Waarom zitten zoveel mama's zo op die voedings tijden??

ik ben het helemaal met je eens Denise, ik ben ook nooit zo van die schema's geweest.
ik heb inmiddels 2 kinderen, dochter van bijna 3 jaar en een zoontje van ruim 14 maanden.
Bij allebei heb ik op verzoek gevoed en uiteindelijk vinden ze zelf een soort van schema.
Dit duurt natuurlijk toch wel een aantal maanden maar uiteindelijk weet je wel ongeveer hoe laat ze willen eten.
Ik heb heel wat keren met mijn zoontje aan de borst aan tafel gezeten hoor, want net als wij wilden gaan eten had meneer nog een beetje trek, of was ie wat huilerig en werd ie stil als ik hem voedde.
Soms een heel gedoe maar ik ben er van overtuigd dat ze zo ook beter te troosten zijn als je ze gewoon geeft wat ze willen (kwa borstvoeding dan)
Het was soms ook wel weer een heel gedoe want mijn dochter was 19 maanden toen haar broertje kwam en zij sliep nog tussen de middag.
Dan plande ik 's morgens boodschappen te gaan doen, maar dan had meneer andere plannen kwa voeden of slapen.
Dan moest ik weer wachten tot ie wakker was, maar was het weer te laat voor mijn dochtertje, en als mijn dochtertje weer wakker was, lag het mannetje weer in bed enz.
Maar goed het is allemaal goed gekomen, mijn dochtertje heeft een jaar bv gehad en mijn mannetje krijgt nog steeds 's morgens vloeibare moederliefde
groetjes Martine

quote: denise 84 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-07-2007 11:24:06'));

Hallo mama's,

ik krijg de indruk dat hun baby's op persee op vaste tijden moeten eten omdat dat dan goed gaat met het tijdschema van mama.........
Moet dit niet anders om?

Ik denk dat het beter is naar je baby te luisteren, dan naar je eigen tijd schema te kijken.

groetjes denise

Hoi Denise,

Ik wilde nogmaals reageren op jouw topic, want ik ben het wel een beetje met je eens. Hoewel wij niks te klagen hebben en onze zoon zelf wel aangeeft wanneer hij moet eten (zie mijn eerdere reactie), zie ik soms ook wel krampachtige oplossingen en niet alleen op dit forum. Laatst hadden wij vrienden op bezoek en hun zoon kreeg geen fles want het was zijn tijd niet. Nou, als die van ons een uur eerder echt huilt van de honger, dan krijgt hij zijn fles. De volgende dag zit hij toch weer in zijn oude ritme. Ik heb zelf ook wel eens een uurtje eerder honger en een dag later niet.

Wat ik nog veel "erger" vind, is dat veel ouders vinden dat hun kindje zich aan moet passen aan het schema van de ouders. Soms heb je wel eens het idee dat papa's en mama's denken: o sjips, ons kind moet ook nog mee, bind maar op de rug en dan gaan we (figuurlijk gezien dan he). En dat vind ik ook erg jammer. Ik vind dat je als papa en mama je moet aanpassen aan je kind. Een voorbeeld: vandaag is de laatste dag van de vierdaagse en het is traditie om met een aantal vrienden de stad in te gaan, 's avonds. Nu is onze Cas vandaag uit zijn doen (en vannacht ook al), dus blijven we thuis. We brengen hem niet weg. Maar vaak hoor ik dan toch dat ouders hun kind wel weg gebracht zouden hebben en dat vind ik heel erg! Bij ons gaat onze zoon voor op alles!

Ik krijg vast veel commentaar op dit stukje, maar het is iets wat ik vind en het is niet bedoeld om iemand hier mee te krenken. Ik weet dat er soms situaties zijn dat je niet anders kunt dan je kindje "meeslepen". Mijn vader is terminaal ziek en dan moet Cas ook mee als hij niet lekker in zijn velletje zit.

Maar wij regelen het leven naar ons kindje en niet andersom.

Gr. Tamara
mama van Cas (16-04-2007)

Hi

ik ben het helemaal met je eens je moet je aanpassen aan je kind en niet je kind aan de ouders.

Ik ben zelf net mama geworden van michelle (3 weken oud)
en ik voed haar wanneer zij er om vraagt ik ga haar er niet speciaal voor wakker maken tenzij ik het gevoel heb dat ze wel erg lang geen voeding heeft gehad.

Maar alsnog ieder zijn eigen mening werk je beter met een schema moet je dat vooral doen als je de tijd maar niet rekt dat je kind moet eten wordt je kind alleen maar gefrusteerd door.

Groetjes Ariane

Hoi,

dat vroeg ik me nou ook af. Vanwaar die tijden. Ik heb mijn tweede zoon vanaf drieeneenhalve maand helaas flesvoeding moeten geven omdat ik teveel was afgevallen en ik heb hem altijd een fles gegeven wanneer hij erom vroeg. (Hij kreeg voeding voor hongerige baby's met johannesbroodpitmeel erdoorheen in een strak vastgedraie fles van difrax met een speen voor pasgeborenen en kreeg het nog voor elkaar om zich erin te verslikken.) Dan kreeg hij maar een keer een fles meer op een dag. Als ik honger heb eet ik ook een boterham meer. Ik heb het overlged met de arts en die zei dat hij het, zolang hij niets uitspuugde, gewoon nodig had. Nu geef ik aan mijn jongste zoon ook borstvoeding op verzoek en hij groeit als kool. ( Hij woog bij zijn geboorte 4.075 gram en met vier weken en zes dagen woog hij 5.610 gram).

Groetjes van marloes

o ja, mijn tweede zoon is niet dik of mollig, maar een vrolijk slank mannetje van bijna vijf jaar.

Wij hadden in het begin (de eerste 8 weken ongeveer) ook geen vast schema, ook niet met slapen enzo. Dat ging goed, totdat ze dus rond de 8 weken was en heel erg huierig werd. Heb toen de tip gekregen om wat meer regelmaat te gaan toepassen en dat hebben we gedaan. Vanaf dag 1 ging het super!!! Op vaste tijden drinken (fles) en slapen en alles in steeds dezelfde volgorde.
Ik ben dus van mening dat regelmaat echt heel goed is voor een baby, maar als ze een half uur eerder wakker was en honger had, kreeg ze ook een fles hoor!
En zo doen we het nu (ze is 8 mnd) nog steeds, er zit een bepaalde regelmaat in de dag maar het is vooral de volgorde van wanneer wat gebeurd (eten, spelen, slapen etc).

Wat ik wel regelmatig zie is dat er ouders zijn die hun baby als ze huilen meteen voeden.....en daar ben ik het ook niet altijd mee eens. Een kind van bijvoorbeeld 8 mnd kan toch niet elk uur honger hebben?? Dat kan volgens mij ook niet goed zijn...
Ik bedoel, een baby kan ook huilen om een andere reden, het hoeft niet altijd zo te zijn dat ze honger hebben!

Maar goed, ieder kind is anders en mensen oordelen al snel over anderen door te zeggen: "ik zou het zo of zo doen", maar uiteindelijk doet iedereen wat het beste is voor zijn of haar kind, toch?

Inderdaad heeft iedereen het beste met zijn kindje voor en doe je als moeder datgene waarvan jij denkt dat het het beste is.
En als voeden op verzoek voor jou en je kindje  werkt is dat prima en als voeden op schema voor jou en je kindje werkt, is dat ook prima.
Snap niet zo goed waarom je dan moet oordelen over een ander die het anders dan jij doet.
Sil

Inderdaad heeft iedereen het beste met zijn kindje voor en doe je als moeder datgene waarvan jij denkt dat het het beste is.
En als voeden op verzoek voor jou en je kindje  werkt is dat prima en als voeden op schema voor jou en je kindje werkt, is dat ook prima.
Snap niet zo goed waarom je dan moet oordelen over een ander die het anders dan jij doet.
Sil

Bedoelde je dat stukje van mij sil? wat ik schreef over moeders die elke keer voeden als de baby huilt?
Ik heb het daar mischien verkeerd neergezet, als er iemand een ander in zijn waarde laat ben ik het wel! Geloof me! Wil echt niet  rot overkomen op anderen.

Ik bedoelde met dat stukje gewoon te zeggen, dat ik vind (dat is MIJN mening) dat je wel eerst moet kijken of je kindje wel honger heeft, voordat je hem/haar een fles of de borst geeft. Het kan toch ook heel goed zo zijn dat hij/zij om een andere reden huilt? Baby's huilen niet alleen maar van de honger.
Een fles of borst geven kan een makkelijke oplossing zijn (zeg ik uit ervaring hoor!!) , zo troost je je kindje en is hij/zij even rustig en stil. Maar als het op dat moment eigenlijk geen honger was maar bijvoorbeeld pijn, bereik je daar op den duur ook niets mee toch?!

Hoop dat je me nu snapt!

Volgens mij is het grote verschil tussen bv en fv dat je bv geeft op verzoek en dat je fv geeft binnen bepaalde vaste tijden. Daar kun je weleens wat mee schuiven, maar volledig op verzoek voeden is bij fv niet de bedoeling. Ik geef zelf fv en heb ook als tip van de kraamhulp meegekregen dat je bij honger best een flesje kunt vervroegen, maar er moet wel minimaal de helft van de tussentijd (dus 1,5 uur bij voeden om de 3 uur) tussen zitten omdat het anders teveel is voor zijn darmpjes. Je moet niet vergeten dat je bij fv ook vaste hoeveelheden aanbied, anders dan bij bv waar het aanbod zich aanpast aan de vraag.

Terug
Bovenaan