Arme Laura, zo ontzettend moeilijk om jezelf niet gek te maken als je het zoooooo graag wilt.
Mij is dat de laatste keer gelukkig wel redelijk gelukt. Ik had me ver van tevoren bedacht dat ik in ieder geval wel zwanger kan worden en dat het dan gewoon een kwestie is van goed timen EN van tijd. Ik wist in ieder geval zeker (door ovutesten) dat wij goed getimed hadden. Elke keer dat ik weer met allerlei tekenen (of gebrek aan tekenen) bezig was, bleef ik tegen mezelf zeggen "doet er niet toe wat er deze ronde gebeurd, het belangrijkste is dat de timing goed was. Dat is het enige waar we controle over hebben en dat is gelukt". Net zo vaak tot ik weer rustig werd en het grotere plaatje kon zien. Maar het valt niet mee, hoor.
De eerste ronde na mijn mk had ik op dag 11 wat bloed. Ik ben toen gaan zoeken op internet of dat de innesteling kon zijn. Ik kon toen niet vinden dat dat absoluut niet mogelijk was, maar wat ik bijna overal las, was dat de innesteling meestal ongeveer een week na je ei is....
Verder geloof ik wel in kansberekening. Simpelweg omdat het woord zelf al zegt dat het niet over garanties gaat, maar over de KANS. Ik heb eens ergens gelezen / gehoord dat wanneer je timing goed is, dat je dan elke ronde 20% kans hebt om zwanger te raken. In mijn ogen is die kans niet echt bijzonder groot, helaas. Maar dat houdt wel in dat de kans dat je binnen 5 keer (en het getal 5 heb ik hier uiteraard bewust gekozen) zwanger raakt al zo'n 67,2% is. Dat staat me al meer aan.
Ik snap genoeg van kansberekening om te beseffen dat wanneer je de eerste 4 rondes al achter de rug hebt, dat dan de kans dat je in de 5e ronde zwanger raakt weer gewoon 20% is. Da's dan weer minder goed nieuws. Maar goed, die 67,2% wil toch ook wel wat zeggen. En na 6 rondes is die kans al 73,8%. (Ervan uitgaande dat die 20% klopt).
Ach, ik weet het ook allemaal niet. Ik hoop gewoon zo voor je (en voor de andere meiden natuurlijk ook) dat het raak is, dat ik het liefste zoveel theorieën op je kans op een zwangerschap loslaat, dat de kans naar 100% gaat. Helaas werkt dat niet zo.
Goed, ik besef me dat ik niet echt meewerk aan jouw poging om jezelf niet gek te maken. Vergeet dus maar alles wat ik heb geschreven. En bedenk je dat er nog steeds een redelijke kans is dat je niet zwanger bent, maar dat er wel een kans is dat het wel zo is. En dat het uiteindelijk goed komt, als je maar goed blijft klussen!!!