Baby’s van maart/ april 2022

Wij gaan in augustus een paar dagen weg. Ben benieuwd hoe het gaat :) is een kleine drie uur rijden. Ik hoop dat we mooie wandelingen kunnen maken. Ik hoop dat het niet teveel ontregeld. Ik het het idee dat onze dochter erg gebaat is bij regelmaat.

Leuk bibiwa, ik hou ook van wandelen. Lekker de natuur in? Dat is met baby in een draagdoek/zak goed te doen. Mijn ervaring met vakantie is dat de eerste 2 dagen even lastig zijn ivm slechter slapen en veel nieuwe indrukken. Maar onze eerste vakantie met de oudste was met 1 jaar. Dan krijgen ze al meer mee. Ik weet dus niet hoe dat is met jonge baby. Na die start was het net als thuis. Tenminste als we strak dat ritme aanhielden. Want met het ritme valt niet te klooien als het op de oudste aan kwam. Dat gaat nu met 2 al ietsjes beter. 
Hoe gaat het met slapen nu bij jou? Lukt het slapen in bed al wat beter? 

Wij zijn, as we speak, op vakantie. Gisteren aangekomen in Drenthe. Lekker in een vakantiehuisje ?
Zowel de peuter als de baby doen het erg goed, beter dan we hadden verwacht. Afgelopen nacht hebben ze ook allebei goed geslapen.
Voor de baby hebben we wel de eigen cosleeper mee zodat het bedje in elk geval vertrouwd is. En verder vindt hij het eigenlijk wel prima zolang hij op tijd melk en een schone luier krijgt. Onze peuter vindt het fantastisch dat hij de hele dag aandacht van ons heeft. Ook is hij groot fan van zwemmen en hier is een zwembad dus dat is top.

Je moet met een vakantie met baby en/of peuter bedenken dat je weinig het park uit komt. Gewoon rustig rondom het huisje zitten en een beetje over het park wandelen is wat je doet. Boeken mee, hopen op mooi weer en relaxen maar!

We gaan naar de Eifel in Duitsland. Lekker wandelen in de natuur. Ga je dan wandelen direct na de voeding en zorg je dat je terug bent voor de volgende voeding?

Onze dochter slaapt nog niet zo goed door. Dat vind ik qua ritme erg lastig. Het is hier: verschonen, voeden, 20 minuten rechtop houden, wakkertijd, slapen. Maar ze wordt na 20-30 minuten overdag al wakker en meestal lukt het me niet haar weer te laten slapen en wat doe je dan nog met dat resterende uur tot aan de volgende voeding? Ze zou eigenlijk moeten slapen lijkt me?

En hetzelfde met de kinderwagen. Daarin slaapt ze niet terwijl het wel slaaptijd is. Dat gaat dan dus ten koste van haar slapen. Is dat dan wel oké? Ze slaat dan een hele ronde slapen over.

@bibiwa het is nog geen augustus! Er is best een groot verschil tussen baby's van een week of 7 tot 10 of een baby van 4 of 5 maanden. Je zal zien dat je in de loop van de tijd echt wel wat ritme krijgt.
Als ik weg wil doe k dat bij voorkeur met na een voeding inderdaad. Maar soms komt dat niet uit of ben ik te lang weg. Dan zoek ik een plekje om te voeden tussendoor. Ik heb dit wel eens in de auto gedaan op een parkeerplaats, of gewoon buiten op een bankje of terras. Als ik ergens heen ga waar ik het niet prettig vind om te voeden dan neem ik een flesje mee. Veel kindjes lusten deze ook prima koud of op kamertemperatuur dus dan hoef je niet eens op te warmen. Als ik weer terug ben dan ga ik wel gelijk kolven.

Probeer voor het slapen een vaste routine en een vaste slaapplek te creëeren. Dit mag overdag best anders zijn dan voor de nacht, maar overdag steeds hetzelfde helpt wel. Dat is in het begin lastig omdat je dan veel thuis zult zijn maar uiteinden werpt het z'n vruchten af. Is je kindje snel wakker, probeer het dan opnieuw in slaap te krijgen. Al dus je een uur te wiegen, als je dit regelmatig doet gaat je kindje leren langere slaapjes te maken.

We hebben nog geen slaap routine. Misschien helpt dat inderdaad. Tot kort hiervoor bestond wakkertijd eigenlijk alleen uit 20 minuten omhoog houden, knuffelen/beetje kletsen of kort iets laten zien omdat ze al heel snel in slaap sukkelde. Nu is dat uitgebreid naar spelen. En we gaan dan van spelen rechtstreeks naar bed omdat ze haar kleding nog aanhoudt en niet slaapt in een slaapzak. In haar bedje doe ik dan een white noise aan en een muziekdoos. Die eerste draait non stop en de tweede een paar seconden (20 a 30?). Ik aai haar neus, zing evt een liedje. Geef de speen en blijf bezig met haar (aaien, zachte klopjes op de billen, etc) tot ze slaapt. Meestal is dat binnen tien minuten. Soms langer. Ik lig dan naast haar cosleeper. Als ik het gevoel heb dat ze nu echt de ogen niet meer open doet ga ik weg. Zijn er hierover nog tips?

Hieronder hoe mijn dag eruit ziet met haar: (zijn hier nog tips over?) zoals je ziet ga ik ook zo goed als nergens heen. Het enige uitje is een keertje wandelen waarover ik me al bezwaard voel omdat dit in haar slaaptijd is en ze slaapt dan niet. Ik doe dat dan ook niet elke dag.
21-0.00 (slaapt in eigen bed)
0.00-1.00 voeding en rechtop houden (evt in slaap wiegen etc)
1-4 (slaapt in eigen bed)
4-5 voeding etc
5-8.30 (stukje eigenbed, dan ons bed vanwege kramp)
8.30-9.45 voeding en spelen
9.45-11.30 (ons bed ivm kramp)
11.30-13.00 voeding en spelen
13.00-13.30 (eigen bed)
13.30-14.30 (tijd opvullen tot volgende voeding; bijv proberen opnieuw in slaap te krijgen, luier controleren, etc).
14.30-15.30 voeding
15.30-16.30 wandelwagen
16.30-17.30 (in bed proberen te krijgen; lukt niet dan in Draagzak doen en zelf gaan eten)
17.30-19.00 voeding en spelen
19.00-19.30 slapen in eigen bed
19.30-20.30 (tijd opvullen tot volgende voeding; bijv proberen opnieuw in slaap te krijgen, luier controleren, honger controleren ivm evt clusteren, etc).
20.30-21.15 voeding
21.15-? Slapen in eigen bed

Bibiwa, voor ons was het dus al later, die vakantie. Maar sowieso, ook thuis gingen we altijd na een slaapje plus eten. Als we langer weg gingen dan 1 wakkertijd, dan zorgde ik dat er iets was hoe ze onderweg kon slapen. Al was het maar een half uurtje. Slaapjes overslaan of opschuiven deden we nooit want dat pakte gewoon niet goed uit bij ons. Maar sommige kindjes kunnen daar goed tegen als het eenmalig is. Dat is gewoon uitproberen denk ik. Daarom herken ik dus wel wat Mirtje zegt. Wij konden rond een jaar al best een uurtje of 3/4 weg. Maar meer dan dat niet, en dat vereiste al wat planning met slaaptijden en evt een slaapje in de auto. Als we langer gingen wandelen dan sliep ze in de draagdoek en nam ik een fles en eten mee. Toch gaf ik de voorkeur aan korte uitjes en lekker slapen in het campingbedje, dat gaf de meeste regelmaat en rust. 
Deze baby gaat noodgedwongen nu wel iets meer mee in de flow van de dag. Waar het ook maar een beetje mogelijk is bied ik na elk rondje voeden, knuffelen en spelen, slaap aan. Bij voorkeur in haar bedje. Maar daar is zij het nog niet mee eens. En met de oudste heb ik geen mogelijkheid om daar uren te zitten sussen. Wat ik bij de oudste wel deed om te oefenen. Daar loop ik nu dus klem, want beneden op de arm heeft ze niet meer dezelfde rust. Ze wordt al wakker als ik begin te praten. Soms moet ik ook echt naar buiten op tijden dat ze net midden in een slaapje zit ofzo. De oudste heeft ook haar dingen. Gelukkig gaat het nu wel beter dat ik haar overleg van mijn arm naar wandelwagen. Dan is ze direct wakker, maar als we meteen gaan lopen, dan valt ze wel weer in slaap. Toch probeer ik hier ook weer zoveel mogelijk zo te plannen dat we kunnen verschonen en voeden voor vertrek. Dat betekent soms dat ik haar iets eerder wek en ga voeden. 
En ja, ze is geen slaapwonder, dus we hebben hier regelmatig rondjes dat ze slaap overslaat. Maar dat doet ze dan overal, zelfs thuis bij mij. Ik krijg haar met geen mogelijkheid in slaap dan. Ze haalt het later weer in. Dus wie weet is zij flexibeler daarin? Toch als ze dat op 1 dag veel doet, is het huilen in de avond vele malen erger en kost het een nacht slapen om te resetten in ritme zeg maar. 
Ik vind je ritme best oke voor een jonge baby hoor. Meer dan proberen kun je niet. En die slaapjes eind van de middag zijn gewoon de lastigste om in bed te doen. En huilen in de vroege avond, ik weet niet beter dus. Mijn oudste sliep na een maand of 2/3 ook nog maar slecht in de wagen. In de doek sliep ze wel. Dus slapend wandelen was dan de doek. En in wakkertijd even gauw een boodschap ofzo in de wagen met wat speelgoed. Blijf zoeken en je zal de gebruiksaanwijzing van jouw kindje leren kennen. Iedereen doet maar wat hoor.

@bibiwa volgens mij doe je echt heel erg je best! Baby's op deze leeftijd hebben nog niet zoveel ritme, en als je denk dat ze het hebben dan verandert het weer. En slapen doen ze echt nog niet allemaal in bed. De nabijheid van bij jou liggen hebben ze ook heel erg nodig.

Mijn zoontje doet meestal 1 lange slaap op de dag, dat zie ik bij jou ook terug. Hij slaaps 's middags vak 2,5 tot 3 uur. De rest van de dag zijn de slaapjes vaak maar 40-45 minuten.

En wat Lewis ook al zegt, de slaapjes in de middag zijn de moeilijkste van de dag. Dat blijft zo, ook als ze ouder worden. Het eerste slaapje van de dag is de makkelijkste om in het eigen bed te doen en zelf in slaap te vallen. Daar kun je dus op focussen en die van de middag accepteren dat die op/ bij jou gebeuren.

Ik merk hier ook heel sterk de invloed van prikkels. Vanochtend hebben we een heel stuk gefietst met de maxicosi in een bakfiets. Super leuk, maar nu is mijn zoontje niet in slaap te krijgen wat anders nooit een probleem is. Toch iets te veel prikkels gehad denk ik.

Overigens heeft hij vannacht 7,5 uur tussen twee voedingen gelaten! Hij had om 19.45 gedronken. Ik wilde nog een voeding geven rond 22.30 maar hij was niet wakker te krijgen. Dus maar laten gaan en zien wat er gebeurt. Hij kwam pas om 3.15 uur!! Mijn borsten stonden op klappen toen ?
Ik ben benieuwd wat hij komende nacht doet.

Terug
Bovenaan