zijn er ook rokende aanstaande mama's met heel veel schuldgevoel?

mensen die roken, moeten dat zelf weten, ik neem aan dat iedereen de risico's kent. Ik keur het niet goed, maar het is niet mijn zaak, dus ik wil me er niet te veel mee bemoeien. Het enige wat ik wil zeggen is dat als je stopt je misschien wel stress hebt (ik heb vroeger wel gerookt, dus ik weet hoe het is), maar de stress als je wel rookt is groter. Het gaat dan om de lichamelijke stress. Hierdoor worden hormonen vrijgelaten, dat zorgt voor een stressreactie van het lichaam. Maar verder moet iedereen vooral zelf weten wat ie doet.
 
Zodra ik zwanger was heb ik mijn huis in de stad in de verkoop gezet, met de bedoeling om op het platte land te wonen, het liefst ergens waar geen auto's zijn. Kleurstoffen komen mijn huis niet in!
Als ik een zebrapad oversteek, kijk ik niet: de auto moet immers wettelijk stoppen.
Met sinterklaas laat ik de speculaas staan, en ook de peperkoek. Met brood eten ben ik twee jaar geleden gestopt. Dat allemaal vanwege acrylamide.
Baarmoederhalskanker had ik al gehad, gelukkig was ik er op tijd bij. Helaas willen niet alle meisjes van 16 ingeent worden tegen het virus wat baarmoederhaldkanker veroorzaakt (hoef je alleen maar sex voor te hebben met een drager (misschien wel de partner die je trouwt en gevoelig te zijn voor het foute). Soms houden onwetende(?) ouders het inenten tegen.
Dat de Mac nog steeds niet verboden is, evenals de Febo en andere frietverschaffers gaat mijn verstand te boven. Dat ouders met hun kinderen er een patatje halen is al even onbegrijpelijk.
Mijn kinderen mogen geen kapper of bakker worden of in de sloop, van het ene kun je exceem krijgen en van het andere astma. Bovendien heeft de bakker nog als nadeel dat ie brood bakt en het bakken van meel met andere bepaalde stoffen maakt acrylamide.
En fantastisch dat die pil uit het ziekenfondspakket is! Het gebruik ervan geeft alleen maar risico's.

Zo en dus: ik rook, al ben ik aardig geminderd sinds mijn zwangerschap, de rest van dit verhaal is allemaal niet waar, al zal het mijn kansen op kanker danig verminderen. Ik vind het erg knap van de dames die het gelukt is te stoppen of te beperken tot 2/3 per dag, mijn respect heb je. Ik wil al jaren dat ik nooit was begonnen, rook al jaren buiten en ook mijn bezoek gaat maar mooi buiten staan, wordt soms wanhopig omdat ik het niet kan laten. Voel me schuldig bij elke sigaret, al jaren en dat is nu nog erger. Heb diverse hulpmiddelen geprobeerd, maar ik ben gewoon een mietje die ondanks alles ook zo nu en dan wil genieten van de zwangerschap net als mamameisje en die ook nog steeds bezig is met steun om wel te stoppen. Steun en dus geen verwijten.

Ik neig ernaar om een onderwerp te starten over alcohol tijdens, voor en na de zwangerschap en ook in lichte mate. Iemand enig idee hoe schadelijk dat is voor je kindje? Er is nog verdomd (excuus) weinig over bekend, maar als je er gevoelig voor bent, verpest je het leven van je kindje per direct, dus vanaf de geboorte. Wist iemand dat?

 
Hoi Allemaal,

Wow wat een discussie is er ontstaan.... Inderdaad erg knap om dit onderwerp aan te snijden, want het blijft natuurlijk een taboe.

Ik vindt het vervelend dat er zo raar op Claudia wordt gereageerd. Iedereen is vrij om te reageren, daar wordt ook om gevraagd. En roken is gewoon niet gezond..!! Niet voor jou en ook niet voor he kindje. De doorbloeding van de placenta kan erdoor verstoord raken met alle gevolgen van dien.

De verhalen dat je iemands opa 90 jaar is geworden en altijd veel meer heeft gerookt, of iemand die nooit heeft gerookt ook kanker kan krijgen dat blijft natuurlijk altijd. Het gaat om de extra risico...!! Ik heb zelf jarenlang op een longafdeling gewerkt en ook wel gezien dat mensen met de zuurstofflessen op de rug nog naar buiten gingen om te roken. Tja het is een verslaving... Niet goed te praten, maar erg lastig...

Ik wens iedereen een goede zwangerschap en heel veel sterkte met minderen of stoppen... :)
 
hey allemaal!

jeetje, zo heb je 6 reacties en zo heb je er 43!!!! heb net alles gelezen, en FEIT blijft; roken is slecht voor je, dat weet iedereen! maar aangezien het kindje in mijn buik nog geen beslissingen kan maken, moet ik dat voor hem/haar doen, en als moeder wil je gewoon het beste voor je kind.
(jeetje wat een wijze woorden hahaha) dus heb nu mijn ''laatste" sigaret in de brand gestoken, en ga het weer proberen!!!! beetje laat mischien, maar het is maar voor een week of 10, en daarna ga ik toch wel weer roken! ik wil voor mezelf nl niet stoppen, maar puur voor de baby! want of ik nu rook of niet, het beheerst mijn hele dag, dus dan kan ik net zo goed weer proberen te stoppen!!! heb al even een 12 pack sportlife opgehaald, dus ga vandaag lekker driftig kauwgom kauwen!!!!!

zo dat was mijn laatste trekje hoop ik!!! blijven jullie me wel een beetje steunen?? ben niet zo'n volhouder nl! nogmaals iedereen super bedankt voor jullie tijd en moeite! en claudia jij ook bedankt voor je reactie!! iedereen moet zijn mening kunnen zeggen, en dat heb je ook gedaan! alle reacties waren tenslotte welkom!

groetjes!!!!
 
Hey mamameisje,

Wat goed van je dat je het weer gaat proberen!!!!! Ik hoop echt dat je het je nog gaat lukken!!! En ook al is het dan 'maar' voor 10 weken. Elke sigaret die je niet rookt is er 1 !! Super van je.....
Heel veel succes!!!!

Groetjes Miranda
 
@mamameisje, geweldig dat je gaat proberen om te stoppen! in mijn gedachten zal ik je steunen! succes! lfs

@kaylee thnx voor je steun in je berichtje! iemand als jij die op een longafdeling heeft gewerkt, weet helemaal waar ze over praat!

@iedereen, jeetje dit topic heeft aardig wat gevoelens los gemaakt! ik wens iedereen succes bij het eventueel stoppen met roken, en degenen die niet stoppen, wens ik ook succes met alles, en dat iedereen maar een gezond kindje mag krijgen!

lfs!
 
Hallo Meiden,

Ik heb met dit forum meegelezen maar niet gereageerd.Er is eerder een keer een topic gestart over roken en heb daar wel mijn mening gegeven.
Ik ben echt niet bang voor reacties want ik vind het nu eenmaal heel erg als ik een zwangere vrouw zie roken!
Maar er zijn hier dames die het heel goed verwoordt hebben hoe ik er ook over denk.
Ik wil tegen mamameisje zeggen dat ik het heel goed vind dat je gaat stoppen. Ik wens je heel veel succes je doet het inderdaad voor dat kleine en toch hele grote wonder in je buik!

Groetjes Anne
 
Applaus mamameisje.... beter laat dan nooit! En als je eenmaal ontwent bent, hoef je daarna ook niet weer te beginnen. Doorzetten hoor! Jij bent de baas!
 
Terug
Bovenaan