YvonneZ: vraag over afbouwen BV

jammer, nog steeds geen antwoord van YvonneZ...Hier een heel verhaal van mij, hopenlijk heb je er wat aan.

hier nog een advies van mijn HA:

als je gaat afbouwen en kv gaat introduceren (zeker i.v.m. oververmoeidheid zoals bij mij en woedel het geval is):

vervang dan het eerst de laatste voeding voordat je de nacht in gaat (rond 23.00) want:
- die voeding is toch het minst voedselrijk, waardoor kindjes ook sneller wakker worden met een hongergevoel.
- en dan kan iemand anders die voeding geven en kom je eindelijk weer aan slapen toe.
- als de baby de kv goed drinkt, na een week of zo eventueel wat verdikken met rijstebloem, mogelijk gaat je kindje dan weer wat langer slapen (en jijzelf dus ook!!)

als je naast kv ook bv wil blijven geven adviseert mijn HA:

- geef dan i.i.g. de ochtendvoeding (rond 7.00 ofzo) en bijvoorbeeld nog 1 voeding 12 uur later, dus ook weer om 7.00. Zorg in ieder geval dat er ongeveer evenveel tijd tussen de voedingen zit. Dat is prettiger voor je borsten en meer kans  dat je  melkproductie op peil blijft.  

Woedel ben je al aan het afbouwen? Hoe gaat het nu? Wij beginnen vanavond met de eerste keer kv, ben benieuwd.

Bedankt jannetje voor je advies. Ik ben gisteren naar het cb geweest (leuke wijkverplk) en die adviseerde hetzelfde. Ik voed nu 4 keer zelf en de laatste voeding is de fles. Evt. kan daar nog rijstebloem bij zei ze. Volgende week vervang ik 1 middagvoeding en een week of 2 weken later nog een middagvoeding, zodat ik alleen half 8 en half 8 overhoud. Ik hoop dat ik dat overigens vol kan houden tot ze 2 jaar is! Vera is volgende week 6 maand en daarom geef ik nu ook fruit en groente tussendoor. Sterkte allemaal ermee!

Goedemorgen!

bedankt voor jullie reacties! Ik ben wat laat met reageren...
Wij geven al heel lnag 1 flesje KV omdat ivm de liesbreuken van Loek hij erg veel huilde en wij hem vaak gevoed hebben (met huilen meer last, dus dat wilde we voor zijn) KV, BV het maakt hem niet zo veel uit gelukkig. Flesje drinken gaat ook prima, zelfs als ik het geef. Soms nog beetje KV na BV als ik denk dat hij nog honger heeft.
Wij hebben de middagvoeding van ongeveer 15.00 vervangen door een bordje pap met een lepel. Loek krijgt geen KV met rijstebloem door een speen, helaas. Maar het lepeltje gaat best oke. Ongeveer 100ml pap, soms meer soms minder. Verder krijgt hij ongeveer om de 3 uur eten, hij zou 4 uur moeten kunnen halen, maar hij is al zo lang gewend om vaker te drinken. Wij hebben dus meestal 5 voedingen overdag, plus de late en nachtvoeding. Als de pap goed gaat, wil ik de 2e voeding groente gaan geven, Loek is nu bijna 5 maanden, dus dat kan nu. Tot die tijd doe ik meestal de 2e voeding KV.
Het gekke is hier dat ik later op de dag juist meer lijk te hebben. Als wij een fles geven, drinkt Loek 's ochtends maar 100 ml en om 19.00 uur 200 ml. ik klof leter ook meer dan vroeg op de dag. Met deze veranderingen geef ik overdag dus om en om kv en bv. Ik vraag me dan af wat de volgende stap moet gaan zijn. Maar zo vind ik het nu goed vol te houden.
Bovendien heeft Loek vannacht vor het eerst echt doorgeslapen, van 22.00 tot 6.30 uur! Fijn, maar wel wennen. Ik dacht dat er wat aan de hand was...

Hoe gaat het bij jullie met minderen/afbouwen? Helpt het?

Groeten
Rosanne

nou ik ben erg benieuwd hoe het afbouwen bij jullie verder zal gaan. Ik hoop ook de bv toch nog lange tijd vol te kunnen houden, net als jullie. Ben benieuwd.

Woedel, ik las net op het andere forum dat Loek had doorgeslapen geweldig!

Berend heeft gisteren voor het eerst een fles met kv gehad en dat vond hij prima. Ik was een beetje in mijn trots gekrenkt ;-), maar het is natuurlijk erg fijn dat het zo makkelijk ging. Hij sliep er helaas maar 5 uurtjes op. Over een paar dagen willen we eens proberen of hij de fles ook lust en drinkt met rijstebloem er in. Hopenlijk slaapt hij dan wel wat langer...

En volgende week komt daar dan de groente en fruit hap bij. Ik vind het wel spannend hoe zijn darmen   hier op gaan reageren. Hij heeft heel veel krampjes gehad de eerste 3 maanden....

groetjes,
Janneke

hallo allemaal,
misschien ga ik wel veel te kort door de bocht en zie ik het te simpel. ik geef ook volledig borstvoeding als je kindje een maand of 5 is krijgt je kindje toch nog maar 4 voedingen bv. om 6.00-12.00-18.00-0.00 uur en tussen door fruithapje etc. ik zie het probleem dat niet met afbouwen de regelmaat is dan niet om de 3 uur of 4 uur maar om de 6 uur. maar ik zal het waarschijnlijk niet snappen, denk ik.
groetjes knof

Hai Knof

Ik denk dat jij een van de gelukkige mama's bent met slagroom ;0)
Wij zaten hier na 4,5 maand nog steeds op 7-8 voedingen, inclusief late avond- en nachtvoeding. Bovendien heeft het ook te maken met hoeveel draagkracht/reserve je (nog) hebt. Ik vind het misschien idd een beetje kort door de bocht om er van uit te gaan dat anderen hetzelfde (in mijn ogen ook zeeeeer relaxte) schema hebben als jij. Overigens mag je van me schrijven wat je wil, hoor! Ik leg het wel uit.

Hai Janneke

Ja, ik weet hoe dat is, zo'n eerste flesje. Ik vond het ook dubbel. Maar na de eerste keer was het vooral fijn als ik het eens uit kon besteden! Fijn dat het goed bevallen is. Zou lullig zijn als (oeps... hij of zij???) het niet lustte.
Wij gebruiken al een tijdje probiotica voor baby's orthiflor start. Heb ik gehaald bij een winkel met voedingssupplementen, homeopaten hebben het misschien ook. Hier geen krampjes, maar het schijnt er wel voor te werken. Het zijn de goed darmbacterien om de darmwerking goed op gang te helpen. Misschien iets voor jullie? Het is wel duur, 26,- per potje en je doet er ongeveer een maand mee. Er zullen vast meer merken zijn dan orthiflor start.

En fruit, ook heel spannend. Ik kon het net niet laten en heb Loek een hapje appel gegeven. Ik was zelf aan het eten en hij zat ik de draagzak tegen me aan zooo enorm te kijken en lachen. Een stukje appel daar begon hij op te bijten, had zeker goed afgekeken bij mij. Ik dacht dat hij wel zou likken en sabbelen... Toen heb ik maar wat geraspt, maar geen probleem, hoor! ook al was het wat dikker dan melk en pap. wel 3 happen! Volgens mij gaat het wel goed hier met de bijvoeding! Misschien snel met fruit/groente starten. Ik had eigenlijk nog even willen wachten, maar ik denk dat Loek er aan toe is.
en sorry dat ik nu ben vergeten of jij een jongen of meisje hebt en wat de naam is....

groeten
Rosanne

Knof,

Maar 4 voedingen! Daar heb je het wel mee getroffen hoor! Dan zou ik het denk ik ook wel wat makkelijker vinden. Berend is 5,5, maand en drinkt nog 6, soms 7, keer per dag. De eerste maanden waren hier behoorlijk zwaar en al met al, heeft mijn lichaam geen  energie voorraad meer. In ieder geval niet genoeg voor Berend en voor mij.

Rosanne,

Inderdaad een hij, maakt niet uit hoor. De dag na zijn eerste flesvoeding heeft Berend niet geslapen, veel gehuild. ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat. Dus, voor de zekerheid heb ik de probiotica al op het boodschappenlijstje gezet!

Met groente en fruit kon ik het ook niet helemaal laten. Hij wou ineens per se mijn banaan hebben, en de dag ervoor een stuk wortel. En wonder,...hij heeft zo waar wat  afgesabbelt en doorgeslikt! Ik vond het een geweldig grappig gezicht en helemaal leuk omdat het zo spontaan en vanzelf leek te gaan.

groetjes,
Janneke  

Terug
Bovenaan