2talig opvoeden

Hallo, ik ben zelf turks en mijn man is nederlands. We hebben een zoontje van drie Mert. tot zijn tweede jaar hebben mijn ouders altijd opgepast en turks tegen hem gesproken, ik werkte toen 32 uur in de week. Wij spreken altijd nederlands tegen hem, omdat ik zoiezo tegen mijn man nederlands praat, praat ik ook automatisch NL tegen Mert. De laatste tijd praat ik vaker met Mert turks, tenminste ik praat tegen hem, hij begrijpt mij wel, want geeft in het nederlands antwoord. Turks praat hij niet, alleen een paar woorden. Ik hoop dat er toch nog wat blijft hangen, want vind het toch wel belangrijk dat hij ook mijn taal kan spreken.
 
Hallo,

Wij zijn ook bezig om onze dochter Elora 2 talig op te voeden. Ik spreek voornamelijk Engels met haar en mijn man Nederlands. Toch is het soms lastig, omdat als ik de hele dag met Nederlandse mensen ben opgetrokken, ik merk dat ik ook automatisch Nederlands tegen Elora praat. Maar mijn man maakt dat weer goed door soms ook Engels met haar te praten. Ze is pas 4 maanden, dus wat voor een effect het heeft weet ik niet.

Ik heb zelf altijd op internationale scholen gezeten waar het gross van de leerlingen 2 of meer talig is opgevoed> Ze hebben er altijd veel baat bij gehad.
 
mijn man (venezolaan) en ik spreken Nederlands en spaans tegen onze dochter.
Daar ik (nederlandse) meer tijd met haar door breng help ik haar de woordenschat te verbreden in het Spaans. Zodra ze een woord in het Nederlands onder de knie heeft en begrijpt wat het is, zeg ik "mama zegt appel en papa zegt manzana".
omdat spaans niet mijn native taal is wil ik het liefste niet in het Spaans met haar praten. dit systeem werkt voor ons prima. de nieuwschierigheid is zover gegroeit dat ze in haar spaans op het niveau is waar ze in het nederlands zou moeten zijn. Haar nederlands is boven niveau. Kost wel tijd en moeite, maar ik vind het een verplichting naar je eigen kinderen, je partner en de opa en oma toe eigenlijk.
succes allemaal!
 
natuurlijk 2-talig opvoeden!!
Ik ben zelf het voorbeeld, spreek nl. perfect spaans en nederlands.
Mijn zoon wordt nu 3 talig opgevoed, catalaans (papa), nederlands (doe ik) en spaans (praten zijn papa en ik samen).
 
Hoi,

Wij wonen in zweden sinds 2 jaar en onze zoontjes waren toen 3 1/2 en (net) 5 jaar.
Het schijnt dat ze onder de 12 jaar nog heel snel talen oppikken.
Mijn zoons spreken allebei vloeiend zweeds (op school en met hun vriendjes) en thuis gewoon nederlands. Nu moet ik wel zeggen dat het natuurlijk in het begin toen ze op school zaten moeilijker voor ze was, omdat ze de taal nog niet spraken. Maar spelenderwijs hebben ze het geleerd en binnen een paar maanden was het geen probleem meer. Nu ben ik in verwachting van nr 3 en met deze ben ik wel van plan nederlands en zweeds te spreken, zodat als hij/zij naar school gaat de begeleider ook kan verstaan.

Omdat wij in zweden wonen en zij hier leren lezen en schrijven, vind ik het niet nodig dat zij ook nog eens nederlandse les krijgen. Vind het niets als ze na school ook nog eens naar een cursus moeten. Ze zijn nu 5 1/2 en (bijna) 7 jaar en ze spreken qua grammatica iets slechter nederlands dan een kind wat echt in nederland wonen.
Maar ze spreken daarentegen wel vloeiend zweeds.

Nee, ik vind het alleen maar een extra iets wat wij onze kids kunnen bieden: opgroeien met twee talen. En hier in zweden beginnen ze ook al heel vroeg met engelse les, dus dat is ook mooi meegenomen.
 
hey,

Ik ben zelf nederlandse en heb drie kids (15,9,en 2,5 maanden)
zijn alletwee tweetalig opgevoed en spreken de twee talen in dit geval turks en nederlands vloeiend en ben zeker van plan om dit ook te doen met de kleinste handig want in alletwee de thuislanden kunnen ze  zich redden en   voelen zich niet buitgesloten, en uiteindelijk vind ik hoe immers hoe meer talen je spreekt des te beter het is voor je eigen ontwikkeling ik spreek zelf trouwens ook de turkse taal vloeiend.

groetjes
 
Hallo, ben nederlandse in Spanje en woon samen met een Ghanees. Ik spreek nederlands met mijn dochter van 22 maand oud. Wetende dat ze mij perfekt verstaat. Natuurlijk de mensen spreken spaans met haar en dat is ook geen probleem. Zodoende de vader spreek over het algemeen engels met haar en onderons is het engels-spaans.
Zelfs komen d'er enkele woorden in het frans bij.

Zodoende kan ze met de nederlandse familie kommunikeren en ook in het engels met de ghanese familie en spaans met haar vriendjes.
 
hallo

wij wonen nu bijna 6 jaar in Italie en onze twee zonen hebben het op schoolgeleerd onderling praten ze altijd italiaans   maar thuis met ons nederlands onze dochter bijna 2 verstaat ook van beide talen al aardig wat en antwoord   zowel in italiaans alsin het nderlands ikvind het een voordeel dat een kind meerdere talen spreekt.
 
Terug
Bovenaan