zich mag houden. Maar vanmorgen vroeg ze doodleuk weer of ik me gewogen had! 
Mensen om me heen vinden me verder absoluut niet dik, op de buik na dan. Maar toch dat ene mens steekt. Ik wou dat het me niet zo raakte allemaal. Ik ben zelf best trots op mn lijf dat nu een tweede kindje maakt, en ik vind mn buik mooi. Boeien wat anderen vinden. Maar zo voelt het dus even niet.
Hoe gaat dat bij jullie?

Milu, ik bleef maar wikken en wegen over wel of niet met 2 jaar naar een peuterbed. Ik wil haar sowieso pas na de bevalling naar haar nieuwe zolderkamertje doen. Niet direct maar een maand of 2 erna. En omdat ik dus bleef twijfelen zetten we er nu bij het invullen van haar kamertje gewoon nog geen bed neer. Dan zien we tzt wel of ze in haar ledikant naar boven gaat, of een peuterbed krijgt. Kan ik stoppen met twijfelen nu ?
Zitten jullie dan een paar weken zonder badkamer? Dat zou ik wel heftig vinden ? Een bad droom ik ook van ja, maar dat past niet in onze badkamer helaas. Mijn man is nu wel bezig met een groter badkamer meubel. Spullen begonnen een beetje uit te puilen en met 2 dochters wordt dat later nog meer haha!
MvdF, waterpokken waren eigenlijk na een dag of 5 heel plotseling allemaal opgedroogd. 5 dagen horror en toen ineens weer zichzelf. Bizar hoe snel dat omsloeg. Sindsdien kunnen we genieten van dat ze bijna elke nacht doorslaapt. Ik weet niet wat me overkomt! Ze is absoluut geen goede slaper. Ik vermoed dat dit vast ook een fase is haha, maar we zullen zien! 
Wat een hoop kritiek op aankomen en je buik he? Ik sta versteld van hoe anderen dit ook ervaren. Ik vond het zo brutaal van vooral mijn schoonmoeder. Heb toen ze weg was een flinke meltdown gehad en moest een paar dagen bijkomen met mn energie. De opmerkingen over aankomen was niet het enige. Ze is sowieso een persoon met veel kritiek en ze gaat de hele dag in discussie met me. Ze was op een gegeven moment tegen me tekeer aan het gaan over oogkleppen en botte kop enzo omdat ik niet wilde stomen. Tegen mijn dochter van 19 maanden zeggen dat ze teveel at en dik ging worden. Ik wilde haar zo graag weg hebben. Toen ze uiteindelijk weg ging (gewoon zoals afgesproken hoor) heb ik wel even tegen mijn man alles eruit gegooid. Hij kwam goed voor me op. Maar inderdaad, waar haal je het lef vandaan?? Ik kan me niet voorstellen dat ik zo tegen anderen praat. Superbeledigend. En kwetsend. We hebben afgesproken dat ik kerst bij haar even over sla. Mijn man en dochter gaan er wel heen. Maar onder het mom van vermoeidheid doe ik alleen mijn familie. Maar ze put me ook erg uit, dus erg gelogen is het niet. 
Tanja, wat gaaf dat je als verrassing naar Parijs mocht! Superromantische babymoon. Leuk he? Mijn buik beweegt ook al goed. Soms lig ik er snachts wakker van. Dan schopt ze precies zo dat het een schokje veroorzaakt. Beetje als iemand prikt op je rug. Lig ik daar te lachen midden in de nacht ?
Mylwen, klinkt superleuk, jullie thema. ?
Fijn dat er niks uit de suikertest kwam. Wel heel vervelend dat je dan direct erna weer ongerust gemaakt wordt. Waren de metingen eerder ook zo klein? Of kan het net deze keer gewoon zijn? Inderdaad een troost dan, dat er behalve de metingen verder niks aan de hand lijkt. Gewoon een beweeglijk gezond kindje. Ik hoop met je mee dat er niks is. 
Ik heb een paar dagen geleden een groeiecho gehad en buiten dat het kindje nog steeds rond p90-95 zit, gaat alles prima. Over 4 weken weer. En maandag bellen voor de suikertest. 
Nog 3 weken en dan start het 3e trimester alweer ? supersnel zeg! Ben de laatste 2/3 weken echt enorm moe en futloos. Geen hoeveelheid slaap die genoeg lijkt. Kennen jullie dat? Het helpt ook niet dat ik snel gerommel in mn buik krijg, mn liezen, bekkenbodem en schaambot doen zeer. Het begint zeker al wat 3e trimesterachtig te voelen haha! Maar so far so good. Ik zit nu wel aan de medicatie om het risico op vroeggeboorte wat te verkleinen. Het zal mn klachten niet veranderen, maar hopelijk haal ik nu wel de normale termijn. Maar ik blijf dat gerommel eng vinden. 

He bah Debb, dus jij ook al gedeeltelijk uitgevallen op je werk. Wel beter om om jezelf en je kindje te denken. Maar je hoopt toch op een ander soort zwangerschap he? 
Vervelend van de pijn in je rug, dat ook erbij. Zo voelt het soms wel. 

Ik heb weken lang bekkenbodemfysio en wat gewone fysio met manuele mobilisatie gedaan.... zonder resultaat. Het leven is al druk genoeg dus ik ben er weer mee gestopt en merk geen verschil. Rust helpt gewoon het beste. Op zijn zij op de bank, een paar keer per dag een half uurtje. Maar dat is lang niet altijd te realiseren met dreumes en werk. Gisteren ook weer een dag gehad... dreumes was mild verkouden, niet eens echt ziek. Maar gewoon beetje moe en slecht geslapen. Pappa had veel kluswerk en zijn eigen werk. Ik ben de hele dag in de weer geweest met huilbuitjes, koppigheid, hangen... tot het punt waar ik het maar oke vond dat ze mijn ooglid 100 x op en neer deed want dan zie je ineens mijn oog. En ik zat daar... whatever... ik kan zitten! Haha! Maar van zo'n dag loop ik savonds echt mank en stijf van de pijn. En dan 'snachts er weer 3 keer uit en klokslag 6 uur: mamaaaaa eten, flesje! Zucht. Nu zit ik weer aan werk. 

Ik werk nu weer 3 dagen 6 uur per dag. Maar wel half thuis. Dat geeft wat ruimte voor pauzes. Ik heb ook besloten dat 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof gaan deze zwangerschap gewoon niet haalbaar is. Dus een heel plan opgesteld om 6 weken vooraf al te gaan, en dan toch niet na 10 weken achteraf alweer volle bak op te moeten starten ook met opvang enzo. Dat stelt me wel gerust, want dat geeft ook minder druk dat ik van de gedeeltelijke ziekmelding af moet komen. 

zwanger zijn kan echt wel pittig zijn. Mijn vorige zwangerschap vond ik enger, vanwege de vergiftiging aan het eind. Maar ik weet nog wel dat de gewone klachten op het eind echt als laatste loodjes voelde. Ik heb wel huilend met de hond in het park gestaan, de oudste van de twee die nooit trekt en gewoon achter me aan sukkelt, en dat ik tegen mijn man uitbarstte dat ik gewoon na 5 min lopen al genoeg had, en dat alles pijn deed (vanaf het indalen, daarvoor had ik er toen geen last van), al dat vocht, en weer een harde buik, en ik had er gewoon genoeg van! Maar ik moest nog 5 weken, uhuhuuuhuuuhhh! Haha, ik wist niet dat ze er diezelfde week nog zou zijn, maar jeetje, het einde is niet leuk hoor. Tenminste ik vond het pittig. 

Ik mag nog niet volgens mijn geboortejaar. Maar zodra het kan maak ik wel een afspraak ja. Zonder zwangerschap had ik ws afgewacht tot het voorjaar op een evt omicron prik. Maar zo in mn laatste trimester en met de placentasterfte verhalen wil ik toch wel graag die booster. 
Zijn jullie al bezig met het kraampakket? Welke bestel je? Ik heb wegens ziekenhuisbevalling en opname daarna nog best veel over van de vorige keer. Ik zit dus een beetje te twijfelen over of ik weer een heel pakket bestel (gemak) of ga uitzoeken wat ik mis en dat met losse onderdelen aanvul. Hoe doen andere tweede keer moeders dat?

Nou ik heb toch maar het natalispakket weer besteld. Wilde mijn oude pakket aanvullen, maar was met losse onderdelen meer kwijt dan een heel nieuw pakket. Ja doeiiii! Heb wel een pak luiers besteld want aan die kraamverbandjes begin ik niet meer. Wat een gelek en gedoe. 
Welkom Roosters. Herkenbaar je verhaal. Ik heb vorige zwangerschap een vergiftiging gekregen en dochter kwam met 35 weken. Ik slik nu medicatie om de kans op een vroeggeboorte te verkleinen (er speelden toen ook andere dingen). En ook asprine voor de mogelijke vergiftiging. Heeft het bij jou ook veel invloed op je bevalling toen gehad? Ik voelde me wel best beroerd en mocht mn bed niet uit vanwege alle slangetjes en kabeltjes en medicatie. Heb er echt nare herinneringen aan over gehouden waar ik met de komende bevalling in zicht wel mee worstel. 
Ik ben nu trouwens ook 25,5 week. Precies net zo ver. En ook extra groeiecho's ivm grote baby :) Ik zal je na de feestdagen even in de tabel zetten als je wilt. 

Hey meiden, alvast een heel fijne jaarwisseling! Hopelijk hebben jullie een leuke avond met toch nog wat familie en oliebollen ?
Hoe is het met jullie?
Gisteren heb ik mn boosterprik gehad, merk er helemaal niks van gelukkig. Alleen die zere schouder, maar dat is niet zo erg. Weer Pfizer, net als de eerste prikjes. Was ik wel blij mee, want ik was toen ook al zwanger en er gebeurde niks geks. Gevoelsmatig gezien vond ik het dus wel fijn dat het dezelfde was. 
Ik vind de feestweek maar erg druk, we zijn ook nog steeds aan het klussen enzo. Ik ben echt wel erg moe en kom er maar niet vanaf. Heb zin in vanavond, want dan komen mijn moeder en broer. Maar spelletjesavond tot na 12 uur... Pfff, ben eerlijk gezegd ook wel opgelucht als van het weekend alle kerstspullen weer op zolder staan en de feestjes weer voorbij zijn. 
Weten jullie je verlofdata al? Ik ga 28 februari met verlof, 6 weken vooraf. En 4 juli weer deels aan het werk, 1 augustus volledig. Mijn man blijft na de bevalling 8 weken thuis. Vind het heerlijk dat we het zo hebben kunnen regelen. Veel beter dan de vorige keer. Toen gaf het zoveel stress dat ik nog niks kon en man alweer aan het werk moest. Hij heeft voor zijn gevoel ook veel jonge babytijd gemist en wilde deze keer er ook graag bij zijn. 
Ik heb eind januari nog een weekje vakantie, dan gaan we er even tussenuit, niet ver weg. Dus voor mijn gevoel is het aftellen tot het verlof al een beetje begonnen ?

Herkenbaar van dat gewicht hoor. Bij mij is het wisselend. Vanaf 12-14 weken gaat het soms 3 weken met 1 a 1,5 kilo per week. En dan weer 3 weken nauwelijks wat. Zolang ik hetzelfde eet weet ik dus dat het door de zwangerschap komt. Dieet is ook heel slecht vanwege de afvalstoffen die je dan aanmaakt. Dus ik probeer het weer zoveel mogelijk los te laten en na de zwangerschap wel te zien. Maar ik vind dat gebrek aan controle, gewoon niet weten of het vet is of babygedoe, echt killing soms!
Ik ben nu bijna 26 weken en 8 kilo aangekomen. Het gaat een beetje gelijk als met mijn dochter toen. En bij 35 weken was ik 17/18 kilo aangekomen. Veel vocht van die laatste maand ook, ivm de vergiftiging. Anders was ik wel een paar kilo minder uitgekomen denk. En een week na de bevalling was ik er al 15 kwijt. Echt waar, ik dacht waar heb ik me zo'n zorgen over zitten maken! Maar nu doe ik dat weer. Want als ik het gemiddelde lijntje uit mn app aan hou en die door trek naar 40 weken, zit ik weer op ongeveer 15 kilo ?
Ik heb savonds nu wel echt opgeblazen dikke onderbenen en voeten, ook mijn vingers zijn dik en pijnlijk. Dus weer veel vocht ook. 

Terug
Bovenaan