wie is er ook zwanger met een angststoornis?

Hoi Daan,

Beweging helpt mij wel goed om te ontspannen. Vooral veel buiten fietsen en elke week zwemmen helpt mij goed. Doordat ik me dan meer ontspannen voel worden de angsten even wat minder en het gepieker in mijn hoofd ook. Hardlopen kan ik helaas nu even niet meer. Sinds ik zwanger ben heb ik direct last van mijn knieën en rug, maar zwemmen en fietsen is een goede vervanging voor mij.
Ik vind het ook zwaar en jammer dat ik door de angsten niet zo van mijn zwangerschap kan genieten. Sommige dagen heb ik echt het gevoel dat het zo worstelen is. Maar goed, achter in mijn hoofd weet ik dat het weer een keer over gaat.
En ja..... dat kleine kindje daar doe je het voor.

Liefs Marielle

Hoi Marielle,

Ik hoop dat dit berichtje lukt want ik kan al 3 dgn geen berichten sturen op dit forum
Ik las dat meerdere mense wat problemen hadden.
Je schreef in een eerder berichtje dat jouw moeder ernstig ziek is. Hoe is het nu met haar? Wat een zware tijd voor jou zeg! Als je erover wil praten (of typen..) dan kan dat altijd hoor!
Ik ken dat gevoel van worstelen wel. Het kost mij ook veel energie. Ik lig vaak al voor de tv te slapen. Helaas heb ik ook een hele vervelende therapeute die het nog erger maakt. Daar ga ik ook mee stoppen.
Ik las trouwens dat jij ook uit Zwolle komt, ik dus ook! Wel toevallig vind je niet.
Nou tot schrijfs en liefs Daan

Hoi allemaal,
Daar zijn we weer, het forum doet het weer. Erg frustrerend trouwens als je hele verhalen voor niks zit te typen.
Maar goed, ik hoop dat deze wel doorkomt.
Ik kan me goed voorstellen dat beweging je helpt. Ik heb destijds ook erg veel gelopen. Alleen al met je neus in de wind, kan verhelderend werken.
Wat vervelend van je therapeut. Kan je niet om een andere vragen? Ik hoor dat vaker dat er slechte therapeuten tussen zitten. En da's zo jammer, want het heeft mij echt geholpen.
Misschien wil je me vertellen wat je angststoornis precies inhoudt, want ik ben niet zo thuis in dat onderwerp.
Groetjes Sil

Hoi allemaal,
Ja, ik heb ook meerdere stukjes getypt de afgelopen dagen die vervolgens in het
niets verdwenen. Maar de aanhouder wint ha ha.
Mijn angststoornis houdt in dat ik problemen veel groter maak dan ze feitelijk zijn.
Maar als ik niet zwanger ben is daar prima mee te leven.  Er zijn  wel dingen die ik heel eng vind om te doen maar ik probeer daar niet aan toe te geven. En hoe vaker je het doet hoe minder eng het ook wordt. Ook pieker ik meer dan gemiddeld. Ook over dingen
waarover ik eigenlijk niet zou hoeven piekeren. Dat kost me wel energie, maar toch
heb ik een heel leuk en fijn leven.
Maar als ik zwanger ben krijg ik er veel meer last van. Dan pieker ik me suf zeg maar.
Dat is heel jammer want ik zou eigenlijk willen genieten. Maar ik ben wel blij dat ik nog steeds de energie heb om alles te doen wat ik voor ik zwanger was ook deed.
Nou, een heel verhaal he? Ik hoop dat ik het een beetje   duidelijk heb uitgelegd?!
Gedt dit trouwens voor jou ook Marielle?
Ik wil ook stoppen met deze therapeut ja, ik ben 4 keer geweest en ze maakt t alleen maar erger. Niet de bedoeling toch?
Hoe is t met jou Sil, nog steeds aan het genieten van je gezinnetje? Ik ben echt blij voor je dat het zo goed met je gaat.  
Liefs Daan

Hoi,

Ik heb na mijn eerste een postnatale depressie gehad met angst en paniekstoornissen. Gelukkig dankzij anti depressiva snel onder controle.

Bij mijn tweede zwangerschap heb ik een prenatale depressie gehad maar zonder angst en paniekstoornis. Deze depressie was echter zo ernstig dat ik bij het riagg terecht ben gekomen en er uiteindelijk ook in de zwangerschap voor anti depressiva gekozen moest worden. Dit heb ik geslikt tot de kleine anderhalf was ofzo.

Ze zijn nu 5 en 7 en het gaat heel goed.
helaas voor mij geen derde.

bianca

Hallo Moppie,
Voor jou is je zwangerschap dus ook bepaald geen roze wolk geweest!
Wel fijn om te horen dat het nu weer goed met je gaat.
Wil je zelf het risico niet nemen nog een keer zwanger te worden of is dat op advies van de arts?
En als het van een arts is, is er dan een hele grote kans dat het zich weer herhaalt?
( ik weet niet precies hoe dat bij postnatale en prenatale depressies gaat).
Ik vind het heel rot voor je dat je  een derde kindje wil en dat het door de kans
op depressies niet kan.
Veel sterkte
Liefs Daan

Hoi,
Met mij gaat het nog steeds erg goed. En ik geniet volop. Kan soms wel erg verdrietig worden als ik terug denk aan de tijd na mijn eerste. Ik besef nu pas hoeveel ik gemist heb. Deed alles op de automatische piloot. Nu, met de tweede, zie ik pas hoe mooi alles is. Maar gelukkig is de eerste opgegroeid tot een schat van een kind. Zover we nu kunnen zien, heeft zij er niets aan over gehouden.
Groetjes Sil

Hoi Sil,
Wat fijn dat je geen terugvallen meer hebt gehad.
Ik kan me wel voorstellen dat je verdrietig wordt als je ziet hoeveel je  
kunt genieten van zo'n kleintje en dat je dat  de vorige keer niet zo goed
kon.   Gelukkig gaat het nu met jou en je kinderen heel goed.
Ik baal er ook best van dat ik niet van mijn zwangerschappen kan genieten.Bijn alles  wat je leest en hoort over zwangere vrouwen heeft te maken  met stralen en genieten en  
rustig aan doen. Dat lijkt me best lekker!
Maar ik weet ook dat dat lang niet voor iedereen geldt en ik ben ontzettend blij dat ik
weer zwanger ben.  
Groetjes Daan

Terug
Bovenaan