YvonneZ: vraag over afbouwen BV

Hallo Yvonne

Ik heb al op borstvoeding.com gekeken, maar heb niet echt een antwoord op mijn vraag gekregen. Ik wil/moet mijn borstvoeding gaan afbouwen omdat er bij mij een postnatale depressie aan het ontwikkelen is. Mijn huisarts heeft geadviseerd helemaal te stoppen ivm de extra belasting en ik kan nu met de BV geen medicatie nemen, maar helemaal stoppen wil ik zelf nog niet. Ik ga mijn zoon later inenten (op zijn vroegst met 9 maanden) en wil hem zo lang mogelijk de bescherming van BV meegeven. Hij is nu bijna 20 weken/ 4,5 maand.
Mijn zoon drinkt nog vaak, de dagen zien er ongeveer zo uit:

7,00 BV / 10.00 BV / 13.00 BV / 15.00 pap van KV / 18.30 BV / 22.30 BV / 04.00 BV
(ik doe de voeding van 10.00 nu soms ook KV als het me te veel is) en soms
8.30 BV / 12.00 BV / 15.00 pap van KV / 18.30 BV / 22.30 BV / 04.00 BV

Volgens mijn (antroposofisch) CB kan ik de tijden tussen de voedingen niet lang laten zijn omdat dan mijn BV terug zou lopen(maar volgens mijn huisarts gebeurt dat toch als ik niet ga minderen omdat ik op begin te raken). Het komt er dus op neer dat ik dan niet kan afbouwen naar alleen 7.00 / 18.30 / 22.30 geven. Maar helemaal stoppen wil ik dus niet. Hoe kan ik nu het beste afbouwen om toch meer ontlasting te hebben, maar wel die enkele voedingen te blijven geven? Er zijn toch wel meer moeders die alleen 's ochtends en 's avonds geven als de kinderen meer vast voedsel gaan eten?

Alvast bedankt voor je antwoord, ik zit er echt op te wachten!

Rosanne

he woedel,

ik zit met dezelfde vraag, ben inmiddels zo slap als een vaatdoek en bv kost mij mijn laatste reste energie. Dus ook ik zal moeten afbouwen, maar wil het ook nog niet helemaal opgeven.

Een goed antwoord heb ik helaas ook niet gevonden. Ik ga het daarom maar gewoon uitproberen, eerst maar eens een bv midden op de dag vervangen door kv. En dan wellicht langzaam verder afbouwen en met vast voedsel raplyen. De ochtend en late voedingen wil ik voorlopig de borst blijven geven, mits ik er de energie voor heb...

Ik zit ook op het voorjaarsforum en lees je berichtjes vaker. Als jij nog ontdekt hoe bv het beste af te bouwen is, dan lees ik het graag.

groetjes,
Janneke

Ik lees ook mee, want al een paar dagen ben ik aan het dubben om een paar voedingen overdag te vervangen door de fles (5 1/2 maand). Ik durf de stap niet te wagen ivm het teruglopen in combinatie met vast voedsel volgende week. Maar ik ben ook moe en slapjes en heb vitamine-tekort.

Sterkte Woedel!

Hoi Rosanne,

ik ken je ook van het voorjaar-forum. ik ben zelf vanaf 2 maanden over gestapt van volledige BV naar BV en KV, omdat de kleine weer aan het afvallen was.
Als je wil kan ik mijn ervaring hiermee wel opschrijven.
Omdat je je vraag zo specifiek aan yvonne stelt, doe ik dat nog maar even niet. Omdat ik neit weet of je daar wel op zit te wachten. Ik hoor het wel.

Groetjes Anneke

Hallo

ha, ik ben dus niet de enige... en nog bekenden van het voorjaarsforum ook.
Anneke, ervaringsverhalen zijn absoluut welkom! Ook al stelde ik de vraag aan yvonne. Ben benieuwd hoe jij het doet en of het goed blijft gaan!!!

groeten
Rosanne

Hoi Rosanne,

Ik ben dus na 6 weken gaan minderen met de BV en KV bij gaan geven.
Ik ben toen in een keer op half half over gegaan, maar dat is niet aan te raden. Omdat de kleine erg moet wennen aan KV en bv moeite krijgt met de stoelgang. krampjes   krijgt ed. Aan te raden is om 3-4 of 7 dagen te laten wennen aan het feit dat je 1  BV door KV vervangt.
Ik geloof dat je kleine al wel Flesvoeding kreeg, wat wel fijn is omdat ie dan neit meer hoeft te wennen aan het drinken aan de fles op zich.

Ik weet niet hoeveel voedingen je nu geeft, Maar stel het zijn er 7 dan zou je over kunnen gaan op het volgende schema.
7u BV
10-KV
13uBV
16 uKV
19uKV
22uBV
 snachtsBV

de eerste en laatste geef je BV zodat je goed de nacht ingaat en uitkomt

en snachts geef je BV omdat je dan 2 keer zoveel hormonen aanmaakt die de bv stiimuleren, waardoor je minder kans loopt dat je BV nog meer terug loopt.
Maar mocht je nou echt heel moe zijn, dan kun je ook aan je partner vragen of die een flesje KV geeft.

Van KV zijn kindjes veel meer verzadigt en het duurt ook langer voordat ze het verteerd hebben zodat hij langer slaapt tussen twee voedingen. Het lan dus best zijn dat je dadelijk op 1 of 2 voedingen minder uitkomt. Volgens mij geeft dit niet zo, zolang de kleine maar goed groeit.

Ik geef thom nou 2 BV (smorgens en savonds) en 3 flesjes KV die enkele keer dat hij snachts nog wakker wordt geef ik BV.

Hij kreeg een maand geleden, smiddags ook nog BV maar omdat ik ben gaan werken liep mijn BV terug. Hij heeft 2 weken meoten wennen aan de KV, hij had echt heel veel moeite met zijn ontlasting. maar dat gaat nu weer ok.

Ik vind het voordal; van de het bijde geven dat je idd weer wat tijd voor  jezelf hebt, en ik begreep uit je verhaal dat je dat idd nodig hebt. Neem die tijd ook en voel je vooral niet schuldig dat je nou minder bv gaat geven, ik vind het al ontzettend knap dat je het zolang heb tvolgehouden en dat je nog BV wil blijven geven naast de KV.

nou het ios een heel verhaal geworden, als jenog vragen hebt stel ze maar!!!

Succes ermee, met de BV/KV en je stemming natuurlijk ik hoop voor je dat je zo een depressie kunt voorkomen, of weer sneller lekkerder in je vel zit.

Anneke

Misschien is yvonneZ op vakantie, zou ook kunnen!
Ik ga vandaag eens bellen naar het cb of zo'n speciaal bv-nummer. Vannacht 3 of 4 nachtvoedingen gehad. Het is al 2 weken onrustig, snap er niks van. Veel bijvoeding weinig bijvoeding, geen bijvoeding, heb van alles al geprobeerd. En een flesje gisteren geprobeerd.

Rosanne, probeer ook even iemand per telefoon te bereiken die je goed uitleg kan geven!

hoi rosanne,

gisteravond nog uitgebreid gespeurd op het internet en dit is wat ik heb gevonden.

- 1 voeding vervangen per 3 (of meer) dagen, eventuele stuwing afkolven of weg laten drinken.  

- afhankelijk van hoe het gaat bij jou met stuwing en het drinken van de kv door de baby besluit je wanneer je nog een voeding gaat afbouwen. de stuwing van de eerste afgebouwde voeding moet helemaal over zijn.

- als je er aan toe bent om een tweede voeding te vervangen, zorg dan dat er nog 1 'gewone' borstvoeding tussen zit, in verband met stuwing enzo.  

bijv.
1e voeding: borst
2e voeding: kv
3e voeding: borst
4e voeding: kv

- daarnaast kun je met vast voedsel, naast de melk, ook een beetje afbouwen. maar dat gaat natuurlijk niet echt snel en je kindje is nog geen 6 maanden toch?

Het schijnt toch een beetje uitproberen te zijn, het is voor iedereen weer wat anders.

succes,
Janneke

Terug
Bovenaan