Zoontje van drie wil niet avondeten

Hallo,

tot aan twee jaar at mijn zoontje bijna alles, of probeerde het in iedergeval, maar het laatste jaar  HELEMAAL NIETS!!!

Probeer het eten aan tafel nu echt leuk te maken: muziek v sesamstraat, alle aandacht voor zoontje zonder teveel op het eten te focusen, eten in grappige vormpjes, appelmoes bij de groente, verhaaltje verzinnen over het eten....enz enz..

Niets helpt!!! Hij kan toch niet op brood, toetjes  en fruit blijven leven?????????

Heeft iemand nog een goede tip??? Wordt er echt moedeloos van....

Groetjes (een bezorgde) Nika
 
hallo
Ik heb hetzelfde probleem met me zoontje van 2 jaar..     Hij luste eerst zo goed als alles en nu opeens   word het bijna niks eten..


Alleen maar pasta's, rijst en brood....
Zelfs fruit eet hij niet zoveel van... appel gaat nog zover goed...
Ik weet niet meer wat om hem te geven...   heb al van alles geprobeerd...     zelfs voor de tv gezet maar dan eet hij bv alleen de rijst op en laat de rest liggen...
Soms zelfs helemaal niks als er geen rijst ofzo op zijn bord ligt..
Brood eet hij goed maar daar kan hij toch niet al zijn vitaminen halen..
Wie kan ons tips geven??     om hem zelf zijn eten te laten kiezen is geen optie ...
appelmoes ofzo lust ie niet..   alleen ijs..
Hopelik heeft iemand dit ook gehad en heeft een oplossing gevonden....


groetjes wilma

 
hey hey,

Klinkt idd frustrerend, maar men zegt als een kind in deze fase zit, het elders zijn tekorten wel weer inhaalt, zolang het kind nog goed groeit, slaapt, en actief is.. niks aan het handje. Alhoewel ik je frustratie wel kan voorstellen.

Je lijkt het al goed te doen, ik heb ze al genoteerd iig voor de fase die mijn dochter evt.krijgt. Maar hier wat toevoegingen..

Laat hem helpen met voorbereiding? En dan gaat hetniet om de kwaliteit maar kwantiteit, aardappels schoonborstelen (noem maar ff iets) sla laten wassen? Iets wat hij mentaal aankan?
Evt hem een menu laten kiezen? Prijs hem met wat hij wel lekker vind.
Beperk je tussendoortjes als (koek, snoep etc. ) en zelfs drankjes/sapjes want ook dit "vult"erg..
Eet niet te laat, kindjes die laat eten zijn vaak al moe van hun activiteiten overdag, en een chagerijnig vermoeid kind aantafel, werkt ook niet bevordelijk met eetlust.

Het waren gedachtenspinsels van me ( ook deze dingen ooit wellus ergens gelezen) maar een ding.. ga nooit echt een "gevecht"aan met je kind omtrent eten, die machtsstrijd verlies je en kan bovendien nog meer averrechts werken door helemaal een afkeer te hebben van eten. Suc6 en sterkte.  

vr. gr. Hetty moeder van dochter Nikki
 
Hallo dames,
Ik herken alle niet etende peuter frustraties maar al te goed.
Wel denk ik dat je te veel probeert rondom het eten.
"Geen aandacht geven aan slechte eters"betekend dat je moet proberen er zo nonchelant mogenlijk mee om te gaan. Gewoon elke avond aan tafel eten, maar geen extra poes pas. Geen gezichtjes, muziekjes e.d., daarmee beloon je in feite het niet eten. De boodschap die je dan geeft is dat als hij niet eet mama en papa extra hun best gaan doen. Wij proberen het wel heel positief te houden, maar praten gewoon wat en zijn trots als hij weer een hap neemt. En die van ons laat zo vaak groente en aardappels liggen. We belonen hem om wat hij wel heeft gegeten, en hij krijgt ook nog een toetje of een stuk fruit, voor het voole buik idee. Als ik jou was zou ik echt stoppen met alle extra truckjes. Bij ons helpt het in die zin dat het in elk geval weer gezellig aan tafel is, ik me geen entertainer voel en er af en toe zelfs heel goed gegeten wordt!
Succes!
Groetjes Soela, mama van zoontje van 2jr en 8mnd.
 
Heel herkenbaar, deze verhalen komen regelmatig op het forum terug.
Zelf heb ik 2 meiden van 4 en 2,5. De oudste heeft heel lang op alleen brood en af en toe een aardappeltje geleefd. Sinds een tijdje eet ze beter, ook vlees en groente. Pasta en rijstgerechten heeft ze wel altijd lekker gevonden. en ook brood en fruit is eigenlijk nooit een probleem.
Onze jongste eet wel alles,  maar duurt  alleen wel uren want  ze vind het leuk om met haar eten te spelen. Over een broodje en bekertje melk kan ze wel een uur doen.

Straffen of belonen werkt alleen maar averechts. Wij scheppen eten op het bord, ze kunnen eten en als wij klaar zijn gaan de borden van tafel. Ook willen ze nog wel eens gevoerd worden, prima, maar  alleen als ze ondertussen zelf wel af en toe een hapje nemen.

Het enige waar ik ze nog wel eens mee beloon is een danoontje. Normaal krijgen ze yoghurt, maar als ze heel goed hebben gegeten krijgen ze een danoontje.

Kinderen hebben volgens mij ook een ingebouwd radartje voor wat ze nodig hebben. Zo eten ze bijv. een paar dagen achter elkaar kaas op brood, en dan lusten ze het opeens niet meer.

groetjes Melanie
 
Mijn dochter begon met 1,5 warm eten te weigeren, we hebben alles uit de kast getrokken om haar te laten eten, maar hoe meer wij deden, hoe harder zij weigerde...Nu is ze ruim 3 en gaat het wat beter, maar we hebben er nooit echt een probleem van gemaakt en dat heeft nu succes.... we waren namelijk bang dat ze een hekel zou krijgen aan eten als we gingen pushen...
We hadden wel wat regels, als je niet eet, ook geen toetje, want dan heb je dus geen honger en gewoon aan tafel zitten.

Ik zou zeggen niet te veel aandacht aan besteden en ik denk dat het dan vanzelf weer overgaat als ie jullie gezellig ziet eten

groetjes Yvonne
 
Dank jullie voor de tips!!!

Moet er ff bij vermelden dat  we pas weer sinds kort aan tafel eten , mn vriend heeft voor een half jaar in Engeland gezeten en ik was zelf vaak laat thuis van mn studie, vandaar....
Dat is dan ook de reden waarom ik het aan tafel zo leuk mogelijk wil maken, zodat hij in ieder geval zonder problemen (en zonder naar gevoel) aan tafel zit.
Maar idd, ik denk dat ik aan het eten zelf minder aandacht moet besteden..... (maar het is natuurlijk fijn wanneer je kind gezellig mee eet!!!)

Liefs Nika
 
Hallo,

Ook ik heb hier zo'n moeilijke eter, een jongentje van 3. Eerst at hij gezellig met de pot mee  totdat hij 1,5 was en nu is het nog steeds niet veel beter. Hij eet geen aardappelen en geen vlees. Groente eet hij alleen als het rauw is. Kijk als dat sla, een halve komkommer, een halve paprika is, is dat nog niet zo gek. Maar hij eet ook rauwe boontjes, brocoli, spruiten enz. Gekookt moet hij het absoluut niet al bied je het iedere dag aan. Volgens de huisarts kan het geen kwaad, zit veel vitaminen in rauwe groente. Mijn zoontje gaat wel gewoon aan tafel zitten en blijft net zo lang zitten totdat wij klaar zijn. Hij krijgt wel altijd een toetje omdat hij geen vlees eet, wil ik zeker weten dat hij genoeg aan ijzer, eiwitten enz. binnenkrijgt. Het is een rare eter, het ziet er niet uit op zijn bord maar hij groeit en ontwikkeld normaal en is eigenlijk nog  nooit ziek geweest. Hij gaat ook mee uit eten in een restaurant. Ik bestel dan voor hem een beetje friet met sla.Suc6 en wie weet gaan ze ooit "normaal" eten.


 
Terug
Bovenaan