<p>Hoi allemaal, Ik heb een account aangemaakt op deze website, met de hoop dat er hier vrouwen zijn die in een soortgelijke situatie zijn (geweest), dat men misschien tips heeft en dat het uiteindelijk helpen kan in de moeilijke keuze die ik ga moeten maken. Een lang verhaal kort: sinds een paar dagen weet ik dat ik zwanger ben geraakt. Eergisteren deed ik de derde zwangerschapstest, nadat mijn menstruatie uitbleef. Inmiddels ben ik 9 dagen overtijd. De eerste test was negatief, de tweede test (afgelopen donderdag) was vaag (wel of niet streepje te zien), maar de laatste test van Clear Blue gaf duidelijk antwoord: 1-2 weken zwanger. Hoewel het een grote wens is van mijn partner en mij om ouders te worden, was deze zwangerschap niet gepland. Het is helaas mis gegaan met het voorbehoedsmiddel en de MAP heeft, zo lijkt het nu, niet geholpen. We snappen er niets van, juist omdat we altijd zo voorzichtig waren… Ook had ik nooit gedacht dat mijn lichaam op dit moment in staat was tot het zwanger worden. Reden van de aarzeling is dat ik in behandeling ben voor een eetstoornis, anorexia. Hier worstel ik al heel wat jaartjes mee, maar gelukkig ben ik het afgelopen jaar wel erg opgeschoten. Ik ben in behandeling bij Human Concern en daar hebben ze me al enorm geholpen, wetende dat ik nu de kern van mijn eetstoornis ken en weet waar dus de trigger ligt. Met andere woorden, ik weet wat ik mag doen om te herstellen, maar dit is wel een traject dat tijd kost. Lichamelijk ben ik echter niet op mijn sterkst, idealiter zou ik een kilo of vijf moeten aankomen. Jullie snappen al het duivelse dilemma waar wij nu voor staan. Hoe past hierin een zwangerschap en de komst van een kind? Ik voel me nu vooral totaal overweldigd door emoties, gedachten, twijfels, angsten, maar tegelijk ook verbijstering, blijdschap en bewondering voor het feit mijn lichaam mij dit heeft kunnen geven. Het is nog heel pril en zoals mijn vriend ook zei, er kan nog genoeg gebeuren. Sterker nog; twee weken geleden heb ik van de arts antibiotica gekregen vanwege een blaasontsteking… Meerdere keren is er urine getest op deze blaasontsteking, maar daar kwam niets uit (omdat natuurlijk geen rekening werd gehouden met een zwangerschap). De arts zei vanochtend dat ik waarschijnlijk nu een maand zwanger ben. En dan nu, wat nu te doen? Een vraag die uiteindelijk alleen ik kan beantwoorden, samen met mijn partner. Ik vind het zo’n duivels dilemma, waarbij het voelt dat ik hoe dan ook spijt ga krijgen… Mijn angst is dat ik in mijn herstel nog niet solide genoeg ben om mijn kind te geven wat het nodig heeft tijdens de zwangerschap (en misschien erna?). Ik kom zelf uit een nest waar ik geen stabiele basis heb gehad en juist daardoor ontstond de eetstoornis, als afweer. Een jeugdtrauma, dat ik nu pas echt begin te onderkennen en erkennen, het feit hoop geeft op genezing. Destemeer weet ik uit eigen ervaring daardoor hoe belangrijk het is dat je als ouder jouw kind het allerbeste meegeeft, in jouw kunnen, maar wel een veilige en stabiele basis waar het in kan opgroeien. Mijn angst is nu dat ik dit (nog) niet kan, dat het te vroeg is. Onzekerheid dus en angst over mijn eigen kunnen. Mijn vriend zegt achter mijn keuze te staan, welke deze ook is. Het is of een grote kans voor je om te herstellen, zo zegt hij, of het is een enorme uitdaging. Hij komt gelukkig wel uit een stabiel nest, wat als tegenhanger daarin erg fijn is. Tegelijk wil ik met een kindje geen risico’s lopen, geen misschientje dat ‘het wel zal lukken’. Dat verdient geen enkel kind. En dan is tegelijk abortus ook weer zo’n grote stap, zo beangstigend. Ik weet niet eens waarom ik dit allemaal schrijf. Deels denk ik ook om het van me af te schrijven en hopelijk mensen te ontmoeten die zich (deels) herkennen in het dilemma over het dan wel of niet houden van je kindje. Even tot zover. Dank allemaal vast voor jullie lezen. Liefs</p>