Welke nationaliteiten?

Hoi hoi,

hier een berichtje uit een half duits en half nederlands gezinnetje.
Ik ben op mijn 13de vanuit duitsland naar nederland verhuist. Ik ben nu 36, dus ben hier al en poosje. Mijn vriend is nederlander. Onze ukkie krijgt waarschijnlijk een dubbele nationaliteit. Wij willen onze ukkie 2 talig opvoeden.  Een mooier kado kun je je kind niet meegeven, denk ik.
Als onze ukkie er is, zal er zeker wat lekkers op tafel komen. Ik zelf zit te denken aan een geboortetaart. Met onze naaste familie wordt er ook zeker een flesje cava (spaanse champagne) opegtrokken om op de kleine te proosten. Verder zit ik te denken aan die lekkere geboortechocolatjes bij de bakker of de jamin vandaan.

Liefs Noelie

Hallo

Ik ben Indisch en mijn vriend is Nederlands. Qua tradities doen ik er niet aan, zo verHollands zijn wij. Ook de Nederlandse tradities zoals beschuit met muisjes en ooievaars willen wij vanaf zien.

Groetjes Evy

Hey Nika,

Interessant onderwerp!

Hier nieuws vanuit Manhattan, New York. Zwanger zijn in deze stad is heel leuk. Overal waar je komt, kijken vreemden je aan, zeggen ze "Congratulations!". Of ze vragen wanneer "The Big Day" is. Ook staan ze overal voor je op. Ik heb het idee dat er hier specialer naar zwangerschap wordt gekeken dan in NL.

New York is een typische carrierestad, en bovendien duur om te leven. Daardoor beginnen vrouwen pas laat aan kinderen. Bij mijn eerste bezoek aan een maternity shop voelde ik me net een kind tussen als die vrouwen! Ik ben net 27, zij waren allemaal eind 30, begin 40. Het gevolg van beginnen op een latere leeftijd (en het dan heel graag willen...) is dat het vaak niet lukt. Volgens mij heeft New York daardoor het hoogste IVF gehalte van de wereld! En dus veel tweelingen! In het weekend is de straat vol met grote tweelingwagens, met daarachter een stel veertigers ;-)

Een ander (reeds genoemd) verschil is de pijn bestrijding. Iedereen neemt hier een ruggeprik. En iedereen bevalt hier in het ziekenhuis. Misschien ook vanwege de kleinere woonruimtes, de meeste wonen in een 1 of 2 slaapkamer appartement. Daarnaast gaan veruit de meesten naar een 'ob-gyn' (gynacoloog), nauwelijks naar een 'midwife' (verlos).

Ook weet iedereen hier het geslacht. Ivm beter kunnen plannen, daar houden ze hier immers van, niets geen verassingen!

Soms denken mensen dat een kind in zo'n grote stad opvoeden geen goed idee is. Maar het is geweldig! We wonen naast Central Park, de mooiste speeltuinen, waar ze 's ochtends om 7 uur al staan schoon te maken. Nergens hondenpoep in het park, meer dan voldoende ruimte. Veel sportfaciliteiten. En dan alle cultuur die de stad biedt! De mooiste musea, muziek etc.

Tot slot: ik ben Nederlands, mijn vriend (man over 3 en een halve week!!) Amerikaans. Omdat het hier wordt geboren krijgt het sowieso de Amerikaanse nationaliteit. Maar omdat ik de NLse nationaliteit heb, kan ik ook voor ons kind een NLs paspoort aanvragen, en dat ga ik dan ook zeker doen. Bovendien gaan we ons kind tweetalig opvoeden.

Tot zover...
Mocht ik nog op grappige verschillen komen, laat ik het je weten!

Groet,

Charlotte (23 weken en 4 dagen)

Hoe ver ben jij eigenlijk Nika?

Hoi hoi,

Mijn man en ik zijn gewoon nederlands, maar wonen bijna 2 jaar in zweden.
Hier eten ze geen beschuit met muisjes, ze kennen ook geen geboortekaartjes. Ze zetten hier een advertentie in het plaatselijke krantje dat de baby geboren is en dan vaak ook nog eens zonder de naam van het kind: zoiets van : Hoera, onze dochter is geboren.
En dan de namen van de ouders erbij......
Volgens mij eten ze hier niet iets speciaals bij de geboorte van een baby, tenminste mijn collega's niet in iedergeval.

Tjee, meiden wat  veel leuke reacties!!!!

En zo divers...
Dus we hebben hier boeren Hollandse zoals Moekje die pas op het laatst een wagen in huis halen (weet niet wat te zeggen heb de mijne al vanaf 12w zwangerschap, was nlk een koopje)  wat weer overeenkomt met het Israelische gebruik waar Stephanie over vertelde (geen spullen voor de baby in huis halen).

We hebben Jacy die vertelde over  de Kaapverdiaanse  gewoonten waarbij de nieuwe moeder nix mag doen en door de familie verzorgt wordt (lijkt mij wel fijn die verzorging van je familie, maar dat niets doen...) en Boontje uit Tsjechie waar de meisjes baby's al in het ziekenhuis hun oorbelletjes krijgen (wel handig dan heb je nooit meer van die ongemakkelijke momenten zo van:" Wat een schatje, hoe oud is HIJ eeehhh ZIJ???")

We hebben Noelie uit Duitsland die de voordelen van het tweetalig opvoeden ziet (ben ik met je eens, mijn zoontje  spreekt Engels en Nederlands) En dan hebben we nog Charlotte (alvast gefeliciteerd met je huwelijk) uit  New York waar door het hoge ivf gehalte heel wat tweelingwagens rondrijden en iedereen het geslacht van te voren wil weten (en jij Charlotte, weet jij het geslacht al???)

En dan heb ik nog steeds niet iedereen gehad... Phoehe... Ik denk dat ik de reacties maar tot een overzichtelijk schema moet verwerken, leuk om de verschillen en overeenkomsten in een oog opslag te kunnen zien!!!
Eerst nog even mn laatste essay voor  mn studie  afschrijven (en het boek nog lezen)  en daarna maar met dit leuke projectje aan de gang.

Veel liefs en kom maar op met  alle (leuke/gekke/grappige en mooie) gebruiken

Nika (19w1)  

Ik wou aan jullie nog vragen:

Doen jullie allemal de kinderen 2 talen leren, ik doe het wel. Als ik alleen ben praat ik alleen Tsjechies en als mijn man thuis komt, dan beetje door elkaar ( ligt er aan wat ik wil zegen en als het mij min ook moet begrijpen), zo kan mijn vriend ook beetje Tsjechies leren, en het gaat al aardig.
Onze dochter is 1 en half en praat nog niet veel, maar het zijn woorde dat ze 2 taalig zeget en woorde die ze of aleen Tsjechie of aleen Nederlans ken.

Hoe doen jullie dat met lere van 2 talen?

Hoi Nika,

Ik ben Nederlandse evenals mijn man. En beschuit met muisjes hadden we in huis gehaald, maar bijna niemand hoeft het, dus ik eet ze nu op brood

groetjes Mariska
mv Feline 26 mei 2007

Hoi Boontje,

Ik ben koerdisch en mijn man ook.

Mijn zoon Emir word 21juni 2 jaar en zegt maar een paar woordjes turks.

Wij zijn koerden uit Turkije, mijn man komt uit turkije en woont al 4 jaar in NL.

Ik ben in NL geboren maar spreek  3 talen. namelijk nederlands turks en koerdisch.

Voordat ik getrouwd was praatten wij thuis bij mijn ouders nederlands en heel af en toe turks.

wij willen dat onze zoon eerst turks gaat leren en nl leert ie toch op school of creche.

Ik heb ook eerst turks geleerd en nl op school. maar kan nu nl beter dan turks.

Misschien denk je wel waarom praten ze geen koerdisch?

Ik vind koerdisch een kei ingewikkelde taal lijkt op frans, en 3 talen tegelijk leren praten lijkt mij moeilijk.

koerdisch leert hij automatisch net als mij.

groetjes Mama van Emir en 16 wk 1 dg zwanger van ons 2e wondertje

Terug
Bovenaan