Wel of geen corona vaccin als je zwanger wil worden

Ik ben 23 weken zwanger. Ik vind het ook een lastige afweging. Want aan de ene kant ben ik bang dat als ik Corona krijg, en ik zou behoren tot de groep met ernstige klachten dat ze om me te kunnen beademen de baby eruit moeten halen. Dus wil ik graag een vaccin.

Maar het is inderdaad ook wel weer zo dat er nog niet goed duidelijk is wat een vaccinatie op langer termijn doet. Maar de afweging is dat je dus ook niet van te voren kan weten wat de risico’s zijn van een eventuele Corona besmetting.

https://deverloskundige.nl/nieuws/artikel/keuzehulp-vaccineren/464 dit is een link met neutrale informatie.
 
Goedemorgen,
Dank jullie wel voor alle reacties.
Ik neig door jullie reacties toch wel naar de vaccinatie te gaan halen.
Het enige wat mij inderdaad tegenhoud op dit moment is dat je niet weet wat het op langer termijn met evt het kindje zal doen.
Toch nog een lichte twijfel zoals jullie lezen ;)
 
Deze twijfel is voor mij ook precies de reden dat ik hem nu niet wil. Ik zeg niet dat ik het vaccin nooit wil, maar bekijk het liever een jaar of 3 aan om te kijken wat de gevolgen op een iets langere termijn zijn. Ik werk zelf ook in een ziekenhuis en de artsen die ik sprak hebben allen begrip voor mijn beslissing (dat geeft mij wel de zekerheid om er nu even vanaf te zien).
 
Ik denk dat je beter gecontroleerd met een geteste variant van Corona in aanraking kunt komen dan gewoon lukraak met het virus besmet te raken. Want nee je weet niet wat het virus op lamge termijn doet maar dat weet je nog minder als je ergens per ongeluk besmet raakt.
Het vaccin op zich is natuurlijk goed getest, er gaan echt veel onderzoeken aan vooraf voordat zoiets toegediend mag worden. En als je het hebt over de hulpstoffen die worden waarschijnlijk al jaren bij vele andere vaccins gebruikt. 
Een vaccin is vaak niet meer dan een klein deel van het virus wat verzwakt is geraakt. Daardoor kan je lichaam antistoffen aanmaken. Of soms bevat een vaccin alleen de kern of juist de buitenkant van het virus, dan is het niet meer actief maar je lichaam maakt wel antistoffen aan. Hoe dan ook voor je lichaam een mildere vorm dan wanneer je het virus zou oplopen.
Weet je zeker dat dit niet zal gebeuren dan zou ik idd niet voor vaccineren gaan. Mocht je wel risico lopen om het virus te krijgen dan zou ik zeker voor vaccinatie gaan.
 
@Bezig bijtje ik ben ook wel benieuwd naar de ervaring waarover je vertelt?
 
Ik snap je twijfel. Zelf al in februari gevaccineerd samen met veel collega's. Daarvan al een paar zwanger, gaat allemaal prima. Van dichtbij gezien hoe ziek zwangeren (die overigens verder gezond zijn, geen andere ziektes hebben waardoor ze hoog risico vormen) van corona kunnen zijn en daardoor het kind met spoed wordt gehaald en de kraamtijd dus raar begint. Ik ben blij dat ik gevaccineerd ben, grote zorg minder!
 
Ik ben met mijn vriend nu ook een half jaar bezig voor een kindje (30).. Waarvan 1 x vroege miskraam. Met de geschiedenis dat met moeder moeilijk zwanger kon worden en mijn vriend 10 jaar geleden kanker heeft gehad zouden we al doorgestuurd kunnen worden naar de gynaecoloog. (Gisteren bij de huisarts geweest ) Moest er over nadenken wat ik wou. Nu doorsturen of de zomer afwachten. En daarbij komt de twijfel wel of niet vaccineren bij mij. Ik ben absoluut hoor vaccineren. Maar als ik mij binnenkort laat vaccineren mag je tussen de eerste en tweede prik niet zanger worden en twee maand na de prik ook niet. Dat betekend 3/4 maand kinderwens uitstellen. Het lijkt niet lang. Maar het voelt echt een eeuwigheid... Ik twijfel ook enorm over wat ik moet doen. Vaccinatie komt dichter bij voor de mensen uit 1990 en merk dat ik er mega gestrest van word 
 
Wij zitten in een fertiliteitstraject en gaan half juli starten met ICSI. Ik heb gisteren met mijn arts overlegd over de vaccinatie. Hij gaf geen redenen om het niet te doen maar het blijft natuurlijk je eigen keuze. 
Ik ben van 1991 en ga dus voor half juli geen 2 prikken gehad hebben, dit zou het ideaalste zijn. Andere optie is 1 prik voor we starten en de 2e prik of na een mislukte poging en voor de start van een nieuwe poging of na 12 weken zwangerschap. Tijdens de eerste 12 weken van je zwangerschap wordt de vaccinatie wel afgeraden. Verder had hij het niet over wachttijden. Dit is ook per ziekenhuis verschillend. Wij zijn van het MMC overgestapt naar het ETZ en bij het MMC moest je inderdaad wel twee maanden wachten na je vaccinatie om verder te kunnen met het traject.
Ik ga maandag nog even met mijn huisarts overleggen maar ik denk dat ik me wel ga laten vaccineren. 
 
Terug
Bovenaan