Zwanger en een eetstoornis

Lieve Gebruiker...203, je kunt alle voor en nadelen voor jezelf op een rijtje zetten. Maar dan blijft het allemaal rationeel en blijft het een keuze die je alleen met je hoofd maakt. 

Wat zegt je hart? Wat zegt je gevoel? Als we wat vaker naar ons lijf luisteren dan weten we eigenlijk wel welke keuze we moeten (of willen) maken. 
Probeer dus niet te verzanden in een interne discussie die in je hoofd blijft steken. Luister óók naar je lijf en je hart. 

P.S. superzweverig antwoord, I know. Ik ben ook niet altijd van dit zweverige. Maar ik merk de laatste tijd dat het luisteren naar mijn gevoel tot betere keuzes leidt dan wanneer ik blijf pingpongen in mijn hoofd. Het combineren van hoofd en hart helpt!
 
Lieve dames,
Sorry dat ik even reageer vanuit mijn eigenbelang..
Ik heb zelf ook erg veel moeite met aankomen. Mijn BMI is erg laag en ik heb ook PCOS, wat het lastig maakt om zwanger te worden. Gelukkig ben ik moeder van 2 geweldige kindjes, maar helaas bij elke zwangerschap is mijn gewicht enorm gedaald. Ik ben heel bang dat dit de reden is dat ik nu niet meer zwanger kan raken, vanwege mn ondergewicht. Mijn BMI is 16.5. Toen ik zwanger raakte was mijn BMI 17,6. (dit scheelt 3 kilo.)
Mag ik daarom vragen aan jullie wat jullie BMI is? Ik doe heel erg mn best om aan te komen, de wens voor een 3de kindje is heel groot. (de 4de IUI zit er aan te komen)
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik vind het ontzettend knap dat je je verhaal zo durft op te schrijven er aan werkt en het erkent.
Ik heb zelf ook een eetstoornis gehad, maar het  erkennen ervan vind ik nog altijd lastig. Ik ben er wel vanaf maar weg zal het nooit gaan.
Ik ben bewust voor een kindje gegaan en vond het ook doodeng. Ik ben tot 20 weken 2 kg bij gekomen en vanaf toen begon ook mijn buik te groeien. Ik vond het vreselijk voelde me zo dik. De verloskundige en en mijn man hebben toen een goed luisterend oor geboden en dat hielp goed. Toen de buik groter was en echt zag dat er een baby inzat had ik er pas wat meer vrede mee.
Ik ben in totaal 13 kg bij gekomen en mijn cravings was voornamelijk fruit. Ik heb behoorlijk wat fruit naar binnen gewerkt.
Na de bevalling was het natuurlijk niet gelijk weg. Er blijft een buik die je echt iedere dag minder ziet worden. En na een maand of 4 was is zogoed als alles weer kwijt. Ik weeg nu 2 kg meer als voorheen en mijn broeken passen niet meer. Maar ook mijn botsten zijn een stukje groter gebleven. Dit vind ik natuurlijk niet zo erg ?.
Ik voel me niet prettig met mijn buik maar als ik nu naar mijn dochter kijk ben ik er helemaal niet meer bezig, we zijn zelfs bezig om een 2e kindje te krijgen.
Wat ik nog prettig idee vond is dat goed zorgen voor mijn kindje al in de buik begon. En zodoende al moest eten. Wat ik nu dan weer prettig vind is dat wanneer zij fruit of een boterham moet eten ik dan mee eet. En zo heb ik er dan ook minder problemen mee.
Als je besluit om het te houden gaat het zwaar worden, ook als je besluit het niet te doen. Je hebt zo te lezen goeie hulp om je heen! Dat is al ontzettend knap en sterk van je. Maar de beslissing maken ligt vooral aan wat jij wilt. En hoe je de toekomst voor je ziet. Het is jou lijft en leven en wat je ook beslist vind ik het ongelooflijk dapper van je! 
 
Allereerst: wauw, wat klink jij als een mega krachtige vrouw. En niet minder belangrijk: gefeliciteerd! Al zal het ook erg dubbel voor je zijn. Ik heb er diep respect voor dat je je verhaal zo durft te delen en het klinkt alsof je veel zelfkennis hebt. Ik heb zelf geen eetstoornis o.i.d. gehad, maar werk juist in de zorg met mensen die allerlei psychische kwetsbaarheden ervaren. Ik ken je natuurlijk niet en advies geven is altijd lastig, maar wat ik je wel mee wil geven is dat je op mij overkomt alsof je de goede kant weer op gaat. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat dit kindje je juist de goede kant op zal leiden. Het voelt alsof je veel liefde te geven hebt en ook hard op weg bent om jezelf vol liefde te behandelen. Als de kinderwens er is zou ik zeker de tijd nemen om na te denken - en wat iemand anders ook al zei, te voelen - wat voor jullie de beste keuze is. Ik weet inderdaad ook dat er hulp is (volgens mij o.a. vanuit het ziekenhuis) voor zwangere vrouwen met een psychische kwetsbaarheid. Maar via Human Concern kunnen ze je misschien ook al heel goed helpen of doorverwijzen, voor meer informatie. Zodat je straks een keuze kunt maken die voor jullie als het beste voelt.  Veel kracht gewenst en vooral veel liefde! :) 
 
[quote quote=10361387]Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik vind het ontzettend knap dat je je verhaal zo durft op te schrijven er aan werkt en het erkent. Ik heb zelf ook een eetstoornis gehad, maar het erkennen ervan vind ik nog altijd lastig. Ik ben er wel vanaf maar weg zal het nooit gaan. Ik ben bewust voor een kindje gegaan en vond het ook doodeng. Ik ben tot 20 weken 2 kg bij gekomen en vanaf toen begon ook mijn buik te groeien. Ik vond het vreselijk voelde me zo dik. De verloskundige en en mijn man hebben toen een goed luisterend oor geboden en dat hielp goed. Toen de buik groter was en echt zag dat er een baby inzat had ik er pas wat meer vrede mee. Ik ben in totaal 13 kg bij gekomen en mijn cravings was voornamelijk fruit. Ik heb behoorlijk wat fruit naar binnen gewerkt. Na de bevalling was het natuurlijk niet gelijk weg. Er blijft een buik die je echt iedere dag minder ziet worden. En na een maand of 4 was is zogoed als alles weer kwijt. Ik weeg nu 2 kg meer als voorheen en mijn broeken passen niet meer. Maar ook mijn botsten zijn een stukje groter gebleven. Dit vind ik natuurlijk niet zo erg . Ik voel me niet prettig met mijn buik maar als ik nu naar mijn dochter kijk ben ik er helemaal niet meer bezig, we zijn zelfs bezig om een 2e kindje te krijgen. Wat ik nog prettig idee vond is dat goed zorgen voor mijn kindje al in de buik begon. En zodoende al moest eten. Wat ik nu dan weer prettig vind is dat wanneer zij fruit of een boterham moet eten ik dan mee eet. En zo heb ik er dan ook minder problemen mee. Als je besluit om het te houden gaat het zwaar worden, ook als je besluit het niet te doen. Je hebt zo te lezen goeie hulp om je heen! Dat is al ontzettend knap en sterk van je. Maar de beslissing maken ligt vooral aan wat jij wilt. En hoe je de toekomst voor je ziet. Het is jou lijft en leven en wat je ook beslist vind ik het ongelooflijk dapper van je![/quote]
[quote quote=10361387]Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik vind het ontzettend knap dat je je verhaal zo durft op te schrijven er aan werkt en het erkent. Ik heb zelf ook een eetstoornis gehad, maar het erkennen ervan vind ik nog altijd lastig. Ik ben er wel vanaf maar weg zal het nooit gaan. Ik ben bewust voor een kindje gegaan en vond het ook doodeng. Ik ben tot 20 weken 2 kg bij gekomen en vanaf toen begon ook mijn buik te groeien. Ik vond het vreselijk voelde me zo dik. De verloskundige en en mijn man hebben toen een goed luisterend oor geboden en dat hielp goed. Toen de buik groter was en echt zag dat er een baby inzat had ik er pas wat meer vrede mee. Ik ben in totaal 13 kg bij gekomen en mijn cravings was voornamelijk fruit. Ik heb behoorlijk wat fruit naar binnen gewerkt. Na de bevalling was het natuurlijk niet gelijk weg. Er blijft een buik die je echt iedere dag minder ziet worden. En na een maand of 4 was is zogoed als alles weer kwijt. Ik weeg nu 2 kg meer als voorheen en mijn broeken passen niet meer. Maar ook mijn botsten zijn een stukje groter gebleven. Dit vind ik natuurlijk niet zo erg. Ik voel me niet prettig met mijn buik maar als ik nu naar mijn dochter kijk ben ik er helemaal niet meer bezig, we zijn zelfs bezig om een 2e kindje te krijgen. Wat ik nog prettig idee vond is dat goed zorgen voor mijn kindje al in de buik begon. En zodoende al moest eten. Wat ik nu dan weer prettig vind is dat wanneer zij fruit of een boterham moet eten ik dan mee eet. En zo heb ik er dan ook minder problemen mee. Als je besluit om het te houden gaat het zwaar worden, ook als je besluit het niet te doen. Je hebt zo te lezen goeie hulp om je heen! Dat is al ontzettend knap en sterk van je. Maar de beslissing maken ligt vooral aan wat jij wilt. En hoe je de toekomst voor je ziet. Het is jou lijft en leven en wat je ook beslist vind ik het ongelooflijk dapper van je![/quote]
Hoi! Dank je wel voor je reactie en zo mooi te lezen dat jij bewust voor het kindje ging, ondanks je eetstoornis. Dat geeft mij moed, dat te lezen. Het is onderdeel van mijn proces dat ik gelijk denk 'ik kan dit niet, ik kan geen goede moeder zijn, ik kan het aankomen niet accepteren, ik kan niet meer eten'. Ik ken die gedachte vanuit mijn problematiek, mijn jeugd en daarmee mijn eetstoornis en wat dat betreft is een zwangerschap nu de grootste uitdaging ooit.. Ik sprak vanmiddag mijn therapeute even en die was erdoor ontroerd. Ze zei dat toen ze mijn mailtje las waarin ik het vertelde aan haar, ze het zo mooi en treffend vond gezien het proces waar ik nu in zit en de thematiek die daarin speelt: liefde en compassie voor mijzelf. Ze vroeg me: wat wil dit kind, dit nieuwe leven in jouw buik jou vertellen over het proces waar je in zit? Dat is een heel andere benadering dan denken in het 'niet kunnen' en het onzeker zijn.
Mooi om te lezen hoe het bij jou ging, het aankomen, het leren accepteren dat dit gebeurde en nadien dat je lichaam was zoals het was, maar dat je er wel een prachtig kindje voor had gekregen. Had jij therapie toen voor je eetstoornis of heb je dat nooit gehad (omdat je zei dat je het moeilijk vond het te erkennen)?
 
[quote quote=10361391]Allereerst: wauw, wat klink jij als een mega krachtige vrouw. En niet minder belangrijk: gefeliciteerd! Al zal het ook erg dubbel voor je zijn. Ik heb er diep respect voor dat je je verhaal zo durft te delen en het klinkt alsof je veel zelfkennis hebt. Ik heb zelf geen eetstoornis o.i.d. gehad, maar werk juist in de zorg met mensen die allerlei psychische kwetsbaarheden ervaren. Ik ken je natuurlijk niet en advies geven is altijd lastig, maar wat ik je wel mee wil geven is dat je op mij overkomt alsof je de goede kant weer op gaat. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat dit kindje je juist de goede kant op zal leiden. Het voelt alsof je veel liefde te geven hebt en ook hard op weg bent om jezelf vol liefde te behandelen. Als de kinderwens er is zou ik zeker de tijd nemen om na te denken – en wat iemand anders ook al zei, te voelen – wat voor jullie de beste keuze is. Ik weet inderdaad ook dat er hulp is (volgens mij o.a. vanuit het ziekenhuis) voor zwangere vrouwen met een psychische kwetsbaarheid. Maar via Human Concern kunnen ze je misschien ook al heel goed helpen of doorverwijzen, voor meer informatie. Zodat je straks een keuze kunt maken die voor jullie als het beste voelt. Veel kracht gewenst en vooral veel liefde! [/quote]
Dank je wel voor je enorme lieve en bemoedigende reactie! Ook voor je felicitatie, hoewel het dubbel is maar toch. Ik schreef net aan een van de andere leden, die heeft gereageerd, dat mijn therapeute vanmiddag emotioneel reageerde toen ik het haar vertelde. Ze vond het zo'n mooie gebeurtenis in de fase waar ik nu in therapie in zit, die van compassie, mildheid en liefde naar mijzelf en voor het kind dat ik vroeger was. Ze vroeg me: wat wil dit kind in jouw buik jou nu vertellen? 
Het is iets waar ik de komende dagen en weken over zal denken voor ik een keuze maak of ik het kind houd of niet. Dan nog even los van of de zwangerschap zal beklijven, omdat het nog zo pril is. Het kan nog alle kanten op gaan. De keuze tot wel of niet aborteren kan ik nu niet maken. Dat is zoiets drastisch waar je zeker over moet zijn. Het klopt inderdaad dat ik (gelukkig) steeds meer zelfkennis heb over mijn eetstoornis en de functie daarvan, inmiddels heb ik het acht jaar (de eetstoornis) en in die jaren ben ik gaan zoeken naar dat wat het triggert en in stand houdt. Een lange weg, maar met de hulp van mensen uit de hulpverlening en naasten om me heen kom je een heel eind. Bij Human Concern zijn ze heel sterk in het 'achter de eetstoornis' kijken, ze kijken naar hetgeen wat het in stand houdt. Je zal dat herkennen denk ik vanuit jouw vak? Wellicht heb je er wel eens van gehoord (aangezien je werkt in de zorg), maar ik ben  het laatste half jaar me gaan verdiepen in PRI, Past Reality Integration, wat ervan uitgaat dat je een verdeeld bewustzijn hebt, een kind-bewustzijn en volwassen-bewustzijn. Pijn uit het verleden hoort bij je kind-bewustzijn en kan soms in je volwassen-bewustzijn terugkomen, waardoor je bepaalde klachten hebt. Mijn eetstoornis is (om in PRI-termen te spreken) een afweermechanisme om de pijn niet te voelen. Het is een heel boeiende en (voor mij dan) helpende therapie en manier om ernaar te kijken, waardoor je het gaat snappen en het kunt gaan opbuigen. Wat voor werk doe je als ik zo vrij mag zijn te vragen?
Wat mij ontroert is het feit mijn lichaam zo trouw is aan me dat het ondanks dat ik er zo slecht voor heb gezorgd, zo lang, het nu toch dit wondertje produceert. En terwijl ik dit zit te typen voel ik een vlaag van misselijkheid op komen zetten gecombineerd met buikkrampjes. Dat zal wel een goed teken zijn dan denk ik :)
 
Ik werd gedwongen voor therapie, maar onder dwang werkt niks natuurlijk. Na een paar jaar was mijn bmi 15, 1 (net even snel opgezocht) en ging het zo slecht met me dat ik op mezelf ben moeten gaan wonen. Ik heb toen ook gelijk hulp gezocht omdat ik zo zwaar depressief was dat ik echt een einde er aan wou maken. Door op me zelf te gaan wonen en een pshygoloog ben ik beetje bij beetje opgekrabbelt en ging het stukken beter. Maar over de eetstoornis nooit gepraat.
Ik had mezelf voorgenomen ik wil pas een kindje als ik het alles kan geven wat het nodig heeft. Zolang ik dat niet kan zou ik het kindje nog niet willen. Kindje heeft niet alleen eten, kleding, luiers en speelgoed nodig. Maar ook veel liefde en een goed voorbeeld. En een goeie buik om in te groeien. Als ik niet van mezelf kan houden hoe kan ik dan mijn dochter dan leren om van zich zelf te houden en haar mee te geven dat ze prachtig is in welke vorm en manier dan ook! En stiekem heeft mijn dochter mij daar veel mee geholpen.
Je terapeut is tof, super om te lezen dat ze meeleeft en je goeie vragen geeft om over na te denken en van de andere kant te laten zien! 
 
@spatel Je hebt ook een hele weg afgelegd zo te horen.. Diepe dalen gekend. Het is een rotziekte he, dat realiseer je je pas als je het zelf hebt en ervan gaat herstellen. Wat mooi te lezen hoe jouw dochter jou daar stiekem mee heeft geholpen. 
Precies wat jij zegt is ook wat mijn afweging is. Je wilt je kind alles geven dat het nodig heeft, behalve praktische zaken. Liefde, aandacht, warmte, het goede voorbeeld zijn, haar of hem leren wat zelfvertrouwen is, affectie, nabijheid en noem het maar op. Ik zit exact op dat punt dat ik me afvraag of ik dat nu kan... Waarbij mijn therapeute denkt dat dit juist ook een moment is om in mijn kracht te staan, ze gelooft in me. Mijn partner ook. Maar ik moet het uiteindelijk doen..
Knap hoe je jezelf eruit hebt weten te werken, dat is hard werken!
 
Terug
Bovenaan