Wel of geen corona vaccin als je zwanger wil worden

Hier geen vaccinatie, veilig voor mij, maar onbekend wat de gevolgen voor je kindje zijn. Dat is niet onderzocht .
 
Via deze link kun je naar de bijsluiter van Pfizer
https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medicijninformatie-vaccinaties/documenten/publicaties/2020/12/21/vaccin-in-het-kort-comirnaty
Daarin staat dat als je zwanger bent, je veilig kan laten vaccineren. Ik ben ook bij mijn huisarts geweest en die heeft mij ook aangeraden om nu te vaccineren.
 
Sorry ik vergat nog de link met de bijsluiter van Moderna:
https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medicijninformatie-vaccinaties/documenten/publicaties/2021/01/06/vaccin-in-het-kort-covid19-vaccin-moderna
 
De links die je gepost hebt zijn niet de bijsluiters. Dit zijn verkorte versies, samenvattingen, gemaakt naar interpretatie van het RIVM. Het advies over vaccineren tijdens zwangerschap wat op die pagina staat, is ook van het RIVM, dat staat er bij.

Als je verder klikt, en de werkelijke bijsluiter leest, staat er het volgende:

"Zwangerschap

 
Er is beperkte ervaring met het gebruik van Comirnaty bij zwangere vrouwen. De resultaten van dieronderzoek duiden niet op directe of indirecte schadelijke effecten wat betreft de zwangerschap, de ontwikkeling van het embryo/de foetus, de bevalling of postnatale ontwikkeling (zie rubriek 5.3). Toediening van Comirnaty tijdens de zwangerschap mag uitsluitend worden overwogen wanneer de potentiële voordelen opwegen tegen eventuele potentiële risico’s voor de moeder en de foetus."

Ieder zijn keuze, maar baseer je keuzes wel op werkelijke informatie.
 
Lastig, ik merk dat ik toch weer begin te twijfelen als ik alles zo lees.
En hoe denken jullie over vaccineren van de man? Bijwerking van de vaccinatie kan koorts zijn en dit is weer van invloed om de zaad kwaliteit voor de drie maanden hierna. 
 
Ik snap dat je twijfelt, maar vertrouw op de experts. Doe je eigen onderzoek, niet op een forum maar via wetenschappelijke artikelen. Vertrouw op deskundigen, zij weten altijd meer over het type vaccin, hoe het werkt, of het vergelijkbaar is met andere vaccins in dat type (zoals griepvaccins) en wat daar op lange termijn bekend is etc. Iedereen gaat twijfelen als je op forums je informatie haalt. Als je bijvoorbeeld hoofdpijn hebt kan je na het lezen van een forum wel meteen denken dat je een tumor hebt! ;)
 
@Lief-Leven, er zijn ook aanwijzingen dat corona zelf ook een (sterk) verminderde vruchtbaarheid van de man op kan leveren. Als je net voor een TESE operatie staat o.i.d. zou ik je vaccinatie waarschijnlijk wel proberen uit te stellen tot daarna, maar corona kan je ook krijgen op een moment dat het je totaal niet uitkomt, en daarbij is minder duidelijk in hoeverre het mogelijk blijvende schade aanricht, terwijl de meeste mannen van koorts wel weer gewoon herstellen naar hun 'normale' zaadkwaliteit. 
Ook dat is dus weer een kosten-baten plaatje voor de ontvanger.

Mijn man en ik gaan in elk geval voor een vaccinatie als we aan de beurt komen, of we dan alweer opnieuw een kindje verwachten of niet, al ben ik wel van plan om te overleggen of de timing handig is mocht ik dan evt wel opnieuw pril zwanger blijken te zijn.
 
Terug
Bovenaan