waarom deze naam gekozen?

hoi mama's!

Misschien wel leuk om een rondje te doen over waarom jullie deze bepaalde naam voor je kindje hebben gekozen? Ik vind namelijk een naam heel persoonlijk en zou dan ook nooit een gekozen naam voor het andere geslacht  bewaren voor een volgend  ander kindje. Ik ben altijd erg benieuwd naar de betekenis, of als die er niet is, de reden waarom mensen een bepaalde naam kiezen. Klank, achtergrond, geloof, noem het maar op. Kom maar op dus zou ik zeggen! :D

In ons geval is het zo dat Lior heel erg bijzonder voelde. Al voordat ik een test deed had ik het gevoel dat er iets heel erg bijzonders in mij groeide, een bal van licht. Klinkt misschien erg zweverig maar vergeleken met mijn tweede zwangerschap bleek het wel degelijk een ander gevoel te zijn. Nog steeds heb ik het idee dat Lior ("mijn licht") enorm bijzonder is. En niet zoals een moeder dat over haar kind zegt, want nogmaals, ik zie het verschil met Milo die uiteraard ook erg bijzonder is, maar dan anders ;) kan het niet zo goed uitleggen, maar toen ik net zwanger was en we op bezoek waren in Israel, vroeg ik aan mijn man wat de naam Lior betekende. Ik vond hr\et tot dat moment geen bijzondere naam, het heeft gewoon zo moeten zijn dat ik juist die betekenis wilde weten. Toen hij zei dat het 'mijn licht' betekent was het voor mij duidelijk: jongetje op meisje, die zou het worden. Mijn man was het er gelukkig mee eens, haha.

Met Milo was het een ander verhaal. Alle namen zijn de revue gepasseerd maar we konden geen geschikte naam vinden. Mijn man wilde graag Alexander (zijn tweede naam), Sebastiaan of Nicolai. Allemaal vreselijke namen naar mijn idee (naardat ik weet zijn er geen kinderen met deze namen op het forum, als ik me vergis: sorry!). Ikkoos voor 'the best of the worst' en het zou Nicolai worden. De proefdruk van het geboortekaartje was al in huis toen ik besloot dat ik echt niet met deze naam kon leven!! Uiteindelijk heeft mijn man het opgegeven, we konden echt geen naam vinden waar we allebei 100% voor gingen. Ik dacht aan Roman of Milo, uiteindelijk zijn we dus voor Milo gegaan om verschillende redenen: het betekent  'beschermer', heeft net zoveel letters als Lior en ook nog eens bijna dezelfde letters.

Een beetje lang verhaal, ik ben erg benieuwd naar jullie namen!! :)

Hoi,

Wij vonden het leuk om ons kind te vernoemen naar onze ouders.
De meisjesnaam  hadden we al heel lang, vernoemingen dus naar de oma's van onze dochter.
Wieteke komt van Wieke (zo heet mijn moeder) en haar tweede naam is Janeke, komt van Janke (de naam van mijn schoonmoeder).

Groetjes,
Geeske mv Wieteke

Wij hadden de naam Dean al jaren in gedachten. Gewoon een stoere, korte naam. Wij houden wel van Engelse namen. Voor de rest geen andere namen of speciale betekenis. We wilden graag een leuke naam voor ons ventje en niet te zwaar met allerlei vernoemingen.

Groetjes,
Nelly.

Wij hebben voor de naam Milan Noël gekozen. Ik ben zelf heel vaak naar slavische landen op vakantie geweest en voor mij stond toen al vast dat als ik ooit een zoontje zou krijgen het in ieder geval een slavische naam zou zijn. Wij hebben gekozen voor de Milan omdat dit roem en lief betekend. Noël is zijn doopnaam en deze naam hebben wij gekozen omdat het kerstmis betekend.  

Bij de oudste hebben wij gekozen voor Jorick Matthias. Jorick omdat de naam machtig en paard betekend. Ik vond dat tijdens mijn eerste zwangerschap ik helemaal in de ban was van het zwanger zijn en vond ook dat mijn kindje erg dapper was... Matthias is afkomstig van de naam Mattheus wat weer betekend geschenk van Jahweh. En Mattheus was een van de evangelisten.

Vond voor beide kinderen heel belangrijk dat er wel een godsdienstige betekenis achter de tweede naam zat. Bij Jorick was het moeilijker dan bij Milan omdat Milan toch een geschenk was, wat tijdens kerstnacht ontstond.

Jolanda

Ik heb eigenlijk de naam Senna van een column van Leontine borsatio in het blad Kinderen geloof ik....Ik kreeg een aantal boekjes van mijn buurvrouw...En ik las dat stukje...en toen zag ik Senna staan...Al was dat wel voor haar zoon...Maar ik vond het ook een leuke meisjes naam...En mijn man vond deze naam ook heel erg leuk...
En haar 2e naam is Karin....zo heet mijn moeder die in 2001 overleden is....En ik vond het wel een mooie combinatie...Senna Karin :)

Hoi Stephanie,

Bij Merijn hebben wij gekozen voor die naam omdat het een afgeleiding is van Marinus en zo heette de overleden vader van M. In eerste instantie dachten we aan Marijn, maar ik vond dat minder geschikt, omdat een neef van mij al een zoontje heeft die Marijn heet (weliswaar met een ander achternaam, maar toch). Bovendien vind ik Merijn net even  wat mooier!  Even heeft M. het nog over Merlijn gehad, maar ik associeerde dat teveel met de tovenaar en dus werd het Merijn.

Aangezien M. bij Merijn de doorslag heeft gegeven, was ik bij Siebe aan de beurt om te kiezen. Zo'n 4 jaar geleden heeft een oud-collega van me een zoontje gekregen en zij noemde hem Siebe. Ik vond dat toen al zo'n geweldige naam, dat die naam in de zwangerschap weer heel erg naar  boven kwam. De combinatie van Merijn en Siebe vond ik ook wel leuk klinken, ondanks dat Merijn een Hollandse naam is en Siebe een Friese naam.

Laatst was ik bij de sportschool en had ik Siebe daar naar de creche gebracht. Toen ik hem op kwam halen, zei de leidster dat Siebe zijn naam  eer aan deed en wij geen betere naam voor hem hadden kunnen kiezen.  Zij vond de naam helemaal bij het mannetje passen. Leuk om te horen en tja, dat  vind ik dus ook.

Groetjes Fonske.  

Hoi,

De naam Emma heb ik altijd al erg leuk gevonden en mijn man bleek het ook een hele leuke naam te vinden. Maar ik wilde geen top 10 naam geven dus zijn we mijn hele zwangerschap op zoek geweest naar een andere naam.

Meerdere namen konden wel, maar geen sprong er echt uit. In week 36  vonden we beiden toch echt Emma het leukste; tot dan toe hadden we een andere naam op 1. Die andere naam begon met een T, in combi met Emma krijg je dan E.T. en om onze dochter naar een buitenaards wezen te noemen vonden we wat ver gaan. Daarom toch Lieke erbij gehaald, ook erg leuk. Het werd dus Emma Lieke en ja hoor, beide namen staan in de top 10. Ik heb me daar dus maar overheen gezet .

Ik krijg wel heel veel leuke reacties op de naam Emma. Het staat ook niet voor niets in de top 10. Die andere naam met een T was er een in de categorie: Wat zeg je? Hoe schrijf je dat?

Overigens hadden we voor een jongetje juist een  naam die weinig voorkomt.

groetjes, Diane  

Terug
Bovenaan