van bv naar fv

hoi miekke,

ik zou zeggen volg gewoon je eigen gevoel, da's meestal het beste.
zelf geef ik bv en ben er super trots op dat ik dit voor mijn meisje kan doen!
ze groeit goed en  komt goed aan.
zelf heb ik een grens gesteld tot hoelang ik bv ga geven, dat is als de kleine 6 mnd is dan ga ik over op fv. dan heeft ze lekker van de bv kunnen genieten, alle goede stoffen binnen gekregen en voel ik me niet schuldig!

succes met je beslissing.

groetjes,
debby (mv puck 8-6-07)

Hoi Miekke,

Als ik jou was zou ik het nog even aankijken. Maar zoals anderen hier ook al reageren: je krijgt totaal geen steun van je omgeving en dat is erg jammer.
Als je zelf nog fit genoeg bent en het wel aankan om zo vaak te voeden, zou ik het lekker blijven doen. En wat Marisa (dacht ik) zei over die vereniging, dat is ook wel een goed idee. Misschien kun je dan naar wat minder voedingen per dag.

groetjes Mariska

quote: Miekke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-09-2007 11:47:22'));

Ik ben net is bij mezelf na gegaan waardoor ik twijfel, ik denk dat het ook door mijn omgeving komt. Mijn moeder heeft zelf geen bv gegeven want dat lukte bij haar niet en vraagt steeds moet ze alweer drinken en slaapt ze nog niet door. Zelf vind ik het niet erg dat ze niet doorslaapt, ze gaat om 9:00 naar bed en komt dan om 2 en 5 uur weer. Ik ga zelf wat eerder naar bed en op die manier gaat het goed. Ook vind ik het niet erg omdat ik weet dat dit tijdelijk is. Mijn man vindt bv ook niet echt belangrijk.

Hoi Miekke,

Ik vind het erg knap dat je hier zo bewust over nadenkt en ik kan me goed voorstellen dat je je m.b.t. borstvoeding  niet gesteund voelt door je omgeving. Bij veel mensen komt onbegrip echter voort uit onwetendheid. Kunstmatige zuigelingenvoeding is nu eenmaal nog steeds "de norm" in Nederland en daar zijn de meeste mensen dus ook goed mee bekend en aan gewend.  En hoe natuurlijk het ook is, borstvoeding is dan voor hen iets nieuws waar ze dan op dat moment misschien niet mee uit de voeten kunnen. En dat is voor jou vreselijk jammer, want je doet het gewoon geweldig, echt waar! Ik zou je graag een hart onder de riem willen steken met een paar documenten die op borstvoeding.com terug te vinden zijn. Het ene document is een overzicht van wetenschappelijk onderbouwde redenen om borstvoeding te geven (met  literatuurverwijzingen) en het heet  "101 redenen om borstvoeding te geven". Het andere document is een ontzettend mooie motivatie, die tegelijkertijd ook een compliment aan jezelf is. Daar wordt namelijk per leeftijd  in weergegeven, wat borstvoeding voor je kindje betekent en dan kun je ook zien hoe zo'n geweldige basis je nu al voor je baby hebt gelegd door haar borstvoeding te geven. Dit document kun je vinden onder de naam "Wat als ik wil stoppen met borstvoeding geven". Je zou kunnen overwegen om die documenten met je moeder en je man te delen? Wellicht kweekt die informatie wat meer begrip voor jouw keuze.

Sterkte met je overwegingen!

Groetjes van Yvonne

Volgens die vereniging deed ik het goed en waren zoveel voedingen normaal.

Ik denk ook dat fv niet altijd makkelijk is en zeker niet s'nachts.
Als ik de voor- en nadelen naast elkaar zet dan is bv toch uiteindelijk denk ik het beste. Maar een beetje steun van mijn omgeving kan ik wel gebruiken !

Het aantal voedingen wordt op een gegeven moment wel minder hoor. Je zult zien dat het nu best snel wat gaat afnemen. En wat het slapen betreft, je zou je kleine bijv. ook rond 23.00 uur nog even kunnen wakker maken. Grote kans dat ze dan langer doorslaapt.

Wel vervelend dat je geen steun krijgt uit je omgeving. M.u.v. mijn schoonmoeder ken ik verder niemand die bv geeft of heeft gegeven in mijn omgeving. En wat YvonneZ zei, kunstvoeding is nog steeds de norm, dat merk ik ook. Laatst nog op de verjaardag van mijn zus ging ik mijn kleine een voeding geven. Toen kreeg ik de vraag  'Heb je voeding bij je?' Nou, ja dus!

In het begin heb ik ook heel vaak gedacht van 'ik gooi het bijltje er bij neer'. Het is allemaal niet niks, zeker bij een eerste kindje. Je moet het echt leren en er komt veel bij kijken. Maar als het eenmaal loopt is het (naar mijn mening) veel makkelijker dan flesvoeding. Je hoeft het niet klaar te maken en op te warmen, het is gewoon klaar. Als je kindje honger heeft, trui omhoog en voeden maar. Maar ik begrijp de moeders die kunstvoeding geven ook hoor.

Je zult zelf de beslissing moeten maken en je kan het ook inderdaad nog half om half doen. Maar als het alleen om de steun gaat die je te kort komt... Go girl!

Groetjes, Marisa

Bedankt voor je reactie, ik heb besloten om het nog een week aan te kijken.
Volgende week  moeten naar het CB voor te wegen en meten, ik zal het daar er ook even over hebben.

Mag ik weten welke tijden jou kindje ongeveer drinkt ?
Onze drinkt uit een borst en heeft daar genoeg aan, ze geeft zelfs regelmatig nog een mondje terug.

Hoi Miekke,

is het altijd zo dat je dochter negen maal per dag komt of zou het kunnen dat je een regeldag hebt gehad? Die heeft mijn zoon van twaalf weken vorige week ook nog gehad. Als jij de borstvoeding heel graag wilt geven en je voelt je er goed bij, dan zou ik zeggen: ga zo door!!! Ik ben twee keer gestopt op medische indicatie (mijn schildklier werkte te snel waardoor ik graatmager werd, 48 kilo bij 1.72)en ondanks dat ik er helemaal niets aan kon doen had ik echt enorme spijt. Nu werkt mijn schildklier te traag en gaat het gelukkig prima.

Jammaer dat je geen steun krijgt van je omgeving: Daarom van mij: hardstikke goed en ga zo door!!!

Groetjes van marloes

Lotte krijg bv op verzoek, dus de tijden lopen erg uiteen. Over het algemeen pakt ze de eerste voeding van de dag tussen 7 en 9 uur 's morgens. Dus laten we zeggen 08.00 uur. Dan rond een uur of 11.00,  13.00, 16.00 en 18.00 uur. En dan 's avonds rond 20.00 / 21.00 uur. Maar de tijden varieren enorm, ook de tijd tussen de voedingen. Ze drinkt over het algemeen 5 of 6 keer op een dag.

De duur van een voeding varieert ook. 's Morgens heeft ze een enorme honger en drinkt ze al snel 20 minuten. De rest van de dag meestal tussen de 5 en 12 minuten.

Goed van je dat je het nog een week probeert! Ik hoop voor je dat het beter gaat!

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan