van bv naar fv

Hoi hoi,

Ik heb mijn zoon ook borstvoeding gegeven. Eigenlijk wilde ik geen bv gaan geven maar omdat ik het toch wel egoistisch vond van me zelf om hem dat goeds te ontnemen had ik besloten om een paar weekjes bv te gaan geven zodat hij toch alle antistoffen zou krijgen en dan overstappen op de fles. Ik heb hem 3 weken bv gegeven (de eerste 3 weken zijn noodzakelijk voor de antistoffen) en toen ben ik begonnen met overstappen.
Ik moest van het cb beginnen met de fles van 15.00 uur. Als de stuwing minder zou zijn mocht ik de fles van 11.00 uur erbij pakken en daarna de fles van 19.00 uur. Zover ben ik nu. Vandaag gaat daar de fles van 23.00 uur bijkomen. En het gaat eigenlijk perfect. Ik vind het zelf heerlijk dat er 4 uur tussen de voedingen zit....krijg eindelijk weer eens iets gedaan op de dag en ik kan ergens naar toe zonder te moeten denken oh dalijk heeft hij honger.
De kleine kwam in het begin (hij is nu een maand) ook 's nachts om 2 en ongeveer om 5. Omdat hij ook de laatste voeding om 21.00 uur kreeg. Nu maak ik hem om 23.00 uur wakker voor een voeding (dat moet dalijk met de fles ook). dat werkt een stuk fijner want dan wordt hij om 3.00 uur wakker en dan pas rond 7.00 uur.
Ik heb ook hele goede bv en de kleine loopt er zelfs van over! Ik heb me wel aangewend om na 10 minuutjes de kleine van de ene borst te halen en even aan te leggen aan de andere kant. Zo krijgt hij toch steeds voor en achter melk.   en voel ik me wat leger.
Ik zou het bij het volgende kindje weer zo doen, maaaaaaar ik moet wel zeggen de fles is wel heeeeeeeerlijk!! tenminste voor mij. Je hebt ook mensen die zweren bij bv, want dat heb je altijd bij je. maar ik ben niet iemand die overal de borst uithaalt, dus ik zat echt aan huis gekluisterd.

Heel veel suc6 met je keuze!

Groetjes Kerstwondertje mama van een wolk van een zoon

Hé Miekke,

Gewoon lekker blijven voeden als je dat wilt, Ik heb mijn dochter negen maanden zelf gevoed, en vond het super, zij deed de eerste maanden ook zomaar wat. En als ze honger had of zin, dan mocht ze altijd drinken, mijn schoonmoeder reageerde een beetje hetzelfde als jouw moeder.
Echt heel vervelend. Jammer dat je man je niet steunt.

Als je niet heel overtuigend wil stoppen om wat voor een reden dan ook, moet je het niet doen, want daar krijg je geheid spijt van. Mijn dochter is nu bijna een jaar en mis het nog regelmatig.

X

Van de week zag haar dag er zo uit:

7:45                                                   voeden
  8:00 – 10:00                         slapen                             2 uur slapen                            
10:00                                                   voeden
10:00 – 10:45                         wakker                       45 min wakker
10:45 -  12:15                         slapen                       1,5 uur slapen
12:15 – 13:15                         wakker                         1 uur wakker
12:30                                                   voeden
13:15 - 16:15                         slapen                          3 uur slapen
16:15                                                   voeden
16:15 – 17:15                         wakker                       1 uur wakker
17:15 – 18:00                         slapen                        45 min slapen
18:15                                                   voeden                        
18:00 – 20:00                         wakker                          2 uur wakker
20:00 – 20:45                       slapen                          45 min slapen
20:45 – 21:15                         voeden                                                                                              
21:15 -   2:15                             slapen                             5 uur slapen
  2:15 – 2:30                             voeden                        
  2:30 -   5:00                             slapen                             3 uur slapen
  5:00 – 5:15                             voeden
  5:15 – 7:15                                     slapen                           2 uur slapen
  7:15 – 7:30                                     voeden

Hooi Mieke,

gaan alle dagen zo of kan het ook een regeldag zijn geweest?

groetjes van Marloes

Hoi Miekke,

In principe zou het heel goed kunnen zijn, dat deze voedingsfrequentie gewoon bij jullie past. Ieder moeder- en kindpaar is immers uniek. De ene baby zal tijdens een voeding grotere hoeveelheden drinken dan het andere kindje. En de borsten van de ene moeder zullen een grotere opslagcapaciteit hebben dan die van een andere moeder. Borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als ze zelf wil, mits ze goed is aangelegd.

Het belangrijkste is, dat je baby voldoende binnenkrijgt. Een baby krijgt voldoende binnen als ze ongeveer zes a zeven voedingen per etmaal krijgt (voor een jonge baby is acht voedingen per etmaal het absolute minimum, aan de hoeveelheid voedingen is bij borstvoeding geen maximum gebonden), 100-200 gram per week groeit, voldoende plasluiers heeft (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.

Het komt wel eens voor, dat het borstvoedingsbeleid niet helemaal optimaal is en dat een baby daarom heel vaak komt voor een voeding of/en erg lang over een voeding doet. In veel gevallen gaat het aanleggen dan  niet helemaal goed, waardoor de baby de borst niet effectief leeg kan drinken en daardoor niet voldoende binnenkrijgt en/of niet goed aan de vette achtermelk toekomt. Hoe voelt het voeden voor jou? Voelt het prettig of heb je toch pijnklachten of zelfs kloofjes? Het voeden mag geen pijn doen en zeker geen kloofjes opleveren; pijn is een teken dat er iets niet goed gaat.  Hoe ziet je tepel eruit, direct nadat deze uit het mondje van je baby komt; mooi rond en roze of misschien toch wit/afgeplat/met een randje erover? Wellicht kun je nog iets aan het aanleggen verbeteren, zodat je baby de borst efficiënter kan leegdrinken? Op bv.com is informatie te vinden (even zoeken op "Als je aanlegt"). Verder is het belangrijk, dat de baby de tijd krijgt om de borst goed leeg te drinken; de meeste baby's laten de borst vanzelf los als ze voldaan zijn. Een borst is goed leeg (helemaal leeg is ie nooit), wanneer deze na het voeden soepeler aanvoelt dan ervoor.  Ook kun je het merken aan het drinkgedrag van je baby. Je baby zal eerst korte zuigbewegingen maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, zal ze ritmisch  met lange halen gaan drinken (zuigen-slikken-ademhalen) met af en toe een pauze.  De  kaakjes bewegen tot aan te oortjes en  je kunt  de melk  dan naar binnen horen klokken.  Als de borst aardig leegraakt, zal ze meerdere keren zuigen en dan nog eens een slokje melk doorslikken.

Je schrijft, dat je één borst per voeding geeft en dat je kindje daar genoeg aan lijkt te hebben omdat ze soms zelfs mondjes melk teruggeeft. Soms kan het zijn, dat er met het laten van een boertje wat melk mee terugkomt. Is dat misschien het geval? Je zou eens kunnen proberen om je baby de eerste borst goed leeg te laten drinken, haar te laten boeren en eventueel een luier verschonen en dan de andere borst als toetje aan te bieden? Veel baby's beginnen op die manier met hernieuwde moed aan de tweede borst. Als jouw kindje dat absoluut niet wil, is dat natuurlijk prima.

Een andere mogelijkheid zou nog het gebruik van tepelhoedjes kunnen zijn. Aan het gebruik van tepelhoedjes kleven nogal wat nadelen. Het kan het leegdrinken van de borst voor de baby bemoeilijken, waardoor ze niet voldoende binnenkrijgt. Dit zal geleidelijk aan resulteren in een minderende melkproductie. Mocht je inderdaad tepelhoedjes gebruiken, dan is het aan te raden om het gebruik ervan te gaan afbouwen.

Uit de tijden die je hebt opgeschreven maak ik op dat je baby na middernacht een paar keer kortere slaapperiodes heeft. Probeer  de nachtvoedingen  zo functioneel mogelijk te houden, door zo weinig mogelijk met je kindje te praten, te kroelen of gezellig te doen en de kamer zo donker mogelijk te houden. Eventueel zou je je baby in een slaapzakje kunnen laten slapen. Zo blijft ze tijdens en na  het voeden lekker warm en komt ze niet in een koud bedje te liggen. Je zult op een gegeven moment merken, dat je baby 's nachts geen poepluiers meer maakt. Als je kindje een wegwerpluier draagt, kun je deze gerust omlaten en hoef je dus niet meer 's nachts te verschonen (want daar worden ze juist ook weer wakker van); een wegwerpluier kan echt een hele nacht mee.

Kun je hiermee uit de voeten?

Groetjes van Yvonne

Bedankt voor de tips en ik heb ze eerder al geprobeert en gelukkig heb ik nooit last van kloven gehad. Ik las in het boek "oei ik groei" dat het ook te maken kan hebben met een sprongetje die zich voordoen op deze leeftijd.

he miekke

even weer een onder de riem steken.
Hoe gaat het nu? Wordt het al wat beter? en ben je er al uit wat je gaat doen.
Ik zag je schema en moet zeggen dat die van Vera er ook een hele tijd ongeveer zo uit heeft gezien.
Nu ziet haar schema er gemiddeld zo uit (tijden kunnen een half uurtje verschillen per dag)

7:00 voeding (meestal 2 kanten achter elkaar, want dan heeft ze honger)
7:30 weer even terug naar bed (kan mama ook nog even slapen )

9:00 opstaan en aankleden even spelen met mama of in de box

10:00 voeding 1 kant, verschonen evt even spelen en 10:30 andere kant (wil ze niet meteen achter elkaar)

11:00 naar bed, slapen

12:30 wakker en spelen

13:00/13:30 voeding weer beiden kanten met een 1/2 uur pauze

14:00 slapen

16:00 wakker

16:00 voeding weer beiden kanten met een 1/2 uur pauze

tot 17:00/17:30 spelen dan weer naar bed

19:00 wakker en eten

20:00 even spelen dan in bad, of iig pyama aan

22:00/23:00 laatste voeding en dan lekker slapen./ Voor deze voeding moet ik haar soms wakker maken, maar dat doe ik dan ook.

Als ik het zo bekijk ben ik ook wel veel bezig met voeden, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook wel van geniet.

Nou meid hoop dat je een beslissing gaat nemen waar je voor de volle 100% achter staat. Wat je ook doet het moet wel goed voelen en niet omdat anderen het zo vinden.

liefs daan mv Vera (12 w)

Bedankt voor de reactie, fijn om even te vergelijken met jou schema.

Ik heb besloten om voorlopig door te gaan met bv, ik geniet er nog zo van als ze bij me drinkt. En voorlopig hoef ik nog niet te werken en heb ook niet de behoefte om alleen weg te gaan.

Het is misschien voor mij ook wel een idee om haar na een half uur nogmaals aan te bieden om te drinken.

Terug
Bovenaan