Zwanger en roken

Vrouwen die niet verslaafd zijn zullen het niet begrijpen hoe lastig een verslaving kan zijn. Hoe je hele hoofd en lichaam in beslag worden genomen door de drang ernaar maar toch, ga op je handen zitten, want je kind heeft het na elke sigaret benauwd. Ze zeggen dat bij elke sigaret het kindje zonder zuurstof zit. Alsof je hem onder water duwt en hem daar een tijdje houdt. Dit kan hersenbeschadiging veroorzaken en zoveel schade op verschillende organen etc. Dan ril je maar voor een weekje tijdens het afkicken maar ook jij komt ervan af. 

Verder laat het lichaam de schadelijke stoffen van medicatie, nicotine en alcohol direct bij het kind komen. Voor luchtvervuiling ligt dit anders. Dit komt veel minder hard aan.  

Wat een hatelijke reacties zeg, gadver. De TS vraagt om tips en advies, niet om een oordeel. 
Hier ook een roker die het er enorm moeilijk mee had om te stoppen toen ik zwanger was, maar het is me - met vallen en opstaan - gelukt en daar ben ik trots op.
Ik vond zelf de cursus 'ik stop ermee' erg behulpzaam. Ze leggen daar goed uit hoe een sigaret nou precies werkt en wat ervoor zorgt dat je haast gek wordt van die trek in een sigaret (verrassing: dat komt niet door jezelf, maar wordt veroorzaakt door een stof in de sigaret). Na een aantal keer 'vallen' heb ik mezelf voor het blok gezet: of je rookt door en stopt met jezelf zorgen maken en accepteert alle mogelijke consequenties Of je stopt nu gewoon helemaal, want dan hoef je je geen zorgen te maken. Nouja, dat is eigenlijk niet eens een keuze want door roken zonder zorgen etc kon ik niet. Houd jezelf daarnaast lekker bezig, ga op tijd naar bed en steek veel energie in gezond eten en genoeg drinken. En, wees niet veroordelend naar jezelf. Je hebt de wil en dat is stap 1.
Je kunt dit en je wordt een super moeder! 

Wat fijn dat ik idd ook nog positieve reacties krijg. Dat doet me echt goed.
Ik stap 1 gezet en nu een kwestie vaan doorbijten en volhouden.
Ik hou gewoon t beeld vast dat ik straks over een paar maanden gewoon een prachtig wondertje in mn armen vast houdt.
Wat fijn dat er nog mensen zijn die niet veroordelend zijn.

Ik weet niet hoe je situatie is? 
Ik ben vorig jaar in oktober gestopt met roken en het heeft mij erg geholpen dat ik mijn eigen pinpas aan mijn vriend gegeven heb. Daardoor kon ik niets eens sigaretten halen. De gezamenlijke pinpas had ik wel maar daar haalde ik nooit sigaretten van want dat geld was daar niet voor.  

Succes! De 1e stap zet je door het te willen.

Hey Miriam,
Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap! En wat goed dat je je pakje peuken hebt weggegeven!
Zelf ben ik geen roker dus heb makkelijk praten maarrrrr ik en mijn zusje zijn kinderen van een moeder die fanatiek heeft soorgerookt tijdens de zwangerschap. Ik ben zelf met 39w +6 geboren en woog maar 2400 gram. Mijn zusje kwam met 34 weken al en was maar 1300 gram. Helaas hebben mijn zusje als ik beiden behoorlijk astma en diverse allergieën etc. Je kan nooit met 100% zeggen dat het alleen door het roken kwam in de zwangerschap maar het heeft er zeker ook geen goed aan gedaan. 
Zet hem op meid, je bent veel sterker dan je denkt!
Groetjes,
Martine

Hey Miriam,
Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap! En wat goed dat je je pakje peuken hebt weggegeven!
Zelf ben ik geen roker dus heb makkelijk praten maarrrrr ik en mijn zusje zijn kinderen van een moeder die fanatiek heeft soorgerookt tijdens de zwangerschap. Ik ben zelf met 39w +6 geboren en woog maar 2400 gram. Mijn zusje kwam met 34 weken al en was maar 1300 gram. Helaas hebben mijn zusje als ik beiden behoorlijk astma en diverse allergieën etc. Je kan nooit met 100% zeggen dat het alleen door het roken kwam in de zwangerschap maar het heeft er zeker ook geen goed aan gedaan. 
Groetjes,
Martine

Hey Miriam,
Groetjes,
Martine

Terug
Bovenaan