Aukje en Marieke van Ginneken over borstvoeding

Wat een onzin allemaal!!!!!! Dat een serieuze organisatie op zo'n column gaat reageren!!! En dat Yvonne Z (ik waardeerde altijd dat je mensen die voor kunstvoeding kozen -om wat voor reden dan ook- in hun waarde liet.....) dit bericht dan hier plaatst. Heb er bijna geen woorden voor.
Denk je niet dat zo'n column tekstueel een beetje leuk wordt geschreven....en dan gaat men in de verantwoording (???!!!) ook nog eens serieus in op het feit dat er geschreven is dat er "talloze tepelhoedjes"   aan te pas moesten komen, terwijl "iedeeen weet dat je er hooguit 2 nodig hebt...".
Er zijn veel discussie geweest op dit forum over BV en FV en alle voors en tegens en er zullen er nog velen volgen, maar dit slaat alles!!!

Patricia

Wat jammer dat het nu zo in de verkeerde hoek wordt gedrukt. Er is niemand die beweert dat moeders die kiezen voor flesvoeding slechtere moeders zijn. Daar gaat het in dit verhaal HELEMAAL niet om. Het gaat er, volgens mij, om dat het jammer is dat je stopt met borstvoeding als je niet alle hulp gekregen hebt die er is. Als je die wil natuurlijk. Als je niet verder wil met borstvoeding is dat prima, want dan heb je het besluit zelf al genomen. En daar wil ik me verder niet mee bemoeien.
In de column komt voor mij heel erg naar voren dat als je kindje even niet tevreden is met borstvoeding je dan maar beter kunt stoppen. Dat vind ik jammer. Zo wordt de indruk gewekt dat er niets aan te doen is, en ik zou het erg jammer vinden als dat moeders op de gedachte brengt om te stoppen terwijl dit helemaal niet nodig is.
Vrijwel iedereen die borstvoeding geeft moet door moeilijkere periodes, het zou jammer zijn als je door zo'n column bevestigd wordt in dit gevoel terwijl dit niet nodig is.
Maar goed, ik heb ook absoluut niet de  behoefte om te verzanden in een eindeloze, uit z'n verband getrokken discussie. Blijkt nu maar weer dat borstvoeding nog steeds veel emoties oproept. Maar het belangrijkste van alles is dat je geniet van je kindje, of dat nu met borst- of flesvoeding is.

Groetjes, Noor mv Skip

Hallo allemaal,

Nou ik heb de colum niet gelezen maar het verbaasd me constant weer dat er zoveel ophef over gemaakt wordt. BV of KV lekker boeiend. Je doet wat jezelf wilt en waar je je goed bij voelt ja toch. Die vooroordelen altijd.

Ik daarentegen ben dolblij want mijn dochtertje heeft vandaag voor het eerst echt aan de borst gedronken. 6 weken is ze nu. De eerste 2,5 week heb ik gevingevrvoed omdat mij verteld werd dat ze , wanneer er een speen gebruikt zou gaan worden, helemaal niet meer aan de borst zou drinken. Ik werd dat zo zat dat ik acuut stopte en overging op een fles, weliswaar met bv. Volledig afkolven 6 voedingen per dag is ook geen pretje maar tepels deden pijn enz maar nu vandaag, 4 weken verder, dacht ik ik ga het weer eens proberen. En JAAAAAAAAAA Ze deed het. Het lukte haar gewoon. Wat ben ik trots op ons.

Dat wilde ik gewoon even vertellen. Ik denk doe ef een leuk berichtje tussendoor.

Ik wil nog even reageren op het voorgaande bericht over tepel-/speenverwarring. Mijn zoontje heeft in het ziekenhuis gelegen omdat hij niet wilde drinken. Ik durfde toen ook niet te beginnen met het geven van een fles, je leest immers overal dat het gevaar van tepel-/speenverwarring op de loer ligt. In het ziekenhuis vertelde de kinderarts mij dat het bij 1 op de 10.000 baby's voorkomt..... Mijn vraag is nu dus wel: Waarom wordt er zo'n verschrikkelijke ophef over gemaakt???? Als ik dat geweten had.
Vanaf dat moment kreeg hij gekolfde melk uit een fles en dat ging prima. Daarna lukte het hem ook weer prima om bij mij te drinken. De informatieverstrekking mag wel wat genuanceerder verlopen in bladen en dergelijke.

Hallo,

Ik heb alles gelezen en ik vind de reactie ook best heftig.
Persoonlijk ben ik voor borsvoeding omdat het de beste voeding is voor je baby, al vond ik het wel een vreemd idee om te doen. Het was 6 maanden van doorzetten en volhouden en dat is gelukt.
Maar er wordt inderdaad zoveel geschreven over borstvoeding/flesvoeding en kan me best voorstellen dat sommigen zich aangevallen worden.
Wat ik persoonlijk VEEEEEEL erger vind, is dat er nog steeds ouders zijn die roken in bijzijn van hun baby\kind. Daar lees ik weinig over. Borstvoeding is gezonder en kan misschien ziektes en allergien voorkomen, maar meeroken is direct schadelijk voor de gezondheid van je kindje. En hier heb ik dus totaal geen begrip voor en kan me best boos over maken.
Wat vinden jullie hiervan??
gr,
S

hoi,

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik heb hier wel het gevoel dat de kunstvoeding-moeders (mag ik zo noemen?) erg fel reageren. Volgens mij is de kritiek niet dat Aukje en Marieke kunstvoeding geven, maar meer het feit hoe ze het vertellen. Er staat niet een gehele waarheid in (neem het voorbeeld van de tepelhoedjes).

Ook ik was overtuigd van het feit dat ik kunstvoeding zou geven, maar o jee, wat heb ik daar een commentaar op gehad. Na vele gesprekken met mijn man (die heel erg voor borstvoeding was) heb ik besloten om toch borstvoeding te proberen. En het is tot nu toe gelukt (4 weken nu pas).

Weet wat ik wel erg vind? Aanstaande moeders die mij op mijn vingers tikten omdat ik kunstvoeding wilde gaan geven. En dan bij de eerste de beste mislukte poging het al opgeven. Eerst een hoop commentaar en dan zelf niet het lef hebben om maar te blijven proberen. Ik heb respect voor de moeders die het ondanks alle ellende toch blijven proberen, die tepelkloven, stuwing en borstontstekingen voor lief nemen. En ik vind het verdrietig voor deze moeders dat ze het soms toch moeten opgeven!

Voor moeders die kunstvoeding geven, heb ik ook alle respect. Zij kiezen bewust voor die voeding, om welke reden dan ook. Mij maakt die reden niet uit.

Maar eerlijk gezegd heb ik weinig begrip voor de moeders die mij op mijn vingers tikten dat ik geen borstvoeding wilde geven en het dan bij dag 2 al opgeven omdat ze niet genoeg voeding zouden hebben of wat dan ook. Mijn kindje heeft hele voedingen over moeten slaan om het niet lukte. Toch is het een heel gezond jongetje geworden, dankzij het doorzettingsvermogen van zowel hem als mij. Je kunt na dag 2 nog niet zeggen of het wel of niet lukt, omdat je bv geven moet leren! En daar is tijd voor nodig!

En dat wilde ik toch even nog wel kwijt.

Gr. Tamara
Mama van Cas (16-04-2007)

hallo allemaal,

Eigenlijk hoor ik hier niet meer, want mijn jongste is al 1,5 en ik ben nu zwanger
van mijn derde kindje. Ik hang er dus echt tussenin haha.
Ik heb allebei mijn dochters  7 mnd bv gegeven. En wil dat graag weer proberen met mijn zoontje straks.
Maar als het niet lukt ga ik zonder problemen over op de fles.
Ik vind die discussie zo onzinnig. Iedereen wil het beste voor haar kindje.
Als we daar nou eens van uitgaan, is het dan zo moeilijk om elkaar te respecteren
in de keuze voor bv of fv?
En waarom brieven gaan schrijven naar vrouwen die het voor hun gevoel
geprobeerd hebben? En dan helemaal als het zo'n harde brief is. Dit klinkt meer naar
op de vingers tikken als naar tips geven of intresse tonen.
Erg jammer dat er dus vrouwen zijn die elkaar blijkbaar veroordelen.  

groetjes Daan

Terug
Bovenaan