Verminderd vruchtbaar na miskraam?

Ah bah Manon, wat ontzettend balen zeg.... Echt niet leuk! En begrijp helemaal dat je er even geen zin meer in hebt. Ik had zelf vorige maand ook bedacht er echt even klaar mee te zijn - dan maar met z'n drietjes - heeft ook zo zijn voordelen. En toen opeens zwanger dus, verbaasde me wel.
De echo heb ik volgende week, té spannend dit - echt.... Ik ben best nuchter, maar ga straks met een knoop in mijn keel naar die verloskundige!

Ik heb bij 4,5 week een miskraam gehad, daarna direct weer zwanger. Helaas bij 11 weken missed abortion. Nu direct weer zwanger, 5,5 week. Ik heb alleen een miskraam laten opwekken met medicatie, geen curretage.
Hopelijk gaat het nu goed!

Hier 31 oktober 2018 curretage gehad. 1e en 2e echo was 1 embryotje te zien zonder kloppend hartje. De derde 3e echo, na cytotec pillen, ineens 2 embryotjes te zien. Jammer genoeg beide geen kloppende hartjes maar was wel heel apart. 
Sindsdien onregelmatig ongesteld. Langere cyclussen.  Nou heb ik zelf ook het idee dat ik minder vruchtbaar ben. December nog op controle geweest om alles te checken vanwege buikpijn. Had op dat moment maar een dunne baarmoederslijmvlies dikte.. Heb daar nog steeds niet echt een goed gevoel bij. 
Vandaag jammer genoeg weer ongesteld geworden, 3 dagen overtijd. Maar we gaan het hopelijk de volgende ronde mee maken :)
Succes iedereen

Hoi dames, bedankt voor jullie reacties nog. Ik ben even weggeweest, had er even genoeg van allemaal...

Ik hoop dat het met Merell allemaal nog goed gaat!!

ElsieJoy, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb inderdaad inmiddels ook veel gelezen over de mogelijke redenen waarom na een miskraam/curretage je vruchtbaarheid ineens minder kan zijn.
Ik ben nu doorverwezen naar de gynaecoloog. Ik werd altijd makkelijk zwanger, en sinds de MA/curretage ineens niet meer...nu in ronde 10, en heb korte cylussen en menstrueer heel weinig.
Ik ben blij dat we nu naar de gynaecoloog gaan, want ik wil wel weten of er iets is waardoor het nu ineens niet meer zomaar lukt. Maar vind het wel heel spannend en ook wel beetje lastig om naar mezelf toe te geven, of te accepteren, dat het dus blijkbaar (mogelijk?) niet vanzelf gaat meer.

Hoe is het met jullie?

Dear all,
Een paar maanden geleden poste ik het eerste bericht van dit gesprek over verminderde vruchtbaarheid na een miskraam. Toch spontaan zwanger geraakt en nu inmiddels 13 weken! Enorm blij en dankbaar, al waren de eerste weken spannend - met de angst voor weer een miskraam. Gelukkig door deze kwetsbare periode heen, waardoor ik nu voorzichtig durf te genieten. Ik wens jullie allemaal het wonder van een zwangerschap en Manon: dank voor de gesprekjes!

Leuk dat je nog even reageert! Super dat je zwangerschap nu helemaal goed gaat en dat je nu kan genieten, het is je gegund!

Hey Merell, en de andere dames hier.
Blij nieuws zal hier nog wel even op zich laten wachten. 
Mijn voorgevoel al vanaf de curretage lijkt goed te zijn geweest. Vanmorgen bij de gynaecoloog geweest en mijn verhaal + het beeld op de echo lijken erg verdacht voor verklevingen/asherman. 
Ik zit nu 9dpo en mijn baarmoederslijmvlies was maar 3.5mm. Zo is de kans op zwangerschap echt nihil.
Er was wel te zien dat er een eitje gesprongen was, links. En daar had ik hem ook gevoeld, en de ovulatietest werd positief op de dag dat ik dat voelde en de volgende dag werd mijn temp ook hoger (ja, inmiddels hou ik alles bij ;) ) En dat klopte allemaal wel met de echo. Dus dat is dan wel weer fijn. Maar het bms kan dus niet opbouwen, mogelijk/waarschijnlijk door verklevingen. 
Nu wordt er een therapeutische hysterosocpie gedaan, waarbij ze dus als de verklevingen mee blijken te vallen ze direct weg kunnen halen. Als er echt veel verkleving zit moet dat daarna alsnog operatief gebeuren. 
Maar die hysterocopie kan dus pas over 2 maanden! Pfff... deze afspraak moesten we al 1 maand op wachten, nu weer 2 maanden wachten. En ik had al zo lang afgewacht voordat ik aan de bel getrokken heb...
Dus dames, als jullie hetzelfde hebben na een curretage: niet goed/bijna niet ongesteld worden en evt ook net als ik ineens niet meer zwanger worden terwijl je dat altijd in een zucht was... wacht niet een half jaar met aan de bel trekken. 

Terug
Bovenaan