Wel of geen corona vaccin als je zwanger wil worden

Ik heb 4wk geleden pfizer 1e prik gehad. Daarna een cryo terugplaatsing gehad en daarvan blijk ik nu zwanger. Volgende week (bij 6wk en 2dag zwangerschap) staat mijn 2e prik gepland. Ik had serieus nooit verwacht dat deze terugplaatsing meteen zou lukken dus had verwacht dat beide prikken voor een nieuwe zwangerschap zouden zijn (ben zwanger geworden van een eerste terugplaatsings poging nadat ik vorig jaar ben bevallen van een dochtertje na een lang IVF traject). Advies van arts is "je kan gewoon de richtlijnen volgen en dus de prik nemen of bij twijfel zelf besluiten om de prik niet te nemen". En ze snappen de twijfel, wat mij dan weer extra doet twijfelen.. Het lastige is dat ik in mijn 1e trimester zit. Als ik nu 14 weken was geweest, had ik het zonder zorgen gedaan (het voelt een beetje als kiezen tussen 2 kwaden.. vaccinatie of ziek worden van corona met alle risico's van dien). Maar over het eerste trimester is gewoon nog weinig bekend. Al las ik ook dat er veel vrouwen zijn gevaccineerd die tijdens de vaccinatie zwanger waren zonder dat ze dat wisten. Maar hoe dat is afgelopen, lees ik weer niks van? Ik las dus ook over dat je het beste de vaccinatie kan nemen na 14wk. Dat is het advies als je de keuze zou hebben. Maar probleem is dus dat ik mijn 1e prik al heb gehad en er voor de effectiviteit maar 6wk tussen mag zitten. Dus ik zou het nog een week kunnen verzetten maar dan ben ik pas 7 weken zwanger, is nog pril. En het "fijne" vind ik wel dat ik nu 1,5week na de 2e prik mijn eerste echo heb staan. Als ik dan een hartje zie kloppen, ben ik meteen gerust gesteld over de genomen 2e prik. Ben wel benieuwd of er zwangeren zijn die in 1e trimester gevaccineerd zijn en hoe het nu gaat met de zwangerschap? Nog steeds zwanger? Nog geen bijzonderheden opgemerkt bij het kindje?
 
Ik vind het een hele lastige overweging.
In april hebben we een levenloosgeboren kindje gekregen (18+3wk zwangerschap)

We zijn nog niet bewust bezig voor een tweede kindje, maar mocht het al gebeuren maakt het niet uit.


Ik werk in de zorg, en toen ik zwanger was, mocht ik me eerst niet laten vaccineren omdat er te weinig bekend was.

Nu mag het wel, maar weten ze al wat het vaccin bijv in de latere toekomst voor je kind(eren) risico's oid kan geven.

Het zal allemaal getest en onderzocht zijn, maar daarover kan ik niks vinden, waardoor ik mijn keuze lastig vind
 
[quote quote=10470235]Ik heb 4wk geleden pfizer 1e prik gehad. Daarna een cryo terugplaatsing gehad en daarvan blijk ik nu zwanger. Volgende week (bij 6wk en 2dag zwangerschap) staat mijn 2e prik gepland. Ik had serieus nooit verwacht dat deze terugplaatsing meteen zou lukken dus had verwacht dat beide prikken voor een nieuwe zwangerschap zouden zijn (ben zwanger geworden van een eerste terugplaatsings poging nadat ik vorig jaar ben bevallen van een dochtertje na een lang IVF traject). Advies van arts is "je kan gewoon de richtlijnen volgen en dus de prik nemen of bij twijfel zelf besluiten om de prik niet te nemen". En ze snappen de twijfel, wat mij dan weer extra doet twijfelen.. Het lastige is dat ik in mijn 1e trimester zit. Als ik nu 14 weken was geweest, had ik het zonder zorgen gedaan (het voelt een beetje als kiezen tussen 2 kwaden.. vaccinatie of ziek worden van corona met alle risico's van dien). Maar over het eerste trimester is gewoon nog weinig bekend. Al las ik ook dat er veel vrouwen zijn gevaccineerd die tijdens de vaccinatie zwanger waren zonder dat ze dat wisten. Maar hoe dat is afgelopen, lees ik weer niks van? Ik las dus ook over dat je het beste de vaccinatie kan nemen na 14wk. Dat is het advies als je de keuze zou hebben. Maar probleem is dus dat ik mijn 1e prik al heb gehad en er voor de effectiviteit maar 6wk tussen mag zitten. Dus ik zou het nog een week kunnen verzetten maar dan ben ik pas 7 weken zwanger, is nog pril. En het "fijne" vind ik wel dat ik nu 1,5week na de 2e prik mijn eerste echo heb staan. Als ik dan een hartje zie kloppen, ben ik meteen gerust gesteld over de genomen 2e prik. Ben wel benieuwd of er zwangeren zijn die in 1e trimester gevaccineerd zijn en hoe het nu gaat met de zwangerschap? Nog steeds zwanger? Nog geen bijzonderheden opgemerkt bij het kindje?[/quote]Hey, hier eerste vaccinatie toen ik een paar weken zwanger was, daarna mijn tweede met 9 weken ook gehaald.
Nu 25+6 zwanger, ventje is heerlijk actief en sterk dus ik heb geen klachten. 20 weken echo zag er ook top uit.
 
Wat fijn om te lezen. Ik heb besloten dat ik de 2e prik wel ga halen. Bij koorts ga ik aan de paracetamol om die te verlagen. En na 9dagen de eerste echo dus dan zal ik ook wat geruster worden als die goed blijkt. Fingers crossed! Ik weet hoe het is om hoogzwanger te zijn tijdens de corona (dochter geboren in april 2020 op de hoogtepunt van de corona destijds.. en dat was echt geen pretje.. wil dat niet nog eens meemaken. Zonder vaccinatie zit ik de komende 8mnd in de stress denk ik en word ik voor mijn vriend ook niet zo leuk ("Heb je op werk wel goed afstand gehouden?!")
 
Wat fijn om te lezen. Ik heb besloten dat ik de 2e prik wel ga halen. Bij koorts ga ik aan de paracetamol om die te verlagen. En na 9dagen de eerste echo dus dan zal ik ook wat geruster worden als die goed blijkt. Fingers crossed! Ik weet hoe het is om hoogzwanger te zijn tijdens de corona (dochter geboren in april 2020 op de hoogtepunt van de corona destijds.. en dat was echt geen pretje.. wil dat niet nog eens meemaken. Zonder vaccinatie zit ik de komende 8mnd in de stress denk ik en word ik voor mijn vriend ook niet zo leuk ("Heb je op werk wel goed afstand gehouden?!")
 
Ben benieuwd naar de mensen die een vaccin hadden genomen tijdens hun zwangerschap en nu al zijn bevallen.
Op het nieuws gezien dat de meeste babys van gevaccieneerde moeders zijn geboren met een hartklacht? Hoop dat het niet zo is en gewoon goed gaat
 
Ik ben zo blij dat ik gevaccineerd ben.
In februari de laatste Pfizer gehad, nu bijna 17 weken zwanger.
Ik merk dat ik me, nu de besmettingen flink toenemen, een stuk kwetsbaarder voel.

Maak een keus waar je jezelf goed bij voelt.
 
Ik ben 2 x gevaccineerd in mijn zwangerschap en nu een gezonde dochter van 4 maanden. Ik heb er geen seconde spijt van. Als zwangere heb je verhoogde kans om op de ic te komen en kans op doodgeboorte na coronabesmetting als je ongevaccineerd bent.
 
Terug
Bovenaan