Wel of geen vierde

<p>Hallo, </p><p>Ik ben moeder dan 3 gezonde jongens. Ik weet dat ik daar gezegend mee ben maar heb toch twijfel voor een vierde. Kom zelf uit een groot gezin en vroeger altijd 4 kinderen gewild. Na de derde riep ik wel meteen het is nu echt klaar. Maar nu de jongste over 1.5 maand 1 jaar word begin ik toch te denken aan een vierde. Ben echt net 30 dus het kan nog, financieel gezien kan het ook, man moet wel nog even overtuigd worden maar verder zijn er geen reden waarom niet. Maar alleen die twijfels! Is drie niet gewoon genoeg, ik vind zwanger zijn totaal niet leuk, zal ik alle baby spullen al weg doen of niet? Bij alle zwangerschappen was ik na ongeveer een jaar weer zwanger maar dat hoeft nu ook echt nog niet maar wanneer weet je het zeker?  Sorry voor een draak van een verhaal. </p>

Je weet het zeker als je wens voor een vierde blijft. Je geeft zelf aan dat het niet meteen nog hoeft dus geef jezelf dan ook nog even de tijd. Praat erover met je man en hoe hij er tegen aan kijkt. Ondertussen de babyspullen nog lekker even bewaren. Als je merkt dat je er klaar voor bent om deze weg te doen is dit misschien wel een teken dat je vrede hebt met de hoeveelheid kinderen. 

bind je niet vast op het feit dat je vroeger er vier wilde. Kijk in het hier en nu :)

Ik zou zeggen, denk er nog eens rustig over na en neem daarvoor lekker de tijd! Babyspullen wegdoen kan altijd nog ? Je jongste moet nog 1 jaar worden, dan ben je zelf ook met pas weer 'ontzwangerd'. En waarschijnlijk zijn je oudere jongens ook nog onder de 6 jaar. Dus je hebt ook gewoon intensieve jaren achter de rug. Misschien het gezin met 4 kinderen niet teveel romantiseren ?
Genietd komende zomer/herfst/winter van je gezin van 5, doe leuke dingen met je kleine jongens en probeer tijd samen met je man door te brengen, quality time zeg maar. En bespreek je gedachtes dan ook met hem. Dat je jong bent en het financieel kan is fijn, maar je geeft ook aan dat je zwanger zijn totaal niet leuk vindt. Bedenk dan of je het het waard vindt om evt weer 9 maanden te moeten afzien en minder aandacht aan je mannen te kunnen geven. Als je er dan rustig over na hebt gedacht en het dan nog steeds kriebelt, dan weet je in ieder geval dat je het echt graag wilt ? 

Bedankt voor het reageren! Misschien inderdaad dan beter niet alles meteen weg te doen, en kan ik beter wachten tot de kriebels echt niet meer weg gaan. Een gezin van 4 kinderen lijkt me inderdaad ook echt heel leuk, nu heb je altijd zo'n oneven aantal, al is dat geen goede reden voor een vierde. Mijn man sluit een vierde niet uit maar moet er nu nog niet aan denken. Maar zegt wel als ik dat graag wil hij daar wel voor wilt gaan. Dus voelt alsof ik de hele beslissing moet nemen terwijl ik al twijfel tussen het kopen een zachte tandenborstel of een harde. Toen je jongste geboren was waren ze allemaal onder de 4 dat was wel even pittig daarom dat ik nu wel iets langer zou willen wachten maarja straks wacht je te lang en is het leeftijdsverschil zo groot. Blijven die kriebels er ook gewoon niet altijd? 

Hi!
Ik moet er persoonlijk niet aan denken, als baby nr 2 veilig en gezond op de wereld is gaat er een slot op. 
Mijn vriendje komt uit een gezin met 3 kids en ik weet van zijn zus dat ze dit niet altijd als positief heeft ervaren, three is a crowd, al kwam dat misschien ook omdat ze 2 broertjes had. Mijn moeder, ook met z'n 3en, kon zich dit ook nog herinneren van vroeger, dat er altijd 1 buiten de boot viel. Maar misschien is dit wel heel anders met 3 jongens.
Ik hoor wel van veel oudere mensen wel dat de vraag/twijfel 'moeten we er nog een' bij hen bleef tot dit geen optie meer is..
Geef jezelf nog wat tijd, twijfelen is oke, je hoeft niet voor alles een strak omlijnd plan te hebben, vaak worden dingen vanzelf wel duidelijk:) 

Ik kom uit een gezin van 5, mijn man uit een gezin van 8 kinderen..
Wij hebben 2 meiden (2.5 jaar en 9 maanden) en willen sowieso nog een 3e kindje binnen 2 jaar als dat lukt. Mijn man wil graag een 4e. Ik denk dat ik 3 wel genoeg vindt, maar dat weet ik pas als de 3e geboren is en wat ouder is en de andere  kinderen ook wat ouder zijn, dus eigenlijk in de fase waar jij nu in zit ;) 
Mijn verstand zegt: 3 is genoeg.. dan kan ik echt iedereen nog de tijd en liefde geven die nodig is en ik hou ook erg van een schoon en opgeruimd huis, een schoon bed en een lege wasmand.. Mijn angst is een beetje dat ik met 4 kinderen steeds meer van het huishouden moet laten liggen en daar zou ik dan weer chagrijnig van worden. Op het moment vind ik 2 kindjes al even genoeg, maar we hebben ook moeilijke baby's en pas nu de jongste 9.5 maand is, komt er weer wat rust in de tent. Ik denk dat het bij mij over 6 maandjes wel weer gaat kriebelen voor nummer 3.
Ik kom zelf dus uit een gezin van 5 kinderen. Dit vond ik altijd heel gezellig (Ik was de 2e) maar ik heb wel gezien dat mijn moeder altijd keihard moest werken en vaak moe en boos was.. dat wil ik zelf niet. Lastig in te schatten wanneer het 'teveel wordt, dat is voor iedereen anders en dat weet je pas als je er middenin zit.
Geef het nog even de tijd.. Ik heb ook geen antwoord of oplossing voor je, ik denk dat wij over een paar jaar voor hetzelfde dilemma staan.. ,;) Succes!

Maar als je kijkt naar de verre toekomst, als de kinderen pubers worden en het huis uit gaan, lijkt 4 me wel prachtig! Als je dan 'maar' 2 kinderen hebt dan komt er nooit veel bezoek en leg je ook al je lasten op de schouders van je 2 kinderen.. met 4 kinderen lijkt me het veel gezelliger oud worden en voor je kinderen ook fijner om de lasten te delen. En meer kans op meer kleinkinderen..
Dat duurt natuurlijk nog erg lang.. Maar je hoort best wel eens dat mensen 'maar' 2 kinderen hebben en als die later nooit trouwen of kinderen krijgen ofzo dan is je gezin ineens wel heeeel klein en eenzaam..

Terug
Bovenaan