Zwanger en uitgerekend in april 2016

Wauw Irma, wat een super bevalling zeg. Van harte gefeliciteerd. Mocht ik ooit nog een tweede kindje willen (moet er nu nog even niet aan denken hoor haha) dan hoop ik dat zo'n bevalling mag hebben. Wat heerlijk!! Geniet er lekker van.

Hier gaat het helaas niet zo lekker. De vorige keer dat ik iets schreef op het forum vertelde ik dat Milou goed aan de borst dronk etc, dat is helaas helemaal anders geworden en nog meer minder leuke dingen. Milou heeft volgens ons en de lactatieverpleegkundige verborgen reflux en niet zo'n klein beetje ook. Veel aan het kreunen, grommen, huilen zodra ik haar neerleg en het melk spuit soms haar neusje uit en ze geeft soms mondjes terug. Erg sneu allemaal.

Ik heb een sterkte TSF en veel melk. Ze heeft nog eventjes tijd nodig om voldoende kracht te hebben om goed aan de borst te kunnen drinken. Helaas is het met de fles ook niet opgelost. Aan de borst is het alleen veel erger. Ik ben nu aan het kolven en we geven de moedermelk via een flesje. Soms gaat dit goed, andere keer niet. Ze heeft veel last van darmkrampjes doordat ze ook veel de fles loslaat en weer hapt. Hierdoor neemt ze ook veel lucht mee naar binnen, zo sneu allemaal.
We hebben verschillende flessen en spenen geprobeerd, trucjes samen met de lactatieverpleegkundige gedaan, maar het helpt allemaal niet :(
Het hoofdeinde van de wieg hebben we hoger gezet, maar dit helpt ook niet. Lang rechtop na een voeding, meerdere malen boeren ook tussen de voedingen door, luier verschonen voor de fles en niet tussendoor en erna.. Niets helpt..

Milou wil ook niet in haar wiegje slapen, alleen maar bij mij of mijn man. Ik heb haar vaak geprobeerd slapende in haar wieg te leggen, maar dit pikt ze echt niet. Overdag wil ze af en toe slapen in de wandelwagen. Dit gaat de ene dag beter dan de andere dag. Soms wil ze de hele dag alleen maar bij mij liggen. Ik heb al van alles geprobeerd. Inbakeren, slapende wegleggen, in een draagzak, in de box, in de wieg, in de ledikant, in de wandelwagen etc.. Niets helpt :(
Zodra ik haar wegleg gaat ze kreunen, steunen en daarna huilen. We hebben ook de wandelwagen al op de slaapkamer neer gezet en 1 keer sliep ze daar wel in, maar daarna ook weer niet.
We gaan nu de ledikant op de slaapkamer zetten. We hebben een earsoleep dus we kunnen ook proberen om Milou op haar buik te laten slapen. Wie weet helpt dit? Ik ben echt ten einde raad...
Maandag ochtend heb ik een afspraak bij de kinderarts en wordt er gekeken wat er mogelijk niet goed is. Eigenlijk wijzen alle signalen op verborgen reflux. Het moet alleen gediagnosticeerd worden.
Naar mijn idee heeft ze er erg last van. Tot de tijd dat dit over is en ze nergens anders wil slapen, leg ik haar maar gewoon op mijn buik. Wij hebben een electrisch bed, dus het hoofdeinde staat iets omhoog. Ik heb een shirt aan met lange mouwen en het dekbed is dus omlaag. Vandaag een slaapzak gekocht, zodat Milou evengoed ook goed warm blijft. Dekens trapt ze ook continu van zich af, dus wie weet beïnvloed dit ook nog haar slaap? Ik weet het niet meer..

We zijn woensdag naar een osteopaat geweest en het schijnt dat Milou ook best wel last heeft van de bevalling die ze heeft ondergaan. Ze is met een vacuümpomp gehaald en ook precies met 37 weken geboren. Ze wilde er nog niet uit zegt ze.. Daarom wil ze misschien ook wel erg graag bij ons liggen. Ze heeft haar behandeld en we zien wel iets verschil. Volgende week vrijdag weer een afspraak en ik houd mezelf maar voor dat het steeds een beetje beter zal gaan. Het gaat vanzelf over.

Helaas komen wij zelf niet veel aan nachtrust toe en dat breekt ons soms wel op. Ritueeltjes zijn we aan het proberen, we doen echt van alles..

Mijn man moet maandag weer beginnen met werken en dan zal alles alleen op mij aankomen, in ieder geval overdag. Ik kan helaas niet haar een flesje geven, lang rechtop houden en weer kolven etc.. Dat wordt voor mij echt teveel en ik kan haar amper wegleggen..
Ik wil echt heel graag borstvoeding blijven geven, maar op deze manier gaat het mij niet lukken. Ik baal er heel erg van en voel me aan de ene kant ook wel schuldig, omdat ik haar graag het allerbeste wel geven.
Ik heb er wel echt álles aan gedaan en ze heeft in ieder geval 4 weken borstvoeding gehad. Ik wil het gaan combineren, dus nog wel 2 keer per dag kolven en flesvoeding. Dan doe ik in ieder geval nog iets..
Ze komt ook nog 2 keer in de nacht voor voeding, maar dat is wel heel normaal. Ook omdat ze nog zo klein is. Ze past nu net maatje 50 en ze woog vanmorgen 3130 gram..

Ik hoop heel erg dat er maandag duidelijkheid komt en we er iets aan kunnen doen en het vanaf dan beter gaat.

Hebben jullie nog briljante tips? Ervaringen? Iets waar ik mee geholpen kan worden?

Groetjes Sandra

Hoi Sandra

wat een pittige tijd voor jullie zeg..... er komt zo maar een hoop op jullie af. En kolven en fles met moedermelk geven is dubbel werk! Als borstvoeding niet meer gaat, dan is dat zo. Dat doe je toch niet expres?? dus ook echt niet schuldig over voelen. Alles wat ze binnen heeft, heeft ze mooi van kunnen profiteren.

Hopelijk kan de kinderarts je verder op weg helpen. Er is medicatie dat helpend kan zijn. als de kinderarts id verborgen reflux diagnostiseerd. Dat zou goed kunnen helpen. Verder ben je zelf al goed op weg door goed te kijken naar je kindje en dat je weet wat helpt. Nog wat extra bij je houden kan echt geen kwaad hoor. Hierdoor voelt ze zich ook veilig en dat is ook veel waard.

Gebruik de tips die jij denkt dat helpen en hou hier aan vast. Heel veel uitproberen kan ook onrustig zijn voor de baby.
Eventueel kan je ook een verschoningskussen op jullie bed leggen, tussen de hoofdkusssens van jullie in. Dicht bij en hoog genoeg om niet onder het dekbed te verdwijnen.

veel sterkte!!

Hoi sandra,

Ow wat vervelend voor milou en heel erg intensief voor jullie!

Ik denk dat je al vanalles hebt geprobeerd en dat het goed is dat jullie naar de kinderarts gaan voor de reflux. Nu hebben alle baby'tjes daar wel last van aangezien het klepje nog niet goed afsluit. Maar wat ik zie wat jullie allemaal al geprobeerd hebben en wat helaas niet mag baten is het goed dat het gediagnosticeerd word.

Mbt borstvoeding.  Voel je daar absoluut niet schuldig over! Je hebt milou al een hele goede start gegeven door haar 4 weken de borstvoeding te geven! Wat de mama's mij ook hebben geadviseerd is dat jij ook goed in je vel moet zitten, want milou heeft jou ook nodig. Als dat betekend dat milou flesjes voeding gaat krijgen en jij evengoed wilt blijven kolven is dat toch hartstikke goed! Je moet je intuïtie daarin volgen en het moet absoluut niet te belastend voor jou worden. Dan is borstvoeding geven niet meer leuk en stress is ook niet bevorderend voor de melk productie.

Rooming in wilt misschien wel helpen inderdaad. En ook wat de 3e keer mama aan geeft heb in die tip van het voedingskussen tussen de kussens in ook gekregen voor de eerste week met jonah. Wellicht het proberen nog waard.

Hier ook een meneer met veel last van krampjes.  Op de infacol lijkt hij het al een stuk beter te doen. Ook wij hebben een handdoek onder het matras aan het hoofdeinde en dit helpt voor jonah gelukkig wel.

Wat je omschrijft van de voeding snachts. Dat is inderdaad heel normaal. Hebben wij ook. Ik denk dat het inderdaad wel wat verschil maakt dat jij bent ingeleid met 37 weken. Mijn lijf was wel al zelf bezig om de bevalling te starten.

Gewoon lekker milou bij je houden. Mij hebben ze verteld dat je baby'tje nog niet kunt verwennen. Ze kennen oorzaak gevolg nog niet overzien. Dit is pas vanaf een leeftijd van 6 maanden.

Heel veel succes bij de kinderarts en dat er snel een oplossing mag komen zodat jullie wat rust krijgen en milou er weer goed aan is. Laat je ons weten hoe het verder vergaat?

Heel veel liefs!

Xx

Derde keer mama

Ja mijn man ging een uur van te voren nog hardlopen, toen was er niks aan de hand. Mijn weeën begonnen ook pas heftig te worden z'n 25 min voor de geboorte dus douche zat er zeker niet in voor mij.....haha

En ja thuis was zoooo fijn! Kids sliepen door en de oudste liep om 2.00 naar de wc en net toen huilde Sam. Dus ik hoorde haar plots stil staan en vroeg....mama wat hoor ik?!! Dus toen heeft ze kennis gemaakt met haar zusje, de jongste deed dit in de ochtend en was blij verrast!!

Sandra pff heftig zeg! Dat zal zeker opbreken bij je! En bv is zeker goed maar wat niet gaat gaat niet en ze worden ook groot van flesvoeding. Ik geef nu ook bv maar als het niet lukt dan ben ik er snel klaar mee hoor. Niet ten koste van wat dan ook...

Ik hoop voor jou en je kleine dat de kinderarts jullie kan helpen!

Hier gaat alles tot nu toe voorbeeldig! Sam laat z'n 4 uur tussen de voeding in zitten en vannacht zelfs 5,5 uur dus kon even bij slapen. Ben helaas wel wat ziek geweest maar dit was gelukkig alleen maar een klein griepje,  hopelijk krijgt Sam het niet. Ik merk met al twee kinderen rondlopen dat ik snel te veel doe....En met de verhoging moet ik dus echt rustiger aan doen! De kraamhulp was er vandaag voor het laatst maar mijn man is vanaf morgen 4 dagen vrij en daarna idd kinderen vakantie dus moet niet per se ergens heen en voel me dan vast een stuk beter en sterker!

Hallo mama's

Wat blijft het stil zeg! Had gehoopt dat er inmiddels meerdere mama's bevallen waren en een berichtje hadden geplaatst.

Sandra: hoe gaat het met milou? Hebben jullie al meer duidelijkheid?

Xirmax: griepje inmiddels over en lekker aan het genieten van jullie vakantieweek?

Hoe vergaat het de andere mama's?

Wij beginnen er steeds meer ritme in te krijgen. Jonah slaapt snachts 4 a 5 uur en van de week heb Ik hem zelfs na 6 uur wakker moeten maken!

Krampjes vierden hoogtij na mijn laatste post. 3 dagen heb ik me behoorlijk radeloos gevoeld en die stomme infacol leek zijn werk niet echt meer te doen. We heben nu een Duits alternatief genaamd sab simplex. Op advies van wat mama's bij het consultatiebureau. Wat een verschil! Ipv onderhand de gehele dag last heeft jonah nu vaak alleen smorgens of savonds een beetje een baal uurtje. Soms is het gewoon nodig om lekker bij mama te liggen tot de volgende voeding zich aandiende.  Helemaal niet erg!

Verder hebben we 2 bizarre weken achter de rug! Ons appartement is verkocht. Even wel een dingetje omdat opkopers het willen hebben.  De laatste dagen heel wat cijfertjes gegoochel en ik krijg er zowat koppijn van. Morgen gaan we weer een bezichtiging doen en we hopen zo dat het net zo bevalt als op de foto's en we een bod kunnen doen. Onder voorbehoud dat onze bank uiteraard met alles akkoord gaat. Wel een beetje een tegenvaller.  Dat stukje eigen geld is toch behoorlijk lastig. Hebben we het afgelopen jaar echt heel hard gespaard kom je toch nog in de knoei omdat er in een keer veel meer eigen geld moet zijn. Pfoe.. We gaan nog even verder met cijfertjes berekenen vandaag en het wordt pas concreet als het bod op tafel ligt. Gelukkig is jonah een hele mooie afleiding als papa en mama even de cijfers niet meer willen zien!

Spanned dus morgen! Ik post binnenkort nog wel even een berichtje hoe alles afloopt. Hoop van de andere mama's te horen!

Xx

Hey allemaal,

Hier weer een berichtje van mij. Ik was inderdaad  een tijdje uit de lucht. Zoals jullie waarschijnlijk wel begrijpen druk druk druk met ons dochtertje.

Er is veel gebeurd de afgelopen tijd. Milou is 3 dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis. Ik had aan de bel getrokken en we mochten bij de kinderarts langskomen. Milou was iets minder aangekomen dan het minimale en dronk soms ook iets minder dan de minimale hoeveelheid. Verder ging ze ook steeds minder goed drinken en ze is natuurlijk 3 weken eerder dan de uitgerekende datum geboren en dat waren voor hen voldoende redenen om Milou toch op te nemen ter observatie.
Ik gaf nog steeds borstvoeding (afgekolfd) en gelukkig mocht ik daarom bij haar blijven.
Ik baalde er onwijs van dat ze opgenomen  moest worden en daar had ik het wel even moeilijk mee.
We zijn gestart met nutriton in de hoop dat de voeding minder snel omhoog zou komen en Milou daardoor dus ook minder last zou hebben van de reflux en de maagzuur daarbij. Dit leek goed te gaan en we mochten weer naar huis. Milou dronk netjes de flessen leeg en kwam om de 3 uur voor een voeding.

Eenmaal thuis ging het weer mis. Ze ging weer steeds minder drinken, de reflux bleef net zo erg en ze had nog steeds pijn. Echt zo sneu om te zien en ik was ten einde raad. Ik had weer opnieuw aan de bel getrokken en we mochten weer bij de kinderarts komen. Ik heb het bewust gefilmd, want Milou heeft er met name in de nacht last van. Hier waren ze erg blij mee, want dit gaf een goed beeld wat er nu precies speelde.
Toen is besloten om te starten met maagzuurremmers. Hier ben ik zelf geen fan van (überhaupt niet van medicijnen) dus ik vroeg of er geen alternatief was. Dit was niet zo. Het was kiezen tussen 2 kwaden.. Of medicijnen of niet en dan het risico lopen dat Milou misschien een ontstoken slokdarm zou krijgen. Dan gaat ze natuurlijk helemaal niet meer drinken.

We gebruiken nu een week de medicijnen en het lijkt wel zijn werk te doen (denk ik). Ze drinkt nu ineens ENORM veel en ik vroeg me zelfs af of het niet even téveel was. Ze dronk 7 x 70 ml en nu drinkt ze 7 x 100 ml en soms zelfs iets meer. Het schijnt dat ze echt een inhaalslag aan het maken is. We hebben haar dinsdag nog gewogen en toen woog ze 3360 gram. Aangezien het nog een erg klein meisje is terwijl ze al 6 weken oud is, is dat niet erg. Waar we op moeten letten is dat we haar maag en darmen niet teveel belasten en dat lijkt nu niet het geval. Ze houdt eigenlijk alles binnen en geeft alleen soms een mondje melk terug wat heel normaal is. De melk komt nog wel naar boven, maar ze lijkt er zelf niet echt last van te hebben. Dat is heel fijn! Ze is nu ook rustiger.
Ik denk ook dat het te maken heeft met de regeldagen rond de 6 weken, dat ze ineens meer gaat drinken. We zullen zien :)
De medicijnen hebben meestal 2 weken nodig om het echte resultaat te laten zien dus we wachten het af. 11 mei hebben we weer een controle afspraak bij de kinderarts en gaan we weer verder kijken.

Verder zien we echt ontwikkeling bij Milou. Ze kijkt steeds helderder uit haar ogen, steeds meer wakker, ze kijkt ons nu echt aan en volgt ons met haar ogen. 's avonds van 19.00 - 23.00 uur slaapt ze helemaal niet en wil ze alleen maar lekker bij ons zijn en kleine beetjes drinken. Ik heb begrepen dat dit clusteren is en als deze dagen voorbij zijn dat ze steeds langere nachten gaat maken. Gisteravond had ze om 22.00 uur de laatste fles en ze kwam pas weer om 04.00 uur, dus zo te merken doet ze het echt volgens het boekje haha.
Per vandaag ben ik gestopt met het geven van borstvoeding. Ik baal er heel erg van, maar het kost me teveel tijd waardoor ik voor mijn gevoel niet zo goed voor Milou kan zorgen overdag zoals ik zou willen. Ook heeft ze voor de 2e keer spruw en dat komt denk ik door mij. Hoe hygiënisch ik ook werk, we besmetten elkaar steeds en dat wil ik niet meer. Ik wil heel graag dat ze goed blijft drinken, goed groeit en goed ontwikkelt. We geven Nanny care (geitenmelk). Dit is lichter verteerbaar dus ik denk voor haar heel goed.

Hoe gaat het bij de rest van de mama's? Zijn er ondertussen al meer baby's geboren?

Lynkenuts: wat spannend!! Heel veel succes en ik hoop dat alles positief uitpakt voor jullie. Ben benieuwd naar je volgende berichtje.

Liefs Sandra

Wat een spannende tijd hebben jullie gehad zeg!!

En nog gefeliciteerd aan iedereen die al bevallen is.

Ik heb wel mee gelezen maar kon mijn inlog gegevens niet meer vinden dus vandaar dat jullie van mij nog niks gehoord hebben..

Ik ben nu precies 40 weken.. Dus een spannende tijd.. ! As Di word ik als ik dat zou willen gestript. Ik weet alleen nog niet of ik het wil.. of de natuur even zijn gang laat gaan. Alles gaat namelijk verder prima.. Heeft iemand er ervaring mee?  Mocht ik over de 41 weken gaan wordt het inleiden..

Beste allemaal,

Ik heb ook nog af en toe meegelezen sinds mijn laatste bericht. Ik ben inmiddels bevallen van een gezonde zoon en het gaat goed met ons beiden. Wat is het wennen zeg, die eerste weken met zo'n kleintje! Ik had er wel op gerekend dat het veel werk en vermoeiend zou zijn, maar emotioneel gezien zijn er echt wel wat pittige/onzekere momenten geweest. Eerst omdat de kleine man niet aan de borst wilde drinken (gelukkig heeft hij dat nu wel geleerd!) en zijn groei in het begin langzaam ging. Maar hij is nu 3 weken oud, papa is vandaag weer voor het eerst aan het werk, en ookal zag ik er tegenop om voor het eerst de hele dag alleen te zijn met de baby - het gaat eigenlijk heel goed. Ik moet gewoon niet teveel willen doen, zodat het niet tegenvalt als ik ergens niet aan toe kom.

@sandra, wat jammer dat de borstvoeding bij jullie zo tegenzat, met twee keer een infectie! Maar inderdaad, het belangrijkste is dat je emotioneel en fysiek beschikbaar bent voor je dochter en dat je zelf lekker in je vel zit. Ik hoop ook dat ze zich beter zal voelen met de nieuwe aanpak!

@ Lynnke, wat een drukke combi - een pasgeborene en een huis kopen/verkopen! Wij zijn in februari nog verhuisd en we hadden het er van de week nog over hoe blij we zijn dat dat niet nú hoeft... Maar geweldig als je de combi kan zien als goede afleiding van de cijfertjes ;)

Gefeliciteerd aan alle mama's van wie de kleintjes er nu zijn!

En heel veel succes met de laatste loodjes voor de mama's voor wie het nu toch echt bijna tijd zal zijn! Spannend, @LotteM!

Terug
Bovenaan