zijn er ook rokende aanstaande mama's met heel veel schuldgevoel?

Heel veel succes met stoppen!!! Nu of later of voor altijd!
Misschien helpt het je ook om, als je en zwak moment hebt, een echofoto erbij te pakken en jezelf eraan te herinneren waar je het voor doet!!
 
Goh wat een herkenbaar verhaal...
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik ook gerookt. Vond het moeilijk om te stoppen, daarbij had ik ook relatie problemen, wat het niet makkelijk maakte om te stoppen. Maar schuldig dat ik me voelde. Op het moment dat ik hardop zei tegen de verloskundige dat ik me schuldig voelde, leek er wel een soort knop om te gaan. Ik had me aangemeld bij STIVORO en kreeg telefonische begeleiding. Het klinkt stom, maar bij mij heeft het echt geholpen. Vanaf maand 5 niet meer gerookt. tot dat mijn dochter 4 maanden was en mijn relatie ten einde liep. Mijn nieuwe vriend die rookte niet, waardoor ik automatisch minder ging roken, en toen ik er achter kwam dat ik nu weer zwanger was, kon ik heel makkelijk stoppen.
En ik snap de meningen die verdeeld zijn hoor, jij ook, anders zou je je niet schuldig voelen. Maar roken is een verslaving en het is gewoon niet makkelijk om ineens te stoppen. (ik vind niet dat het met egoisme te maken heeft nl) Mijn dochter was 5 kilo (!!) bij de geboorte en is super gezond.
Ik zou zeggen, probeer stivoro.
 
Lieve meid,

ik moet eerlijk zeggen dat als ik een zwangere vrouw zie roken dat ik daar een naar gevoel bij krijg. Maar als ik jouw verhaal lees, snap ik dat je er zoveel moeite mee hebt om te stoppen. Het is natuurlijk wel een verslaving. Zelf heb ik nog nooit gerookt dus zou niet weten wat er lekker ofzo aan is. Maar ga door jouw berichtje wel met andere ogen naar rokende zwangere kijken. Beseffen dat ze het er ook heel moeilijk mee kunnen hebben.

sterkte meid, en ik hoop dat je een heel mooi gezond kindje krijgt. XX
 
Hallo ,
Ook ik wil mijn reactie even plaatsen.
ik rook zelf ookik ben 23jaar.. en 24 weken zwanger van me 1e.. zelf maak ik het hetzelfde mee als mammameisje.
heb echt een enorm schuld gevoel..
maar hier dan ook mijn verhaal , hoe de rest van me zwangerschap gaat..
- ' was 6 weken zwanger toen we er achter kwamen dat k zwanger was.. Me vriend ging er gelijk van door want had een ander.!
- ' Ik woon nog thuis omdat me vriend er dus vandoor ging toen we net een huisje hadden geaccepteert. dus woon nu nog by "pappa en mamma". !!
-' Ben mijn baan kwijt! omdat ze lucht kregen dat ik zwanger ben.. maar als excuus zegge dat ik TE SNEL .. werk!!

Dus stoppen met roken is op dit moment echt niet makkelijk voor me..

@mammameisje! hoop echt dat je kan stoppen en geef me dan even de adviezen hoe je het doet..

XX nathalie
 
@mammanatje87

Wat een verhaal... sterkte hoor! Ik snap dat je het moeilijk vind het roken te laten als alles even tegen zit. Maar probeer het wel, zodra de rust weergekeerd is.

xx
 
Wat een onderwerp! Ik heb net alles gelezen en het verbaasde me dat er zoveel ondersteunende haast positieve reacties kwamen op het roken tijdens de zwangerschap. Iedereen weet dat het slecht is, maar toch lijkt het niet mogelijk dat sigaretje te laten.
Het viel me mee dat er niemand was die met het argument kwam: "als je nu direct de consequenties op je bord kreeg zou je het wel laten...". Ik denk zelf dat dat argument ook niet opgaat. Ik weet bijvoorbeeld dat ik verschrikkelijk veel last van maagzuur krijg als ik ongezond (lees chocolade, vet en met het naderende sinterklaasfeest: Marsepein!) eet. Wanneer ik toch gezondigd heb en de rest van de dag met pijn in mn maag, hoofd en lichaam plat lig haat ik mezelf en denk ik nooit meer! Toch is de drang soms sterker. Jezelf lekker even laten gaan.
De reden dat ik wil reageren op dit onderwerp is echter van een hele andere aard. Ik heb het mijn moeder kwalijk genomen dat ze NIET heeft gerookt tijdens de zwangerschap. Dit zal iedereen belachelijk in de oren klinken en ik ben me er wel degelijk van bewust dat dit een echte kronkel in mn gedachtegang is maar toch is het zo. Ik ben met een hoog geboortegewicht geboren. Ik was superlang en dat ben ik nog steeds. Ik stak overal bovenuit, voelde me nergens bijhoren en blijkbaar had ik ergens opgevangen dat roken de groei belemmerd. Toen ik en mijn zus rond mijn 10de levensjaar terugkwamen van een kinderdisco heb ik huilend mn moeder uitgescholden omdat ze niet gerookt had en ik een reus was. Ergens diep in mij zegt een stemmetje nog steeds dat ik een veel fijner leven had gehad als mijn moeder tijdens de zwangerschap gerookt had.
Ik ben nu 24 weken zwanger en rook soms. Ik denk niet dat ik het roken echt nodig heb. Ik doe vrolijk een dagje zonder maar helemaal stoppen lukt me niet. Blijkbaar wil ik het gewoon niet. Ik wil niet dat mijn kind hetzelfde moet doormaken als wat ik moest doormaken. Hoe onzinnig het allemaal ook is.
Na het lezen van dit onderwerp ben ik wel van plan het roken helemaal te laten. Door het op te schrijven besef ik wat voor rare gedachtekronkel mij ervan weerhouden heeft helemaal te stoppen.
Ik wens iedereen een hele gezonde zwangerschap en een gezond kindje toe en voor iedereen die wil stoppen: Succes!
@mamameisje: super dat je hierover durfde te beginnen!
 
hallo allemaal

jeetje wat een reacties! sta er versteld van dat iedereen het zo ''knap'' vind, dat ik dit onderwerp durf te starten, maar zo knap is dat toch niet? het was knapper van mezelf geweest als ik het bericht onder mijn eigen naam had geplaatst toch? dan heb je pas lef vind ik! hahahaha maar goed, nogmaals iedereen bedankt! heb het stoppen met roken niet volgehouden (ben echt een mietje) maar ben nu bijna 31 weken zwanger en vind het ook wel goed zo eigenlijk...... de baby weet niet wat hem overkomt als ik in 1x ga stoppen denk ik dan maar.... het schuldgevoel is er niet minder om, en mijn bloeddruk stijgt de pan uit van de zorgen, maar ook dat word nu in de gaten gehouden. we hopen er maar het beste van! klinkt hard, maar anders maak ik mezelf nog gekker van de zorgen dan ik nu al doe!
iedereen een hele fijne zwangerschap gewenst, en geniet er meer van dan ik doe in ieder geval!

groetjes!
 
Terug
Bovenaan