zijn er ook rokende aanstaande mama's met heel veel schuldgevoel?

Zeker heel duidelijk.
Moet ook zeggen dat als ik jou in mijn omgeving had Bloempje, dat het dan allemaal misschien wel makkelijker zou zijn om te stoppen.

Mijn doel, als je het zo mag noemen, was na de bevalling gewoon niet meer te beginnen. En denk dat als je mijn verhaal weet van A tot Z, dat je me ook beter zou begrijpen dat ik die 3 sigaretjes nou net ff nodig heb dan op dat moment.

Ik wens jou, Claudia en de rest van de dames een prachtige dag verders
 
Samenvatten? Hahahah... lange samenvatting is het geworden. Maar dank je voor je compliment... schrijven is wel één van mijn sterke kanten! Fijn dat ik jou hiermee een beetje kan steunen! Ik vond het wel een hard gelag tegen jou! Iedereen zijn mening toch? Die van hen en die van jou... die van mij ook... en iedereen mag het oneens zijn... niks ergs... als we maar netjes blijven! En als ik dan lees "Mens donder toch op!" dan kan ik zo boos worden... tolerantie??? Nee, dat is er dan van die kant ook niet meer. roken is in deze tijd ook flink aan het afnemen... maar goed ook! Het is toch ook gewoon selcht, laten we dan eens gewoon met elkaar eens zijn! Zit neit te klagen als anderen niet meer in jouw rook willen zitten. Ik stink een uur in de wind als ik een verjaardag thuis heb gehad... ik klaag niet omdat ik zelf jaren heb gerookt, maar baal er wel van. Ik snap mijn zus heel goed die nooit gerookt heeft, dat ze er liever niet in zit en het eigenlijk aso vind dat ze daar geen rekening mee willen houden.
Mijn schoonzusje kan nu eindelijk weer uiteten gaan omdat de restaurants nu rookvrij zijn... ze heeft ernstig astma... dat dat nu pas weer kan... ik vind het een grote vooruitgang! We moeten geen rekening houden met mensen met slechte gewoontes. Die knop moet gewoon om. als we voor gezond gaan, laten we dat dan ook doen! Als je wilt roken prima, maar draag dan ook 100% verantwoording (zet een ander die dit liever niet heeft, gewoon niet in je rook), klaag niet en voel je niet schuldig, anders moet je stoppen! Keuzes maken in het leven, dames!
 
Hoi,
Ik heb niet alle reacties gelezen, weet dus niet precies wat de rest allemaal schrijft!
Ik vind het ten eerste heel knap dat je het hier neerzet!
Ik heb zelf ook 1verslaving en dat is roken, ik heb al alles geprobeerd om helemaal te stoppen, maar val altijd weer terug!
Ben nu 19wk zwanger van de 4e en ben nu 17wk rookvrij, maar ik verlang er ontzettend naar.
In mijn vorige zwangerschappen heb ik zo goed als niet gerookt, al ben ik een aantal keer zwak geweest!
Ik zou proberen zo min mogelijk te roken, maar weet hoe moeilijk het is om te stoppen, ook al doen somige het zonder ooit om te kijken!
Ik denk dat je je uiterste best doet en ik persoonlijk vind dat het allerbelangrijkste in een moeder, je best doen, nu en in de toekomst.
100% gezond bezig is niemand, alleen sommige dingen liggen er wel duidelijk bovenop, zoals roken!
Maar vergeet niet dat iedereen zijn/haar zwakheden heeft, daarom vind ik het wel jammer om sommige reacties te lezen, want dit is een groot taboe, maar niet roken wil niet zeggen dat iemand gezond leeft, maar iemand die heel dik is/of anti depressia gebruikt en zwanger raakt bijvoorbeeld daar hoor je niemand over, zal ook die persoon niet op aangesproken worden, dat wordt normaal gevonden maar is ook heel ongezond voor je kindje!
En als ik de reactie dan lees van bloempje vind ik dat ook vervelend, wat veroorzaakt allemaal kanker?
Het gebruik van hormonen voor bijvoorbeeld ivf geeft een verhoogde kans, geef die mensen ook een rot gevoel door te zeggen, dat wist je, eigen schuld? mobiele telefoons, iedereen gebruikt ze, zijn ze veilig? zonnebank, en zonnen uberhaubt, veel meer kans op kanker! Niet om roken goed te praten, het is slecht,,duh, dat was duidelijk, maar elk mens doet dingen waardoor de kans op kanker groter wordt, dagelijks en we weten het allemaal, niet alleen de rokers!

Meid, sorry ik draaf een beetje door, krijg gewoon zin in een sigaret,,hhaha, doe ik niet!!
Probeer gewoon zo min mogelijk te roken en je best te doen, je zelf een schuldgevoel aanpraten heeft gewoon geen zin!
Succes en ik wens je een fijne zwangerschap en een heel gezond kindje toe, net als ieder ander!
Liefs MJ

 
@ MJ

Ik kan je wel in je reactie vinden! Het leven is niet zwart - wit en veel dingen veroozaken kanker. Maar als we er zeker van zouden zijn geen kanker te krijgen door elke dag een lepel levertraan te nemen, dan deden we dat zeker allemaal denk ik. Maar als we weten dat stoppen met roken het risico op kanker/ hart- en vaatziekten verkleint dan gaan de rokers toch weer over op hun redenen als: "er zijn zoveel dingen die kanker veroorzaken!" Ik zou alles wel willen uitsluiten en zeker de dingen die ik zelf in de hand heb.
En ik geloof toch zeker dat het eetgedrag van vetzuchtige mensen ook zonder dat ze zwanger raken toch zeker ook aan de kaak gesteld wordt. Kijk maar eens naar SOS Sonja...
En ik praat het helemaal niet goed als mensen die anti-depressiva gebruiken zwanger worden, zonder een goed medisch onderzoek... dat vind ik net zo slecht.

Maar in dit topic ging het specifiek over het roken, niet over alle andere slechte gewoontes die mensen kunnen hebben. En een roker moet die slechte gewoontes ook niet gebruiken om zijn slechte gewoonte enigszins goed te praten of te vergoeilijken. "Iedereen doet wel iets slechts, dus..." dan ben je gewoon toch weer een uitweg aan het zoeken en als je wilt stoppen moet je die uitwegen echt blokkeren.

En trouwens als je je hele leven rookt, gooi je ook nog eens heel veel geld zomaar weg aan een slechte gewoonte... alleen daarom zou je al beter kunnen stoppen! Spaar het geld gewoon eens op... kun je nog eens iets heel moois kopen!
 
@bloempje, ik zag je reactie nog!
Je hebt ook gelijk, dat weet ik wel, maar als je zegt, je krijgt er (kan er) kanker van krijgen, hoge bloeddruk enz en dan hoor je het niet te doen, dan moet je stoppen voor je kind en je gezondheid, dan zeg ik je hebt gelijk!
Maar juist omdat het niet zwart-wit is, zeg ik daarbij, dat dat gegeven niet maakt dat iemand zomaar (kan) stoppen!
En dan vraag ik dus geldt dat niet voor alles wat een verhoogde kans op kanker geeft en waarvan we het weten zouden moeten laten, dat zijn er namelijk nog al wat!
Welvaartsziektes horen er in deze maatschappij bij en iedereen doet er op zijn/haar manier aan mee, dat praat niks goed, maar daarmee wil ik wel zeggen, veeg eerst je eigen stoep en daarna pas die van een ander!
Hoe dan ook ben ik het met je eens dat het super ongezond is (anders had ik niet hoeven stoppen, als dat niet zo was) het enige wat ik jammer vind is dat dit een taboe is waar mensen altijd op letten en comentaar op geven, wat op zich ook weer logisch is omdat het zo zichtbaar is!
Nou ja blijft moeilijk dit onderwerp!
Probeer te stoppen als het lukt, anders tot een minimum te beperken, maar val jezelf niet te hard aan, we zijn allemaal mensen!
Liefs MJ
 
nou hier ook nog een rokende moeder die een reactie wil geven, denk dat iedereen hier wel een beetje gelijk heeft, roken is slecht dat weten we allemaal, zelf rook ik ook ben bijna 38 weken zwanger en mijn kindje loopt anderhalve week voor in de groei, tis net wat al eerder heb gelezen in dit topic dat het genetisch bepaald is hoe groot je kindje is bij de geboorte het roken zal er ook wel misschien bij sommigen voor zorgen maar dat is niet te zeggen denk ik, iedere zwangerschap is anders . Wie zegdt er dat als je niet gerookt had als er al wat is met je kindje dat het dan ook niet zo was geweest. Ik ken er maar genoeg rond me die niet roken en zo gezond als een vis leven en waarvan de baby vanalles mankeerd bijv. een half armpje, bij 37 weken doodgeboren en zo ken er nog wel een paar. Ik weet ook wel dat et niet gezond is roken en dat weet iedereen maar het is ook zo dat dat niet hoeft te betekenen dat als je niet rookt en gezond leeft dat je ook een gezond kindje krijgt er zijn er maar genoeg die dat nie krijgen.

Zou zeggen luister naar je eigen en niet naar een ander en doe wat voor jezelf et beste lijkt
Heb zelf een week in et ziekenhuis gelegen met hoge bloeddruk omdat ik was gestopt met roken en daardoor in de stress zat dat is ook niet gezond voor de kleine, dus helaas ben weer gewoon begonnen en zo weinig mogelijk

verder wens ik iedereen veel succes in jullie zwangerschap en hoop dat iedereen zowel de rokers als de niet rokers een gezonde baby te wereld mogen brengen
 
Er is niemand die hier beweert dat roken per definitie een kind ter wereld brengt met afwijkingen of een lager geboortegewicht. Maar het is gewoon een feit dat het slecht is! En er beweert ook niemand dat niet rokers altijd gezonde kinderen te wereld brengen! Want dat hangt af van allerlei factoren.

Maar zou je al moeder niet alles willen doen om je kind gezond ter wereld te brengen? Hoe vaak lees je niet dat moeders na een miskraam bang zijn iets verkeerds gedaan te hebben? Ik kan er zelf over mee praten. Allerlei gedachten vliegen je aan. En stel dat je kind nou wel met een laag geboortegewicht ter wereld komt of astma krijgt op jonge leeftijd.... zul je je dan nooit afvragen of het door het roken komt of dat je de kans zeker vergroot hebt? Mijn dochter heeft soms astmatische verschijnselen en weet dat dat verschrikkelijk is. Maar ik kan mezelf niets kwalijk nemen. Ik heb altijd goed en gezond geleefd.

We laten rauw vlees, soorten vis en kaas toch ook staan nu? Maar omdat we dat makkelijk kunnen is dat normaal! Maar omdat stoppen met roken ons moeilijk valt, nemen we er minder verantwoording voor. Voor of tijdens de zwangerschap. Dat is toch raar!!! In de zwangerschap roken (en roken zowiezo) is vragen om problemen! En wie niet van roken af kan komen... de psycholoog wil echt een handje helpen! Dus mijn motto is: als je weet dat stoppen je hard valt, stop dan voordat je zwanger wordt. Dan hoeft je kind er niet onder te lijden. Dan hoef je je niet schuldig te voelen! Zo zwart - wit is het wel!

Enne... als we weten dat we bij bepaalde zaken een verhoogd risico lopen om ziek te worden of zelfs kanker te krijgen... dan doen we er toch ook alles aan om het te vermijden. Zeker als het bewezen is. We weten dat we bij veel vet eten ook een groot risico lopen... daarom eten wij gevarieerd! Waarom wordt er wel meewarig naar dikke mensen die friet zitten te eten, gekeken, maar is deze discussie taboe? waarom moet roken dan een issue blijven waar we neit te diep op door mogen gaan?
Waarom stoppen we niet zodra we weten dat roken slecht is? Ik denk dat het toch een soort van oogkleppen probleem is., een probleem dat ik zelf heb gehad. Je schuift de consequenties ver voor je uit. Je bent nog jong en je kunt morgen wel door een vrachtwagen geschept worden, geniet nou in ieder geval dan van die sigaret enz... maar als je morgen en overmorgen nou gewoon blijft leven en oud mag worden... als je weet dat je 10 jaar aan je leeftijd toe kan doen, stop je dan wel? Nee, dat weet je niet natuurlijk... nee maar dat bijna alle rokers eerder sterven dat is een feit. Als je morgen zou horen van de dokter dat je direct moet stoppen omdat je anders heel ziek zou worden zelfs na 1 sigaret al... zou zeker 99% van degenen die hier discussieren stoppen. Dan kan je het wel... dan staat je leven op het spel. Maar omdat de kans iets kleiner is dan die 100% gaan velen er niet voor. Maar weet wel dat je flink risico loopt. In de praktijk kun je het vergelijken met het constant oversteken van een drukke weg en dat met opzet voor auto's die met flinke snelheid komen aanrijden. Dat gaat een keertje fout, bij een paar gaat het goed maar de meesten worden aangereden... de één erger dan een ander... de één later dan de anders. Als je rookt doet de teer zijn werk. En dat is vragen om problemen vroeg of laat. En je geeft kids het slechte voorbeeld! Jij rookt, dus is voor hen roken ook maar een kleine stap en wat moet jij dan nog zeggen? Straffen? Echt... geloof me... doe het uiterste om te stoppen. Als het nu niet lukt ivm met hoge bloeddruk dan toch zeker na de bevalling!? Dan maakt die hoge bloeddruk niet meer uit!

Gun je kinderen een rookvrij leven. Gun jezelf die rust, die niet roken geeft. Dan weet je dat je dat jezelf in ieder geval niet meer aan doet.

En ik kan je zeggen... dat triomfgevoel heb ik nog steeds... ook nog na drie jaar... als ik in een kamer zit waar 70% rookt en ik niet meer hoef en zij zitten nog steeds aan die sigaret vast dan juich... ik ben niet afhankelijk meer... die kleine stinkstok heeft mij niet meer in zijn macht... dan voel ik me zo trots! En ook zo sterk want dan kan ik nog veel meer overwinnen in mijn leven!

Zet m op!!!
 
Terug
Bovenaan