Baby’s geboren in september

Hoi, hier ook nog 4 flessen, maar wij geven alleen nog maar een fruit- en groentehapje (sinds 4 weken) erbij. Alles gaat op en ook afentoe oefenen met slokjes water. Ze is dit weekend 7 maanden. Ik zat me juist af te vragen wat de volgende stap is en wanneer..haha. Brood wil ik liever uitstellen tot 8-9 maanden. Wel stop ik waarschijnlijk morgen met de borstvoeding. De laatste week afgebouwd naar 1 kolfbeurt.. maar nu twijfel ik toch weer of ik toch nog een maandje door zal gaan.. Bah.. ik weet nog dat ik ook moest janken toen ik de vorige keer stopte.. Zo dubbel.. ik ben er aan toe.. maar denk ook.. come on.. wat is de moeite om nog maar twee keer per dag te kolven.. Maar heeft er ook mee te maken dat dit echt de allerlaatste keer is in mijn leven. Nooit meer zwanger.. nooit meer bevallen.. nooit meer borstvoeding. Ik sta altijd erg stil bij dat soort momenten.. beleef het heel bewust..?
Madam was dus deze week begonnen met de eerste tijgermoves en sinds vandaag heeft ze echt de vaart erin door de kamer! Ze trekt nu haar benen goed om en om op en gebruikt haar armen ook. De rust is over! ? Als ze straks wat meer kracht heeft komt ze vast met haar buik van de vloer. Jolynn: niet onzeker worden hoor van dit soort verhalen hoor. Het komt echt allemaal vanzelf. Ze volgen echt hun eigen ritme/weg hierin. Ook mooi..! Als volwassenen verliezen we vaak het vermogen ons eigen ritme te volgen.. ik vind dit voor mezelf weer een mooie reminder. Mijn middelste begon met 9 maanden te tijgeren.. dus pas twee maanden later dan de jongste. Van de oudste weet ik het zo even niet meer. Maar wat zijn het drie heerlijke unieke meiden met elk hun eigen eigenschappen. Het komt goed!

Je omschrijft het mooi Eefje. Bij ons was de volgende stap na de groente- en fruithap om een aardappeltje bij de groenten te doen. We hebben vorige week ook een eitje erdoor gedaan. Als je nog geen brood wilt geven is een maisvingertje misschien iets? Hier zitten geen gluten in. Ik heb die zonder toevoegingen en smaakjes: dus puur mais. Meneer was er meteen gek op. Zijn beentjes gaan helemaal heen en weer als ik er mee aan kom. Voor de mondmotoriek weer een heel andere vaardigheid dan lepelen! 

Bedankt voor jullie reacties. Bij jullie dus ook wat harder @juffielies. Ze heeft er 1 keer echt bij gehuild dus misschien is dat hardere dan wel normaal. Maar geef nu iig maar even bij elk hapjes een paar slokjes water/thee. Dat drinken stelt bij ons nog wel weinig voor inderdaad. Ze vind het superrrr leuk, maar spuugt na een slok water het ook weer uit haha.
@eefje wij hebben er ook aardappel, couscous & rijst door heen gedaan als volgende stap. En hier wel brood, is echt haar favo hapje. De maisvingers waren even wennen, ze werd er eerst boos van en gister vond ze het opeens geweldig. Ze smeert wel alles onder met die dingen, blij met mijn slabbertje met lange mouwen?

@jolynn ik snap je hoor, onbewust vergelijk ik ook wel eens. De eerste maanden ligt de focus vooral op motorische ontwikkeling, omdat je dit ziet. Straks komen de woordjes en vergelijken we daar weer bij ben ik bang.
Maar ook daarbij een vriendin van mij die vertelde nog dat zij schijnbaar super langzaam was bij alles, nou alles is goed met haar gekomen hoor! En onze dochter was 'snel' met rollen voor 4 maand, maar sindsdien gebeurde er weinig. Pas sinds een week opeens weer sprongen in nieuwe ontwikkelingen. Ik maakte mij ook even zorgen, maar zo zie je wel ze doen het allemaal op hun eigen tempo en komt vanzelf?

@liesforum ja hier ook hardere ontlasting. Echt al "poep" zeg maar. Maar goed hij eet ook echt veel vast. Hij heeft er verder geen last van :) slokjes gaan hier hetzelfde als bij jou, hij laat het ook weer uit z'n mondje lopen. Al dacht ik dat hij gisteren dronk, maar misschien beeld ik het me in ?
@jolynn hier gebeurt op dit moment ook vrij weinig. 2 weken geleden ging hij in z'n achteruit tijgeren een ochtenden, daarna niets meer van gezien. Hij wil wel vooruit of achteruit maar het lukt hem niet. 
ik denk inderdaad alles op z'n eigen tempo... mijn broertje heeft het 1e jaar van z'n leven "niks" gedaan motorisch gezien en maakte daarnaast amper geluid. na 1 jaar maakte hij gigantische sprongen. Met hem is het ook goed gekomen :)

@Jolynn: ik herken het wel van onzeker zijn. Hier werd heel laat pas gerold dus ik dacht, de volgende ontwikkelingen gaan ook nog lang duren maar opeens had hij tijgeren in de gaten en nu had ik stiekem gehoopt (zeker met dat vele thuiswerken) dat hij dit nog iets later had gedaan haha! Hij sprint de kamer door met alle gevolgen vandien. Overigens van zitten is hier nog geen sprake.
@Liesforum: wij geven ongeveer 90ml water per dag en dat gaat op tijdens de fruithap, de snack (maisvingers) en tijdens de groente. Met het mooie weer neem ik het fles ook mee als we gaan wandelen om af en toe even een slokje te drinken. Soms gaat het op, soms bij lange na niet. 
@Eefje: snap je heel goed met het stoppen met kolven. Maar op een gegeven moment is het ook goed. Het twijfelen werkt ook niet helemaal bevorerend voor je productie (tenminste, dit was bij mij zo ;-)). Maar 7 maanden kolven is een enorme prestatie. 

Heeft iemand hier toevallig nog een tip voor een zeer bewegelijke baby in bed? Hij woelt door het hele bed 's nachts waardoor hij met enige regelmaat klem zit (overdwars in bed, geheel omgedraaid, voeten (in slaapzak) die uit het bed steken... Ik stop hem heel goed in maar hij is binnen een minuut onder het laken vandaan. Mocht iemand goede tips hebben, ik houd me aanbevolen :)!

Dank je Marieke.. Ja, ik weet dat ik er trots op mag zijn. Nu denk ik ook.. hoe heb ik dat toch gedaan met 5-6-7x per dag? Maar op dat moment doe je het gewoon. Maar ik moet altijd even bewust afscheid nemen van deze dingen. Met de oudsten had ik het ook.. dat ik dacht.. nu zijn we fysiek echt 'los'. Voor het slapen heb ik geen tips helaas.. Slaapt hij op zich wel goed? Of is het huilen en moet je hem dan met regelmaat goed leggen? Anders zou ik er niet teveel op uit doen. Je hebt een bewegelijke jongen, dat zit er waarschijnlijk 'in'. Ik had ze hier ook regelmatig andersom liggen of helemaal dwars, maar dan sliepen ze wel. 
Heeft iemand trouwens een tip voor een tuitbekertje, zo'n antilekding? We oefenen ook wel met een normaal bekertje, maar deze wil ik er wel graag bij hebben. We zijn 10 jaar verder na mijn laatste ervaring hiermee.. dus er is vast weer wat verandert aan modellen en merken! Eerder hadden we er altijd eentje van het merk Mepal, waar je ook veel lunchtrommeltjes en gewone afsluitbare drinkbekers van hebt.

Ik denk dat je ongemerkt allemaal een beetje vergelijkt. Hier met 3,5 maand al rollen maar nu met 6,5 maand nog niet tijgeren. De ene ontwikkeling zegt dus blijkbaar ook weer weinig over de ander. Ik heb het gevoel dat zijn focus nu heel erg op t 'kletsen' ligt. We horen allerlei nieuwe geluidjes en hebben er lol om. Als je wilt kun je er van alles in horen hè? ;)
hij is gelukkig vrolijker en slaapt weer beter. Zou het toch die beruchte zes maanden sprong zijn geweest? Ik geloofde er nooit zo sterk in maar alles wat in het boek wordt beschreven bij deze fase klopt: het besef dat papa of mama weg kan gaan, constant dingen uit zijn box gooien etc. 

Terug
Bovenaan