MikkieX, hij is met precies 38+0 weken geboren op een natuurlijke manier. Ik heb wel al een week eerder met 36+6 in het ziekenhuis gelegen omdat ik dus al weeën had en mijn ontsluiting op gang was gekomen. Maar geen vliezen gebroken. Uiteindelijk bleef de ontsluiting met 4 cm hangen en namen mijn weeën weer af. Hij was er gewoon nog niet klaar voor. Een week later, met 37+6 begon de bevalling met het breken van de vliezen (een waterval tot en met), een uur later begonnen de weeën en had ik meteen een weeënstorm. Toen ben ik in 1,5 uur tijd van 4 cm naar 10 cm gegaan. Het ging zo snel, dat ik persweeën heb tegen moeten houden, want de verloskundige was nog niet klaar met alles klaarzetten haha. En dat verwachten ze natuurlijk niet met een eerste kindje. Ik heb ongeveer 11 minuten moeten persen en om 1.29u (dus met 38+0) is onze zoon geboren. En toen bleek dus ineens dat ie kleiner was dan ze verwacht hadden. Hij hing met de echo's elke keer rond de middellijn - met het hoofd er elke keer onder, maar de lengte van de beentjes zat er elke keer boven, dus ze denken dat hij in die laatste weken gewoon niet zo ver doorgegroeid is. Een echte reden hebben we er niet voor, maar ik ben zelf erg klein (1.56m), dus ze gooien het daarop. Ikzelf denk dat hij inderdaad gewoon al 'af' was, want eruit wilde hij heeeeeel duidelijk! Hij was er echt helemaal klaar voor. Maar omdat hij zo klein was, krijg ik met deze zwangerschap dus extra echo's, omdat ze voorbereid willen zijn voor weer zo'n kleintje. Qua ontwikkeling heb ik er trouwens niks van gemerkt. Ons mannetje ontwikkelt zich prima, en is ook vrij snel met alles leren. Hij is bijvoorbeeld twee weken geleden begonnen met traplopen en ik kan me niet meer voorstellen dat hij dat nooit gekund heeft. Ook het gewone lopen: hij zette zijn eerste stap en een week later rende hij al rond. Dus wat dat betreft hoeven er echt geen beperkingen te zijn als jullie kleine zich eenmaal gaat ontwikkelen!