Waarom zitten zoveel mama's zo op die voedings tijden??

Hoi Denise,

tja, die schema's, je zou er hoofdpijn van krijgen. Misschien komt dit omdat de consultatiebureau's met schema's werken? Hoewel ik dit zelf echt meer zie als richtlijn, die je naar behoefte aan kunt passen. En ik denk dat veel moeders zich af en toe flink onzeker voelen, zeker als hun kindje opeens van ritme wisselt, veel huilt, enz. Dan ga je  zoeken naar oplossingen, toch?
Ook praat het een stuk makkelijker in 'schema's', iedereen snapt dan wat je bedoelt.
Zelf geef ik ook borstvoeding (al 10,5 maanden) en voed nog steeds op verzoek. Ik vind het erg makkelijk, hoewel ons ritme (of moet ik zeggen schema ;)?) van dag tot dag kan verschillen. Daar moet je wel een beetje tegen kunnen. En natuurlijk voed ik ook wel eens op mijn verzoek als dat toevallig beter uitkomt.
Het voordeel van borstvoeding is natuurlijk dat je kind er nooit te veel van kan drinken. Bij flesvoeding ligt dat toch anders. Ik zou eerlijk gezegd ook niet precies weten hoe ik dat aan zou pakken.
Waar ik me soms over verbaas bij borstvoedingmoeders is kolven om te kijken of je nog wel genoeg melk produceert. Ik kan me best voorstellen dat je dit doet als je je onzeker voelt en je afvraagt of je kindje wel genoeg binnen krijgt.  Maar je kind is de beste kolf die er is en krijgt er altijd meer uit dan je zelf kan kolven. En er zijn een heleboel andere manieren om na te gaan of je kindje voldoende voeding krijgt.
Maar het belangrijkste is denk ik toch om op je eigen gevoel af te gaan en goed naar je kind te kijken / luisteren. En vooral, vertrouwen hebben in je eigen kunnen als moeder! We doen toch allemaal ons best voor onze kinderen?!   En natuurlijk is een beetje bevestiging of een tip van andere moeders van harte welkom!

Groetjes,
Margrethe

p.s.: Leuk onderwerp!

ik geef tegenwoordig flesvoeding...maar ik doe het ook min of meer op verzoek hoor, maar ik let wel meer op of er genoeg tijd tussen zit, met borstvoeding deed ik dat veel minder omdat ik niet precies wist wat er binnenkwam en met de fles is dat een stuk duidelijker, vandaar dat je iets meer op schema leeft wat voedingen betreft

groetjes Yvonne

Ik heb zelf 9 weken BV gegeven, daarna FV.
Maar, FV kun je niet op verzoek geven zoals bij BV. Omdat ze dan algauw te dik worden, dat is de reden.
Toch denk ik dat je, met wat schipperen, enigzins op verzoek kunt geven. Het hoeft niet altijd zo precies, je mag ook wel eens afwijken, vind ik ook.

Hoi,

Na een blauwe maandag bv (geprobeerd) ben ik overgestapt op FV.
Eerst deed ik dat ook in een (eigen) schema... werd er dol van, en mijn meisje nog meer.
Al heel snel ben ik daarmee gestopt, en heb het op verzoek gedaan.. ja MET FV.
De 1e 3 dagen was 1 grote puinhoop, daar was geen touw aan vast te knopen.
Wel heb ik ALLES in die 3 dagen opgeschreven; hoeveel gemaakt, hoeveel ervan gegeten, op welke tijd, en wanneer geslapen tot hoelaat. (puur voor mezelf)

En na 3 dagen had ze een eigen schema...
en waarom het in schema's geschreven wordt (als ik voor mezelf spreek)
Hier zijn het 'ongeveer' tijden, en als een ander er om vraagt is het gewoon makkelijker om het neer te zetten..   De ene keer eet ze om 12.00 uur een bammetje en de andere keer (zoals nu) om 13.00 uur.

Debby mv B'Elanna

Hoi,
Ik denk dat het idd een soort van houvast is voor de mama's. En als het zo werkt voor diegenen is dat prima toch.
Toen ik nog bv gaf, deed ik dat overigens ook volgens een 'schema'. Want voeden op verzoek is leuk als je daar tijd voor hebt. Maar ik had er nog een die naar school moest en weer gehaald etc. Het werkte veel beter als ik haar op vaste tijden de borst gaf, dan wanneer zij het aangaf. Want dat was altijd op een moment dat ik net even met de ander bezig was...
Sil

Het is inderdaat dat fijn om alle vast te leggen, dat heb ik de eerste drie weken ook gedaan. Alles in een schriftje opgeschreven.
Wat ik bij mezelf ondekte is dat ik me zorgen ging maken als het anders liep betreft voedingen vergeleken met de eerdere dagen.

Ook het plannen van bezoek ging me de keel uithangen omdat ik verwachte dat hij om zeg 15.00 zou moeten eten volgens het schema het dan niet uit kwam. dan stond het bezoek aan de deur wanneer hij net bortsvoeding kreeg. Daarom ben ik ook gaan afspreken met bezoek dat ik zou bellen als hij zijn voeding heeft gehad. Dat het dan een uurtje vroegr of later was kon gebeuren.

Omdat ik dus niet meer aan een schema hield ben ik een stuk rustiger   geworden en loopt alles thuis soepel. Dat ik met iets bezig ben als hij honger heeft ja kan gebeuren.  

Ik heb verder geen kinderen, maar wel een hond en twee paarden, zij zijn ook gewent om op vaste tijden verzorgt en gevoerd te worden. Het is iedere dag passen en meten en het maar nemen zoals het komt.

Ik weet dat flesvoeding meer voorbereidingstijd kost, maar wat ik dan bedoel met voeden op verzoek is dat er gevoed wordt als de kleine een halfuurtje eerder wil eten of juist wat later.

Ik heb in forums als verschillende keren gelezen dat de baby's echt stipt om bv 11.00 uur de fles krijgen en als ze dan eenhalf uurtje eerder wakker worden dan wordt er   gerekt tot het 11.00 uur is. Dat vind ik raar. Het argumet daarbij is dat dan het hele schema een half uur vervroegd. Is dat dan zo erg?
Tymo is soms ook wat eerder en het loopt op later op de dag weer goed.

groetjes denise

Terug
Bovenaan